Vaihdevuosi ikäinen nainen, milloin kuulautisesi loppui?
Olen 54 v ja minulla edelleen säännölliset menkat. Milloin näistä pääsee eroon?
Kommentit (20)
55v ja jatkuu edelleen. Loppuis jo tää riesa.
Eivät ne kyllä mitkään kuulautiset ole, silloin ei ole yhtään kuulas vaan outo ja ruma.
En tiedä, mulla on minipillerit. Pari - kolme kertaa on tullut viime vuoden / alkuvuoden aikana jotain vuodon tapaista, viimeisimmäksi sellaiset parin päivän minikuukautiset melkeinpä. Vetelisköhän tuo kroppa viimeisiä tyhjennyksiään sitten, vaihdevuodet on viime kevään ultran perusteella jo reilustikin käynnissä, ei ollut montakaan elävää (huonokuntoista) munasolua kuulemma näkyvissä.
-N49, syksyllä 50
Käsittääkseni olin 59-vuotias, mutta vielä en voi olla ihan varma.
Vaihdevuosilla (klimakteriumilla) tarkoitetaan sitä ajanjaksoa, jolloin munasarjojen toiminta heikkenee ja lopulta sammuu. Munarakkuloiden määrä vähenee, ovulaatiot loppuvat ja estrogeenituotanto hiipuu.
Menopaussi tarkoittaa viimeisiä, spontaanisti (ilman hormonihoitoa) tulevia kuukautisia. Menopaussin kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä kuukautiset ovat olleet poissa yli vuoden, eli kuukautisten poisjääminen voidaan määritellä menopaussiksi vasta tämän odotteluajan jälkeen.
Menopaussi tapahtuu keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen. Tupakointi varhentaa menopaussia 12 vuotta.
Vaihdevuosien lähestyessä munasarjojen toiminta heikkenee, munarakkuloiden määrä vähenee, ovulaatiot loppuvat ja estrogeenin tuotanto vähenee. Tätä siirtymävaihetta kutsutaan esivaihdevuosiksi eli perimenopaussiksi.
Kun munasarjojen toiminta ja kuukautiset loppuvat kokonaan, tätä kutsutaan menopaussiksi.
53 vuotiaana (ja alkoi 15 vuotiaana)
Jos esivaihdevuosiin liittyvät vaihdevuosioireet ovat arkielämää haittaavia, voidaan käyttää vaihdevuosien hormonihoitoa.
Hoito aloitetaan usein matalalla estrogeeniannoksella ja keltarauhashormonin käyttö suunnitellaan kuukautiskierron mukaisesti. On tärkeää muistaa, että hormonikorvaushoito ei ehkäise raskautta.
Minä otin Mirenan kuopuksen jälkeen ja sen vuoksi suurin osa loppui silloin. Viimeinen pikkuvuoto tuli 53-vuotiaana, mutta säännöllistähän se ei 20 vuoteen ollut. Puoli vuotta sen jälken gyne totesi ultralla, että munasarjoissa ei toimintaa.
Olin 51v. kun niitä ei ollut tullut vuoteen.
Harva yli 30 vuotias on enää kovinkaan kuulas.
45 v loppui, että vihasin menkkoja,
sotki vuode-vaatteetkin ne, patjaa myöten, aaarg !
Otin Mirenan 45-v, siihen loppui kuukautiset.
Mielenkiinnolla odotan, ikää 49v tänä vuonna ja säännöllisesti tulee. Äidilläni loppui joskus 51v
Olin 35v.