KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Olet vielä nuori. Muuta heti pois. Muuta apua on tarjolla vanhukselle. Elämää on vielä paöjon jäljellä ja toivoa on aina. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain nyt ottaa vastaan ei-ensisijaisen paikan mihin mut oli hyväksytty opintopolussa mutta en ole saanut kirjettä.
Mulla tää sama. Paikka otettu vastaan, joku nousi nyt sosionomijonossa ensimmäiselle varasijalle 👍
Mikä koulu? Ja päivälinja, monimuoto vai verkko?
Vierailija kirjoitti:
Jos varasijat voivat elää vielä elokuussakin, tällä hetkellä olen varasijalla 30 tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutukseen (verkko) , eikä varasija ole liikkunut varmaan kuukauteen mihinkään, niin kannattaako minun hakea jo huomenna avoimen yliopiston opintoihin tälle alalle (aion kuitenkin opiskelut aloittaa) vai odottaa ja mahdollisesti menettää se avoimen paikka? Tai jos ilmottaudun avoimeen, mutta pääsenkin todistusvalinnalla sisään myöhemmin niin kumoaako se sitten sen avoimen? Kiitos jo etukäteen .
Käsittääkseni voi opiskella yhtä aikaa avoimessa ja varsinaisessa yliopistossa.
Tytär opiskelee DIksi Turun yliopistossa js on täydentänyt opintojaan Aallon ja Oulun yliopiston tarjoamien avoimen yliopiston kurssien kautta. Avoimen yliopiston suoritukset voidaan soveltuvin osin hyväksilukea tutkintoon mukaan.
Jotkut hakeutuvat opiskelemaan Ruotsiin tai Baltiaan.
Vierailija kirjoitti:
Opintopolun lisätiedot kohdassa kerrotaan alin hyväksytty pisteraja. Koskeeko tämä raja niitä jotka ovat ottaneet paikan vastaan?
Eiköhän se tarkoita sitä alinta pistemäärää jolla paikkaa on tarjottu jollekulle. Pistemäärät laskee jonkun verran kun paikkaa tarjotaan jonossa seuraaville.
Vierailija kirjoitti:
Voiko siis avoimessa lukea alan perusopinnot ja sen jälkeen ilmoittautua väylä opintoihin useaan yliopistoon ( tietty suoritettuna kaikki kunkin yliopiston väylä opintoihin tarvittavat opintopisteet) vai pitääkö ilmoittautua ensin väyläopintoihin tiettyyn yliopistoon ja onko niin että yliopiston pitää ensin sut hyväksyä väyläopiskelijaksi? Mietin kun jollain aikaisemmissa viesteissä oli jo kiire ilmoittautua avoimeen
Etsi haluamasi alan avoimen väylän tiedot Opintopolusta ja mitä kukin yliopisto vaatii. Samalla alalla voi olla eri vaatimukset tai sitten ei. Jotkut vaativat vain perusopinnot 25op, jotkut 60op tai jotain siltä väliltä. Suosittelen tekemään opinnot sinne minne haet ensisijaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Voiko siis avoimessa lukea alan perusopinnot ja sen jälkeen ilmoittautua väylä opintoihin useaan yliopistoon ( tietty suoritettuna kaikki kunkin yliopiston väylä opintoihin tarvittavat opintopisteet) vai pitääkö ilmoittautua ensin väyläopintoihin tiettyyn yliopistoon ja onko niin että yliopiston pitää ensin sut hyväksyä väyläopiskelijaksi? Mietin kun jollain aikaisemmissa viesteissä oli jo kiire ilmoittautua avoimeen
Yliopiston avoimessa ilmoittaudutaan kursseille ja käydään ne ja haetaan myöhemmin väylää pitkin, jos mahdollista. Ei ole läheskään kaikessa käytössä. Moni avoimen kurssi on vain avoimen omalle porukalle ja siellä on mukana monenlaisella taustalla. Osa opiskelee huvikseen ja varsinkin näin kesäisin osa on yliopiston omia opiskelijoita.
Avoimessa AMK:ssa väylä on paljon tavanomaisempi. Avoimen opiskelijat ovat varsinaisten tutkinto-opiskelijoiden joukossa samoilla kursseilla, joten paikkoja on todella rajattu määrä. Väylä on suunnilleen joka aineeseen ja sitä pitkin pääsee hyvin sisään, kun vaan suorittaa ne ekan vuoden 60 op opinnot.
Kummassakin tapauksessa avoimen opintojen rinnalla voi hakea yhteishaussa. Kun pääsee sisään, saman koulun opinnot ovat siellä jo valmiina odottamassa, ei mitään hyväksilukuja tarvita. Yliopistojen sidotut kokonaisuudet (perusopinnot, aineopinnot) käyvät toiseenkin yliopistoon, yksittäiset kurssit välttämättä ei. AMK-opintojen siirtokelpoisuudesta koulujen välillä en tiedä mitään.
Ei ollut Vaasan hunsvotti jaksanut painaa pistenappia vielä tänäänkään. Kaikki pitää näköjään jättää viime tippaan 😄 Maisterin pisterajaa ja omia pisteitäni siis yhä odottelen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut Vaasan hunsvotti jaksanut painaa pistenappia vielä tänäänkään. Kaikki pitää näköjään jättää viime tippaan 😄 Maisterin pisterajaa ja omia pisteitäni siis yhä odottelen.
Ootko päässyt, vai tiedätkö sitäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko päässyt, vai tiedätkö sitäkään?
Tieto hyväksynnästä tuli eilen aamupäivällä ja sehän se on tietysti tärkein. Mut numeroihmisenä ne pisteet kiinnostelis kans. Eiköhän ne huomenna tule, eikö ne näy tuloskirjeessä? 🤔
Tuloskirje tuli pari minuuttia sitten.
Ja tosiaan kuopion farmasia. Tuskin otan paikkaa vastaan eli onnittelut 1. varasijalla olevalle.
Häh mulle ei tullut kirjettä? Tuliko kaikille muille?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pysty tulemaan kerralla. Niitä lähtee 147 000 kpl, jokaiselle hakijalle omana.
Vierailija kirjoitti:
ei tule kirjettä jos ehdit hyväksyä paikkasi ennen sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tule kirjettä jos ehdit hyväksyä paikkasi ennen sitä
Tulee. Tuloskirje tulee ihan kaikille. Se on yhteishaun virallinen tulos.
Oh jännittävää, eli nyt aggressiivista sähköpostin kyttäämistä sitten😂
Ja vaikka kirje tulee niin edelleen on mahiksia nousta varasijalta sen jälkeen. Itse pari vuotta sitten sain kirjeen jossa olin terkkariksi varasijalla 7 mutta niin vain siitä muutama päivä myöhemmin napsahti opiskelupaikka. Kärsivällisyyttä ja tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Oh jännittävää, eli nyt aggressiivista sähköpostin kyttäämistä sitten😂
vliimeistään nyt jännetuppi menee F5sta p... eiku romuksi :D