KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Mulla myös lisätiedot auenneet ja sama että ykköskohde ainoana näyttää tyhjää. Meinaako opiskelupaikkaa?! En kestä odottaa 🙈
Mulla näyttää ykköskohde myös tyhjää ja tuntuu vaan et sekoon
Oamkilla lisätietopalkit myös avautuneet 🙈
Vierailija kirjoitti:
Miten olette valmistautuneet AMK-pääsykokeisiin tekniikan alalle? Mä en ole ostanut mitään valmennuspaketteja ja nyt osaaminen alkaa stressata. Oletteko vaan lukeneet jotain lukion matikan ja fyssan kirjoja?
Perusasiat on hyvä olla kunnossa eli matematiikassa murtoluvut, prosentit, 1. asteen yhtälöt, laskujärjestys, kuvaajien tulkinta, geometria, trigonometria, funktiot ja todennäköisyyslaskenta. Tekniikan alalle hakiessa olisi myös hyvä hanskata yhtälön pyörittely kun on pelkkiä kirjaimia, yhtälöparin ratkaiseminen, trigonometriset funktiot, 1. asteen epäyhtälöt, 2. asteen yhtälöt, eksponenttifunktio, tilavuus, työ, teho, liike, voima ja sähköoppi. Ajankäyttöä kannattaa harjoitella koska tehtäviä on paljon ja jos jää tekemään jotain tehtävää pitkäksi aikaa niin aika tulee loppumaan kesken. Hyvä tekniikka on ainakin itsellä ollut valmennuskurssilla se että ratkaisee eka helpoimmat tehtävät ja sen jälkeen sitten vaikeimpiin tehtäviin tai Suomen/Englannin kielen osiossa että tekee ekana ne tehtävät jossa on vähiten lukemista nopeasti alta pois ja sen jälkeen sitten pidemmät tekstit.
Päätöksentekotaidot osio voi olla aika haastava ellei ole hyvää loogista päättelykykyä ja paras vinkki minkä osioon voin antaa on se että yrittää visualisoida tehtävät paperille.
Jos nuo aiemmin mainitut asiat osaa niin voisin väittää että hyvällä mahdollisuudella pääsee kouluun.
Ja tosiaan itse olen lukenut n. 300 tuntia amk-pääsykokeeseen ja valmennuskurssi hankittu, mukava nähdä kun ensimmäisessä täysimittaisessa harjoituskokeessa sain vaan 220 pistettä 2. kokeessa 250 3. kokeessa 290 ja 4. kokeessa 280 eli parannusta on jonkin verran tullut. Viimevuonna kävin ensimmäistä kertaa valintakokeessa ja sain vaan 175 pistettä ilman että olin oikeastaan lukenut joka varmaan riittää johonkin kouluihin joten jos ei koulu ole mikään Tamk, Jamk tai Metropolia niin voi ihan hyvin päästä sisään ilman lukemistakin alasta riippuen.
Tsemppiä kokeeseen!
Mulla oli nyt myös toiseen (LAB) hakukohteeseen palkit auennu! Onneks oon tän päivän töissä nii ei jouda koko ajan vahtaamaan
Vamkiin tullut tulokset. Tietääkö joku päivittyykö opintopolun jonotilanne reaaliajassa, vai esim kerran päivässä vain?
Jonot päivittyy kai kerran päivässä varhain aamulla.
Jono päivittyy aamulla, tulospäivänä (3.7) ainakin aiempina vuosina on päivittynyt aamulla ja sit uudestaan myöhään iltapäivällä.
Varasijalla 90 Vamkiin :'D t. Ei ensikertalainen
Vierailija kirjoitti:
Varasijalla 90 Vamkiin :'D t. Ei ensikertalainen
Mikä ala on noin suosittu?
Täällä toinen logopedian hakija. Logoja alkaa tippua, tulevat tänään varmaan kaikki. Pisterajat vaihtelevat viime vuoteen nähden, saas nähdä...... Sosiaalityöstä ei kuulu vielä mitään.
Mä olen kirjoittanut joskus 20 vuotta sitten ihan surkeilla arvosanoilla. Hain Metropoliaan kiinteistöjohtamisen monimuoto-opintoihin ja olen ei-ensikertalaisena varasijalla 25 todistusvalinnalla. Alimmat hyväksytyt pisteet oli 68 ja mulla oli 99.
Kun noi pisteet on noin huonot ja mun varasija ihan kohtuullinen, niin tarkoittaako se, että hakijoita on ollut vähän tai taso on yleensäkin ollut aika heikko. Haluan vaan tietää, että osaan arvioida paljon mun pitää stressata pääsykokeesta... :D
Mitenhän noi todistusvalintojen varasijat liikkuu?
Mulla kans tullu Helsingin Yliopistolta palkkeja kahteen valintaan!