Uskovainen(lähinnä kristitty)-miksi juuri sinä uskot olevasi tosi-uskovainen?
Ajatteletko omaavasi oikean ja aidon raamatun tulkinnan tai ajatteletko,että toisella tavalla uskovat kristityt ovat matkalla kadotukseen? Miten käsität ikuisen eron Jumalasta ja pelkäätkö helvettiä? Jos pelkäät helvettiä, miksi pelkäät? Minkälaista uskonnollista kirjallisuutta olet lukenut ja minkäaisia ajatuksia se sinussa herätti? Oletko lukenut Apokryfikirjat, mitä olet niistä mieltä? Entä oletko lukenut juutalaisia pyhiä tekstejä, mielipiteesi? Oletko ajatellut opiskelevasi alkukieliä tai oletko käynyt raamattuopiston? Myös entisen uskovaiset saavat vastata. Toivon asiallista keskustelua, erityisesti, jos olet mielestäsi uskovainen.
Kommentit (9)
Jeesuksella on takuu. Hän itse lupaa, että se joka Hänen luo tulee, tulee tuntemaan että puhuuko Hän totta vai ei.
Eli monien uskontojen ja ismien jälkeen Jeesuksen löytäminen on kuin olisi tullut kotiin.
Ihminen voi viehättyä joistain valejumaluuksista ja luulla olevansa oikealla tiellä, mutta Jeesuksen kohdalla tuli tunne "tää on nyt Jumala." Vähän kuin kohtaisi Sen Oikean puolison.
Uskossa ollessanikin olen huomannut, että kristityn rukous peittoaa muiden uskontojen voimat jossain hetkessä. Eli kristinuskon Jumala on vahvin - ja ainut tosi Jumala.
Lisäks olen lukenut, että jos jossain viidakossa tai maailman perukoilla joku on rukoillut rohkean rukouksen "sinä kaikkein korkein ja ainoa oikea jumaluus, jos olet olemassa niin tuu mun elämään, ja vain sinä, äläkä päästä muita voimia", niin jos ovat sitkeesti sitä rukoilleet niin ovat löytäneet yleensä itsensä kristittyinä. 😊
T: uskova
No koska. Niin sanotaan useissa kirjoissa, ja synti on lueteltu kaikkien tiedoksi. Niin miksi tekisin synnin?
Minun ymmärtääkseni suurin osa kristityistä ovat sitä mieltä, että kaikki suuret kristilliset seurakunnat ovat tarpeeksi "oikeita".
On absurdia kuvitella olevansa tietysti täysin oikeassa kaikesta, monista asioista olen vähän fifty-sixty-kannalla koska yksi tulkinta ei ole merkittävästi parempi kuin toinenkaan.
Luen aika vähän uskonnollista kirjallisuutta. Lähinnä historiallists ja akateemista.Muutamaan apogryfilirjaan olen tutustunut. Tietty joukossa on ihan väärennöksiksi osoitettuja evankeliumeita, joita on sepitetty 300-400-luvulla ja myöhemminkin.
En tunne juuri juutalaisten tekstejä Raamatun ulkopuolelta.Kerran pikku pätkän seurustelun juutalaiseksi "kääntyneen" naisen kanssa. Tietty olihan siinä ilmeiset ongelmansa jos toinen pitää Jeesusta huijarina, mutta oli tosi paljon myös muita outoja juttuja sillä, sielut ja henget vaeltelee ja edistyneimmät juutalaiset pääsivät suoraan vierailemaan Jumalan luona kysymään asioista ja vapauttamaan kirouksista+viikoittaiset migva-puhdistautumiset. Uskoivat myös manifestaation voimaan. En osaa sanoa, edustaako valtavirtajuutalaisuutta (luultavasti ei), mutta iloinen olin että pääsin eroon, tuli vähän joitakin sellaisia fiboja kuin mystisistä kauhuelokuvista. Hän siis jätti, itse olisin halunnut jatkaa, mutta jälkikäteen ymmärsin että oli todella minunkin etuni pysyä poissa hänen elämästään.
Olen opiskellut teologiaa (aineopinnot koossa), harrastan koinee-kreikkaa ja olen siinä kohtuu hyvä, joskus kävin yliopiston kursseillakin, mutta ei siinä ollut mulle mitään uutta ja pääsin opettajaakin korjaamaan pari kertaa. Ei siis ollut oikea kielitieteilijä vaan teologi, sanottakoon hänen puolustuksekseen. Hebreaa en osaa.
Yliopiston teologiaa en pystynyt jatkamaan maisterintutkintoon koska se vaatii läsnäoloa ja mulla täysipäiväinen työ ja asun eri kaupungissa.se oli kieltämättä menetys, mutta ymmärrän että viisikymppisenä on turha valmistua papiksi, ei sellaista kukaan palkkaa, kun vireitä alle kolmekymppisiä vaihtoehtoja on riveissä. Opistotasoiset opinnot eivät valmenna mihinkään muodollisesti ja laatu voi olla vaihteleva. Enemmän arvostan sivistynyttä keskustelua oppineiden tai ainakin pohdiskelevien ihmisten kanssa. Tietty pelkkä oppineisuus ei riitä, täytyy tulla toimeen kun.
Tulipa pitkä jaaritus vähän kaikkea :D
En pelkää helvettiä, olen varma että pääsen taivaaseen. Koska uskon ja turvaudun Jeesukseen. Miksi siis pelkäisin helvettiä? Korkeintaan niiden läheisteni puolesta, jotka eivät usko. Olen tosiuskovainen, koska olen tosissani. En siksi, että olisin erityisen hyvä.
Hengellistä kirjallisuutta on kirjahyllyssä, mutta olen huono lukemaan sitä. Tahtoo jäädä aina kesken. Koska en pidä sitä niin merkityksellisenä. vain Raamatulla on todellista merkitystä. Olen teologi, eli olen opiskellut kristinuskoa yliopistossa. No yliopistohan on liberalismin pesäke, joten ei sieltä kamalasti jäänyt käteen. Varjo-yliopistosta, STI:stä jäi sitten enemmän.
Vanha Testamintti = juutalaisten pyhät kirjoitukset. Eli olen lukenut. Apokfryfikirjoja olen joskus mielenkiinnosta selaillut (sekä juutalaisia että kristillisiä), mutta niissä ei mielestäni ole mitään mielenkiintoista.
Siitä tiedän olevani aika hyvin oikealla tiellä, jos elämäni vastaa mahd.paljon Uutta Testamenttia.
Uusi Testamentti ei ole vaikeaselkoinen kirja, siellä ne kehotukset ei ole mahdottomuuksia noudattaa. Mutta toki niihin tarvitsee voimaa, ja sen takia kannattaa käydä vaikka vapaakirkossa tai hellareilla, tai vaikka Tuomasmessussa. Jos tunnet jonkun uskovan, niin yritä lyöttäytyä hänen seuraansa.
Mutta toki onhan nykyään eri virtauksia seurakunnissa, ja yks sanoo yhtä ja toinen toista. Esim.jenkkien menestysteologiaa kannattaa karttaa, eikä se saakaan tukea Raamatusta.
Mut jos haluat lukea jotain perus-kristillistä, klassisen kristillisyyden kirjaa niin Billy Graham on edelleen läntisen maailman nro 1 julistaja. Suomessa luterilaisen uskovista Timo tai Eero Junkkaalan kirjat, Päivän Sana Raamattuopistolta jne.
Ajatteletko omaavasi oikean ja aidon raamatun tulkinnan.
Luotan suomalaisiin Kirkko Raamattuihin käännöksinä. Raamattu Kansalle on oikein hyvä käännös. Luotan tulkintoihin jotka pohjaavat yksi yhteen Raamatun sanaan.
tai ajatteletko,että toisella tavalla uskovat kristityt ovat matkalla kadotukseen?
Kristityt ovat ryhmä jotka sydämessään uskovat Kristuksen syntien sovitustyöhön ja ylösnousemukseen. Raamattu on kristityn tärkein tiedonlähde Jumalasta koska Raamattu on kokonaisuudessaan Jumalan sanaa.
Tarkenna mitä ovat muulla tavalla uskovat kristittyt?
Miten käsität ikuisen eron Jumalasta ja pelkäätkö helvettiä?
Helvetti on ikuinen ero Jumalasta. Jumala on Raamatun mukaan ainoa hyvyyden ja hyvän lähde. Kaikki hyvä maailmassa on Jumalan aikaan saamaa ja yllä pitämää. Helvetissä ei ole siis yhtään mitään hyvää. Helvettiä ei luotu ihmisiä varten vaan perkelettä ja hänen enkeleitään varten. Jumala suunnitteli Jeesuksen Kristuksen kautta meille täydellisen pelastuksen synneistämme. Sydämessäni uskon Jeesus Kristukseen jonka kautta olen saanut armon, joten en pelkää helvettiä.
Jos pelkäät helvettiä, miksi pelkäät?
En pelkää mutta en halua tietysti kenenkään muunkaan sinne päätyvän.
Minkälaista uskonnollista kirjallisuutta olet lukenut ja minkäaisia ajatuksia se sinussa herätti?
Tarkenna.
Oletko lukenut Apokryfikirjat, mitä olet niistä mieltä?
Olen. Ne antoivat ihan kiinnostavaa lisätietoa mutta uskoni ydin ei niistä horjunut suuntaan eikä toiseen.
Entä oletko lukenut juutalaisia pyhiä tekstejä, mielipiteesi?
En juurikaan ole Raamatun vanhaa testamenttia lukuunottamatta.
Oletko ajatellut opiskelevasi alkukieliä
Joskus.
tai oletko käynyt raamattuopiston?
En, en näe tarpeellisena itseni kohdalla.
Myös entisen uskovaiset saavat vastata. Toivon asiallista keskustelua, erityisesti, jos olet mielestäsi uskovainen.
En ole mielestäni uskovainen vaan syvästi koko sydämestäni.
Eikö kukaan halua vastata? Kuvittelin,että tällä palstalla on paljonkin uskovaisia tai ainakin sellaisiksi itsensä mieltäviä,ainakin ennen on ollut..?