Mitä tehdä kun lapsi käyttäytyy huonosti päiväkodissa?
Lapseni osaa käyttäytyä hyvin ja käyttäytyy hyvin kaikkialla muualla kuin päiväkodissa. Aiemmin oli pph:lla ja siellä käyttäytyi myös oikein hyvin. Tämä ongelma alkoi kun syksyllä siirtyi eskarin vuoksi päiväkotiin pph:lta. Ryhmässä on useampi huonosti käyttäytyvä lapsi ja matkii nyt sitten niitä. Ryhmän työntekijät valittaa minulle usein hakutilanteessa, että lapsesi teki taas sitä ja tätä kiellettyä ja käyttäytyi huonosti. Puhun aina kotona näistä sitten lapsen kanssa, mutta sama käytös siellä jatkuu. Lapsi kertoo, että työntekijät siellä kieltää, mutta kaikki silti jatkaa niitä kiellettyjä asioita. En tiedä mitä minä voisin asialle tehdä. Lapsen puheista saa sen käsityksen, että siellä voi käyttäytyä huonosti, koska kaikki tekee niin ja se on jopa hauskaa eikä siitä seuraa mitään muuta kuin että joku sanoo ei. Tekisi mieli jo tiuskaista niille työntekijöille, että laittakaa ryhmä kuriin älkääkä valittako minulle, en minä töistä käsin voi mitään sille mitä teillä siellä päivällä tapahtuu. Neuvoja?
Kommentit (35)
Mistä Ap tiedät noin tarkasti, miten päiväkodin henkilökunta toimii? Oletko keskustellut heidän kanssaan ja sanonut, mitä toivoisit?
Jännä kun he valittavat. Se on heidän työ kasvattaa. Minä vanhempana hoidan ylläpidon.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun he valittavat. Se on heidän työ kasvattaa. Minä vanhempana hoidan ylläpidon.
Varhaiskasvattajien työ on kasvattaa lapset. Heillä on siihen paljon parempi ammattitaito kuin useimmilla vanhemmilla, ja siksi Suomessa on tehty päätös lastenkasvatuksen ulkoistamisesta varhaiskasvatusyksiköihin. Vanhemmat taas huolehtivat lapsen fyysisistä puitteista ja perushoidosta niinä aikoina, kun lapsi ei ole varhaiskasvatettavana.
Isukki vois vähän ärähtää pää punasena niin poika alkaisi käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda eskaria. Nykyään nuo ovat ihan jäätäviä jättilaitoksia missä etenkin pk-seudulla ongelmat jo alkavat. Omat muksut pph:lla ja sen jälkeen eskarin olen valinnut tarkkaan. Nuori meni kristilliseen koska se oli ainoa missä oli tolkun ryhmäkoko ja muut lapset. Meidän lähikoulun eskari olisi ollut kaaosryhmä pilkottuna kolmeen, seassa kaikki mahdolliset ylivilkkaat, aggressiiviset ja kieltä huonosti puhuvat lapset.
Miten käytännössä voi vaihtaa eskaria?
Esikoulu on peruskoululaitoksen ensimmäinen vuosiluokka, siis 0-luokka. Koulu on jonkin alakoulun vastuualuetta ja sillä on olemassa rehtori. Ota yhteys rehtoriin ja kysy, mitä muita esikouluja kunnassasi on. Sitten soitat sopivan esikoulun rehtorille ja kysyt, onko siellä tilaa. Pyydä vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin työntekijöillä on velvollisuus käyttää positiivisen vahvistamisen ja tunnetaitokasvatuksen menetelmiä ja periaatteita kun he asettavat lapsille rajoja. Tämä velvollisuus tulee ihan varhaiskasvatussuunnitelmasta. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että rangaistuksia ei ole sallittua antaa. Lisäksi Opetushallituksen määräykset kieltävät lasten fyysisen rajoittamisen, eli työntekijöillä ei esimerkiksi ole mahdollisuutta taluttaa huonosti käyttäytyvää lasta toiseen tilaan tai pidellä tästä kiinni.
Toisin sanoen työntekijöillä ei juuri ole muita mahdollisuuksia reagoida lasten huonoon käytökseen kuin kieltäminen ja keskustelu. Minkä myös lapset yleensä nopeasti huomaavat, jolloin lapsille tulee se kuva, että sääntöjä voi olla noudattamatta eikä siitä seuraa mitään.
Mitäs järkeä tässä oikein on?
Olen ehdottomasti kipakan eheyttävän selkäsaunan kannalla.
Onneksi ei ole mukuloita aiheuttamassa päänvaivaa
Vanhemmat eivät voi olla vastuussa päiväkodin sisällä tapahtuneesta.
Jos päiväkodissa ei osata kasvattaa tai myönnetä, että käytös jatkuu jonkun toisen lapsen käytöksestä, mitä muut matkivat niin, kannattaa harkita päiväkodin vaihtoa.
Naiselle on helpompi valittaa kuin esim. Nyrkkiä puivalle ja raivoavalle miehelle.
Päiväkotipäivän ajan lapsi on päiväkodin aikuisten vastuulla.
Heillä tulee olla keinot toimia eri tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin työntekijöillä on velvollisuus käyttää positiivisen vahvistamisen ja tunnetaitokasvatuksen menetelmiä ja periaatteita kun he asettavat lapsille rajoja. Tämä velvollisuus tulee ihan varhaiskasvatussuunnitelmasta. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että rangaistuksia ei ole sallittua antaa. Lisäksi Opetushallituksen määräykset kieltävät lasten fyysisen rajoittamisen, eli työntekijöillä ei esimerkiksi ole mahdollisuutta taluttaa huonosti käyttäytyvää lasta toiseen tilaan tai pidellä tästä kiinni.
Toisin sanoen työntekijöillä ei juuri ole muita mahdollisuuksia reagoida lasten huonoon käytökseen kuin kieltäminen ja keskustelu. Minkä myös lapset yleensä nopeasti huomaavat, jolloin lapsille tulee se kuva, että sääntöjä voi olla noudattamatta eikä siitä seuraa mitään.
Mitäs järkeä tässä oikein on?
Kasvatustieteen piirissä lähdetään siitä, että tuo on paras toimintapa. Asiaa perustellaan tutkimustuloksilla.
Vierailija kirjoitti:
Pidä puhuttelu pennullesi.
Entä sitten jos puhuttelu ei tehoa?
Poikkeuksellisissa ääritilanteissa tuo on mahdollista jos turvallisuus välttämättä sitä edellyttää. Mutta silloin toiminta on perusteltava erilliselle lomakkeelle joka arkistoidaan, ja lisäksi tiedottaa vanhempia ja kunnan varhaiskasvatusvirastoa tapahtuneesta fyysisestä rajoittamisesta.