Kaikki rahastot ja ETF:t laskeneet hurjasti - miksi ollaan vain hys hys? Mites osakkeilla menee?
Mulla ei oo osakkeita, mutta kaikki rahastot ja ETF:t vuoden alusta laskeneet todella paljon.
Yleensä ku reipasta laskua on yhdenkin päivän, on aiemmin kirjoitettu isoja lööppejä, että nyt pörssi romahtaa ja ne on aina ollu vain sen yhden päivän. Sitten kaikki taas nousee ja ihmiset on hiljaa.
Vilkaisin nyt Nordnettiä ja iso lasku on ja ollu käynnissä jo monta kuukautta.
Mulla on siis siellä rahastoja ja ETF:iä, en aio myydä. Aion päinvastoin ostaa ja oon tässä jo pikkusen ostanutkin lisää.
Mites te muut meinaatte tehdä, ostaa lisää?
Kommentit (100)
Osakkeet tippuneet paljon, paitsi aseteollisuuteen liittyvät. Onneksi noita osinkoja on alkanut tippumaan tilille, joten hintojen ollessa alhaalla on hyvä tankata osingoilla lisää hyviä osingontuottajia.
Tienasin itse kotimaisella osakkeella vuodessa +51 % ja toisella +27 %. Nesteellä hävisin -46 %
Kannattaa ymmärtää markkinoita. Ja siltikin tulee yllätyksiä. Kannattaa hajauttaa vaikka 10 osakkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelissä voi voittaa mutta myös hävitä kaiken. Ei ole olemassa ilmaista rahaa jota joku ei maksaisi selkänahastaan. Joskus voi käydä hyvä onni ja joskus ei.
Aika fakiiri pitää olla jos osakkeissa tai etf:ssä häviää "kaiken". Se tarkoittaisi isojen miljardiyhtiöiden menemistä konkurssiin, että häviäisi kaiken.
Jos ei ole tajunnut hajauttaa niin mahdollista. Mutta kai kaikki tajuaa, se on sijoittamisen sääntö nro 1. Tai no, ehkä sääntö 2. Sääntö 1 on sijoita vain rahaa joka sinulla on hävitä. Ei siksi, että kaiken häviäminen olisi todennäköisestä, vaan siksi ettei tarvitse paniikkimyydä tappiolla kun hinnat on pohjalla.
-eri
"Mites te muut meinaatte tehdä, ostaa lisää?"
Minusta kevät on huono aika ostaa osakkeita, ne kun on kalleimmillaan talvella / keväällä, ja kevät on aika monella osakkeella kevyttä alamäkeä. Ei silloin kannata ostaa, jos se alamäki näyttää vaan jatkuvan.
Itse jätän loppukesään / syksyyn ostokset. Mutta kuka mitenkin. Jos sijoitushorisontti on 10 vuotta, pienet hintavaihtelut ei niin tunnu. Mulle kai enempi psykologinen merkitys, että ostan vasta kun kurssi on kääntynyt ylöspäin. Esim Nestettä en ole ostanut, se on laskenut alamäkeä niin kauan kuin muistan. Pelkkä halpa hinta ei ole syy ostaa, pitää olla näkyvissä myös kasvua.
Nyt eilen romahti aika moni vientiyritys, tariffien takia, enkä usko että heti nousevat (koska Trump) joten ei ole kiire ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelissä voi voittaa mutta myös hävitä kaiken. Ei ole olemassa ilmaista rahaa jota joku ei maksaisi selkänahastaan. Joskus voi käydä hyvä onni ja joskus ei.
Aika fakiiri pitää olla jos osakkeissa tai etf:ssä häviää "kaiken". Se tarkoittaisi isojen miljardiyhtiöiden menemistä konkurssiin, että häviäisi kaiken.
Jos ei ole tajunnut hajauttaa niin mahdollista. Mutta kai kaikki tajuaa, se on sijoittamisen sääntö nro 1. Tai no, ehkä sääntö 2. Sääntö 1 on sijoita vain rahaa joka sinulla on hävitä. Ei siksi, että kaiken häviäminen olisi todennäköisestä, vaan siksi ettei tarvitse paniikkimyydä tappiolla kun hinnat on pohjalla.
-eri
No tätähän en ymmärrä, tätä paniikkimyyntiä tappiolla.
Miksi silloin myy, kun saa mahdollisimman huonon hinnan? Siis tiedän että syy on psykologinen, mutta eikö ne "paniikkimyyjät" tiedä sen myös? Ei ole oikeaa konkreettista syytä syydä halvalla hinnalla yhtään mitään. Ei taloa, ei osakkeita, ei mitään. (Paitsi kuten sanoit, jos pakko, tarvii rahaa johonkin, mutta harvalla se on syy). Jossain Nordnet-keskustelussa joku laskevaan kurssiin kyllästynyt sanoi, että odottaa hinnan tippuvan ihan pohjalle ja sitten myy koko roskan pois. Mitä hittoa. Miksi tekee juuri kuten ei pitäisi?
Olen sijoittanut viisaasti, eli laittanut aikoinaan panokset Nordeaan ja kultafirma Endominesiin.-- Tämä ei ole sijoitusohje--. Toinen jakaa osinkoja ja toisen kurssi nousee koska kullan hinta nousee ja uusia esiintymiä löytyy karjalasta jatkuvasti. Molempien arvostustasot oli korona-aikana todella matalia, joten niiden lisääminen oli helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
No tätähän en ymmärrä, tätä paniikkimyyntiä tappiolla.&nb
Jos kurssi menee alle ostohinnan niin olisi pitänyt myydä jo.
Kyllä USA tulee sieltä vielä nousemaan. Nyt on uusilla sijoittajilla pitkästä aikaa hyvä tilaisuus tulla mukaan markkinoille, kun saa ostaa halvalla vielä monta kuukautta. Itse uskon siihen, että tuontitullien hinta käy jenkeille jossain vaiheessa liian kalliiksi ja niistä on pakko luopua kovan painostuksen takia. Siihen asti pörssit tulevat laskemaan paljon, mutta sitten onkin edessä taas jyrkkää nousua., eli nyt olisi hyvä aika ostaa.
Mä käyn kauppaa USA:n pörssissä jo aiemminkin huippuvolatiileilla osakkeilla. Joo, niistäkin tavallista useampi mun laskussa, mut sopivasta pohjasta ostaessa saa myös isoja pikavoittoja!! Ei kun pomppuosakkeiden pohjia ostelemaan (ei heikkohermoisille) 😊
Laskevaan kurssiin voi myydä jos ennakoi kurssin laskevan edelleen, jolloin voi ostaa myyntihinnalla lisää kyseistä osaketta, edellyttäen, että kyseessä on terve ja kasvava yritys. Pörssi ei välttämättä seuraa reaalimaailmaa.
Rahastoissa nyt persenettoa oikein kunnolla..juuri katsoin että 3500 miinuksella vaikka itse olen sijoittanut vain vähäisen riskin tuotteisiin ja kattanut osakkeita...
Korkorahastossa 1000 euroa miinusta vaikka nyt piti korkorahastot olla hyvä tuote...
P.s . Parhaan tuoton olen saanut rahalle määräaikaistililta
Miten niin hys hys? Aiheesta puhuttiin Twitterissä paljon etenkin eilen ja on puhuttu koko alkuvuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahdollista. Ei ole ennenkuulumatonta, että osake menettää 70-80% arvostaan muutamassa päivässä
Ei aina voi voittaa,jonkun täytyy istua myös maksajan penkillä.
t. se mikä menee ylös tulee myös alas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahdollista. Ei ole ennenkuulumatonta, että osake menettää 70-80% arvostaan muutamassa päivässä
Mutta joku 70-80% ei edelleen ole KAIKEN menettämistä.
Ja toisekseen, mikä iso miljardiyritys tipauttaa arvoaan noin paljon päivässä? Pienet Hesulin first north yritykset voi heilautella tuollaisia prosentteja mutta niitä kannattaakin varovaisen vältellä. Sen sijaan jättiläiset kuten vaikka microsoft, cocacola ja unilever ei tule kaatumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
No tätähän
Jos kurssi menee alle ostohinnan niin olisi pitänyt myydä jo.
Voisiko hän perustella?
Miksi tappiolla myynti on parempi kuin pitää vaikkapa vielä 5 vuotta lisää?
Mistä tiedät ettei tule nousemaan koskaan takaisin, vaikka siinä viiden vuoden kuluessa?
Vierailija kirjoitti:
Norski -96% :D ja vielä koneet lentelee iloisesti tästä meidän yli
Jos en osta lisää, aion ainakin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Ei aina voi voittaa,jonkun täytyy istua myös maksajan penkillä.
t. se mikä menee ylös tulee myös alas
Osakkeissa ei kenenkään "täydy" istua maksajan penkillä. Kyse on yrityksen omistamisesta, eikä jostain pelaamisesta jotakuta vastaan. Kenenkään ei olisi pakko myydä tappiolla paniikissa, vain siksi että kurssi laskee.
Se on tappioiden realisointia eikä siinä ole mitään järkeä. Monet firmat maksavat edelleen osinkoa vaikka kurssi menee alas, eli osake tuottaisi kyllä edelleen omistajalleen rahaa. Mutta ei, "täytyy myydä pois" kun arvo laski. Hullua.