Tunnetteko ihmisiä, joiden mt-ongelmat on lieviä mutta silti syrjäytyvät kun kaikki on niin vaikeaa?
Surullista kun lähipiirissä on ihminen, jonka ongelmat ja syrjäytyminen pahenee pikkuhiljaa mutta vääjämättä. Ei alko- eikä huumeongelmia mutta muuta sitten senkin edestä. On fyysisiä ongelmia/kroonisisa sairauksia, jotka saattaisi olla paremmassa kunnossa jos olisi voimavaroja. Mutta henkisen puolen haasteet pahenee koko ajan, terapiaan ei aluksi suostunut ja nyttemmin ei pääse eikä ole varaa.
Yksinäinen, katkera ja erakoitunut, asuntoon ei päästä ketään, riitautunut perheensä kanssa, ystävät kaikonneet vähitellen etäälle kun kaikki on niin vaikeaa. Saattaa olla asunnossaan viikonkin käymättä ulkoilmassa, päivärytmiä ei ole tai siis valvoo kuulemma yöt ja nukkuu noin 06-13 jos nukkuu. Syöminen on mitä sattuu - alipaino/anoreksia/ruokafobia/vatsa vaivaa koko ajan ja ruokavalio on äärettömän rajoittunut. Lääkärillä ravasi jatkuvasti, nyt muutamaan vuoteen ei enää ole saanut aikoja tk:sta, ainoastaan välttämättömät reseptit uusitaan. Omasta mielestään sairastaa kroonista väsymysoireyhtymää, jolle ei kukaan voi mitään. Sinnittelee työkyvyttömyyseläkkeen varassa eli mitään maksullista apua tai hoitoa ei edes voi harmita. Huoli-ilmoituksia voi tehdä mutta mitä apua niistäkään on kun kuitenkin pysyy hengissä?
Kommentit (48)
Loppujen lopuksi yksilö on itse vastuussa omasta elämästään. Yhteiskunnan tehtävä on toki tarjota tukea, mutta lopulta on yksilön vastuulla ottaako tukea vastaan ja miten siihen suhtautuu. Ketään ei kuitenkaan noihin voi pakottaa, joten jos kokee syrjäytymisen itselle mieluisammaksi vaihtoehdoksi, niin se pitää yksilölle suoda.
Ap. kirjoitti: "On fyysisiä ongelmia/kroonisisa sairauksia, jotka saattaisi olla paremmassa kunnossa jos olisi voimavaroja."
Saattaa olla niin päin, että ne fyysiset pitkäaikaissairaudet aiheuttavat väsymystä ja sitä että voimavarat ovat olemattomat.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä huoli-ilmoitusta ollenkaan.
Huoli-ilmoituksen voi tehdä vain sosiaalihuoltoon. Sosiaalihuolto ei voi tehdä täysi-ikäiselle minkäänlaisia pakkopäätöksiä. Sosiaalihuolto voi käydä esim. ihmisen ovella, houkutella avun vastaanottamiseen ja tarvittaessa soittaa hätäkeskukseen. Tästä lähtee terveydenhuollon vastuu. Käytännössä usein on niin, että sossut taistelee hätäkeskuksen kanssa, että saavat ensihoidon ( ja poliisit) paikalle. Sen jälkeen sossut taistelee ensihoidon ja päivystävän lääkärin kanssa. Usein parhaimmillaan ihminen saadaan päivän tai parin tarkkailuun esim. psykiatrialle, jonka jälkeen ihminen kotiutetaan. Jos hyvin käy, niin terveydenhuolto tekee jopa uuden huoli-ilmoituksen sosiaalihuoltoon, jolloin sossut saa tietää kotiuttamisesta. Ja taas sossut yrittää saada houkuteltua ihmisen ottamaan vastaan apua. Jos täysi-ikäinen kieltäytyy, ei sosia
Terveydenhuollossa ihmiset laitetaan todella huonokuntoisena kotiin takaisin. Terveydenhuolto ei ymmärrä, että sosiaalihuolto ei pysty tarjoamaan ihmiselle hänen tarvitsemiaan palveluja, jos ihminen ei halua. Näin ihminen jää heitteille. Tosiasia on, että terveydenhuolto vetoaa kiireeseen ymmärtämättä, että sosiaalihuollossa sitä kiirettä on myös. Siitä huolimatta huoli-ilmoituksia otetaan vastaan. Koko työurani eli 25 vuotta olen kohdannut sitä, että terveydenhuolto kaataa huonokuntoiset ihmiset sosiaalihuollon niskaan. Sosiaalihuolto on terveydenhuollon roskakori. On ollut aina ja viime vuosina tilanne on pahentunut rajusti.
Terveisiä sosiaalityöntekijältä, joka viime viikollakin teki taas tuntikausia ylitöitä jopa kello 21.30 asti (työ alkaa aamulla kello 8).
Jos ihminen itse kieltäytyy avun vastaanottamisesta, niin silloin yhteiskunta ei ole jättänyt häntä heitteille, hän on itse tehnyt valintansa.
Olen ottanut vastaan mm. sairaanhoitajan tekemän huoli-ilmoituksen, jossa sairaanhoitaja ilmoittaa sosiaalihuoltoon huolensa siitä, että ihminen on psykoottinen.
Tällä tasolla terveydenhuolto toimii pahimmillaan. Ja tätä tasoa riittää. Valitettavasti. Terveydenhuolto vastaa kyllä kärkkäästi takaisin itseään puolustaen ja muuta toiminnassaan mitään.
-sossu-
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen itse kieltäytyy avun vastaanottamisesta, niin silloin yhteiskunta ei ole jättänyt häntä heitteille, hän on itse tehnyt valintansa.
Psykoottinen tekee oman valinnan? Elät kauniissa kuplassa, joka ei vastaa todellisuutta. Et ymmärrä sitä, että todellisuudessa ihmisten psykoosin pahimmat oireet hoidetaan sairaalassa ja pannaan psykoosioireisena takaisin kotiin. Sama monen muunkin sairauden kanssa.
Ihmiset ovat tosi sairaita eikä hoitoa enää saa mistään muulla kuin rahalla ja sitä ei monella syrjäytyneellä ole. Yleensä eivät myöskään luota järjestelmään eivätkä hyväksy ostoapua missään muodossa.
Yhdysvaltalainen tutkijaryhmä tuo julki uutta merkittävää tietoa lihansyönnin eduista. Tutkijoiden mukaan kasvissyöjät käyttävät kaksi kertaa niin todennäköisesti lääkkeitä mielenterveyden häiriöihin kuin sekasyöjät. Lisäksi uudesta tutkimuksesta selviää, että kasvissyöjien todennäköisyys itsetuhoisuuteen on moninkertainen.