Chronin tauti vai paksuolen tulehdus? Kumpaa sopii?
Ummetus taipumusta. Suoli toimii normaalisti 1-2 välein. Eli taukoa max 2 päivää.
Välillä kuitenkin iskee vaikea ummetus kausi ja joudun syödä lääkettää pitkään ennen, ku suoli alkaa taas toimia normaalisti.
Ulostamisrefleksikin katoaa. Lääke alkaa toimia ja yhtäkkiä huomaan, että suolessa on ripulia vaikka ei edes kakata.
Eli suurinongelma on kakka hädän puute. Ei vain kakata. Muita oireita ei ole.
Tähän ei ole löytynyt fyysistä syytä. Vasta aikuisiällä tajusin jättää maitotuotteet minimiin ja ummetukset helpottui, mutta silti kausittain iskee vaikea ummetus.
Jos syön juustoja ja jogurttia niin suoli jumittaa ihan jatkuvasti ja toimii epätäydellisesti.
Olen kuitenkin alkanut miettiä suolistosairauden mahdollisuutta.
Ikää vasta 32 vuotta.
Mikä voisi olla syynä ummetustaipumukseen?
Kommentit (19)
Hypokondria. Miksi tarkkailet ulostamista jos mitään vaivoja ei ole? Ei sulla ole ummetusta jos vatsaasi ei koske. Huomaat kyllä ummetuksen.
Vierailija kirjoitti:
Hypokondria. Miksi tarkkailet ulostamista jos mitään vaivoja ei ole? Ei sulla ole ummetusta jos vatsaasi ei koske. Huomaat kyllä ummetuksen.
Ai ei ole ummetusta jos ei tunnu tarvetta ulostaa ollenkaan aikoihin?
Okei kipuja tai tukalaa oloa ei ole, mutta eikai tämä normaaliakaan ole.
Ap
Oirekuvaltaan mainitsemasi sairaudet ovat keskenään niin samanlaiset, että erotusdiagnoosi tehdään tähystyksen perusteella eli katsotaan, missä osassa ruoansulatuskanavaa sitä tulehdusta on.
Ensisijaisesti veikkaisin kuitenkin jotakin muuta syytä. Molempien tutkimuksiin ajava oire kun yleensä on verinen uloste. Toisaalta, minulla oli vuosikausia vaikeuksia ummetuksen kanssa ennen kuin veriulosteet alkoivat, ja minulla on haavainen paksusuolentulehdus.
Suoli jumittaa. Pitää kyllä hoitaa, ettei pahene. Älä usko ap noita yllä. Mun serkku joutui sairaalaan ummetuksen vuoksi.
Vika psyykkeessä. Ota yhteyttä terveydenhuoltoon.
Jos menet lääkäriin, hän määrää sinut ensimmäisenä ostamaan apteekista Vi-Siblin -nimistä kuituvalmistetta (samaa tavaraa on jos löydät kaupasta psylliumia). Vi-Siblin lisää ulostemassan määrää ja siten helpottaa ulosteen liikkumista. Toki runsas nesteiden nauttiminen ja päivittäinen liikunta ovat suolentoiminnalle tärkeitä.
Mutta hankipa sitä Vi-Sibliniä ensin. Säästät terveyskeskuslääkärikäynnin hinnan.
Oire on, että ei kakata :D???
Ummetus oireilee näin:
Uloste ei tule ulos, koska on niin kovaa tai tulee kivuliaasti, vatsaa turvottaa ja koskee.
Jos ainut oire on, että ei kakata ja olo on ihan hyvä niin mikä on ongelma? Miksi sinun pitäisi kakata jos kakata?
Vierailija kirjoitti:
Ummetus oireilee näin:
Uloste ei tule ulos, koska on niin kovaa tai tulee kivuliaasti, vatsaa turvottaa ja koskee.
Jos ainut oire on, että ei kakata ja olo on ihan hyvä niin mikä on ongelma? Miksi sinun pitäisi kakata jos kakata?
Vaikka siksi, että ihmisen kuuluu kakata ainakin lähes päivittäin. Kyllä minua ainakin pelottaisi odotella päivä tai viikko tolkulla, että tuleeko se kakkahätä jostain lopulta. Eihän tämä voi olla normaalia? Eihän? Taasko kaikki on aloittajaa vastaan niin kuin tyypillisesti täällä.
Miksi en saa asiallisia vastauksia.
Ap
Älä sitten syö niitä juustoja tai jogurttia. Lisää ruokavalioon vihanneksia.
Suomessa yleistä. AB-piimä on ollut joskus tasapainottamaan tai actimel. Nesteitä ja kuitua hyvä saada, mutta joskus kuitu vaan jää vähemmälle. Jotkut käyttävät kaakaon viileään maitoon, jolla vatsa toimisi tai kahvi ellei tule tykytystä, pari luumua veteen tai apteekin valmiste. Vehnä voi tukkia tai kaura, liika riisi. Kuivatuote voi raapia suolistoa tai kovettaa. Eli kosteutta pitäisi olla hieman siinä mitä syö ja kuitumaista.
Juusto sopiva vatsalle, se rauhoittaa vatsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ummetus oireilee näin:
Vaikka siksi, että ihmisen kuuluu kakata ainakin lähes päivittäin. Kyllä minua ainakin pelottaisi odotella päivä tai viikko tolkulla, että tuleeko se kakkahätä jostain lopulta. Eihän tämä voi olla normaalia? Eihän? Taasko kaikki on aloittajaa vastaan niin kuin tyypillisesti täällä.
Miksi en saa asiallisia vastauksia.
Ap
Keskimäärin ihmisen vatsa toimii 1-3 päivän välein. Joillekin kuitenkin on viikkokin ihan normaali väli ja toiset taas ulostavat useamman kerran päivässä.
Mulla toimii yhtä usein mutta on liian löysää. Välillä menee vesiripuliksi.
Jos ainut oire on ulostustarpeen puute niin ehkä mitään ongelmaa tai tautia ei ole edes.
Ummetukseen liittyy vatsakivut ja tukala olo. Ehkä suolesi vain toimii hitaammin kausittain. Mitäpä jos vain jättäisit lääkkeet pois ja katsoisit mitä tapahtuu lähi viikkojen aikana. Ehkä tilanne korjaantuu itsekseen. Älä säikähdä heti jos muutamaan päivään paskata. Odota ainakin viikko.