Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnönjaosta kysymys.

Vierailija
10.03.2025 |

Olen toiminut edesmenneen omaisen kuolinpesän hoitajana ja valtuutettuna pankkiasioiden hoitajana. Nyt vainajan omistamalle asunnolle on löytynyt ostaja ja kun kaupat on tehty, kaikki vainajalta jäänyt omaisuus on muutettu rahaksi. Ilmeisesti heti sen jälkeen voidaan suorittaa perinnönjako perunkirjaan kirjoitettujen ehtojen mukaisesti? (Vainajan pankissa). Liittyykö tähän vielä jotain juridisia velvollisuuksia? Ilmoitus verottajalle tms? Kaikki osuudet ovat sen verran pieniä että perintöveroa ei tarvitse maksaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perunkirjoitus_ja…

tuo on varmaan hoidettu jo? Jos ei, niin pitää hoitaa.

Vierailija
2/6 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsette jakokirjan, jossa noi käydään kaikki läpi eli mitä menee kenellekkin, sotut ja tilinumerot, todistajat alle. Sen ja valtakirjojen (onhan pankin omalla pohjalla?) kanssa pankkiin ja yksi kappale verottajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perunkirjoitus_ja…

tuo on varmaan hoidettu jo? Jos ei, niin pitää hoitaa.

tämä siis:

"Lähetä kopio perukirjasta Verohallintoon

Sopikaa perunkirjoitustilaisuudessa, kuka lähettää perukirjan ja sen liitteet Verohallintoon. Perukirja on annettava Verohallinnolle 1 kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta.

Tarvitsemme samasta perukirjasta vain yhden kopion. Kun yksi on lähettänyt perukirjan, sen perusteella hoidetaan kaikkien perillisten perintöverotus."

Vierailija
4/6 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään kirjallinen jakosopimus, jonka perijät allekirjoittaa ja pankki ottaa siitä kopion. Sen voi tehdä itse, ellei pankki tee. Mä tein itse, läydin mallin netistä. Kukin perillinen ilmoittaa omat perinnöt verottajalle, vaikka jäisi alle verotuskynnyksen. Kannattaa jättää tili vielä pystyyn ja sinne vähän rahaa jäännösveroja ja laskuja varten ja lopettaa ja jakaa lopputili parin vuoden päästä. Tästä tieto jakosopimukseen. 

Vierailija
5/6 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsette jakokirjan, jossa noi käydään kaikki läpi eli mitä menee kenellekkin, sotut ja tilinumerot, todistajat alle. Sen ja valtakirjojen (onhan pankin omalla pohjalla?) kanssa pankkiin ja yksi kappale verottajalle.

Pankissa suoritettavassa jaossa tuokin hoituu  varmasti samalla

Vierailija
6/6 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaetaan vain rahaa, on yksinkertaisinta varata aika tilipankkiin niin, että siinä samalla istumalla allekirjoitetaan jakokirja ja jaetaan rahat. Jakokirjaan merkintä kuolinpesän lopettamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi