KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Onko Vipunen päivittymässä, kun tilastoista ei näy nyt kuin erillishaut keväälle?
Psyka tullut Helsingissä, koe valinta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatustieteiden valintakokeita voisi nopeuttaa niin, että soveltuvuuskokeita ei pisteytettäisi, vaan todettaisiin sovetuva/ei soveltuva ja valintakokeen pistemäärä ratkaisisi ketkä soveltuvista pääsisi opiskelemaan.
Todellakin. Valintakokeellahan on jo ratkaistu akateeminen sopivuus, joten käytännössä jos on muuten soveltuva, niin sen pitäisi riittää. Näin saisi valintaa nopeutettua ja kustannuksia myös alas.
Joo, voisi nopeuttaa tuolla tavoin, mutta ei olis minusta ollenkaan hyvä tapa.. Valintakoe oli vaan yks nopeustesti ja ne nopeimmat lukijat pääsis sitten opekoulutuksiin. Hitaat lukijat, mutta rimaa hipoen soveltuvuuskokeisiin päässeet eivät koskaan pääsis sitten opiskelemaan, vaikka olisivat kuinka hyvin soveltuvia opettajiksi :)
<
Oletko tosissasi sitä mieltä, että nykyinen monivalintalotto mittaa akateemisia valmiuksia millään lailla?
Mittaa se. Yliopisto-opiskelu on paljolti juuri tieteellisten artikkelien lukemista ja tiedon nopeaa omaksumista.
Mitä veikkaatte millaiset pisteet vaatii g kokeesta jkl yhteiskuntatieteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Mittaa se. Yliopisto-opiskelu on paljolti juuri tieteellisten artikkelien lukemista ja tiedon nopeaa omaksumista.
Eikä kokeen tarkoituksena ole saada parhaat mahdolliset hakijat. Tarpeeksi hyvät jossain objektiivisessa järjestyksessä suhteellisen kustannustehokkaasti on ihan riittävästi.
Ruotsissa on AMK-valintakokeen tyyppinen Högskoleprov yliopistoihin. Myös Åbo Akademilla on vastaava koko yliopiston laajuinen pällikoe. Suomenkieliset yliopistot eivät ole halunneet mennä yhden kokeen malliin.
Ihmettelen kuinka maataloustieteisiin ei oo vielä tuloksia tullu.. Kuin bilsa on kuitenkin tullu jo, ja siinä oli sentään se erityvä osio... En ymmärrä miks pantataan.. :D
Vierailija kirjoitti:
Psyka tullut Helsingissä, koe valinta
Kiitos tiedosta!
Vierailija kirjoitti:
Mitä veikkaatte millaiset pisteet vaatii g kokeesta jkl yhteiskuntatieteisiin?
Joko G-kokeesta on tullut joillekin tuloksia?
Vierailija kirjoitti:
En usko, että yliopisto-opinnoissa koskaan tulee tilannetta, jossa sun pitää kolmessa tunnissa sisäistää kolme tieteellistä artikkelia ja vastata hirveeseen määrään kysymyksiä.. Tämmösen nopeustestin perusteella ei kyllä näe, onko sinusta hyväksi opettajaksi. Sitte soveltuvuuskokeissa jos ois vaan hyväksytty/hylätty, niin sais kyllä olla tosi korkeat kriteerit, että siitä pääsee läpi
Pääsin Turun yliopistoon lukemaan englannin filologiaa!! Ei voi olla totta 🙊
Olin IHAN varma, että koe meni penkin alle! Hermostuksissani tein siinä ekassa tehtävässä useammankin elementaali-tason virheen, eikä alati hupenevan aikarajan takia ollut aikaa pysähtyä oikein miettimään mitään kohtaa kunnolla ja piti heittää mutu-tuntumalla aika monta vastausta... mutta koe meni just ja just rimaa hipoen läpi
Onnea ja tsemppiä kaikille vielä tuloksiaan odottaville tai varasijoilijoille! Oli pakko tulla tänne tuulettamaan ku oon ihan hypenä just nyt mutta kukaan tutuista ei tunnu innostuvan ilouutisista 😕
Vierailija kirjoitti:
Olin IHAN varma, että koe meni penkin alle! Hermostuksissani tein siinä ekassa tehtävässä useammankin elementaali-tason virheen, eikä alati hupenevan aikarajan takia ollut aikaa pysähtyä oikein miettimään mitään kohtaa kunnolla ja piti heittää mutu-tuntumalla aika monta vastausta... mutta koe meni just ja just rimaa hipoen läpi
Onnea ja tsemppiä kaikille vielä tuloksiaan odottaville tai varasijoilijoille! Oli pakko tulla tänne tuulettamaan ku oon ihan hypenä just nyt mutta kukaan tutuista ei tunnu innostuvan ilouutisista 😕
Sun tutut on pyllystä! Ehkä ovat vaan kateellisia. Paljon onnea opiskelupaikasta, mahtava juttu! 🥳🤩
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut!!! Älä piittaa mitä muut on mieltä, pääasia että itse olet iloinen. Filologiallakin on paikkansa ja jonkun sitäkin pitää opiskella vaikka sen arvoa ei monet osaa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon onnea!
Ei varmaan enään tänään tuloksia tule? Pitää sitte huomenna toivoa että helsingistä alettais kunnolla laittelemaan tuloksia näkyville :,)
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan enään tänään tuloksia tule? Pitää sitte huomenna toivoa että helsingistä alettais kunnolla laittelemaan tuloksia näkyville :,)
Jep, Helsinkiä tullut kyttäiltyä, mutta ilmeisesti ei ole kuulunut mitään uutta. Päivä se on huomennakin!
Vierailija kirjoitti:
Onnea! 🎉
Mäkin pääsin Turkuun lukemaan englannin filologiaa. Ei sillä ole niin väliä paljonko pisteitä saa (itse pääsin alhaisimmilla pisteillä). Pääasia, että on sisällä.
Tsemppiä muille tulosten odotteluun. Toivottavasti tärppää ja jos ei, niin kannattaa ilman muuta mennä avoimeen (jos mahdollista) ja sitten ensi keväänä varmemmin mielin uuteen yritykseen.
Paljonko yliopistoihin otetaan varasijoille porukkaa? Mietin kun jäin varasijoille mutta jos 1200 hakijaa ja 26 otetaan sisään niin miten pitkä tuo varasija jono on .... 1174?
Kiitos vaivannäöstä, kun tutkailit asiaa!
Samoihin varasijoihin jäin vuosi sitten 😅