Etätöissä maaliskuussa 2025
Vieläkö porukka etäilee? Vai ollaanko jo palattu toimistoille? Mitkä on parhaat käytänteet ja millä mallilla menette? Monella tulee viisi vuotta etäilyä täyteen
Kommentit (42)
Kerran viikossa, joskus kaksi toimistolla. Se on pakko. Toimistopäivinä ei saa paljon mitään tehtyä hälinän takia. Eräpäivinä töitä tosi paljon. Ei etätyöpäivä tahdo riittää, kun lähipäivä menee hunningolle. Ei kiva
Minulla lähes 100-prosenttista etätyötä. Teen asiantuntijatehtäviä määräaikaisissa työsuhteissa 1-2 vuoden pätkissä. Työnantajat 100-300 kilometrin päässä. Ei olisi mitään järkeä muuttaa tai ryhtyä käymään lähitöissä - palkan pitäisi olla paljon suurempi ja työsuhteen pitempiaikainen.
Meillä julkisen inhouseyhtiössä saa tehdä töitä 2 etäpäivää / vko. Minua ihan huvittaa kun eräs vähän vanhanaikainen kollega joka tekee mitään hyvin vähän, kertoo aina "viettävänsä etäpäivää". Ja hänellä siis joka ma ja pe etäpäivä. Hymyilyttää, sillä hän ei välttämättä ole edes koneella kuin satunnaisesti tai sitten tekee aamun ja perjantaisin puolilta päivin lähdetäänkin jo mökille tai jonnekin muualle viikonlopun viettoon. Aina enne lomaa hänellä on etäpäivä jolloin ei ole enää oikeasti töissä, vaan ns tavoitettavissa puhelimella jos joku soittaa. Eli ottaa yhden ylimääräisen vapaapäivän. Hän luulee ettei kukaan tajua. Hän tekee myös sitä että kun pomomme on poissa, niin hänellä on etäpäivä jota ei merkkaa kalenteriin. Kun pomo lähtee kesken päivän vaikka kokoukseen talosta ulos, tämä kollega "siirtyy välittömästi kotitoimistolle". Hän ei vaan tajua sitä että muut hoksaa tämän kuvion.
Näinkin voi etäpäiviä hyödyntää.
Minä käyn toimistolla 4-5 pv viikossa vaikka voisin olla 2 pv etänä. Sain etäilystä niin tarpeekseni pääkaupunkiseudulla koronasulkujen aikaan, lähes 1,5 v päivät yksin kotona kun asun muutenkin yksin. Hulluksihan siinä tulee kun jonkun teamsin välityksellä 1x kk näkee kollegoita ja muita ihmisiä vain kaupassa käydessä tai kävelylenkin varrella. Kroppa oli ihan jumissa ja aivot ei toimi kun istuin 10 h päivässä ruutua katsellen ja näppistä näpyttäen. Huomasin että aloin soitella tosi usein eri ihmisille niin töissä kuin siviilissäkin, kaipasin kontakteja ja sitä että saa edes puhua. Se oli hirveetä aikaa.
Huomaan että pysyn paremmin perillä mitä firmassa tapahtuu ja kuulen paljon epävirallisissa keskusteluissa ja lounastauolla mielenkiintoisia asioita jotka ei tulisi koskaan tietooni jos etäileisin enemmän. Minulla on onneksi reilut 5 min työmatka omalla autolla töihin, joten siihen en tarvitse käyttää aikaani. Jos työmatka olisi joku 25 km sivunsa niin varmasti tekisin ehkä enemmän kotona.
En edes ymmärrä koko etätyö-käsitettä tai miksi jotkut vielä sellaisesta puhuvat, kuulostaa helvetin vanhanaikaiselta. Itse olen tehnyt paikkariippumatonta työtä vuodesta 2009 asti. Ei ne mun työt ole yhtään sen lähempänä jos menisin toimistolle, eikä todellakaan kiinnosta kuunnella ekstroverttien mölinää jossain kammottavassa avokonttorissa, vedellä muiden ihmisten tuhnuja sieraimiin tai istua liikenneruuhkassa mennen tullen työpäivän jatkona. Mun toimisto löytyy muutaman askeleen päässä omasta keittiöstä.
Toimisto on moderni helvetti. Ei koskaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen etäpäivien jälkeen väsyneempi. En osaa pitää kunnon taukoja ja päivistä puuttuu ne kaikki muut työt kuin koneella istuminen.
Olet jotenkin sairas tai vinoutunut.
Etäpäivä nytkin menossa, hirveä lumimyräkkä, en viitsinyt lähteä ajamaan vaikkei matka ole pitkä. En ole tehnyt tänä aamuna yhtäkään työasiaa. Hiihtolomaviikko, eikä kokouksia kalenterissa eikä muutenkaan työt juuri paina. Pistin äasken astiat koneeseen ja siivosin keittiön, keitin aamupäiväkahvit ja kuuntelen hiljaista relax jatsia ja katselen tuota panoraama järvimaisemaa. Palkka juoksee, ei huono.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn toimistolla 4-5 pv viikossa vaikka voisin olla 2 pv etänä. Sain etäilystä niin tarpeekseni pääkaupunkiseudulla koronasulkujen aikaan, lähes 1,5 v päivät yksin kotona kun asun muutenkin yksin. Hulluksihan siinä tulee kun jonkun teamsin välityksellä 1x kk näkee kollegoita ja muita ihmisiä vain kaupassa käydessä tai kävelylenkin varrella. Kroppa oli ihan jumissa ja aivot ei toimi kun istuin 10 h päivässä ruutua katsellen ja näppistä näpyttäen. Huomasin että aloin soitella tosi usein eri ihmisille niin töissä kuin siviilissäkin, kaipasin kontakteja ja sitä että saa edes puhua. Se oli hirveetä aikaa.
Huomaan että pysyn paremmin perillä mitä firmassa tapahtuu ja kuulen paljon epävirallisissa keskusteluissa ja lounastauolla mielenkiintoisia asioita jotka ei tulisi koskaan tietooni jos etäileisin enemmän. Minulla on onneksi reilut 5 min työmatka omalla autolla töihin, joten siihen en tarvitse käyttää aikaani. Jos työmatk
Työ ei taida olla sun juttu.
Etänä olen. Viikko sitten kävin toimistolla, sitä ennen joskus syksyllä. Tässä firmassa tämä käytäntö kun kaikki istuvat eeri puolilla maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan että pysyn paremmin perillä mitä firmassa tapahtuu ja kuulen paljon epävirallisissa keskusteluissa ja lounastauolla mielenkiintoisia asioita jotka ei tulisi koskaan tietooni jos etäileisin enemmän. Minulla on onneksi reilut 5 min työmatka omalla autolla töihin, joten siihen en tarvitse käyttää aikaani. Jos työmatk
Hanki mielenterveydellistä apua.
Vierailija kirjoitti:
Etäpäivä nytkin menossa, hirveä lumimyräkkä, en viitsinyt lähteä ajamaan vaikkei matka ole pitkä. En ole tehnyt tänä aamuna yhtäkään työasiaa. Hiihtolomaviikko, eikä kokouksia kalenterissa eikä muutenkaan työt juuri paina. Pistin äasken astiat koneeseen ja siivosin keittiön, keitin aamupäiväkahvit ja kuuntelen hiljaista relax jatsia ja katselen tuota panoraama järvimaisemaa. Palkka juoksee, ei huono.
Tämäkin palsta hiljenee kovasti klo 15 jälkeen kun on hommat tehty 😄
En etäile, vaan teen paikkariippumatonta työtä. Pääosin toki kotoa, joskus mökiltä tai reissussa vaikkapa hotellista. Toimistolla käyn max kerran kuussa, mitään pakkoa siihen ei ole. Toimistolle on matkaa yli 300 km, joten kovin usein ei sinne tule lähdettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen etäpäivien jälkeen väsyneempi. En osaa pitää kunnon taukoja ja päivistä puuttuu ne kaikki muut työt kuin koneella istuminen.
Olet jotenkin sairas tai vinoutunut.
Tämä lienee tottumiskysymys. En ole tottunut istumatyöhön joten se ei tunnu fyysisesti hyvältä. En myöskään "osaa" tehdä niitä kävelylenkkejä päivän mittaan.
Edellisessä työpaikassa tuli viime syksynä "takaisin toimistolle" pakko kaikille työntekijöille. Ensimmäisen viikon jaksoivat ekstrovertit hehkuttaa miten hienoa on kun on taas elämää toimistolla. Se ilo loppui kuitenkin lyhyeen kun irtisanoutumisia alkoi tapahtumaan enenevissä määrin ja irtisanoutuneiden työt kasautuivat muille. Lähdin sieltä itsekin pois ja edelleen koittavat saada takaisin sinne töihin. Lupasivat jopa yhden päivän viikossa etäpäiväksi, mutta en ole menossa. Toimistopakkoa halunneet nauttikoot nyt sitten toistensa seurasta keskenään.
Kyllä huomaa taas noista lyhyistä tyhjänpäiväisistä ihan typeristä kommenteista että täällä palstalla pyörii vaan hyvin yksinkertaista porukkaa joka tuskin on edes työelämässä vähäisien älynlahjojensa takia. Ei ole oikeasti mitään järkevää sanottavaa, jokaiseen kommenttiin huudellaan jotain typeryyksiä "Hanki mielenterveydellistä apua" tms.
Aurinko paistaa täydeltä taivaalta, taidan syödä lounasta ja lähteä ulkoilemana jäälle ja sitten viikonlopun viettoon. En ole tänäänkään tehnyt juuri mitään järkevää työasiaa. Muutama s posti, muutama puhelu. Olisin voinut tehdä muutaman muunkin jutun, mutta en voi koska tarvitsen niihin kommentteja ihmisiltä jotka on nyt lomalla, joten siirtyy ensi viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä etätöissä olevat on suurimpia kitisijöitä. Kaikki aina huonosti, kukaan ei vastaa Teamsissa ja tieto ei liiku. No tulkaa toimistolle, niin saatte kiinni sen kiireisen pomon.
Teillä on huonot käytännöt. Tiedon pitäisi liikkua ja ihmisten pitäisi myös kyetä vastaamaan Teamsissa, oli toimistolla tai ei.
Hybridimalli, kerran viikossa toimistolla, muuten etänä. Olen tähän niin jo tottunut, että paluu lähityöhän olisi kyllä suuri heikennys omassa työhyvinvoinnissa. Työ on sellaista, että sen voi hoitaa 100 % etänäkin.
Toivottavasti ei enää ikinä tarvitse palata toimistolle!!! Älytöntä ravata kaiket päivät edestakaisin ja istua pienessä tilassa tuijottamassa ruudun lisäksi samaa seinää 40 tuntia viikossa. Kotona voi välillä tehdä töitä vaikka pihalla ja muutenkin ympäristö on miellyttävä ja rauhallinen