Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6749)

Vierailija
6581/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jonottajille tullut enää iloisia uutisia vai loppuiko varasijoilta pääsy jo?

Vierailija
6582/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin aikanaan sosionomiksi ja meni päiväkotiin töihin. Olen jo vuosia halunnut tehdä jotakin muuta. Ainoa suora reitti ylöspäin on yamk, jonka olen suorittanut. Mutta se ei ole auttanut työllistymisessä. Minkään täydennyskoulutuksen avulla en saa pätevyyttä muuhun työhön. Ammatillisissa tutkinnoissa ei ole itseäni kiinnostavia koulutuksia, joten nyt yritän yliopistoon. Jään tänäkin vuonna ekalle varasijalle, ja joudun taas vuoden jatkamaan työssäni. Tuntuu että vaihtoehdot ovat vähissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6583/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin aikanaan sosionomiksi ja meni päiväkotiin töihin. Olen jo vuosia halunnut tehdä jotakin muuta. Ainoa suora reitti ylöspäin on yamk, jonka olen suorittanut. Mutta se ei ole auttanut työllistymisessä. Minkään täydennyskoulutuksen avulla en saa pätevyyttä muuhun työhön. Ammatillisissa tutkinnoissa ei ole itseäni kiinnostavia koulutuksia, joten nyt yritän yliopistoon. Jään tänäkin vuonna ekalle varasijalle, ja joudun taas vuoden jatkamaan työssäni. Tuntuu että vaihtoehdot ovat vähissä

Maisterihaku

Sosionomin jatko-opintomahdollisuudet https://share.google/Z1c3J0nctHO7KUrXO

Vierailija
6584/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisterihaku

Sosionomin tutkinto on valitettavasti melkoinen pussinperä. Suoraan ei voi hakea juuri mihinkään, taitaa olla jokunen poikkeus. Tai näin olen kuullut. Muuten täytyy suorittaa aineopinnot avoimessa ja hakea vasta sitten. Ja ainakin sosiaalityöntekijän koulutukseen on keskiarvon oltava lähellä vitosta. Muiden amk-tutkintojen jälkeen opintojen jatkaminen yliopistossa on helpompaa.

Vierailija
6585/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisterihaku

Sosionomi tarvitsee maisterihaussa haettavan aineen aineopinnot siinä missä muutkin hakijat. Varhaiskasvatuksen maisteriksi voi hakea suoraan, jos sosionomin tutkintoon on sisältynyt varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot. Sosiaalityöhön sosionomi ei voi hakea, vaikka olisikin sosiaaliohjauksen linjalta, sillä sosionomin tutkinto ei rinnastu sosiaalityön aineopintoihin. Ne pitää suorittaa erikseen ennen hakemista.

Vierailija
6586/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisterihaku

Sosionomin tutkinto on valitettavasti melkoinen pussinperä. Suoraan ei voi hakea juuri mihinkään, taitaa olla jokunen poikkeus. Tai näin olen kuullut. Muuten täytyy suorittaa aineopinnot avoimessa ja hakea vasta

No miksei se keskiarvo sitten ole " lähellä viitosta"?  

Sinänsä yleensä kelpaa hakijaksi vähän paikasta riippuen 3,0-3,5 /5 keskiarvolla. Joihinkin paikkoihin tarvitaan motivaatiokirje. 

Vierailija
6587/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisterihaku

Sosionomin tutkinto on valitettavasti melkoinen pussinperä. Suoraan ei voi hakea juuri mihinkään, taitaa olla jokunen poikkeus. Tai näin olen kuullut. Muuten täytyy suorittaa aineopinnot avoimessa ja hakea vasta

No tuossa mainittiin kasvatustieteet, yhteiskuntatieteet ja  terveystieteet.  . Avoimesta yliopistosta vaikka polkuopintoja täydennyksesi ja tulee kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Vierailija
6588/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomin kannattaa lukea terveys- ja sosiaalihallinnon maisteriksi uefissa. Kun tekee aineopinnot avoimessa, voi hakea suoraan maisteriopintoihin. Sosionomin opinnoilla saa hyväksiluettua perusopinnot sekä esim joitakin kieliopintoja. Siihen lisäksi oman kiinnostuksen mukaiset sivuaineopinnot. Se oli minun reitti pois vakasta enkä ole katunut päivääkään. 

Vierailija
6589/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maisterihaku

Sosionomi tarvitsee maisterihaussa haettavan aineen aineopinnot siinä missä muutkin hakijat. Varhaiskasvatuksen maisteriksi voi hakea suoraan, jos sosionomin tutkintoon on sisältynyt varhaiskasvatuksen ja sosiaali

Näinhän tämä tietysti on . No can do ja ei kannata edes yrittää.

Vierailija
6590/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomin kannattaa lukea terveys- ja sosiaalihallinnon maisteriksi uefissa. Kun tekee aineopinnot avoimessa, voi hakea suoraan maisteriopintoihin. Sosionomin opinnoilla saa hyväksiluettua perusopinnot sekä esim joitakin kieliopintoja. Siihen lisäksi oman kiinnostuksen mukaiset sivuaineopinnot. Se oli minun reitti pois vakasta enkä ole katunut päivääkään. 

Millä tahansa korkeakoulututkinnolla (amk, kandi tai maisteri) ja aineopinnoilla voi hakea useimmissa maisterihakuissa. Ei tarvitse jatkaa sote-alan koulutukseen.

Tradenomeista, insinööreistä ja sairaanhoitajista poiketen sosionomilla ei ole suoraa maisteriväylää kuin sinne varhaiskasvatukseen. Eikä se vakamaisteri oikein muuhun pätevöitä kuin päiväkodin johtajaksi. Kaikkiin muihin töihin kilpailee muiden hakijoiden, joita on vaikka millä taustalla, kanssa.

Vierailija
6591/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sosionomit ovat opiskelleet ko. tutkinnon, kun ovat kiinnostuneet sosiaalialasta. Ja kun on hakenut vielä Valvirasta pätevyyden niin on aika haluttua työvoimaa esim hyvinvointialueilla, kun on tehnyt sosiaalihallintotieteen maisterin. 

Vierailija
6592/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jonottajille tullut enää iloisia uutisia vai loppuiko varasijoilta pääsy jo?

Tässä vielä odotetaan 1. varasijalla, jos sitä sisään pääsisi. Valintakoejonossa kolme paikkaa vielä vastaanottamatta ja olen juuri kyseisessä jonossa 1.

Vierailija
6593/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

"Tradenomeista, insinööreistä ja sairaanhoitajista poiketen sosionomilla ei ole suoraa maisteriväylää kuin sinne varhaiskasvatukseen. Eikä se vakamaisteri oikein muuhun pätevöitä kuin päiväkodin johtajaksi. Kaikkiin muihin töihin kilpailee muiden hakijoiden, joita on vaikka millä taustalla, kanssa."

Itselle ei ole ajankohtaista, mutta tälle palstalle eksyttyäni, heräsi kysymys uteliaisuuttani, että miten helppo/vaikea on tekniikan puolelta insinööristä jatkaa yliopistoon? Pitääkö olla parhaat arvosanat amk:sta, jos sillä todistuksella hakee tai miten vaikea on valintakokeen kautta kun se enskuus on menetetty?

Vierailija
6594/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä odotetaan 1. varasijalla, jos sitä sisään pääsisi. Valintakoejonossa kolme paikkaa vielä vastaanottamatta ja olen juuri kyseisessä jonossa 1.

Sama täällä, jonossa varasijalla 1. Jono liikkui viime viikolla monta sijaa ja jämähti sitten viime sunnuntaina tähän tilanteeseen. En osaa sanoa onko valintakoejonossa paikkoja vastaanottamatta kun en oikein osaa tulkita tuota Vipusta, mielestäni se ei ole liikkunut mihinkään moneen päivään. Paikkoja pitäisi olla 11 ja Vipusessa vastaanottaneita on 9.

Vierailija
6595/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, jonossa varasijalla 1. Jono liikkui viime viikolla monta sijaa ja jämähti sitten viime sunnuntaina tähän tilanteeseen. En osaa sanoa onko valintakoejonossa paikkoja vastaanottamatta kun en oikein osaa tulkita tuota Vipusta, mielestäni se ei ole liikkunut mihinkään moneen päivään. Paikkoja pitäisi olla 11 ja Vipusessa vastaanottaneita on 9.

Hyvin todennäköistä on se, että ensi viikolla varasijat liikkuvat, kun ihmisten pitää hyväksyä/hylätä tarjottu opiskelupaikka. Se seitsemän vuorokauden aikaraja. 

Vierailija
6596/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

"Tradenomeista, insinööreistä ja sairaanhoitajista poiketen sosionomilla ei ole suoraa maisteriväylää kuin sinne varhaiskasvatukseen. Eikä se vakamaisteri oikein muuhun pätevöitä kuin päiväkodin johtajaksi. Kaikkiin muihin töihin kilpailee muiden hakijoiden, joita on vaikka millä taustalla, kanssa."

Itselle ei ole ajankohtaista, mutta tälle palstalle eksyttyäni, heräsi kysymys uteliaisuuttani, että miten helppo/vaikea on tekniikan puolelta insinööristä jatkaa yliopistoon? Pitääkö olla parhaat arvosanat amk:sta, jos sillä todistuksella hakee tai miten vaikea on valintakokeen kautta kun se enskuus on menetetty?

Valintakokeella valitaan 20% sisäänpäässeistä, joten sitä kautta on vaikeampi päästä.

Jos on kirjoittanut pitkän matematiikan ja täyttää kynnysehdot ,voi osallistua todistusvalintaan. 80% aloituspaikoista on korvamerkitty näille. Aika samoissa näyttää tänä vuonna olleen enskojen ja ei enskojen pisteet useimmissa koulutuksissa, Suosituimmissa eli esim. Tuotantotaloudessa, biokemiassa ja lääket. Tekiniikassa ei-ensojen pisteraja nousee korkeammaksi. 

Maisterihaussa sisäänpääsyyn  on erilaiset kriteerit eri yliopistoissa ja eri pääaineilla.

Esim. Oulun konetekniikka

Valintaperusteet - Maisterihaku, Konetekniikka, Konetekniikan maisteriohjelma, diplomi-insinööri (2 v) - Opintopolku https://share.google/M9tjX9Ec5ImHDAG1R

Vierailija
6597/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulutukseen otetaan 120 ja Vipunen näyttää, että 120 on ottanut paikan vastaan, peli taitaa olla menetetty 1. varasijalla kärvistelevälle?

T. Kahdessa hakukohteessa 1. varasijalle ja yhdessä 2. varasijalle jäänyt ei-enska

Vierailija
6598/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen, etten ole seurannut tätä ketjua, mutta kyselisin nöyränä, että onko jossain josta voisi nähdä 2025 todistusvalinnan alimmat sisäänpääsypisteet ja laskuria millä voisi katsoa mihin olisi saattanut päästä.

Vierailija
6599/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelen, etten ole seurannut tätä ketjua, mutta kyselisin nöyränä, että onko jossain josta voisi nähdä 2025 todistusvalinnan alimmat sisäänpääsypisteet ja laskuria millä voisi katsoa mihin olisi saattanut päästä.

Yliopistojen sivuilla ja muuallakin on ilmoitettu minimirajat, jotka vielä ovat toistaiseksi voimassa. Lopulliset tulevat,  kun kaikki valinnat on tehty ja virkailijat palaavat lomiltaan. Myös valmennuskurssien tarjoajilla ja Oph:lla on taulukkoa joka lähtöön. Myös pistelaskuri on käytössä, mutta lopullista kukaan ei voi sanoa vielä. Odottelehan rauhassa. 

Ensi vuonna on taas uudet kujeet. Mutta näille olisinhan minä tuonne päässyt -haikailijoille laskurit kertovat, että juna meni jo.

Vierailija
6600/6749 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen kansanterveystieteen paikan vastaanottaneiden määrä ei ole liikkunut Vipusessa vähään aikaan. Onkohan vipunen ajan tasalla vai miksi paikkoja ei oteta vastaan?

On sen verran kuivakkaa alaa, että hyväksytyt miettivät tarkkaan, jotta jos jonnekin muualle pääsisi. On vielä mietintämyssyn paikka, onko pakko mennä kansnterveyttä oppimaan, kun hyvinvointialueet heittävät entisiäkin pellolle rahattomina. Koko hyvinvointialuejärjestelmä on susi eikä ensinkään loppuun asti harkittu. Isot pomot nauttivat isoa palkaa, hoitajia ja väliporrasta karsitaan.Panee miettimään.

Tämä maa tarttee 5 aluetta hyvinvointia petraamaan. Byrokratia tappaa, kesät lomaillaan ja  hallinto vie rahaa.  Sivuseikkana mainittakoon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän