Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinnitätkö ruokavalioosi huomiota vai syötkö mitä milloinkin sattuu olemaan?

Vierailija
05.03.2025 |

Syötkö sitä mikä on halvinta, vai syötkö kasviksia, tuoretta kalaa, pistaaseja, avokadoa, luomulisäravinteita jne. vai jotain tältä väliltä?

Itselläni ei ole varaa "ideaaliin" ruokavalioon, joten syön jauhelihaa, puuroja, leipää ja etenkin juustoa. Jos joskus ostan jotain terveellistä kuten tuoreita vadelmia pienen rasian, en voi muodostaa siitä päivittäistä tapaa hinnan takia (maksaa enemmän kuin 400g jauhelihaa).

Ruokajuomana omenamehu ja vesi. Alkoa en käytä kuin uutena vuotena

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön sitä mikä on halvinta, että jäisi edes jotain säästöön vaikka kerran vuodessa-matkalle tai kodinkoneen/autonrämän rikkoutumiseen.

Ei varmaan tee keholle ja kasvojen iholle hyvää mutta tilanne on mitä se on.

Jos saisin palkkaa vaikka 500e enemmän, tilanne olisi täysin eri ja söisin hintaan katsomatta esim. kotimaista siikaa, marjoja, poronlihaa jne.

Vierailija
2/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitön ruokavalioon paljon huomiota, koska se on hyvinvoinnin perusta. Päivittäin marjoja (pakaste), kasviksia, juureksia. Hapatetut maustamattomat maitotuotteet, kalaa, kanaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin todellakin ostamaan terveellistä. Katson jo ennen ostoa, että saisin tarpeeksi hyötyä ruuasta lukemalla ravinto-arvoja.

Vierailija
4/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitön ruokavalioon paljon huomiota, koska se on hyvinvoinnin perusta. Päivittäin marjoja (pakaste), kasviksia, juureksia. Hapatetut maustamattomat maitotuotteet, kalaa, kanaa. 

Ja tarkennetaan vielä se, että olen opiskelija eli terveellisesti syöminen onnistuu ilma jäätävää hintalappua. Itse asiassa oma ruokalaskuni väheni kun muutin ruikavalioni terveellisempään.

Vierailija
5/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin todellakin ostamaan terveellistä. Katson jo ennen ostoa, että saisin tarpeeksi hyötyä ruuasta lukemalla ravinto-arvoja.

oletko rikas?

Vierailija
6/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitän huomiota mutta pidän kustannukset kurissa. Kasviksia, juureksia, palkokasveja, lihaa, kanaa, lohta.

Kasvatan itse tomaatit ja yrtit, hedelmiä ja marjoja myös. Poimin mustikat ja sienet

Vierailija
7/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mitä haluan, pääasiassa terveellisesti. Ruokaan menee n. 600€/kk jos syön pääasiassa yksin enkä osta esim. parempaa lihaa tmv. 

Miksi pitää ostaa vadelmia kun on paljon halvempia marjoja? Muutenkin, esim. tuoreiden ja pakastevadelmien kilohintaero on varmaan yli 20€. 

Vierailija
8/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin en kiinnittänyt muuten huomiota kuin, ettei ole mitään eläinperäistä. Parisuhteen myötä aloin laittamaan terveellistä ja monipuolista ruokaa, kun tulee kokattua toisellekin.

Vierailija
9/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön terveellisesti ja olen laskenut syömisilleni kuukausihinnan. Ei tule yhtään sen kalliimmaksi kuin muutkaan syömiset. Esimerkiksi tein hiljattain uunissa kypsennetyjä kasviksia, kun parsakaali oli tarjouksessa noin euron kilo. Lisäksi porkkanaa ja punajuurta.

Hedelmissä suosin edullisimpia satokausituotteita.

Marjoja ja sieniä on pakastimessa.

Saan hiilihydraatit enimmäkseen kasviksista tai ruisleivästä. Harvemmin käytän riisiä, pastaa, perunaa tai viljoja. Makaroonilaatikon teen joskus mutta käytän siinäkin täysjyvämakaroonia.

Eli katson mitä syön, terveellisistä valinnoista on tullut osa arkea.

Vierailija
10/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oletko rikas?

Jos yrität saada jotain influensserin tai kehonrakentajan kehoa, joo, sellainen puhdas korkeaproteiininen ruokavalio maksaa ja paljon.

Mutta olet luultavasti tavallinen ylipainoinen pulliainen kuten minä. Silloin ihan perusterveelliset kotiateriat saa tehtyä 250-300 eurolla kuussa. Ilman höttöleipiä ja leikkeleitä.

Vierailija
11/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön mitä haluan, pääasiassa terveellisesti. Ruokaan menee n. 600€/kk jos syön pääasiassa yksin enkä osta esim. parempaa lihaa tmv. 

Miksi pitää ostaa vadelmia kun on paljon halvempia marjoja? Muutenkin, esim. tuoreiden ja pakastevadelmien kilohintaero on varmaan yli 20€. 

Se on kyllä nykyään niin kallista että jos joku toope sitä päivittäin syö, menee vadelmiin kuussa parisataa euroa.

Itse haen metsästä hillaa ja mustikoita, ja kun ne loppuvat, en sitten syö marjoja. Ellen leivo, jolloin halpoja pakastemustikoita.

Vierailija
12/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä katon mitä syön. Mulla menee 200€ rapiat ruokaan per kk. Sillä ostan kaikkea kunnollista, en valmiita, teen ite.

Koitan olla tarkka ettei tule jötettä.

Pidän usein kasviskeitto päiviä, papukeittoja, purjo-perunasosekeittoja, kasvissosekeittoja jne.

Pitää syödä hyvin kun on ikää!

Toki katson punalappuset jos sattuu olemaan.

Vierailija
13/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvimmat kalorit ja proteiinit,loput lisäravinteilla.

Vierailija
14/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei joku syö päivittäin tuoreita kotimaisia tai norjalaisia kaloja ja marjoja (joissa molemmissa on kyllä karsea kilohinta joka karsii keskituloisetkin pääasiassa pois jos joka päivä pitäisi syödä) niin voi työttömänäkin syödä melkein mitä huvittaa.

Rasvat ovat kyllä myös yksi missä köyhällä on aika kurjat vaihtoehdot, esim. oliiviöljy on nykyään ev-laatuisena halvimmillaankin 10-12e per pieni 300-500ml pullo.

Coopin margariini on 30 senttiä mutta siinä on vain tulehdusta aiheuttavaa palmua ja rapsia. Rypsi on vähän parempi halpisvaihtoehto muttei kovin.

Itse pienituloisena suosin rasvan lähteenä ja paistorasvana kookosta. Se ei ole terveellisin; mutta sopivan neutraalin makuinen eikä liian kallis.

Vierailija
15/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oletko rikas?

Jos yrität saada jotain influensserin tai kehonrakentajan kehoa, joo, sellainen puhdas korkeaproteiininen ruokavalio maksaa ja paljon.

Mutta olet luultavasti tavallinen ylipainoinen pulliainen kuten minä. Silloin ihan perusterveelliset kotiateriat saa tehtyä 250-300 eurolla kuussa. Ilman höttöleipiä ja leikkeleitä.

300 on monelle liikaa tässä taloustilanteessa sekin

Vierailija
16/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvimmat kalorit ja proteiinit,loput lisäravinteilla.

Tämän kokeileminen kiinnostaisi kustannussyistä.

Ei ole tullut oireita tai puutostiloja siitä että esim. c:t, b:t, foolit, niasiinit jne. purkista ruuan sijaan?

Vierailija
17/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kesänä marjojen ja sienten keruuseen kaikki ketkä pystyvät.

Mato- onkiminen ei vaadi kalastuslupia (kunhan ei kalasta kieltoalueella). Ahvenet on hyvää filee ainesta. Niitä voi myös pakastaa.

Hauesta saa esim grillissä hyvää. 

Villiyrttejä kannattaa myös kerätä ja kuivata talven varalle.

Jos on oma piha niin esim juureksia ja lehtikaalia voi helposti kasvattaa itse.

Vierailija
18/18 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitän huomiota ruokavaliooni. Pyrin syömään riittävästi marjoja, hedelmiä ja kasviksia ja näiden lisäksi riittävästi proteiinia. Hiilihydraatinsaantiin kiinnitän huomiota erityisesti, mutta ruokavalioni joustaa tarvittaessa.