Nyt on "hienoa"! Sain asunnon jollaista olen etsinyt miltei 2 vuotta! Meni vähäiset säästöt 3kk vuoratakuuseen, 2500e.
Ruokaan ja laskuihin joita en nyt pysty kustantamaan, jäi 58e!! kuukaudeksi! Ei kyllä naurata mutta en voinut antaa tän tilaisuuden mennä ohi. Ei ole ketään jolta voisin pyytää apua. Saako jostain apua? sossusta? diakoniasta? vaikka on itse valinnut näin, että muuttaa vaikka tippuu vähäksi aikaa tyhjän päälle?
Kommentit (33)
Melkoinen vakuus. Jos on yksityinen vuokranantaja, kannattaa kuvata asunto huolellisesti ennen muuttoa, tehdä muuttosiivuos huolellisesti ja kuvata se myös. Silti kannattaa varautua, ettei vakuutta saa takaisin. Eikä sitä mitään kautta ole mahdollista saada sitten enää takaisin, paitsi no, vuosien kallis käräjöinti. Tapaukset, joissa vuokranantaja pidättää aiheetta vakuuden ovat kasvussa. Vakuuden voi menettää nykyään esim. pesemättä jääneen uuninpellin takia. Onnea uuteen kotiin!
Niin siis, sait viimein asunnon jollaista olet pitkään halunnut. Sinulla oli aikaa varautua vuokravakuuteen, etkä tehnyt niin. Ja nyt itket täällä että sait kivan asunnon?
Vierailija kirjoitti:
kutsuuko joku vuokra-asuntoa kodikseen? sehän on jonkun toisen koti, jossa majaillaan hetkellisesti korvausta vastaan
Hetkellisesti kuule jokainen täällä vaan onkin, ihme mielipide.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Niin siis, sait viimein asunnon jollaista olet pitkään halunnut. Sinulla oli aikaa varautua vuokravakuuteen, etkä tehnyt niin. Ja nyt itket täällä että sait kivan asunnon?
En itke että sain kivan asunnon, päinvastoin. Kunhan kerroin miten tässä näin pääsi käymään. Jos pahoitit tästä mielesi niin en voi mitään.
Ap
Laskuria voi yrittää käyttää, kun pakkomenoja kertyy. Ei pitäs olla yllätys. Onnea uuteen kotiin kevättä kohti. Laitahan pihalle hyötykasveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kutsuuko joku vuokra-asuntoa kodikseen? sehän on jonkun toisen koti, jossa majaillaan hetkellisesti korvausta vastaan
Hetkellisesti kuule jokainen täällä vaan onkin, ihme mielipide.
ohis
Minä olin vuoden vaihteessa tyhjentämässä tätini asuntoa (lapseton ja yksin). Oli oma asuntonsa ja me perilliset sitten tyhjensimme sen. Heitimme tädin miltei kaikki tavarat roskiin. Kyllä tuli kaikille surullinen mieli, että yhden ihmisen elämä vaan näin pyyhkäistään ikään kuin pois. Ettei häntä olisi ollutkaan. Joillakin ihme oletus että koti pitää olla oma. Mitään ei saa hautaansa mukaan.
Muutto on hyvää aikaa käydä kamoja läpi ja ehkä löytyy jotain turhaa mitä myymällä saat vähän kassaa paremmalle tolalle.
3kk:n vakuutta ei muuten saa ottaa jos vaatii vuokralaiselta kotivakuutuksen (niinkuin kaikki vähänkin tolkuissaan olevat vuokranantajat vaativat) vaan 2 kk + kotivakuutus on maksimi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin kutsun. En ikinä ostaisi jotain osaketta, saatika jotain omakotitaloa varsinkaan Pohjoismaista. Sinunkaltaiset ihmiset ovat aiheuttaneet aivan hirveän kuplan asuntoihin ja en todellakaan ottaisi ikinä vastuuta siitä, että naapuri päättäisi jättää laskut maksamatta, leikkiä omakotialueella maalle muuttanutta tai mitään muutakaan. Olen asunut tässä yritykseltä vuokratussa vuokra-asunnossani nyt 16 vuotta. Välissä vuokranantaja on teettänyt keittiöremontin ja vessa+komeron remontin. Kohta on tulossa parketin hionta. Saan maalailla ja tapetoida seiniä millä värillä haluan ja muutenkin elää elämääni ilman vastuuta jostain tälläisestä. Vuokra on noussut vuodessa 0- +4 prosenttia ja en tältä alueelta edes saisi tähän kuukausihintaan asuntoa jos lainalla ostaisin. Olen omat rahani sitouttanut viimeiset 30-vuotta aivan muuhun ja ihan hyvin ne siellä muualla on kasvanut.
Olen aloittaja oikein onnellinen puolestasi!! Se on vain yksi kuukausi kun menee haastavammin taloudellisesti.
Miten ihmeessä useimmat asunnot nykyään ilman vuokravakuutta
Vierailija kirjoitti:
Muutto on hyvää aikaa käydä kamoja läpi ja ehkä löytyy jotain turhaa mitä myymällä saat vähän kassaa paremmalle tolalle.
3kk:n vakuutta ei muuten saa ottaa jos vaatii vuokralaiselta kotivakuutuksen (niinkuin kaikki vähänkin tolkuissaan olevat vuokranantajat vaativat) vaan 2 kk + kotivakuutus on maksimi.
Noin iso vakuus on RED FLAG. Tavallisesti vakuus on 1-2kk vuokra eikä sitä tulisi koskaan maksaa suoraan vuokranantajan tilille, vaan erilliselle vakuustilille. Koskaan en maksaisi noin suurta vakuutta. Toivottavasti Ap:n vuokranantaja kumminkin on ihan rehellinen ja tolkun ihminen.
Pyydä palkkaennakkoa töistä? Turha kituuttaa kun useimmissa työpaikoissa kyllä joustetaan sen verran että poikkeustapauksessa ennakkoa saa. Rohkeasti vaan kysymään ja onnea uuteen kotiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko siis uuden työpaikan toiselta paikkakunnalta vai miksi sinun oli välttämätöntä muuttaa?
Koska vanha asuntoni sähkölämmitteinen (aivan liian kallista), enkä ikinä oppinut siitä tykkäämään, en tuntenut sitä ikinä kodikseni ja asuin siinä 7 vuotta miltei inhoten sitä. Löysin ihanan rivitalokodin haluamaltani alueelta josta ei usein tule vapaaksi mitään ja heti kun näin sen, tunsin että olen tullut kotiin :) Työmatka piteni 5,5 km:llä mutta se ei haittaa, bussi menee läheltä. Vielä on laitettavaa mutta vaikka kaikki on ihan sekaisin, täällä on ihana tunnelma. Pieni ihana pihakin löytyy :) Kunpa olisi vielä mukavat naapurit.
ap
Onneksi olkoon, hoida kotia hyvin, niin saat sen myös pitää. Käy leipäjonossa hakemassa ruokaa. Diakonikin auttaa. 🤗
Pappa betalade sitten siellä. Hohhoijaa.