Viking Goretex -talvikenkien kanssa ongelma!
Ensimmäiset goretexit meidän perheessä ja hyvin ovat pojalla tähän asti toimineet. Varpaat (samoin sukat) ovat pysyneet kuivina, vaikka poika olisi kahlannut loskalätäköissä ja kunnon pakkasillakin jalat pysyivät kuivina.
Nyt on viikon verran kenkien kanssa ollut vain sellainen ongelma, että pari tuntia sisälle tulon jälkeen, ne alkavat kostua sisäpuolelta, vaikka pojan sukat olisivat olleet ihan kuivat sisälle tullessa. Ja kun jostain syystä kostuvat sisältä, menee melkein 2 vrk ennen kuin ovat sisältä kuivat. Otan pohjallisen aina pois ja se kengän sisäpuoli kuivuu kyllä ehkä vuorokaudessa, mutta kengän pohja (siis sisäpuolelta) on silloin vielä ihan märkä. Onko tämä normaalia? Ostin nyt pojalle kumpparit sen takia, kun jos yhtenä päivänä pitää puistossa noita goretexejä, niin vaikka jalat pysyy niissä kuivina, ne eivät ole seuraavana päivänä käyttökunnossa vaan märät. Vinkkejä, miten saan ne nopeimmin kuiviksi?
Kommentit (14)
Eli kengät ja sukat kuivat kun tulee sisälle, mutta parin tunnin päästä ovat kosteat sisältä. Kuivuvat kyllä seuraavaksi päiväksi, mutta toiseen ulkoiluun oltava sitten toiset kengät. Olisiko sitten niin että jalka hikoaa ja kun sitten kengät seisovat lämpimässä pästää sen kosteuden takaisin sisään. Ota tosta selityksestä nyt sitten jotain selkoa. =)
Meillä aivan uudet vikingin nauhagoret. Eilen oli toistapäivää käytössä ja iltiksestä poikaa hakiessani huomasin että kengät olivat sisältä märät. Minä tietty torumaan poikaa ettei niissä kengissä varrensuut vettä pidä että ei tartte niin syvissä vesissä kahlata että kengän suusta vesi menee. Poika väitti ettei ollut sellaisissa kahlaillut. Kotona nimenomaan pohja oli kaikista märin, otin pohjalliset pois ja ne kuivuivatkin äkkiä mutta vuorokauden kuluttua kengän pohjaosa oli vielä ihan märkä. Ja kuivatin lattialämmitteisessä kylppärissä ovet kiinni eli huone ja lattia oli hyvin lämpimät. Aikaisemmin goreissa ei olla tällaista huomattu.
En tiennyt, että pitää jotenkin hoitaa...
Meillä ollut samaa vikaa...Luulin vain,että poika kahlaa lätäköissä vaikka itse kieltänyt näin tekevänsä.Taisi olla viimeiset Viking goretexit meillä :(
oman lapsen kengät eilisen lätäkössä kahlaamisen jäljiltä. Ja kosteat olivat vieläkin, tosin varresta, joka oli vasten märkiä lahkeita. Jalat on kyllä olleet kuivat, vaikka syvässä vedessä on kahlannutkin. Itselläni ainakin on joskus goreissa tullut kosteus läpän saumoista tai sitten ihan hikoilusta, varsinkin jos pitää pitkään sisällä kenkiä jalassa. Hyvä keino saada kengät nopeasti kuiviksi on rytätä sisään sanomalehteä ja vaihtaa sitä mukaa kun lehti tuntuu kostealta. Tällä konstilla kuivasin kerran omat kenkäni vuorokaudessa uituani ne jalassa meressä :-) Hoitovinkkejä kuulisin minäkin mielelläni.
Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt kun tullaan sisälle niin lapsen jalat on ihan kuivat mutta kun lähdetään iltapäivällä uudelleen ulos niin kengät ovat sisältä kosteat.Olen jotenkin hassusti ajatellut että pojan jalan vain hikoavat mutta tänä aamuna kun kokeilin kenkiä niin nehän olivat sisältä aivan likomärät!En käsitä mistä voi johtua sillä kengät on ostettu uutena ja ne ovat vielä Vikingin goreista sellaiset " luxus-mallit" joiden pitäisi olla extra hyvät.Eivätkä varmasti ole " hörpänneet" lätäköistä vettä!Täytyypä selvitellä asiaa...
Olisiko samaa hikihöyryä, mitä tulee takkeihin käytön jälkeen...
Esimerkkinä kun tulen töihin kuoritakissa ja minulle tulee hiki, pysyn takin sisällä kuivana siltikin. Kun tulen sisälle, lyön takin naulakkoon hengariin. Kun lähden ruokatunnille, on takin sisällä kosteutta.
Lämpö tiivistyy kosteudeksi jos se ei pääse vapaasti kulkemaan sisältä pois.
Jos kengät ovat huonosti ilmastoidussa tai kosteana ja lämpimänä pysyvässä eteisessä (lattialämmitys esim) voi ne pysyä kauankin märkänä sisältä.
Jos tarkkaan mietin, niin omat kengät (halti drymaxx) tekee samaa joskus...
Omalla tenavalla on myös Vikingin goret, mutta niitä käytetään aika vähän vielä. Täytyykin muistaa vaihtaa niiden asentoa kuivumisen aikana. Hyvä kun muistutitte ;)
Ja Gore-texin huollosta... pintaa " täytyy" suihkia aineilla jos haluaa kengän pysyvän likaa hylkivänä. Se alkaa keräämään samalla tavalla rapaa kuin tavalliset lenkkarit. Nahka pinta taas voi tehdä " suolaraitoja" jos sitä ei käsitellä. Itse Gore-tex kalvo on kengän sisällä. Sen huoltoon voi kuulua lämmitys aika ajoin. Eli jos tuntuu että Gore-tex alkaa vuotaa, voi sitä kokeilla " paikata" viemällä kengät saunaan tai hiusten kuivaimella lämmittää kalvoa. Useimmat vedenpitävät kalvot huononevat lämmöstä ja pesusta, Gore-tex paranee niistä ja pitää paremmin silloin muotonsa (vedenpitävyytensä).
Lisää huolto-ohjetta saa hyvin retkeilysivustoilta ja keskusteluista.
Vasta tällä viikolla ilmeni, ja kenkiä on käytetty koko kausi. Mutta, mutta: kun tarkastelin saappaita tarkemmin, molemmissa kärjissä oli pientä kulumaa, mutta kangas (vai mitä se on) oli selvästi rikki ainakin pinnasta. En ymmärrä, millä se lapsi on saanutkin saappaansa siitä kohtaa rikki, koska kuminen kärki tulee todella ylös asti. En voinut kuin todeta, että rakas lapsemme on nyt " tullut siihen ikään" , jolloin ulkotamineet ovat ehkä kovimmalla käytöllä ja kulutuksella..
Vesi siis tulee pienenpienistä rei´istä sisään ja saappaiden kuivuminen kestää noin puolitoista vuorokautta. Onneksi kumisaappaat on keksitty.:=)
ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Eccon goreissa huomasin saman ongelman, olivat sisältä kosteat tänä aamuna. Eilisen päivän tyttö seisoi vesilätäkössä. Sukat olivat kuivat, mutta kengät kosteat.
Minulle on vastaavasti retkeilykaupoissa sanottu, että gore kenkiä ei pitäisi edes säilyttää lämmitetyllä lattialla saati sitten kuivattaa saunassa yms. Meillä eteisessä lattialämmitys ja nostan aina kaikki gore kengät pois lattialta.
Meidän pojan kengät ovat päältäpäin katsottuna aivan kuin uudet eli minkäänlaisia reikiä tms. ei ole näkyvissä. Pojan jalat ovat aiemmin hikoilleet kangasvuorissa kengissä ja siksi kesäkengät pitää olla sisäpuolelta nahkaa. Talvikengissä ei ole tätä hikoiluongelmaa ollut tai ainakaan sitä ei huomaa, koska sukat ja jalat on sisään tullessa kuivat eikä ollenkaan nihkeät.
Soitin äsken joka tapauksessa Viking jalkineet OY:n ja kerroin ongelmasta. Puhelimessa ollut mies sanoi, että kuulostaa siltä, että Goretex-kalvossa saattaa olla vikaa. Veikkasi, että sen takia kenkä kastuisi sisältäpäin, että kalvo päästää kosteuden pikku hiljaa läpi sisälle kenkään. Kehoitti mua viemään kengät takaisin liikkeeseen, josta ostin ne ja tekemään reklamaation. Olen ostanut kengät syksyllä Prismasta, enkä ole ihan lähiaikoina menossa mihinkään Prismaan, kun niitä ei ihan tässä lähistöllä ole, mutta keväämmällä jos tulis mentyä, niin voinhan mä noi kengät sinne sitten viedä. Saa nähdä, mitä myyjät siihen sanoo...
Siihen asti yritän sitten vaan parhaani mukaan hoitaa noita kenkiä, jotta pysyisivät käyttökelpoisina vielä lopputalven ja alkukevään.
Meillä niihin tuli sellainen hajuhaitta, mikä ei ollut sukkahiki vaan aivan kuin jokin homeen haju. Se oli niin voimakas että niitä ei voinut enää todellakaan käyttää, eikä edes pitää sisätiloissa. Haju oli varsinkin toisessa kengässä. Kengät eivät ehtineet olla käytössä kahta kuukautta ja olivat hintavat mallit.
Otin yhteyttä maahantuojaan, joka kertoi että muutamat tälläiset kengät tulevat vuodessa takaisin, niihin tulee selittämätön hajuhaitta, joku kemiallinen reaktio ehkä kosteudesta tai liimauksista, näin hän selitti.Kengät piti toimittaa ostopaikkaan (joka sijaitsi 500 km:n päässä kotoamme), sieltä saimme uudet tilalle.
Tällä välin olimme kuitenkin joutuneet ostamaan jo toiset kengät pojallemme, koska menihän tuossa postittelussa aikansa ja hajun ihmettelyssä jo sitä ennen, kun kukaan ei ollut törmännyt vastaavaan, ja ensin sitä yritti itsekin miettiä että onko jotenkin muka voitu ne itse pilata, vaikka aivan normaalikäytössä olivat olleet.
Vaikka asia hoituikin reklamoimalla, olen silti pettynyt ja luultavasti jatkossa ostan kuomat ja huopakumisaappaat, kun samalla rahalla saa ne molemmat.
Meillä mustat tarralliset, cittarista ostetut.
Ostettiin syksyllä 2006, mutta olivat edellisen vuoden mallia ja maksoivat 49,90 ¿.
Eipä ole tuommoista tullut vastaan, mutta oletkos milloin viimeiksi suojannut ne kengät? Voi kyllä olla, että on ihan gorekalvokin mennyt jostain kohti rikki, kun kerran noin toimii, mutta ehkä se suojaus vois vähän auttaa. Yleensä kai tuo gorekalvon rikkimeneminen on se syy, miksi kengät vuotaa ja siihen ei nyt tietty ihan hirveitä tarvita, yksistään pidemmät varpaankynnet... Mut jos ei siis ihan heti tule läpi, niin tuntuu, että tuo suojaaminen vois ehkäistä sen, että ei pääsisi se kengän sisälle mennyt kosteus hitaasti sinne sisään valumaan. Luultavimmin ne on ne kengän kangasosat, jotka sen homman tekee, ei aikuisten nahkaiset goret ainakaan meillä vuoda monien vuosien käytönkään jälkeen, tosin niitä meillä huolletaan kyllä säännöllisesti.