Olenko outo äiti? Meillä ei lapset saa kaakaota, mutta mehua silloin tällöin. Hedelmiä lapset saa. Ovat alle kouluikäisiä.
Kommentit (29)
Miten noi hedelmät nyt tähän kaakao/mehu/juoma keskusteluun liittyi?
Sokeroimattomasta kaakaosta teen lapsille kaakaota. Ei sinne ole pakko työntää kiloa sokeria mukaan. Mielummin minä tuota lapsille juotan kuin mehua.
Ap olet kysymystesi kanssa ylen tyhmä. Mitä hittoa se tänne kuuluu mitä penskoillesi syötöt ja juotat.
Meillä lapsi oli pitkään tyytyväinen maissinaksujen ja hedelmien kanssa. Emme tyrkyttäneet ns. herkkuja, mutta sitten jos lapsi itse osasi pyytää, annettiin hänenkin maistaa. Oisko ollut 2,5 vuotiaana, kun maistoi karkkia ekan kerran, mutta ei erityisemmin tykännyt. Sittemmin karkit ja muut herkut ovat olleet osa elämää ilman sen kummempaa numeroa. Yleensä viikonloppuisin, mutta varsinaista karkkipäivää meillä ei ole ollut, kun sivusta seuraten se on tuntunut tuottavan lähinnä ylilyöntejä eli että kun karkkia saadaan, sitä ahmitaan ylen määrin.
Ap:n kysymykseen: mikä siinä kaakaossa on niin pahaa? Joo, sokeria, mutta niin on mehussakin. En kannata minkään asian kategorista kieltämistä tai tiukkoja rajoituksia, koska kuten sanottu, usein niistä seuraa vain ylilyöntejä. Meillä kaakao on ainoa keino saada lapsi nauttimaan riittävästi kalsiumia, kun juusto ei maistu, jogurtti vain harvoin ja maito sellaisenaan ei ikinä, saati sitten pavut sun muut.
Ei outoa, ei meilläkään mitään oboy'ta tai vastaavia tarjoilla, kerran talvessa voidaan tehdä itse oikeasta kaakaojauheesta. Mehua joskus. En kuitenkaan ole kieltänyt mitään mitä päiväkodissa syö tai jos on vaikka kaverin synttärit. Lapsi söi ekat herkut varmaan päiväkodissa, kun siellä on muumikeksejä tarjolla. Ihan hyvä rajata pienillä lapsilla, kun ihan varmasti ehtivät syödä herkkuja ihan riittämiin myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei outoa, ei meilläkään mitään oboy'ta tai vastaavia tarjoilla, kerran talvessa voidaan tehdä itse oikeasta kaakaojauheesta. Mehua joskus. En kuitenkaan ole kieltänyt mitään mitä päiväkodissa syö tai jos on vaikka kaverin synttärit. Lapsi söi ekat herkut varmaan päiväkodissa, kun siellä on muumikeksejä tarjolla. Ihan hyvä rajata pienillä lapsilla, kun ihan varmasti ehtivät syödä herkkuja ihan riittämiin myöhemminkin.
Tuo on varmaan aika tyypillinen tapa, noin meilläkin. Eli syövät tarhassa mitä syövät, ja kotona on tarjolla perusruokaa, ruokajuomaksi vettä tai maitoa, mutta mikseipä joskus saa maistaa mehuakin.
Mutta se että asioikseen ostettaisiin kaakaota arkikäyttöön on ehkä enemmän (urheilevien) koululaisten välipalajuttuja.
Olet outo, jos lapset haluaisivat nimenomaan kaakaota, mutta et periaatteesta halua tarjota sitä edes satunnaisesti.
Et ole outo, jos nyt et vaan osta oma-aloitteisesti kaikkea, mitä mainostajat keksii sinulle ja lapsille tarjota.
Ei meilläkään juoda kaakaota. Ei sitä ole kielletty, sitä ei vaan ole koskaan ostettu ja annettu lapsille. Me aikuiset emme välitä, joten eipä sitten vain ole tullut ostettua lapsille. Isovanhempien luona ovat kyllä saaneet kaakaota.
Ei meilläkään kaakaota juoda
Lasten päiväkodissa tarjoillaan sitä ajoittain aamupalalla eivätkä he juo sitä sielläkään.
Et ole outo