Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua painostetaan lopettamaan viikon vanhan lapsen imetys, koska maito ei riitä. Mitä tekisin? Auttakaa!

Vierailija
09.03.2007 |

Neuvolan suosituksesta jouduimme siirtymään tänään pääsääntöisesti korvikeruokintaan ja imetystä pitää vähentää. Syynä on se, että 10 päivän ikäisen vauvani paino on pysynyt sairaalan lähtöpainossa ja jopa muutaman gramman laskenut eli se ei ole vielä syntymäpainossa läheskään, siihen on matkaa 300 grammaa. Vauva on kuitenkin täysiaikainen ja normaalipainoinen.

Lisäksi vauva on ollut kovin väsynyt ja häntä saa herätellä jatkuvasti syömään, koska muuten nukkuu jopa 6-7 tuntia putkeen. Lisäksi hän juo rinnasta vähän laiskasti ja nukahtaa rinnalle.

Terveydenhoitajan tuomio on, että lapsi on aliravittu ja minulta ei tule maitoa riittävästi.

Olin tyrmistynyt, koska olen todella panostanut imetykseen ja suunnitteln täysimetystä 6 kk. Sain hyvän ohjauksen sairaalassa ja imuote oli hoitajien mielestä ihan kunnossa. Ainoa ongelma on hiukan matalat rinnanpäät, jolloin vauvan on vaikea tarttua kiinni. Nänneissä on myös haavoja.

Olen imettänyt tosi paljon, en ole paljon muuta tehnytkään ja koittanut saada maitoa nousemaan. Pumpulla tulee aika tasaisesti puolessa tunnissa 40-50 ml.

Tänään ei vauva ole sitten ollut rinnalla ollenkaan, kun mies vaati, että terveydenhoitajan suosituksen vuoksi nyt lasketaan päivän ajan, että paljonko lapsi saa maitoa vuorokaudessa. Se 600 milliä pitäisi täyttyä. Olen yrittänyt pumpata kyllä, mutta mielestäni se ei ole sama kuin imetys.

Olen tällä hetkellä aivan maassa, koska neuvola, miesja sukulaiset painostavat siirtymään kokonaan korvikkeille sillä perusteella, että " tärkeintä on että lapsi saa ruokaa ja sinulta sitä maitoa ei vaan tule" .

Tietysti haluan toimia lapsen edun mukaisesti, mutta onko etu tosiaan se, että imetys jää pois kokonaan?

Olen hyvin murheissani. Soitin imetystukeenkin, ja sain sieltä tietysti vinkkejä, mutta en oikeastaan varsinaista tukea, koska asiatieto imetyksestä minulla on hallussa.

Minulla on nyt tunne, että nälkiinnytän lapseni sairaaksi, jos jatkan imetystä näillä ruputisseillä.

Auttakaa ja kertokaa, mitä tekisitte tilanteessani.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun olet pumpannut niin paljonko olet saannut pumpatuksi ja paljonko vava on juonnut? Oletko joutunut antamaan myös korviketta?

Vierailija
2/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli korvikkeen ostoon vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain tuosta vauvan uneliaisuudesta mieleen ettei bilirubiinit ole korkealla? Omalla pojalla ilmeni juuri tuolla veltoudella ja uneliaisuudella.

Jos lapsi kärsii tuosta maidon riitämättömyydestä, sinun sijassa tulisin imetystä korvikeella. Tietenkin jokainen tekee miten haluaa. Kannataa miettiä lapsen parasta

Vierailija
4/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetät aina ensin ja sitten hörpytystä päälle

Vierailija
5/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän toimii kysynnän ja tarjonnan laki.

Ainakin aina aloitat imetyksellä ja jos vauva jää nälkäiseksi, niin hörpytä lisämaito, niin imetys ei häiriinny.

Yritätä tietysti mahdollisemman paljon olematta stressaamatta. Ja syöt ja varsinkin juot hyvin.

Ja vauvaa voit herätellä tiuhemmin syömään.

Vierailija
6/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on selvä merkki, että nykyinen maidontuotantosi ei vastaa lapsesi tarpeita. Koska sanot, että imetystietous sinulla on hallussa niin voisiko tosiaan olla niin, että maitoa ei yksinkertaisesti erity tarpeeksi vaikka olet kokeillut kaikkea mahdollista? Olet varmaan pesinyt vauvan kanssa eli ollut ihokontaktissa vuoteessa 24h, syömis- ja wc-taukoja pitäen, imettänyt kaiken aikaa pieneenkin äännähdykseen? Syönnyt itse hyvin ja ennenkaikkea juonnut? Hieronut rintoja, pumpannnut imetysten välillä jne

Jos maitoa ei tule tarpeeksi, niin tärkempää kuin täysimetys on se, että lapsi saa tarvitsemansa ravinnon eikä nälkiinny ja pääse kuivumaan. Korvike ei ole myrkkyä, se on kehitetty vauvan parhaaksi.

Vierailija
7/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan hieman kasvettua ja piristyttyä. Oma maitosi saattaa jo tuolloin riittää. Ja jos ei riitä, niin osittaisimetys on aivan yhtä hyvä suoritus kuin täysimetys.

Vierailija
8/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

RUoki lapsesi, se on aina ensisijaista. Imetys tulee vasta sen jälkeen!

Sinun ei kuitenkaan tarvitse lopettaa tai vähentää imetystä ollenkaan. Voithan hyvin imettää niin paljon kuin tulee ja anta aloput korvikkeena. Jopa maidon määrän saa laskettua kun punnitsee vauvan ennen ja jälkeen imetyksen (samalla vaipalla) - erotuksesta on helppo laskea rintamaidon määrä koska maito painaa jotakuinkin sen minkä vesikin=litra on kilon ja desi 100g, jne.

Vierailija
9/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja söisin, joisin ja lepäisin itse niin paljon kuin mahdollista. Stressi ei ainakaan helpota tilannetta, tosi ikävää ettei neuvolasta tueta tuon enempää :( Tärkeintä on tietenkin, että vauvanne saa riittävästi ravintoa. Mutta eihän nämä yleensä ole joko-tai-valintoja, onneksi. Suosittelen vielä soittamaan myös imetystukipuhelimeen, jotta saat vinkkejä (halutessasi) maitomäärän kasvattamiseen.

Lisämaitoa toki pitää silti antaa, jos vauva ei ole kasvanut! Mutta sen voi tosiaan antaa mieluummin hörppyyttämällä, ettei imuote huonone. Ja aina kannattaa ensin tarjota rintaa, jos vain jaksat, koska se imeminen juuri maidon määrää lisää pumppuakin paremmin.

Vierailija
10/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niinkuin sanoit, pumppaus ei ole ollenkaan sama asia kuin imetys, vauva imee ihan toiseen malliin ja eri määriä kuin tehokkainkaan pumppu, varsinkin kun maidontuotantosi ei ole varsinaisesti käynnistynyt.

vauvahan tilaa maitoa imemällä. itse tekisin sinun tilanteessasi ehkä niin että jos lapsi suinkin jaksaisi, antaisin imeä sitä tyhjää tissiä ihan niin kauan kuin lapsi imee. ensin antaisin kuitenkin korviketta, ettei tarvi nälissään kärvistellä.

ehkäpä " pesiminen" auttaisi? vetäydyt lapsen kanssa vaikka sänkyyn peiton alle, ja kun hän vähänkin ynähtää niin lykkäät tissin suuhun. ja anna tosiaan ihan kelloon katsomatta tai hermoilematta lapsen imeä vaikka sitten tyhjää tissiä, jos hänellä vain suinkin riittää tarmoa.

juo itse tosi paljon ja syö vaikka levy suklaata päivässä sekä tietty terveellistä normaalia ruokaa hiukan normaalia reippaammin. imetys vaatii energiaa. joillakin kai auttaa pilsneri.

Vierailija
11/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nälkiintymisen vuoksi...

Vierailija
12/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

unelias eikä kasva. Jos vaikeeta imetyksen kanssa niin osta rintakumeja ja yritä saada joku (kätilö neuvolasta) tarkistamaan oikeaa otetta. Sitten sun täytyy herättää vauvan 3-4 tunnin välein että hän imee, koska jos vain kuuden tunnin välein imee ja laiskasti niin eihän sitä maitoa kohta olekaan tarpeeksi. Onko vaippa ollut märkä joka vaihdossa? Todella vaikeaa näin koneen kautta neuvoa kun on niin laaja alue. Kuulostaa kuitenkin oudolta jos neuvolassa heti suositellaan tuttelia ilman parempaa tsekkiä, vai mitä hän on tehnyt sieltäpäin? Älä vielä luovuta, on konsteja. Nyt voit aluksi alkaa tekemään niin että imetät 3-4 tunnin välein JA annat vielä vähän lisämaitoa päälle, älä menetä uskoasi vielä mutta on tietysti tärkein nyt että vauvan paino nousee eikä muuta syytä ole hänen uneliaisuuteen. Mielestäni kuitenkin tulee hyvin jos pumppaamalla tulee 60ml, muista että sillä tulee vähempi kun jos vauva imisi. Tilapäisesti voitkin pumpata ja antaa siitä imetyksen jälkeen vähän. Onko vielä jotain mielessä? Jaxamista, ja usko itseesi vielä. t kätilö

Vierailija
13/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
14/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siksi ilmaise välttämättä nälkäänsä.

Lypsä sitä maitoa ja syötä tuttipullosta korvikkeen lisäksi.

Tässä ei nyt ole pääasia se, että sinä saat imettää, vaan se, että lapsi saa riittävästi ravintoa.

Vierailija
15/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en tiedä miksi imetyksestä pitäisi heti luopua?

Meillä esikoinen oli syntyessään pieni, unelias eikä osannut imeä. Ei olisi millään pärjännyt pelkällä imetyksellä, mutta ei minua missään vaiheessa neuvottu siitä luopumaan.

Meillä vauva sai ohjemäärät mitä maitoa piti antaa nuo ensiviikot ja koska imetys ei ottanut sujuakseen päädyttiin maito antamaan pullon kautta. Onnekseni maitoa minulta tuli hyvin, varsinkin kun sain sairaalasta sähköpumpun mukaan ja hyvät ohjeet lepäämiseen, pumppaamiseen, nesteiden nauttimiseen ym. Käytännössä tuo sujui meillä niin että yritin imettää lasta, mutta jos ei meinannut hereillä pysyä niin sai maitoa pumppaamalla pullosta. Pumppasin joka ruokailun yhteydessä ja maidon tulo säilyi hyvänä, lapsi pärjäsi minun maidollani eikä korvikkeita tarvittu enää ensimmäisten päivien jälkeen.

Vaikka alku oli ankea, vähän kasvettuaan ja vahvistuttuaan lapsi alkoi piristyä ja rinnan tarjoaminen alkoi tuottaa tulosta. Alkuun rintakumin kanssa ja lopulta ilman. 5 viikon iässä lapsi sai jo ravintonsa suoraan imettämällä ja seuraavan kerran sai suuhunsa jotain muuta kun alettiin kiinteitä maistelemaan 4,5kk iässä :)

Eli imetystä voi yrittää pitää hereillä siinä sivussa ja hyvässä lykyssä sitä päätyy vielä täysimetykseen. Mutta tärkeintä siis on että lapsesi saa tarvitsemansa ravinnon, vaikka sitten siitä pullosta. Tiedän kyllä tunteesi, itsekin ahdistuin sen sata kertaa ja koin itseni täysin epäonnistuneeksi äitinä kun imetys ei ottanut onnistuakseen.

Vierailija
16/16 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin imetät järkevän ajan (20-30min) tarvittaessa rintaa vaihtaen ja sitten korviketta päälle.

Jos vauva on uninen ja nukkuu, herätä syömään, ja välillä pumppaa lisämaitoja vauvalle.

Imetys on kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkää maidon antamista, ei sitä kokonaan kannata lopettaa.

Rintakumi voi myös tuoda avun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä