Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytän enemmän englantia kuin suomea arjessani

Vierailija
07.03.2025 |

Sarjat, joita katson ovat englanniksi tai japaniksi. X:ssä luen japanilaisia ja englantilaisia postauksia. Redditissä englantia. Ihan kaikkialla on joko englanti tai japani kielenä. Suomea tulee vain, jos ihan erikseen hakee keskustelua suomeksi.

Onko muillakin näin? M25

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ollut sellainen ylpeilyn aihe kuin luulit. 

Nolo.

Boomeri luulee, että englannin käyttö olisi ylpeilyä. Onhan se teille, kun ette osaa sitä. Nuoriso käyttää englantia paljon enemmän kuin keski-ikäiset. Se on heille normaalia, teille se on jotakin hienoa ja erikoista.

Katkeruutesi haisee tänne asti.

Vierailija
22/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain nasset käyttää X:ää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolo.

Boomeri luulee, että englannin käyttö olisi ylpeilyä. Onhan se teille, kun ette osaa sitä. Nuoriso käyttää englantia paljon enemmän kuin keski-ikäiset. Se on heille normaalia, teille se on jotakin hienoa ja erikoista.

En ole koskaan ikinä kuullut nuorison puhuvan englantia keskenään, kotonaan, koulussa enkä kaupassa. Eikä ne muillekaan suomalaisille englantia väännä, ihan suomea puhuvat.

Ap ilmeisesti sitten on erakko joka ei puhu muiden ihmisten kanssa jos englantia pääsääntöisesti käyttää.

-eri

Vierailija
24/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menipäs nuoren miehen sanat mammojen ihon alle pahasti. 😂 Hankkikaa itsetunto. Ja lopettakaa kiusaaminen. Hieno, juttu kun käyttää englantia enemmän kuin suomea.

Vierailija
25/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolo.

Olen keski-ikäinen, mutten lähelläkään boomereita, ne ovat vanhempieni ikäisiä. Taitaapa olla juuri toisin päin. Nuoret ovat juuri oppineet hieman englantia ja ylpeilevät sillä. Hieman noloa, sillä itse olen käyttänyt enemmän ja vähemmän englantia jo yli 30 vuotta. Asunutkin olen englantilaisessa maassa aika kauan ja työkieleni on englanti Suomessakin. Voisin väittää, että osaan sitä hieman paremmin kuin täällä kirjoittavat "kaiken osaavat" teinit.

Vierailija
26/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolo.

Olen keski-ikäinen, mutten lähelläkään boomereita, ne ovat vanhempieni ikäisiä. Taitaapa olla juuri toisin päin. Nuoret ovat juuri oppineet hieman englantia ja ylpeilevät sillä. Hieman noloa, sillä itse olen käyttänyt enemmän ja vähemmän englantia jo yli 30 vuotta. Asunutkin olen englantilaisessa maassa aika kauan ja työkieleni on englanti Suomessakin. Voisin väittää, että osaan sitä hieman paremmin kuin täällä kirjoittavat "kaiken os

Miksi suhtaudut noin vihamielisesti nuoriin? Väität osaavasi englantia paremmin kuin jokin narsisti. Ja väittikö AP osaavansa kaikkea? Ei. Tee jotakin tuolle karsealle asenteellesi ja ikärasismille.

-nainen27

Vierailija
27/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja-a että mitään käännöksiä ei sitten käytetä noissa sarjoissa?

Se, että lukee suomenkielisen tekstityksen _ei_ tarkoita että henkilö käyttää paljon englantia arjessaan.

Kerran kuultu "osaan erittäin sujuvaa englantia": todellisuudessa kyseinen henkilö hädin tuskin osasi kertoa itsestään tai työstään englanniksi ilman kielioppivirheitä taikka sanajärjestysvirheitä. 

Vierailija
28/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä palstalta opittua: 50-vuotiaat eivät osaa englantia. Heh, asuin englannissa ennen kuin moni teistä oli edes syntynyt joten englanti on ollut jo 40 vuotta eniten itselleni puhutuin kieli. Nuorille englanti on omg ja cant believe it ja sitä luokkaa. Eivät oikeasti osaa, mutta paljon paremmin kuitenkin kuin monen muun maan nuoret. Se on vaan noloa kun kuulee junassa miljoona kertaa oumaigaad kun nuoret puhuvat keskenään. Mutta ovat nuoria. Me kaikki olimme. 

Vierailija
29/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan liian vaativa, sillä jos joutuisin päivät pääskytyksin lukemaan ja kuuntelemaan pelkkää bröykken inglishiä, niin varmaan kuolisin. 

Duunissa joutuu englantia ,tai siis oikeammin ja rehellisemmin bröykken inglisiä, kuulemaan ja käyttämän, joten vapaa-ajalla en sitä erityisemmin halua kuulla. Luen kirjoja suomen lisäksi sujuvasti ruotsiksi, ranskaksi ja saksaksi. Kohtalaisesti venäjäksi. Mulle on tärkeää kuitenkin lukea korkeatasoista kirjallisuutta nimenomaan suomeksi, pitää yllä hyvää äidinkieltä, koska se on kaiken ajattelun perusta. 

Samaten pyrin seuraamaan kaiken suomenkielisen tv-sarja- ja elokuvatuotannon. Onneksi taso on noussut niissä kautta linjan viime vuosina, kun monien keksintöjen ansiosta tekeminen on mahdollistunut ja halventunut myös pienille tuotantomaille. Samaten seuraan suomenkielistä musiikkia, mitä siellä tapahtuu.

Persoonallinen ja oma voittaa aina geneerisen yleispskan.

Vierailija
30/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menipäs nuoren miehen sanat mammojen ihon alle pahasti. 😂 Hankkikaa itsetunto. Ja lopettakaa kiusaaminen. Hieno, juttu kun käyttää englantia enemmän kuin suomea.

Mitä hienoa siinä on, paitsi jos asuu ulkomailla joko englanninkielisessä maassa tai on ollut kykenemätön oppimaan asuinmaan kieltä tai jos puoliso on vieraskielinen ja siksi kotikieli on englanti? Minusta oman äidinkielen vähättely ei ole koskaan hienoa, oli se kieli sitten mikä tahansa.

Vierailija
31/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "nuori mies" on palstaillut täällä jo vuosikausia saman ikäisenä. 

Vierailija
32/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolo.

Heille normaalia? On myös osalle keski-ikäisistä. Eikä ole hienoa ja erikoista. Ei jaksa edes kommentoida mutta sanotaan että tuttu juttu ap. 

Vierailija
33/33 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, ei mennyt. Ja kiusaamista täälä ei ole näkynyt, edelleenkään. Mun mielestä se on noloa jos puhuu suomalaisille englantia, miksi? Jos teeveestä kattoo, kuuntelee ja lukee englantia niin mikä siinä on erikoista? Ei mikään, eli jos itsetunnosta puhutaan niin tuolla englanninkielen taidolla sitä yritetään epätoivoisesti pönkittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän