Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sun suosikki historian aikakausi?

Vierailija
07.03.2025 |

Historia on kiehtovaa, koska se auttaa ymmärtämään nykyisyyttä ja on muutenkin mielenkiintoista millaista elämä oli ennen. 

Oma vastaus on usein ihan mikä tahansa ajalta ennen 1800-lukua, mutta kyllä minä taidan kallistua kaikista eniten keskiajalle. Keskiaikaa on helppo pitää erittäin synkkänä sen historiansa takia, mutta sitä on myös helppo romantisoida

Suosikki historian aikakausi?

Vaihtoehdot

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdys sana  aika   kausi.

Vierailija
22/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallon syntumästä jääkauden loppuun. Kiinnostus loppuu siihen, kun ihmiset alkavat olemaan riesa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastsin rautakausi, koska tällä hetkellä kiinnostaa suomen muinaishistoria, hautalöydöt ja puvut, sekä mytologia ja muinaisusko. Kiinnostaa kovasti, miltä on tuntunut elää sellaisessa maailmassa.

toki sama ongelma kuin aloittajalla, että oikeastaan kaikki kiinnostaa ja fokus vähän vaihtelee. Keskiaikakin on niin laaja käsite, mutta sekin olisi saattanut olla ykkösvalintani

Vierailija
24/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historia on vain ajatuksia ja ketä nyt kiinnostaisi jonkun ajatukset, jotka muuttuvat jatkuvasti.

Vain ajatuksia? Ei tapahtumia lainkaan?

Mä taas olen aina ihmetellyt, ketä voi olla kiinnostamatta historia, siis se, miten asiat ovat muovautuneet ja mitkä kehityskulut ovat vaikuttaneet siihen, että asiat ovat nyt niin kuin ne ovat.

Ei historia ole tapahtumia, vaan ajatuksia niistä. Kaikki tapahtumat tapahtuvat vain nykyhetkessä ja ajatukset tekevät niistä jälkiperäisiä eli historiaa eli valhetta. Ajattelen siis valehtelen.

No miten sitten otat selvää, miksi asiat ovat nyt niin kuin ovat tutustumatta historiaan?

Miksi siitä pitäisi olla selvillä? Historiahan muuttuu koko ajan. Muutat sitä itse sen perusteella kenen ajatuksia (valheita) päätät uskoa. Mennyt on mennyttä. Miksi sen pitäisi vaikuttaa siihen, mitä teet nyt?

Vierailija
25/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdys sana  aika   kausi.

Missä kohdassa aloitusta näet aika kausi, vaikka siellä lukee kyllä aikakausi?

Vierailija
26/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000-luku. Kuka haluaa elää aikakautta, ettei olisi tietokonetta, taulutelevisiota ja kännykkää?

Voi sinua pietu. Jos jokin aikakausi kiinnostaa, eihän se tarkoita että haluaisi elää nyt sellaisessa.

Vierailija
27/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaisen Egyptin monituhatvuotinen historia tuntuu eniten kiinnostavalta.

Vierailija
28/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi siitä pitäisi olla selvillä? Historiahan muuttuu koko ajan. Muutat sitä itse sen perusteella kenen ajatuksia (valheita) päätät uskoa. Mennyt on mennyttä. Miksi sen pitäisi vaikuttaa siihen, mitä teet nyt?"

Pitäisi? Ei sen pidä vaikuttaa, se vaikuttaa. Se, miten yhteiskunta on muotoutunut tällaiseksi kuin se on nyt, on pitkän kehityksen tulosta. Eivät asiat synny joka päivä uudelleen, ne kehittyvät. 

Vierailija
29/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600-luku on mielenkiintoinen ajanjakso.

Vierailija
30/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei moni muuten tajua.  Kun länsimaisen kulttuurin ajanlasku alkoi 2025 vuotta sitten, oli faaraoiden Egyptin kulttuuri jo silloin 4000 vuoden ikäinen. Mikään toinen ei ole yltänyt samaan.

Vierailija
31/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei moni muuten tajua.  Kun länsimaisen kulttuurin ajanlasku alkoi 2025 vuotta sitten, oli faaraoiden Egyptin kulttuuri jo silloin 4000 vuoden ikäinen. Mikään toinen ei ole yltänyt samaan.

Niinpä. On erilaisia tapoja laskea aja laskua

Vierailija
32/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko 80-luku. Silloin siinä oli sellasia fanijulisteita aina keskellä millä vuorattiin teiniseinät.

Vierailija
33/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen autonomian aika. Erityisesti taide- ja kulttuurihistoria nationalismin ilmenemismuotona.

Vierailija
34/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köh, Kiina?

Vierailija
35/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi siitä pitäisi olla selvillä? Historiahan muuttuu koko ajan. Muutat sitä itse sen perusteella kenen ajatuksia (valheita) päätät uskoa. Mennyt on mennyttä. Miksi sen pitäisi vaikuttaa siihen, mitä teet nyt?"

Pitäisi? Ei sen pidä vaikuttaa, se vaikuttaa. Se, miten yhteiskunta on muotoutunut tällaiseksi kuin se on nyt, on pitkän kehityksen tulosta. Eivät asiat synny joka päivä uudelleen, ne kehittyvät. 

Mennyt vaikuttaa vain, koska annamme sen vaikuttaa. Yhteiskunta on sellainen kuin on vain siksi, koska ihmiset uskovat jonkun toisen ajatuksia (valheita). Ihmiset ovat "historian" vankeja. Vankilasta voi vapautua vain unohtamalla "historian".

Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?" Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi. Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä. Minä puhun, mitä minä olen nähnyt Isäni tykönä; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne."  Joh. 8:31,38

Vierailija
36/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

holoseenin ilmasto-optimi

silloin Suomessakin oli paremmat säät

Vierailija
37/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastasin kivikausi. Kivikaudella elämä ehkä oli kurjaa, mutta siihen aikaan ei ollut mitään keinotekoisia ja ennenkaikkea alisteisia sukupuolirooleja vaan kaikki aikuiset sekä keräsivät/metsästivät ruokaa ja huolehtivat yhdessä jälkikasvuaan. Se oli sitä todellista tasa-arvoa

Vierailija
38/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku

Vierailija
39/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiehtoo 1400-luvun Turku ja 1800-luvun Helsinki. Ajatus vanhasta Viipurista saa kyyneleen silmään. 1920-luvun suomalaiset puukaupungit Joensuu, Kuopio jne. Lähes kaikki purettu nyt. Mielessäni ajan landoolla kaupungin katuja. 

Vierailija
40/46 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 1800-luku, erityisesti sen loppupuoli tuntuu jotenkin kiinnostavalta. Olen luultavasti elänyt silloin edellisessä / edellisissä elämissä ja se on jotenkin yhä alitajunnassa jollain tasolla muistossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi