90-luvun alussa luvattiin työvoimapulaa
Ja että minäkin vajaakuntoisena työllistyisin. Eipä niin käynyt.
Kommentit (30)
90-luvun alussa oli lama, ei silloin mitään tuollaista luvattu. Itse olin työttömänä.
Kun suuret sukupolvet eläköityy tulee paljon työpaikkoja. Näin meille milleniaaleille valehdeltiin. Sitten kun boomerit poistuu keskuudestamme niin tehdään muuten sitten sellainen juttu että meille tulee vähintään 5 tonnin eläkkeet tän päivän elintasolla mitattuna.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun alussa oli lama, ei silloin mitään tuollaista luvattu. Itse olin työttömänä.
Kyllä luvattiin. Silloin kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle.ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä luvattiin. Kunhan suuret ikäluokat poistuisivat työmarkkinoilta, niin taivas aukeaisi työttömille. Sitten kaikki teollisuus viherpestiin Kiinaan ja loput työpaikat katosi automaation myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä luvattiin. Kunhan suuret ikäluokat poistuisivat työmarkkinoilta, niin taivas aukeaisi työttömille. Sitten kaikki teollisuus viherpestiin Kiinaan ja loput työpaikat katosi automaation myötä.
Boomerit myi firmansa. Kiitos ja hyvää yötä.
Mitä niille suurien ikäluokkien jättämille työpaikoille tapahtui? Ne vaan hävisi. Ei ole työvoimapulaa näkynyt.
Ennustus on toteutunut. Meillä on kauhea työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä luvattiin! Suurten ikäluokkien eläköitymistä jopa pelättiin ja luvattiin, että töitä riittää kaikille ja työntekijöistä suorastaan tapellaan alalla kuin alalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä niille suurien ikäluokkien jättämille työpaikoille tapahtui? Ne vaan hävisi. Ei ole työvoimapulaa näkynyt.
Ennen joka tehtävälle oli oma työntekijänsä. Nyt niitä on yhdistetty. Ei ole lautapoikia eikä erillistä vahtimestaria. Pankit ovat ajaneet henkilökohtaisen palvelun niin alas kuin pystyy. Ei ole kassaneitejä.
Kyllä vain. Mun vanhemmat on näitä suuria ikäluokkia.
Lukiosta valmistuin 1995 ja toisesta koulusta 1999. Meillehän ei muuta tehtykään, kuin hoettu, että teillä tulee olemaan ihan mielettömät työnäkymät, kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle, että senkun marssitte työhön kuin työhön. Valitsette työpaikan kuin karkin.
Kerrottiin, kuinka suuria ikäluokkia on niin paljon teihin verrattuna, että tulee niin järkyttävä työvoimapula kyllä. Että tulette saamaan hyvän palkan ja aina on töitä tarjolla joka paikassa.
Tämmöistä puhuttiin koko ajan kouluissa, niin peruskoulussa, lukiossa kuin lukion jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä luvattiin. Silloin kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle.ap
Muistan. Nyt ne suuret ikäluokat kasvaa jo enimmäkseen horsmaa eli näiden eläköitymisestä on reilusti vuosikymmen, mutta niitä työpaikkoja ei ole näkynyt missään.
Samoin kävi myös varmasti työllistäville aloille joille kannattaa opiskella koska opiskelijatkin revitään töihin. Juupatijuu.
Asiat järjestellään niin että mitään työvoimapulaa ei tule. Tai vaikka tulisi niin palkat ei nouse. Työmarkkinoilla käytetään myös valtaa, ei mene pelkästään kysynnän ja tarjonnan mukaan.
På den tiden summerade man ett och ett, varefter nästa samtal gick till Viktor Ek. Då de stora årskullarna hade tagit för sig, stängdes alla möjligheter till fördelar och pensionsavgifterna fyrdubblades på en väldigt kort tid. Idag är de femdubbla. I gengäld är pensionen halverad och som bonus kommer livslängdskoefficienten, som redan idag skär rakt av 5 % av pensionen.
Vilket ramaskri skulle dagens pensionärer utstöta, i fall att de skulle påföras 5 %-enheter mera skatt, vilket de som betalar samtliga pensioner idag får göra imorgon?
Vierailija kirjoitti:
Lukiosta valmistuin 1995 ja toisesta koulusta 1999. Meillehän ei muuta tehtykään, kuin hoettu, että teillä tulee olemaan ihan mielettömät työnäkymät, kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle, että senkun marssitte työhön kuin työhön. Valitsette työpaikan kuin karkin.
Kerrottiin, kuinka suuria ikäluokkia on niin paljon teihin verrattuna, että tulee niin järkyttävä työvoimapula kyllä. Että tulette saamaan hyvän palkan ja aina on töitä tarjolla joka paikassa.
Tämmöistä puhuttiin koko ajan kouluissa, niin peruskoulussa, lukiossa kuin lukion jälkeenkin.
Saman minäkin muistan. Töitä on niin paljon että voi valkata kunhan vanhempanne ikäiset jäävät eläkkeelle. Olette onnellisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle puhuttiin tuota ammattikoulussa 1980-luvulla ja valmistuin sitten työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ole vaan nyt saa tapella niistä nollatuntisoppareistakin virolaisten ja muiden kielipuolien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen joka tehtävälle oli oma työntekijänsä. Nyt niitä on yhdistetty. Ei ole lautapoikia eikä erillistä vahtimestaria. Pankit ovat ajaneet henkilökohtaisen palvelun niin alas kuin pystyy. Ei ole kassaneitejä.
Mutta nimenomaan pitäisi olla edelleen jotta erilaisia töitä riittäisi erilaisille ihmisille. Ei nuo kaikki työt ennenkään olleet välttämättä sellaisia, että niitä varten tarvittiin oma tekijänsä (eli ettei niitä olisi voinut jo aikanaan yhdistää jonkun toisen työnkuvaan) mutta silloin ymmärrettiin se tosiasia, että työpaikkoja tarvitaan ja se on hyvinvointiyhteiskunnan edellytys että mahdollisimman moni työskentelee ja kykenee työllään elättämään itsensä (ja mielellään myös perheensä).
Liika joutilaisuus ei ole hyväksi ihmiselle vaan mielenterveysongelmat räjähti käsiin eikä sitä myöskään kestä mikään yhteiskunta, että työkykyiset ihmiset makaa kotona kun tehostetaan ja säästetään kaikesta. Nyt sillä euron säästöllä on tehty kympin vahinko. Tai siis oikeastaan markan, koska tämä älytön säästäminen, tehostaminen ja töiden yhdistely alkoi ysärillä eikä sitä rahaa näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Vihreä siirtymä päästömaksuineen ym. vei vähäpäästöisen länsimaisen teollisuuden Kiinaan ja Intiaan ei niin vähäpäästöisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei voi olla korkeasti koulutettuja (jo ihan siksikin, ettei kaikille riitä aloituspaikkaa) eli tarvitaan näitä muitakin töitä. Toisekseen nämä työt on tyypillisesti sellaisia ettei niitä voi tehdä etänä vaan ne vaatii fyysistä paikallaoloa ja se taas jo mikä on mainio keino pitää koko Suomi asuttuna. Kun suomalaisille löytyy töitä niiltä pienemmiltä paikkakunnilta niin silloin sinne riittää myös asukkaita ja asukkaiden myötä tarvitaan taas lisää palveluita joka taas luo lisää työpaikkoja. Siinä on sellainen positiivinen kierre, mutta jostain syystä se on haluttu nähdä viime vuosikymmeninä pelkkänä uhkana ja sitä on poliittisin päätöksin estetty kaikin tavoin.
Aika moni (tämä toki on puhdasta mutua) olisi valmis tekemään niitä raskaampiakin töitä ja ns paskahommia jos edelleen olisi mahdollisuus saada toistaiseksi voimassa olevia työsopimuksia jolloin tulevaisuudessa olisi jokin taloudellinen varmuus. Monelle (mutua edelleen) olisi varmasti myös merkitystä asuinpaikalla sen työn ja palkan lisäksi eikä tämä pk-seutu (tai muut suuremmat kaupungit) ole mitenkään automaattisesti jokaisen elämänlaatua nostava tekijä vaan päinvastoin.
Niinhän sitä luvataan vielä tänä päivänäkin. Kaikki puolueet persuja lukuunottamatta poraavat sitä miten maassamme on työvoimapula, joka voidaan hoitaa ainoastaan maamuilla.