800e kuussa nelihenkiselle perheelle laskujen ja pakollisten kulujen jälkeen, mitä voi odottaa?
Onko täällä joku joka elää tuollaisilla tuloilla? Mitä se arki käytännössä on, onko varaa säästää pahan päivän varalle yhtään vai meneekö kaikki eikä oikeastaan edes riitä? Tämä riippuu tietysti kaikesta mahdollisesta, mutta jos ajatellaan että perheeseen kuuluu vanhemmat ja kaksi alakouluikäistä lasta, ja asuminen, harrastukset, ja autojen kulut bensoineen ynnä kaikki muu on jo maksettu. Ja tuolla 800e pitää ostaa ainoastaan ruuat, vaatteet ja muut perustarvikkeet, sekä ne yllättävät kulut kuten hajonnut puhelin, pyykkikone yms.
Vaatteista ostetaan uutena lähinnä alusvaatteet ja sukat, ei ole tapana käydä ravintoloissa, kampaajalla tms.
Niin onko tuo sellainen summa, että siitä voi kohtuudella saada säästettyä pahan päivän varalle edes jotain? Että se hajonnut pyykkikone ei olisi maailmanloppu? Vai onko tuo niin vähän rahaa, että ei onnistu minkäänlainen säästäminen?
Tietysti jollekin erityisnuukailijalle on mahdollista säästää tuosta paljonkin, mutta jos ajatellaan sellaista ns tavallista järkevästi kuluttamisen meininkiä, että ostetaan edullisia perustarvikkeita ruokaan ja kotiin, tehdään ruoka itse yksinkertaisilla resepteillä eikä esim tehdä kalliita erikoisherkkuja tai käydä Hesessä kerran viikossa. Eikä joka kauppareissulta osteta jotain heräteostoksia, vaan käydään kaupassa isosti kerran viikossa ja tarvittaessa täydennetään vaan maitotuotteet ja hevipuoli.
Kokemuksia? Säästövinkkejä en nyt kaipaile, vaan kokemuksia siitä mihin tuo raha voisi riittää. Onko utopiaa kuvitella, että ilman aivan totaalista nuukailua voisi saada säästettyä vaikka sen joskus hajoavan pyykkikoneen varalle?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin mihin tuo 800e riittäisi. Siis jos emme esim vaihtaisi lapsen harrastusta jalkapallosta johonkin lähes ilmaiseen kuten piirtämiseen, tai luopuisi musiikista, äänikirjoista ja siitä Netflixistä.
Ap
Luovu tässä maailman tilanteessa ainakin Netflixistä. Jos pakko olla suoratoisto, vaihda eurooppalaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin mihin tuo 800e riittäisi. Siis jos emme esim vaihtaisi lapsen harrastusta jalkapallosta johonkin lähes ilmaiseen kuten piirtämiseen, tai luopuisi musiikista, äänikirjoista ja siitä Netflixistä.
Ap
Luovu tässä maailman tilanteessa ainakin Netflixistä. Jos pakko olla suoratoisto, vaihda eurooppalaiseen.
Ap:n talous monta sataa miinuksella, siinä ei yks vajaa kymppi mitään pelasta.
Oikeesti, kun noita autoja esim joutuu korjaamaan, niin koko kuukauden ruokavarat kusee, ei ne osatkaan ilmaisia ole, ja jossain kohtaa tilanne että toista ei enää kannatakaan korjata. Sitten pitäs olla rahat uuden tonnin rutkun hankintaan. Ja kun AINA tulee jotain yllättäviä kuluja. Kyllä mua ahdistaisi kovasti jäädä tuollaisilla tuloilla kokeilemaan kuinka käy!
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, kun noita autoja esim joutuu korjaamaan, niin koko kuukauden ruokavarat kusee, ei ne osatkaan ilmaisia ole, ja jossain kohtaa tilanne että toista ei enää kannatakaan korjata. Sitten pitäs olla rahat uuden tonnin rutkun hankintaan. Ja kun AINA tulee jotain yllättäviä kuluja. Kyllä mua ahdistaisi kovasti jäädä tuollaisilla tuloilla kokeilemaan kuinka käy!
Sama. Kovaa karsintaa kuluihin.
Mikä tilanne oli lapsia hankkiessa?
Oliko paremmin?
Mikä on muuttunut, mitä on tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tilanne oli lapsia hankkiessa?
Oliko paremmin?
Mikä on muuttunut, mitä on tapahtunut?
Mitä ihmeen väliä noilla on? Kirjoititko väärään keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on iso summa jos laskujen ja asumismenojen jälkeen jää. Mä oon yksin ja jää vaihdellen laskujen määrästä 200-300 e ruokaan ja bensa sekä eläinten ruoka. Ei sil harrasteta pahemmin. Eikö matkusteta ku lähikauppaan. Kulut yms karsinut minimiin.
Nyt en ihan ymmärtänyt ajatuksenjuoksuasi. Olet siis sitä mieltä, että yhdelle hengelle 200-300 € kuussa ruokaan, liikkumiseen ym. on todella vähän. Mutta neljälle hengelle 800 € ruokaan ja liikkumiseen (eli 200 €/hlö) olisikin sinusta hurjan paljon?
Maksan saman verran elareita kahdesta lapsesta. Itse syön velaksi, mutta nyt velkavipu on kiinni. Pakko myydä auto ja irtisanoutua töistä. Hieno valtio tämä Suomi. Sanna ja tytöt tuhosi kaiken. Alan pian kiusata feministejä kunnolla, kun on aikaa.
Tarkistin ihan uteliaisuudesta/verrokiksi: meillä (2 aikuista, molemmat syö lähes kaikki ateriat kotona) on mennyt ruokaan viimeisen 12 kk aikana keskimäärin 250€/kk kahdelle. Ei hirveesti pihistellä, mutta tarjoukset ja pakastin hyödynnetään. Molemmat osataan ja tykätään kokata ja myös käyttää jämät, eli hävikkiä ei juurikaan tule. Yrtit kasvatetaan ikkunalaudalla, mutta muita "ilmaisia" lisiä ei talouteen tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on iso summa jos laskujen ja asumismenojen jälkeen jää. Mä oon yksin ja jää vaihdellen laskujen määrästä 200-300 e ruokaan ja bensa sekä eläinten ruoka. Ei sil harrasteta pahemmin. Eikö matkusteta ku lähikauppaan. Kulut yms karsinut minimiin.
Nyt en ihan ymmärtänyt ajatuksenjuoksuasi. Olet siis sitä mieltä, että yhdelle hengelle 200-300 € kuussa ruokaan, liikkumiseen ym. on todella vähän. Mutta neljälle hengelle 800 € ruokaan ja liikkumiseen (eli 200 €/hlö) olisikin sinusta hurjan paljon?
Juu, matematiikka hieman ontuu tai jokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Perusmatematiikka on helppo älykkyyskoe.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin ihan uteliaisuudesta/verrokiksi: meillä (2 aikuista, molemmat syö lähes kaikki ateriat kotona) on mennyt ruokaan viimeisen 12 kk aikana keskimäärin 250€/kk kahdelle. Ei hirveesti pihistellä, mutta tarjoukset ja pakastin hyödynnetään. Molemmat osataan ja tykätään kokata ja myös käyttää jämät, eli hävikkiä ei juurikaan tule. Yrtit kasvatetaan ikkunalaudalla, mutta muita "ilmaisia" lisiä ei talouteen tule.
Ohhoh, toi on jo hyvin. Syöttekö kasviksia ja hedelmiä monipuolisesti vai esim lähinnä porkkanaa+omenaa? Mä tykkäisin laittaa tuoretta parsakaalta, pinaattia ym laadukkaita vihreitä mut ei, ei vaan ole varaa. Otan viherjauhetta aamuisin, kamalan makuista mut tulee edullisesti arvokkaita ravintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Maksan saman verran elareita kahdesta lapsesta. Itse syön velaksi, mutta nyt velkavipu on kiinni. Pakko myydä auto ja irtisanoutua töistä. Hieno valtio tämä Suomi. Sanna ja tytöt tuhosi kaiken. Alan pian kiusata feministejä kunnolla, kun on aikaa.
Huhhuh.... Tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, toi on jo hyvin. Syöttekö kasviksia ja hedelmiä monipuolisesti vai esim lähinnä porkkanaa+omenaa? Mä tykkäisin laittaa tuoretta parsakaalta, pinaattia ym laadukkaita vihreitä mut ei, ei vaan ole varaa. Otan viherjauhetta aamuisin, kamalan makuista mut tulee edullisesti arvokkaita ravintoaineita.
Hedelmien ja vihannesten saannin monipuolisuuteen auttaa se, että meillä on molemmissa lähikaupoissa tarjolla halvalla hävikkiheviä, eli heviä, joka on sen verran kolhuilla ja nuhjuista, ettei kukaan ostais sitä täydellä hinnalla. Näissä on välillä hyvinkin monipuolista tavaraa, mutta ne pitää sitten laittaa/syödä samana päivänä. Välillä tulee ihan uusiakin tuttavuuksia, välillä tulee kiivejä korvistakin 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmien ja vihannesten saannin monipuolisuuteen auttaa se, että meillä on molemmi
Onko noissa hävikkihedelmissä joku aika päivästä milloin niitä laitetaan myyntiin? Aina kun katselen omasta kaupasta niin kori on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmien ja vihannesten saannin
Meidän ässällä tulevat aamusta.
Vastaus, riittää jos olette Todella tarkkoja ihan kaiken suhteen ja se fakta, että järin monipuolisesti ja laadukkaasti ette tule syömään. Sitten tosiaan se, jos auton joutuu uusimaan niin mistä siihen rahat? Ei tuosta niin paljoa ehdi puskuria kerryttää että sieltä niin vaan sitten riittää yllättäviin kuluihin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus, riittää jos olette Todella tarkkoja ihan kaiken suhteen ja se fakta, että järin monipuolisesti ja laadukkaasti ette tule syömään. Sitten tosiaan se, jos auton joutuu uusimaan niin mistä siihen rahat? Ei tuosta niin paljoa ehdi puskuria kerryttää että sieltä niin vaan sitten riittää yllättäviin kuluihin rahaa.
Mulla ei riittäisi stressinsietokyky lähteä moisella budjetilla kokeilemaan.
Miksei pysty? Jos tekee itse, niin kyllä riittää. Mä jos jättäisin leivät pois niin säästyisi varmasti 100e kuussa pelkästään sillä, mutta olen laiska leipomaan.