Työkkäristä ei ole otettu yhteyttä vaikka työllistymissuunnitelma
Työllistymissuunnitelma pitäisi päivittää. En pystynyt laittamaan mihinkään niitä 4 työpaikkaa joita olen hakenut. Silti etusivulla lukee iloisesti että työllistymissuunnitelma on voimassa tjsp. Tein sitten niin että laitoin ne sinne sähköpostilla. Onko muille käynyt näin? Aina on aiemmin soitettu 3 kk:n välein
Kommentit (38)
Nääh älä murehdi. Mulla ollu vuoden jo samassa tilassa ja korvaus tulee aina
Sama tilanne täälläkin. Tosin päivittivät työnhakusuunnitelman samalla kun laitoin muusta syystä yhteydenottopyynnön. Pari viikkoa meni. Tee tikusta asiaa ja laita yhteydenottopyyntö.
Kovin sekasin tuntuu pakka olevan edelleen vaikka muutosta on toimitettu ties kuinka kauan. Kumma että isot yritykset saa mergerit jne. hoidettua säällisesti lyhyemmässä ajassa. Nähty on... Ai mutta yrityksillä on tulosvastuu, siinähän se.
Ei sinne kannata itse olla yhteydessä, alkavat vaan turhaan hätistellä. Silloin kun tuo malli tuli voimaan, olin osa-aikatöissä, eli myös työkkärin kirjoilla, mutta eivät koskaan ottaneet yhteyttä, eli en joutunut ikinä ilmoittamaan edes sitä yhtä haettua paikkaa kolmessa kuukaudessa
Jos ei ole avoimia tehtäviä, ei tarvitse raportoida mitään. Itse haen jatkuvasti työpaikkoja ja pistän tiedot (firma, työnimike, hakupvm) itselle muistiin, niin voin helposti myöhemmin ilmoittaa, jos tulee kysymistä.
Minulla päättyy sairauspäiväraha jakso ja huomasin, että työllistymissuunnitelma lakkasi juuri olemasta voimassa.
Työnhaku on kyllä systeemissä merkitty voimassa olevaksi.
Ilmeisesti pitää vain odottaa yhteydenottoa ?
Työhakuvelvoite on ollut terveyssyistä poistettuna jo muutaman vuoden eli olen näitä välitilassa olevia.
57v. ja tuskin tulen ikinä työllistymään, kun terveystilanne hitaasti huononee (moninivelrikko).
Jotain kevyttä toimistotyötä voisin tehdä, mutta 57v niin eipä kukaan huoli vaikka on pitkä työkokemus tietyltä alalta.
Nyt oli ensimmäinen 3kk sairauspäiväraha jakso ja niitä pitäisi kuulema olla yhteensä ainakin vuosi, että edes harkittaisiin mitään eläkkeen kaltaista.
Itelle työkkäri soitti marraskuussa 2024 ja viimeisin 3kk-suunnitelma johon ilmoittaa paikat, 2/kk, vanheni 11.2.2025. Asioinnin-etusivulla lukee "työnhaku voimassa toistaiseksi ja työtön 25.6.2024 alken" "ei huomioitavia tapahtumia, ei sovittuja tapaamisia".
Kysin keväällä Työmarkkinatorin chatpalvelusta ja se ihmetteli sitä ja arveli että ruuhkaa uudistuksen takia yms.. ja sano että heidän tehtävä ottaa yhteyttä kun kysyin siitä. Näin se menee säännöissä/laissa että työkkärin tehtävä pitää yhteyttä.
Oon YKN-alueelta ja heinäkuun tilasoissa oli
2009 työtöntä
hakijoita yhteensä 3470
avoimia paikkoka 171
Virkailioita/työllisyysasiantuntijoita suunnilleen 20-25 jos hallintoa ei lasketa.
Yhdellä työkkärin heebolla on noin 140 asiakasta ja jos lasketaan työnanatajapuoli mukaan nii enemmän.
"Kaikki työnhakijat"
kuntouttava tai muu palvelu
opiskelijat
vieraskieliset
osaaikatyö
Näitä kun ynnää yhteen nii ei tarvi ihmetellä miks "uudesta työkkäristä" ei oo kuulunu ajallaan mitään. Itellä noin 10 kuukauteen. 🙄😆
Itsekin voi ja saa olla aktiivinen jos kerran työllistyä haluaa esim. selvittää onko paikkakunnalla vastaavaa työnhakuvalmennusta kuin turussa mm. Navigaattori jossa tarkoitus 5 vähintään tunnin tapaamista työnhakuvalmentajan kanssa ja yrittää löytää sitä omaa polkua työelämään tmv.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on ruuhkaa ja välillä tulee tällaisia odotusaikoja. Silloin niitä työpaikkoja ei voi raportoida sinne, mutta siitä ei muodostu ongelmaa. Sitten kun soittavat, laittavat sivulle taas uuden 3 kk:n raportointitaulukon. Eivät ne ehdi soitella ajallaan ihmisille. Itse ilmoittauduin työttömäksi viime kuussa ja sain alkuhaastattelun n. kuukauden päähän siitä kun ilmoittauduin (vaikka se "pitäisi" olla 5 päivän sisällä). Ei haittaa minua, täysin ok että soittavat vasta myöhemmin. Sitä ennen en raportoi mitään mihinkään.
Onko alkuhaastattelu puhelimitse vai paikan päällä?
Olisit kiitollinen ettei kukaan häiriköi. Suunnitelman pakollisuus on väärin, ihmisten pitäisi olla vapaita ihmisiä, eikä pakotettu jonkun listoilla tekemään loputtomia suunnitelmia. Ihan kuin ihmisillä ei olisi jo omat suunnitelmat. Skientologiassakin ihmisiä pakotettu, sanovat ainakin väitteen Usassa. Miksi suostutte tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne kannata itse olla yhteydessä, alkavat vaan turhaan hätistellä. Silloin kun tuo malli tuli voimaan, olin osa-aikatöissä, eli myös työkkärin kirjoilla, mutta eivät koskaan ottaneet yhteyttä, eli en joutunut ikinä ilmoittamaan edes sitä yhtä haettua paikkaa kolmessa kuukaudessa
Haitko kuitenkin?
Tunnen yhden työttömän henkilön johon ei ole otettu mitään yhteyttä koko tämän vuoden puolella . Työllisyyssuunnitelma umpeutui joulukuussa - 24. Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Olisit kiitollinen ettei kukaan häiriköi. Suunnitelman pakollisuus on väärin, ihmisten pitäisi olla vapaita ihmisiä, eikä pakotettu jonkun listoilla tekemään loputtomia suunnitelmia. Ihan kuin ihmisillä ei olisi jo omat suunnitelmat. Skientologiassakin ihmisiä pakotettu, sanovat ainakin väitteen Usassa. Miksi suostutte tällaiseen.
Rahan takia.
En suostuisi,jos en nostasi tukia.
Itellä puhelimessa ja kaikki muuki, mut tämä oli ennen uudistusta. Siinä uudessa mallissa on mainintaa että voi esittää toivomuksia ja Työmarkkinatori ensisijainen kohtaamispaikka.
Kerro toki miten se auttaa vaikka on kuinka aktiivinen jos hakijoita on 3470 ja paikkoja 170?
Minä laitoin vastaavassa tilanteessa sinne työmarkkinatorin sivuille yhteydenottopyynnön. Oma virkailija otti minuun yhteyttä, selitin huolenaiheeni, ja hän vastasi että kaikki on kunnossa niin kauan kun siellä ei näy tehtävissä mitään avoimia suoritettavia. Eli paras tapa selvittää on tuo yhteydenottopyyntö. Tästä jää myös jälki järjestelmään, että olet yrittänyt asiaa selvittää, jos tulee myöhemmin jotain ihmettelemistä
Kun jäin työttömäksi otettiin 1.kerran yhteyttä 9 pvän päästä. Työnhakusuunnitelma 3 kk. Seuraavan kerran otettiin yhteyttä 3 kk edellisen suunnitelman jälkeen. Tämän jälkeen meni 1.5 vuotta, ennenkun otettiin seuraavan kerran yhteyttä. Työnhakusuunnitelma 3 kk. Yhteyttä otettiin taas 1 kk suunnitelman loppumisesta. Nyt suunnitelma loppuu ensi viikolla, että saa nähdä. Oman kokemuksen mukaan ei oikein voi tietää mitä tuleman pitää..
Jos ei ole tehty uutta suunnitelmaa, ei tarvitse raportoida haettuja työpaikkoja mihinkään. Töitä kyllä saa ja pitääkin hakea.