Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stressi, fyysisiä oireita . Mikä auttaa?

Vierailija
06.03.2025 |

Tiedän olevani stressaantunut.  Useampi asia stressaa, rahatilanne, lapsen ja oma terveys.

Päätä särkee, huimaa, rytmihäiriöt jne. Olen aivan poikki suurimman osan viikkoa. Todella ärtynyt. Mitä stressaantuneempi olen, sitä enemmän ahmimishäiriöni oireilee.  Se lisää psyykkistä pahaa oloa vielä enemmän.

Ongelma on se että en voi enempää muuttaa asioita jotka stressaavat. Lapsen sairaus on pysyvä, siihen liittyen jotain apua ja enempää ei saada. Itsellä useampikin perussairaus ja nyt tutkitaan kasvainta. Töitä teen sen verran kun pystyn tässä tilanteessa että pärjätään. Mutta mitään ekstraa ei juuri jää tai jos jää on jo monta asiaa listassa odottamassa. Jatkuvaa tasapainoilua.

En tiedä mitä tehdä. Sairaslomalle en voi esim jäädä, sairaspäiväraha on niin pieni että ei riitä meille. Lapsen asialle en voi tehdä enempää. Pieni tukiverkko on, mutta esim lapsi vaikeahoitoinen. Perhetyö/lastensuojelu ei voi tarjota meille sopivaa apua kotii /meitä auttavaa apua ei heillä ole. 

Oletko ollut vastaavassa tilanteessa? Mitä tapahtui? Mikä auttoi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kysyä mummon apua, tädin tai serkun tms. Entä jos sairaslomat olisi pieniä aina välissä ja etänä kysy, jos ei jaksa mennä sinne? Jos et uskalla ottaa enempää. Pari päivää pahimman jälkeen edes tms. Voiko alaa muuttaa kevyemmäksi, onko se liian raskas. Voiko työtehtäviä muuttaa tilanteen vuoksi. Stressissä ensin pitempi loma voisi olla tarpeen. Onko työpaikalla terapeuttia tai psykologia.

Vierailija
2/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasitukseen auttaa tietysti lepo ja rauha, mutta tuossa lapsitilanteessahan se on vaikeasti järjestettävissä. Onko sinulla sisaruksia tai muita sukulaisia jotka voisivat ja haluaisivat avittaa, tietysti sossulta voi pyytää apua. Ja seurakunnalta, sieltä itseasiassa kysyisin apua ennen soppalaan turvautumista. Toivottavasti tilanteesi helpottaa. Ole armollinen itellesi!🙏🏻

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaseläke?

Vierailija
4/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis auttaa mulla. 

Vierailija
5/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdä helpoimman kautta.

Mies aina sanoi minulle, kun lapset olivat pieniä, että helpoimman kautta. Mäkkäriin vei.

Moni asia oli ressaavaa.

Saatiin kyllä jotain lastenhoitoapua sieltä neuvolan kautta. Olin tosi uupunut.

Joku tuossa kirjoitti, että ole itse armollinen itseäsi kohtaan. Se on tärkeää.

Tämä on ihmisyyttä. Inhimillistä.

Vierailija
6/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ahmiminen lenkkeilyyn. Ulkoilu auttaa kaikkeen stressiin. 

Kehosi kärsii jo pelkästä mässäilystä ja sairastuu siitä. Muuta ei edes tarvita.

Vierailija
7/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun stressi on kestänyt koko iän. Jossain vaiheessa siihen turtuu. Kannattaa yrittää löytää jotain mistä nautit. Mulle se on musiikki ja konserteissa käyminen.

Vierailija
8/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaseläke ei nyt ihan tule kyseeseen. Lyhyet sairaslomapätkät eivät onnistu koska sairaslomat ovat palkattomia ja esim kelalla on 9 päivää omavastuu sairaspäivärahassa. On muutamia sukulaisia mutta kaikilla omat kiireensä ja suoraan sanottuna eivät uskalla ottaa lasta vastuulleen.  Minulla on yksi ammatti ja se on aika raskas ala. Vastuuta ja lisäksi fyysinen työ. Tässä tilanteessa en usko että kykenen vaihtamaan työpaikkaa(jos sellaisen edes saisi) koska aivot jatkuvassa sumussa. 

-ap

Vierailija
9/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yritän liikkua kyllä. Se vain on vähän hankalaa. Lasta ei voi jättää valvomatta eli en voi lähteä kotoa jos ei ole hoitajaa.

Kotona voi tehdä toki jumppaa tms mutta esim kovassa päänsäryssä ja huimauksessa se on aika hankalaa. Ei todellakaan helpota noita oireita. Olen ikäänkuin kierteessä jossa en halua olla mutta en myöskään pääse pois.

Olen aina ollut tunnesyöjä, etenkin ahdistuneena ahmintaa on. Kun  ruokasuhde on sairas, on sitä todella hankala lähteä muuttamaan tällaisessa stressissä.

-ap

Vierailija
10/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannabis auttaa mulla. 

Tavallaan auttaa, mutta jos on oikein väsynyt, se väsyttää vaan lisää ja arjesta selviytyminen on yhä haastavampaa.

T: uupunut

Vierailija
11/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta tuota jaksoi. Nyt neljättä vuotta sairauslomalla. Kävin tänään terapiassa ja sen jälkeen 1,5 h asioilla. Nyt en oikein jaksa nousta sohvalta, kun olen niin poikki. Olisi pitänyt tehdä tänään muutakin, mutta ei toimintakyky riitä. 

Vierailija
12/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda ahmiminen lenkkeilyyn. Ulkoilu auttaa kaikkeen stressiin. 

Kehosi kärsii jo pelkästä mässäilystä ja sairastuu siitä. Muuta ei edes tarvita.

Älä nyt jaksa, et selvästikään tiedä mistä puhut. Kun on ap:n tilanteessa, ei varmasti jaksa mitään ylimääräistä ja ahmiminen vaikeassa stressitilanteessa ei ole mikään valintakysymys. Nuo vinkkisi toimivat hieman rasittuneelle, mutta jos olisit lukenut huolella aloituksen, ymmärtäisit ehkä sinäkin, ettei ap:lla ole voimavaroja jäljellä.

Vierailija
13/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ihmeessä jumppaa tai liiku! Ei yhtään lisää rasitusta jo ennestään palautumista kaipaavalle mielelle ja keholle. Voit haahuilla pihalla, jos kaipaat raikasta ilmaa. 

Sinun pitää keksiä joku rauhallinen ja palauttava harrastus, jossa on tekemistä ja värejä (aivot tarvitsevat toipumiseen) esim. Käsityöt, taiteilu, värittäminen, timanttityöt. 

Vierailija
14/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairausloma ole asia, jota kysytään potilaalta. Harva sinne haluaa ja elämä menee sekaisin. Kannattaa kuitenkin hakeutua hoitoon heti. Mitä aiemmin hoito, sitä todennäköisemmin työkyky säilyy. 

Vierailija
15/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saisi tehdä yhtään mitään yli voimiesi kunnes toivut. Et noudata tuota ohjetta - > vaarannat työkykysi. 

Vierailija
16/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannabis auttaa mulla. 

Paras lääke stressiin ja ahdistukseen. Todella harmi ettei sitä saa suomessa lääkäreiltä. Ei aiheuta fyysistä riippuvuutta eikä ole myrkyllistä millään annoksella.

Vierailija
17/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sokerihimo ja söin ainakin fazerin sinilevyn illassa. Painoa kertyi ja todettiin verenpainetauti ja aineenvaihdunta jotakin. En suostunut syömään stanoleita kolesteroliin, vaan tutun neuvosta kokeilin hallittua syömistä, nykyään syön tunnin sisällä heräämisestä päivän ensimmäisen ja nykyään ainoan atrian, aamiaisen. Syön 1-3 keitettyä munaa, 2dl rasvatonta maistamatonta, sokeritonta jugurttia tai kefiiriä, joskus vielä rasian sardiineja tomaattikastissa tai tonnikalaa, pari hedelmää, kaurapuuroa 3-5 dl ym. Sitten kevyt 3-5 km rauhallinen kävelylenkki. Ei tee mieli syödä mitään loppupäivänä. Jossain välissä saatan juoda vihreää teetä tai sokerittoman kaakaon. Päivän mittaan juon kaikkiaan n 1,5-2 litraa vettä. Niin ja aamulla heti herättyäni juon desin haaleaa vettä ennen aamiaista.

Minulla tämä tepsi makean himoon ja surusyöntiin. Kaikkea hyvää ap:lle, toivottavasti asiasi lutviutuvat 👍🏻

Vierailija
18/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile cbd-öljyä. Tai valeriaanaa iltaisin. Myös ashwagandha on kokeilemisen arvoinen.

Vierailija
19/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin määräaikaista eläkettä, onko se nyt kuntoutusrahan nimellä, vai mikä. 

Vierailija
20/25 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsetkö edes käymään hierojalla? Se kuulostaisi hyvältä paikalta tuohon päänsärkyyn ja huimaukseen. Saisit siellä rentoutua ja niskalihakset vetreytyy samalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä