Loppui rahat, loppui opiskelu
Omaehtoisen opiskelun tuella opiskelin kaksi vuotta, mutta se tuki loppui. Nyt olen ollut seuraavat kuukaudet opintotuella ja asumistuella, mutta eihän se riitä maksamaan edes vuokraa. Omilla säästöillä olen paikannut jääneet menot, mutta nyt ovat säästötkin loppu. Lähetin juuri eroilmoituksen koululle ja palaan työttömäksi, jotta voin maksaa vuokran ja ostaa ruokaa. Lainaa en voi ottaa, koska en halua joutua velkavankeuteen ja ulosottoon.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Sitten vain osa-aikatöihin jotta voit jatkaa opiskelua ja työllistyä sen jälkeen pysyvästi, niin minäkin opintoni rahoitin. Lehdenjakoa tai siivousta iltaisin ja öisin, jne.
Osa-aikatöistä voin vain haaveilla. En saanut itselleni edes palkatonta harjoittelupaikkaa niin mistä ihmeestä minä työpaikan saisin?
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet saanut opiskeluoikeuden ja opiskelupaikan ja opiskellut. Ja nyt vaan heität kaiken menemään?
Koeta nyt pikkusen enemmän luottaa ittees.
Valmistut ja menet töihin, ja maksat sen lainan pois. Arvosta niitä opintojasi!
Olen realisti, en haaveilija. Olen yli 35-vuotias pitkäaikaistyötön. Tässä tilanteessa on hyvin epätodennäköistä, että saisin mitään työpaikkaa vaikka valmistuisinkin. Tutkinto tietenkin tuo täytettä ansioluetteloon, mutta tämä tutkinto ei ole mikään varma työllistäjä. Lainan ottaminen tarkoittaisi vain tilanteeni huonontamista ja suurella todennäköisyydellä ulosottoon joutumista.
Vierailija kirjoitti:
Asut liian kalliisti, jos tuet ei riitä vuokraan. Soluun hakemusta sisään, ei se kivaa ole, mutta kyllä sen kestää opintojen loppuun saattamiseksi.
Olen asunut tässä asunnossa 10 vuotta. Aikuisiällä ei enää lähdetä mihinkään soluihin muuttamaan pariksi vuodeksi ja laiteta elämää täysin uusiksi. Ja kyllä minulla tuet riittää vuokraan nyt, kun siirryn takaisin työttömyystuen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut liian kalliisti, jos tuet ei riitä vuokraan. Soluun hakemusta sisään, ei se kivaa ole, mutta kyllä sen kestää opintojen loppuun saattamiseksi.
Olen asunut tässä asunnossa 10 vuotta. Aikuisiällä ei enää lähdetä mihinkään soluihin muuttamaan pariksi vuodeksi ja laiteta elämää täysin uusiksi. Ja kyllä minulla tuet riittää vuokraan nyt, kun siirryn takaisin työttömyystuen piiriin.
Todellakin lähdetään, jos rahatilanne sitä vaatii ja haluaa opiskella. Ei opiskelijakämpät ole pelkästään nuorille
Tämä oli hauska ketju. Nyt kun lopetat opiskelut joudut karenssin piiriin. Moneen kuukauteen et saa mitään tukia. Säästöt ovat lopussa. Miten ajattelit nyt maksaa vuokran ja ruoan? Et halunnut muuttaa, mutta nyt oman valintasi seurauksena tulet saamaan häädön. Järkevää toimintaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hauska ketju. Nyt kun lopetat opiskelut joudut karenssin piiriin. Moneen kuukauteen et saa mitään tukia. Säästöt ovat lopussa. Miten ajattelit nyt maksaa vuokran ja ruoan? Et halunnut muuttaa, mutta nyt oman valintasi seurauksena tulet saamaan häädön. Järkevää toimintaa taas.
Mitään karenssia ei tule. Kyllä opinnot saa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään karenssia ei tule. Kyllä opinnot saa lopettaa.
Kyllä se karenssi nyt vain tulee. Myös nostetut opintotuet peritään takaisin, jos opinnot eivät ole edenneet.
Valtion hellään huomaan vaan. On se kumma kun valtio kieltää ihmisiä etenemästä elämässään. Pitäisi vaan nuokkua sohvalla, niin rahat tulisi. Jos jotain yrität, niin heti olet kusessa.