Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki rahastot ja ETF:t laskeneet hurjasti - miksi ollaan vain hys hys? Mites osakkeilla menee?

Vierailija
05.03.2025 |

Mulla ei oo osakkeita, mutta kaikki rahastot ja ETF:t vuoden alusta laskeneet todella paljon.

Yleensä ku reipasta laskua on yhdenkin päivän, on aiemmin kirjoitettu isoja lööppejä, että nyt pörssi romahtaa ja ne on aina ollu vain sen yhden päivän. Sitten kaikki taas nousee ja ihmiset on hiljaa.

Vilkaisin nyt Nordnettiä ja iso lasku on ja ollu käynnissä jo monta kuukautta. 

Mulla on siis siellä rahastoja ja ETF:iä, en aio myydä. Aion päinvastoin ostaa ja oon tässä jo pikkusen ostanutkin lisää.

Mites te muut meinaatte tehdä, ostaa lisää?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta rytisee hys hys

Sitten ostetaan. Aina ne tulevat taas ylöskin.

Vierailija
42/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin tänään aamulla kaikki pois. Odotellaan romahdusta ja ostan takaisin sitten kun ollaan pohjilla.

Voi lähteä myös jyrkkään nousuun. Edes isot hedge fundit tekoälyineen ei pysty ennustamaan pohjia ja huippuja, joten vähän epäilen, että siihen pystyisi suomalainen tuulipuku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trumpilla on loistava vaikutus pörssiin, varmasti laskee kaikki

Itse asiassa trumpin aikana pörssit vain nousi, viime presidentti kaudella pörssit nousi. Toki trumpin aikana ne myös välillä laskee mutta kokonaisuudessa amerikan pörssit on noussu eniten ja siitä voimme kiittää trumppia.

Vierailija
44/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ok menee. Salkku yhä plussalla ja osingoilla eletään. Näin on mennyt jo 15 vuotta. Ei ole uskon asia vaan fakta. 

Vierailija
45/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordea, OP ja suomimedia on myrkyttänyt ihmisten mielet niin tehokkaasti. Tuputettu rahastoja ja osakkeita kun viisain olisi ollut ostaa indeksirahastoja ja käytännössä vain ja ainoastaan SP500. Sen jos tavis päihittää osake ja rahasto poiminnalla niin on maailmankirjat sekaisin. Monet ammattilaisetkaan ei päihitä. Näin sanoo ihan Warren Buffet. Mutta pankkitätipä tietää paremmin. 

Buffetti on myynyt vuoden ajan pää märkänä ja pitää isoa käteiskassaa nyt.

Vierailija
46/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan kryptoilla. On vaan oltava tarkkana ja seurattava kaupankäynti alustaa noin 30min välein. Näin olen onnistunut saamaan nopeat liikkeet kiinni.

-Kylmis

Vierailija
47/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelissä voi voittaa mutta myös hävitä kaiken. Ei ole olemassa ilmaista rahaa jota joku ei maksaisi selkänahastaan. Joskus voi käydä hyvä onni ja joskus ei.

Niin, ne minun osakkeillani tekemäni voitot maksat sinä, kun ostat Fiskarsin sakset, sähköä Fortumista tai nostat asuntolainan Nordeasta. Tai sitten taloyhtiösi, kun se hankkii hissin tai huollon siihen Koneelta. Osakesijoittaminen ei ole nollasummapeliä siinä mielessä, että toisen osakesijoittajan pitäisi hävitä, jotta minä saisin voittoa. Mutta toki omistamani firman pitää saada tuotteitaan tai palveluitaan myydyksi, jotta osakkeeni tuottaisivat voittoa.

Vierailija
48/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika aloitteleva sijoitta, salkun arvo on vasta noin 10 000e ja vuoden ajan olen sijoittanut. Oma salkku oli pitkään noin +10% ja nyt se on -1%. Osinkoja tänä vuonna saan muutaman satasen, ekat osingot jee. 

Toki nyt kun on alhaalla kurssit niin nyt ostohousut jalkaan ja kaupoille, ois noin 1000e laittaa johonkin. 

Vierailija
49/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri lama tulee! 

Vierailija
50/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri lama tulee! 

No, sitten lakkaa sijoitushuolet painamasta kun tulee pikkuhiljaa työttömänä syöneeksi sijoitukset arjen pyörittämiseen.

Vierailija
51/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osakesijoittamista saa nykyään kritisoida millään tapaa. Se on kuin uskonto. Kurssit nousevat pitkässä juoksussa aina ja osakkeista saa parhaan tuoton. Älä pidä muita jumalia. Paitsi että jossain väitettiin että asunnot olisivatkin parempia eikä maailman superrikkaista juuri kukaan jos kukaan ole tehnyt omaisuuttaan osakekaupalla. Mutta anyway, toistakaa perässäni, kurssit nousevat..

Oletteko muuten koskaan lukeneet sijoittajasta jolla meni sijoitukset mynkään? Neste kuitenkin oli viime vuonna ostetuin osake. No ehkä salkut on hajautettu niin hyvin. Spinnovaa ja sellaista vakauttamassa;-)

Minä myönnän avoimesti, että olen ostanut Nesteen osakkeita, jotka ovat nyt 80 % tappiolla. Mutta ei se ole mikään iso ongelma, koska olen muistanut sijoittajan ensimmäisen perussäännön eli hajautuksen. Noiden Nesteen osakkeiden hankintahinta on vain 5 % koko Suomi-osakesalkkuni hankintahinnasta. Kokonaisuudessaan tuo Suomi-salkkuni on yli 20 % plussalla, minkä lisäksi olen saanut noille osakkeille vuosien varrella osinkoja yhteensä yli 40 % koko salkun hankintahinnasta. Siinä ei ole vielä mukana tänä vuonna tulevia osinkoja, jotka ovat jo enemmän kuin noiden Nesteen tappiolla olevien osakkeiden hankintahinta.

Ja tietenkin olen hajauttanut myös maantieteellisesti, joten tuo Suomi-osakesalkkuni on arvoltaan alle 20 % kaikista sijoituksistani.

Vierailija
52/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelissä voi voittaa mutta myös hävitä kaiken. Ei ole olemassa ilmaista rahaa jota joku ei maksaisi selkänahastaan. Joskus voi käydä hyvä onni ja joskus ei.

Niin, ne minun osakkeillani tekemäni voitot maksat sinä, kun ostat Fiskarsin sakset, sähköä Fortumista tai nostat asuntolainan Nordeasta. Tai sitten taloyhtiösi, kun se hankkii hissin tai huollon siihen Koneelta. Osakesijoittaminen ei ole nollasummapeliä siinä mielessä, että toisen osakesijoittajan pitäisi hävitä, jotta minä saisin voittoa. Mutta toki omistamani firman pitää saada tuotteitaan tai palveluitaan myydyksi, jotta osakkeeni tuottaisivat voittoa.

Milloinkohan suomalaiset tuulipuvut oppivat, että yrityksen reaaliarvo ei ole sama kuin markkina arvo, koska osakkeen p/e-arvo voi olla suurempi tai pienempi kuin yrityksen tuotto. Anna kun arvaan, olet vanhempaa sukupolvea?

Vierailija
53/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osakesijoittamista saa nykyään kritisoida millään tapaa. Se on kuin uskonto. Kurssit nousevat pitkässä juoksussa aina ja osakkeista saa parhaan tuoton. Älä pidä muita jumalia. Paitsi että jossain väitettiin että asunnot olisivatkin parempia eikä maailman superrikkaista juuri kukaan jos kukaan ole tehnyt omaisuuttaan osakekaupalla. Mutta anyway, toistakaa perässäni, kurssit nousevat..

Oletteko muuten koskaan lukeneet sijoittajasta jolla meni sijoitukset mynkään? Neste kuitenkin oli viime vuonna ostetuin osake. No ehkä salkut on hajautettu niin hyvin. Spinnovaa ja sellaista vakauttamassa;-)

Muistaisin lukeneeni vuosia sitten väitteen että jopa 70 prosenttia pörssiin sijoittavista menettää siinä pelissä varallisuuttaan. Aika siivu niistä mennee Soroksen kaltaisille ökyrikkaille shorttareille? Sorokselle rahojen menettäminen ei toki ole häpeä: pistihä

Jatka vaan uskomista. Oletko katsonut minkään indeksirahaston historiaa? Missä niistä on onnistunut menettämään pitkällä tähtäimellä? 🤔

Vierailija
54/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trumpilla on loistava vaikutus pörssiin, varmasti laskee kaikki

Sama vaikutus sillä oli 1. kautensa aikana. Vasta kun sleepy-joe oli ollut virassaan ~1/2 vuotta, sai omansa pörssistä pois kurssien noustessa takaisin missä ne oli trumpetin aloittaessa.

Samoin tulee käymään nytkin. Eli ostaa kannattaa vasta 1-2 vuoden päästä, kun kurssi on matalimmillaan.

Vierailija
55/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just laitoin kuukausisäästöohjelmasta usan ihan minimiin hetkeksi. Vähän protestina politiikalle, mutta myös siksi, ettei nyt kannata ostaa sitä lajia.

Suomihan on nyt taas lähtenyt nousemaan, samoin Eurooppa.

Vierailija
56/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että kesään mennessä ryskyy. Markkinat ei heti uskoneet että Trump tekee mitä sanoo tekevänsä. Sitten kun se totuus uppoaa, alkaa tippua. Pari kuukautta vielä menee.

Vierailija
57/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai välillä ns ryskyy, se kuuluu asiaan. Sieltä sitten noustaan taas.

Vierailija
58/100 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri lama tulee! 

No, sitten lakkaa sijoitushuolet painamasta kun tulee pikkuhiljaa työttömänä syöneeksi sijoitukset arjen pyörittämiseen.

Hyvä, taas yksi  huoli vähemmän 😅

Vierailija
59/100 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep jep. Asuntosijoittamisessa on toki puolensa, mutta toisin kuin osakkeisiin (tai rahastoihin) sijoittamiseen, niin siihen tarvitsee omaakin pääomaa. Rahastoihin sijoittamisen voi aloittaa jo kympeillä kuussa. Siis vaikkapa 20e/kk. Ja harvalla on varaa ostaa asuntoja niin paljon, että pystyttäisiin puhumaan millään tasolla hajauttamisesta. Toki jos on jo valmiiksi paljon rahaa, ja voi ostaa (sopivalla velkamäärällä) vaikka kymmeniä asuntoa, niin silloin on sen puoleen hyvä hajautus, että jos yhteen asuntoon tulee yllättäviä kuluja, niin se ei oikeastaan kokonaisuudessa näy millään tavalla. Toista se on tavan tallaajalla, jonka toiseen (tai ainoaan) osakkeeseen tuleekin yllättäen iso kuluerä jossain muodossa, niin siinäpä sitten sormi suussa ihmetellään, että miten tässä näin kävi. Ja ei siinä toki mitään, kyllähän ajan kanssa saa pienelläkin aloituspotilla kerrytettyä niitä asuntoja, mutta puhutaan kuitenkin melko riskialttiista toiminnasta jos verrataan indeksirahastojen ostoon.

Ja toki isolla riskillä tehdään isot voitot (ja tappiot). 

Lisäksi täytyy muistaa, että näillä asuntorahastoilla ei käytännössä ole mitään tekemistä oikean asuntosijoittamisen kanssa. Oikea asuntosijoittaminen perustuu siihen, että sulla on se velkavipu. Jos sijoitat asuntorahastoon, niin silloin on sama sijoittaa johonkin oikeaan osakerahastoon, koska molempiin saat (tai siis normaalina ihmisenä et saa) saman verran velkavipua.

Ja tosiaan, kuten tuossa viimeisessä kappaleessa itsekin huomasit. Pointti tosiaan on salkkujen hyvä hajautus. Sillä ei saada parasta mahdollista tuottoa, mutta sillä käytännössä estetään myös isot tappiot.

Vierailija
60/100 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono salkku. Koko alkuvuosi ollut yhtä nousukiitoa, eilen tuli ensimmäinen droppi kiitos oranssin orangin.