Miksi jotkut käy alkuraskauden ultrassa? Siis rv6?
Mitä hyötyä siitä on? Ja eikö se ole aika kallista lystiä?
Kommentit (20)
Ja eihän se sulta ole pois, musta hyvä et pääsevät!
T: 2 lasta eikä yhtään rv6 ultraa
Koska raskaus sai clomeilla alkunsa ja vuosin jatkuvasti verta.
Raskaustesti näytti plussaa mutta vuosin siis verta. Halusin tietää onko siellä elämää.
Ja helpotus oli ultrassa suuri. Nyt tuossa touhuaa rakas 8kk poika
ekan kerran siksi että tahdoin nähdä että siellä on todella jotain, koska mun piti saman tien ilmoittaa asiasta töihin. Tokalla kerralla tahdoin selvittää raskauden keston koska kuukautisia ei ollut ollenkaan enkä tiennyt kuinka pitkällä raskaus oli. Nyt yritän raskautta neljättä kertaa ja varmaan menen taas, taustalla on yksi myöhäinen keskenmeno ja tahdon varmistua siitä että mahassa on todella sikiö.
sijainnin, ja sikiöiden määrän
en toki vielä rv 6, vaan rv 8
lääkärini mukaan tässä vaiheessa on hyvä tarkentaa laskettua aikaa, ja myös jos todetaan viikkoja vastaava sikiö, jolla sydän sykkii hyvin, niin keskenmenon todennäköisyys pienenee jo tässä vaiheessa huimasti (verrattuna siis esim. siihen, että kantaisi viikkoja kuollutta sikiötä tms.)
Eivät siis tiedä uusista tutkimuksista joiden valossa turhaa ultrausta olisi hyvä välttää.
Meidän kunta tarjoaa odottajille vain alkuraskauden ultran, joka tehdään rv 7-10.
Hyvä juttu hänelle.
Minua tuo ei palvele koska en ennen rakenneultraa uskalla uskoa raskauden loppuun menemiseen. Siksi en näe kohdallani järkeväksi maksaa siitä että tiedän raskauden alkaneen. Mutta toki silloin jos/kun neuvolassa tarjotaan mahdollisuus ultraan käynnin yhteydessä niin en sitä väliin jätä. Toisesta raskaudesta lääkäri ultrasi rv10 samalla kun laittoi lähetteen np-ultraan. Kivahan se oli tietty nähdä että elämää löytyi :)
Ja lääkärin määräyksstä siten uudestaan rv 7.
Mielenrauhani takia käyn varmasti seuraavassakin raskaudessa viimeistään rv8-9 ultrassa.
ei sitä aloiteta, jos alkio ei ole elossa
Tuulimunaraskaus todettiin np-ultrassa rv 12+3. Ei mitään merkkejä aikaisemmin. Luulin, että kaikki oli kunnossa. Sen vuoksi kävin seuraaravassa raskaudessa ultrassa rv 7. Onneksi kaikki oli kunnossa ja laskettu aika saatiin määritettyä todella tarkkaan.
Keskenmeno se siellä oirehti.. Tosin meille oli lapsettomuushoidoissa istutettu kaksi alkiota, ja toinen sissi siellä vielä sinnitteli! Ilman ultraa olisin ollut ihan varma, ettei kohdussa enää ole elämää..
Meille sen tarjosi Naistenklinikka, yllättävää miten kouluttamattomia Naistenklinikan lääkärit on.
Toisella kertaa siksi, että lapsettomuusongelmiemme syyksi oltiin epäilty tukkeutuneita munajohtimia, joten halusin varmistaa, että alkio on kohdussa oikeassa paikassa eikä kyse ole kohdun ulkoisesta raskaudesta.
Lääketieteellisistä syistä, siis.
toista raskautta yritettiinkin sitten lähes 2-vuotta ja kun sitten vihdoin olin raskaana halusin käydä ultrassa varmistamassa että kaikki on kunnossa. Kävin viikolla 8 ja raskaus todettiin tuulimunaksi :=(
Kolmannessa raskaudessa halusin tietenkin mennä taas ultraan viikolla 8 kun pelkäsin että on taas tuulimuna. Kävin myös viikolla 10 kun vuosin verta sekä näiden lisäksi vko 12 np-ultra ja rakenne ultra.
Meilläkin lapsettomuuden syyksi oli epäilty tukkeumaa munanjohtimessa ja kävi mielessä, että voiko tulla kohdunulkoinen raskaus. Toisekseen minulla laskettua aikaa ei olisi pystynyt laskemaan kuukautisesti, koska kierto oli todella epäsäännöllinen, 30-90 vrk. Toisella kerralla ihan vain huvin vuoksi, ja koska kierto ed. epäsäännöllinen. Eikä ollut mielestäni ollenkaan kallista!
Jokainen varmaan omasta henkilökohtaisesta syystään. Mulla oli moniakin syitä. Esim. halusin varmistaa että mulla ei ole kohdun ulkoista, tuulimunaa tms. Tämä oli siksikin mulle tärkeää, että olin tosi kipeä eli oli paha poskiontelontulehdus ja jos vauvaa ei olisi ollutkaan olisin voinut käyttää kunnon lääkkeitä.
Joku nyt voi käydä varmaan vaikka sen takia, että tietää, että kehtaako pikkujouluissa juoda... tai jollain on jo raskauspahoinvoinnin oireita ja haluaa tietää, että kehtaako niitä tuoda julkisuuteen ennen kuin on varma, että on oikeasti elämää. Tai vuodot voi olla syynä jne. Yleensä kai se on aika sama, että mihin ihminen rahansa käyttää. Taitaa ainakin hetkellisesti mennä ihmisillä keskimäärin vähemmän viinaan rahaa, niin on sitten vara kustantaa ultria ;-) Niin ja jos vauva tulee maksamaan 120000 euroa kaikkinensa, niin siinä yksi 60-80 euroa ultrasta on aika marginaalinen siivu.
Vierailija:
Kouluttamattomat äidit.
Eivät siis tiedä uusista tutkimuksista joiden valossa turhaa ultrausta olisi hyvä välttää.
Yhden Iso-Britanniassa tehdyn tutkimuksen olen aiheesta nähnyt, ja siinä oli kyse lähinnä siitä, että ultrataan kerran-pari kuussa koko raskauden ajan. Nyt en kyllä muista, mitä se mahdollisesti aiheutti, oliko unihäiriöitä vai ylivilkkautta?
T. Yksi tähän ketjuun vastannut
Johtuu perussairauteeni syömistä lääkkeistäni, ne piti lopettaa heti sekä siitä että sain lähetteen Naistenklinikalle. (Kotipaikkani HUS:n ulkopuolella)