Millaiseksi miellät "kävelymatkan päässä"?
Siis kilometriä. Mikä on sun mielestä vielä kävelymatka. Tähän termiin törmää aina toisinaan.
Kommentit (114)
Itselleni alle 3 km on kävelymatkan päässä. Eli jos kauppa on kävelymatkan päässä, niin kotoa meno-paluu max 6 km.
Yhdyn tähän noin 1-2km mielipiteeseen. Kävelymatka ei ole se matka, jonka jaksaa kävellä sopivissa varusteissa ja eväiden kanssa esim päivän aikana, vaan se matka, jonka voin kipittää "laittautuneena" esimerkiksi metroon.
Vierailija kirjoitti:
Asuntoilmoituksessa 1 km. Kaksi on jo vedätystä.
Minustakin näin. Kävelen itse usein kauppareissun ( kauppaan 3,5 km), mutta eri asia asunnon myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle se on max 15 minuuttia, noin kilometri.
Kilometri pitäisi kävellä 10 minuuttiin terveessä kunnossa olevan ihmisen.
Joo mutta käveleppä se joka aamu vaikka linja-auto pysäkille ja tiet saattaa olla 15 sentin umpi hangessa tai jäässä. Talvella ne tapaa olla jompaa kumpaa.
Muutin viime vuonna kävelymatkan päähän entisestä osoitteesta, eli noin parin kilometrin päähän. Kävin asuntonäytöllä kävellen ja toin pyörän ajamalla tänne, mutta tietysti tavarat toin autolla.
Kävin itseasiassa tänään kävelylenkillä entisillä huudeilla, eipä ollut vielä mikään muuttunut.
Max 5km. En ole urheilullinen, kuntoilu rajoittuu kesäisin puutarhan hoitoon ja syksyisin sienien perässä haahuiluun lähimetsissä, mutta tuon matkan vielä kävelee ilman hätiköintiä ihan ihmismäisessä ajassa. Tuo on kuitenkin mulle se aikatavalla ehdoton yläraja, etenkin jos kyseessä on vähänkään säännöllisempi matka.
Minulle kävelymatka on noin kilometri, max kaksi. Eikä johdu mistään huonosta kunnosta, vaan miellän kävelymatkan sellaiseksi, että sen pystyy taittamaan vaikka korkkareissa ja juhlatamineissa tai sitten jonkun raskaan kantamuksen kanssa.
Kävelymatka on se minkä jaksan kävellä, vaikka 15km, mutta se, että mainostetaan jonkin asian olevan "kävelymatkan päässä", esim. asuntoilmoituksessa, niin minusta se on ehdottomasti alle 1 km.
Minulla on tällä hetkellä bussipysäkki 2km päässä, enkä todellakaan viitsi sinne joka säässä kävellä, vaan käytän omaa autoa työmatkoihini.
1km eli vartin kävely ilman että tarvii mennä mitään reippailuvauhtia. Jos pitää mennä päivittäin, vaikkapa juna-asemalle, niin sitten 10min.
Tästä on tutkimustakin liittyen kaupunkisuunnitteluun ja julkiseen liikenteeseen. 800m on maksimietäisyys jonka ihmiset jaksa kävellä pysäkille tai asemalle jatkuvasti, eivätkä ala turvautua omaan autoon.
Maksimissaan 1 km. 2 kilsaan menee puoli tuntia.
Jos kauppa on kävelymatkan päässä, on etäisyys max 500 m, mutta koulu voi olla 1500 m päässä ja vielä puhutaan kävelymatkasta.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu jokaisen kävelykunnosta! Minulle se on noin pari kolme kilometriä tai puolisen tuntia.
Minun mielestäni kyse on siitä miten usein ja miten kovassa kiireessä matkaa pitää kulkea.
Päivittäisen työmatkan osana "kävelymatkan päässä" on ihan eri juttu kuin jos olet viikonloppureissulla jossain Euroopassa ja hotelli mainostaa olevansa kävelymatkan päässä keskustasta.
Jälkimmäisessä ei ole niin väliä vaikka se olisi 2-3km jos on nätti sää ja lomalle tultiin kävelemään kaupungille ja katselemaan nähtävyyksiä.
Päivittäisen työmatkan osana mikä tahansa yli 10 metrin kävelymatka alkaa nostaa stressitasoa ja on pois vapaa-ajasta.
Kyllä yli 0,5km matkat tulee mentyä pyörällä pääsääntöisesti. Eli alle tuon on kävelymatka.
Ei sillä ettenkö jaksaisi kävellä. Kävely ilman koiraa on vain mielestäni äärimmäistä ajan tuhlausta.
Sateella: 0 sek.
Pakkasella: 5 sek.
Kuuma päivä kesällä: 2 min.
Poutapäivä kesällä: 30 min.
Riippuu sillä hetkellä käytettävissä olevasta ajasta, matkan tarkoituksesta ja omasta jaksamisesta.