Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsooko joku turkkilaista sarjaa Golden Boy? Osaisiko selittää minulle muutamia asioita turkkilaisesta kulttuurista?

Vierailija
04.03.2025 |

Toki tiedän, että kyseessä on fiktio, ja melodramatisoitu sellainen. Silti olen järkyttyneenä katsonut sarjassa olevia asioita. Vaikka ne ei totta olekaan, niin jostainhan ne kumpuaa. Ei meillä tuollaista sarjaa voisi tehdä, siitä nousisi sellainen haloo, että oksat pois. Eikä tulisi kyllä edes mieleen kenelläkään tehdä tuollaista meillä. Osaisiko joku kertoa turkkilaisesta kulttuurista sen verran, että miten yleisiä tällaiset asiat on? 

Joka jaksossa joku lyö jotakuta, yleensä sukulaista tai perheenjäsentä. Lapset kasvatetaan niin, että isä hakkaa heitä, heittää heidät ilman ruokaa ja juomaa lukkojen taakse kellariin (etenkin tyttölapset). Aviomiehellä on määräysvalta ja päätösvalta vaimonsa elämästä, jopa niin, että vaimo ei saa lähteä edes ulos ilman miehensä lupaa. Tarvittaessa mies hakkaa vaimonsa, jos vaimo ei muuten tottele. Naisen tarkoitus on palvella miestään, olla nätti ja synnyttää lapsia. Jos nainen ei ole tällainen, hänet pahoinpidellään, ehkä hylätään jonnekin kadulle (sosiaaliturvaa ilmeisesti ei juuri ole). Pahoinpitelyihin ei poliisi puutu, vaan ne on perheen sisäinen asia. Naiset ja lapset ei välttämättä saa edes puhutella miestään / isäänsä ennen kuin tämä mies antaa puhumiselle luvan. Suvun vanhinta miestä tulee kunnioittaa ja totella vaikka tämä olisi kuinka paha ihminen ja mielisairas. Naiset ja miehet itkee ja huutaa aivan koko ajan. 

Olin luullut, että Turkki on melkeinpä länsimaa. Mutta ilmeisesti ei. Selittäkää joku minulle. Itse sarjahan on muuten viihdyttävä ja koukuttava, mutta etenkin tuota jatkuvaa väkivaltaa tekee pahaa katsoa.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä Turkin perhekäytännöistä mutta tulee mieleen tarina lähipiiristä vuosien takaa. Nuori nainen salamarakastui kreikkalaiseen, mentiin naimisiin ja nuoripari asettui asumaan Kreikkaan.

Ei nuori itsenäinen suomalaisnainen tiennyt, että hänestä tuli anopin ja koko laajan perheen vähäarvoisin ja käytännössä piika. Lopulta jollakin tavalla pääsi luiskahtamaan karkuun Suomeen ja sitten käytiin pitkällinen ja monivaiheinen eroprosessi.

Tämä kaikki tosin ennen EU:ta mutta en usko, että on yksinkertaista nytkään, koskapa virallisia asioita harva taitaa esim. kreikan kielellä hoitaa.

Vierailija
62/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja silti jankkaat joka kommentissa mutta miksi sitten tuossa sarjassa on noin! Kun se ON SARJA."

___

Tietenkin se on sarja. Ei tämä aloitus koske sitä, että onko itse sarja fiktiota vai ei. Vaan sitä, että kuvastaako sarja heidän kulttuuria oikeasti vai ei. Miten sinun on nyt niin vaikea käsittää tätä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja silti jankkaat joka kommentissa mutta miksi sitten tuossa sarjassa on noin! Kun se ON SARJA."

___

Tietenkin se on sarja. Ei tämä aloitus koske sitä, että onko itse sarja fiktiota vai ei. Vaan sitä, että kuvastaako sarja heidän kulttuuria oikeasti vai ei. Miten sinun on nyt niin vaikea käsittää tätä?

Ap

Ei kuvasta. Ei vaikka sarjassa olisi sitä ja tätä, siltikään ei. Se on sarja.

Vierailija
64/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaiset naiset ovat historian lellityin ihmisjoukko. Kukaan ei ole yhtä etuoikeutettu. Ja kunnon hemmotellun lapsen tavoin mikään ei ole riittävän hyvää. Heille tulee järkytyksenä todellisuus oman kuplan ulkopuolella.

Miksi noin sairas ja ristiriitainen kommentti? Jos olet sitä mieltä, että muualla elämä on pahempaa kuin länsimaissa, miksi kutsut länsimaisia ihmisiä lellityiksi? Oikea sana olisi 'onnekas', sillä eikö se ole nimenomaan hyvä asia, ettei täällä ole yhtä paha elää kuin muualla? Kukaan ei voi valita maata, johon syntyy. Vaikuttaa siltä, että mielestäsi täälläkin pitäisi kohdella naisia huonosti, koska jos kohtelu on hyvää, ihminen on lellitty eikä esim. rakastettu. 

Vierailija
65/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti näin:

"Kuvitelmasi siitä että turkkilaiseen kulttuuriin kuuluu naisten ja lasten pahoinpitely on höpöhöpöä. Eikä mies päätä vaimonsa asioista, mutta on yleisesti toki perheen pää. Kodin sisällä sitten vaimo on pomo."

--- 

Vastaan tähän, että ei se minun kuvitelmaa ole. Vaan tuossa sarjassa näytetty kulttuuri. Tein aloitukseni kysyäkseni onko se kulttuuri totta vai ei. Ja minulle täällä on vastattu, että kyllä se on totta. Eikä noin kuin sinä väität. 

No minä olen asunut turkissa, luuletko että nuo muut vastaajat ovat? Noin muutenkin hyvänä vinkkinä elämään, kaikki televisiossa näkyvä ei välttämättä ole totta.

Jos kerran olet asunut turkissa ja tunnet heidän kulttuuria sisältäpäin, niin voitko kommentoida siihen, e

En voi kommentoida miten joka ikinen turkkilainen suhtautuu johonkin fiktiiviseen sarjaan, vaikka olen siellä asunutkin.

Vierailija
66/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

___

Ap

Ei kuvasta. Ei vaikka sarjassa olisi sitä ja tätä, siltikään ei. Se on sarja.

Tuo kommentoija on tainnut asua lähinnä jossain Alanyassa osana länsimaista kulttuuria. Ei osana islamilaista konservatiivista väestöä. 

Vierailija
67/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä Turkin perhekäytännöistä mutta tulee mieleen tarina lähipiiristä vuosien takaa. Nuori nainen salamarakastui kreikkalaiseen, mentiin naimisiin ja nuoripari asettui asumaan Kreikkaan.

Ei nuori itsenäinen suomalaisnainen tiennyt, että hänestä tuli anopin ja koko laajan perheen vähäarvoisin ja käytännössä piika. Lopulta jollakin tavalla pääsi luiskahtamaan karkuun Suomeen ja sitten käytiin pitkällinen ja monivaiheinen eroprosessi.

Tämä kaikki tosin ennen EU:ta mutta en usko, että on yksinkertaista nytkään, koskapa virallisia asioita harva taitaa esim. kreikan kielellä hoitaa.

Toisaalta mä tiedän aika monta suomalaista naista jotka on avioituneet Kreikkaan ja ovat olleet vuosikymmeniä siellä ihan tyytyväisinä, matkustavat välillä Suomeen - kai he tänne jäisivät jos siellä olis paha olla? Tässä sama homma kuin varmaan Turkissakin että todella paljon on eroja valtion sisällä, jotkut on konservatiivisempia, riippuu paljon asuinpaikasta. 

Vierailija
68/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata muuttaa sinne vaimoksi, sen voin sanoa.

Vierailija
69/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muuta kuin, että Ferit on aika hot.

Vierailija
70/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islamilainen kulttuuri on juuri tätä. Samoin intialainen. Länsimaiset arvot on nimen omaan länsimaisia. Ei niitä muualla arvosteta. Ei edes Venäjällä, jossa vaimot saa hakata ja homot ta**aa

Tiedän, että islamilainen kulttuuri on juuri tätä jossain Afganistanissa tms. Mutta en ollut kyllä tajunnut, että Turkissa. Olen pitänyt Turkkia puoli-länsimaisena maana. Aina oppii uutta kun vanhaksi elää. Enpä enää harkitsekaan matkaa sinne. Ap

Ei kannata muodostaa mielipidettä pelkästään yhden sarjan ja ap:n varaan. Asuin itse työn puolesta Turkissa yli 10 vuotta ja käyn siellä edelleen usein. Maa on todellakin puolilänsimaalainen. Osa ihmisistä omaa länsimaiset arvot ja osa taas elää todella vanhakantaisessa arvomaalimassa. Turkissa on paljon nähtävää ja koettavaa, upeaa luontoa, meri, kulttuuria, historiaa, todella mahtavaa ruokaa ja vieraanvaraisuus on aivan omaa luokkaansa. Samalla on totta, että yhteiskunnassa on paljon väkivaltaa sekä perheissä että systeemissä. Se on ristiriitojen maa. Tuossa sarjassa on tuotu vanhakantainen, sivistymättömissä piireissä edelleen yleinen kuvio  istanbulin hienoihin puitteisiin, ja toki vahvasti dramatisoituna kuten Turkissa sarjat yleensäkin. 

Vierailija
71/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turkkilaista kulttuuria voi kokea myös Suomessa 🥰

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011065808.html

Tämä oli typerä kommentti. Jokaisen maan ihmisiä on syyllistynyt tuollaiseen. Myös suomalaisia miehiä on olemassa, jotka on tehnyt noin. Ap

Totta, turkkilaiset miehet raiskaavat vain 30 kertaa enemmän. Ei siis paljoa eroa. Siksi toivottavasti heitä saamme lisää maahamme 🥰

Vierailija
72/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanon että ei koskaan savua ilman tulta.

Vierailija
73/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon Keskiyön Pikajuna meininki?

Vierailija
74/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia naisia on kuitenkin jonkun verran päättänyt mennä sinne vaimoksi rakastuttuaan lomamatkalla paikalliseen mieheen. Joutuuko he osaksi tuota samaa, kun sinne avioituvat? Ap

Entä suomalainen mies, alkaako hakata turkkilaista vaimoaan?

Miksi alkaisi? Ei ne turkkilaiset naiset sielläkään pyydä pahoinpitelyä osakseen. Eikä meilkäläiseen kulttuurin se kuulu. Ap

Ai ei vai kuulu?

Suomi on Euroopan kärkimaita siinä, että on parisuhdeväkivaltaa. Ja suurin osa miesten tekemiä. Mäkin olen joutunut parisuhdeväkivallan uhriksi, montakin kertaa. Ihan on kuristettu, purtu, potkittu, vetästy nyrkillä jne.

Taas samaa paskaa. Tilasto missä Suomi oli toiseksi pahin parisuhdeväkivallassa EU-maissa:

Pahin maa on Tanska 52%

Toiseksi pahin maa on Suomi 47%

Kolmanneksi pahin maa on Ruotsi 46%

...

Unkari 28%

Puola 21%

Physical and/or sexual violence by a partner or a non-partner since the age of 15* (Physical, sexual and psychological violence) visualisation : EU map All, All, Yes - FRA gender-based violence against women survey dataset, 2012

Vierailija
75/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen, että kun katsoo ihan Suomalaista televisiodraamatuotantoa, niin eihän se ole kenenkään elämästä.

Sellaista "Haista h.ora vi.ttu" "Sä voit painua takas sen h.uoras luo" - tyyppistä keskustelua?

Vierailija
76/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden Turkki-Suomi-pariskunnan ja siinä se turkkilainen mies on ainakin ihan nössö. Suomimamma määrää kaikesta. 

Vierailija
77/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden Turkki-Suomi-pariskunnan ja siinä se turkkilainen mies on ainakin ihan nössö. Suomimamma määrää kaikesta. 

Mutta se mies tekee kyllä älyttömän hyviä turkkilaisia ruokia 😋

Vierailija
78/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islamilainen kulttuuri on juuri tätä. Samoin intialainen. Länsimaiset arvot on nimen omaan länsimaisia. Ei niitä muualla arvosteta. Ei edes Venäjällä, jossa vaimot saa hakata ja homot ta**aa

Tiedän, että islamilainen kulttuuri on juuri tätä jossain Afganistanissa tms. Mutta en ollut kyllä tajunnut, että Turkissa. Olen pitänyt Turkkia puoli-länsimaisena maana. Aina oppii uutta kun vanhaksi elää. Enpä enää harkitsekaan matkaa sinne. Ap

Ei kannata muodostaa mielipidettä pelkästään yhden sarjan ja ap:n varaan. Asuin itse työn puolesta Turkissa yli 10 vuotta ja käyn siellä edelleen usein. Maa on todellakin puolilänsimaalainen. Osa ihmisistä omaa länsimaiset arvot ja osa taas elää todella vanhakantaisessa arvomaalimassa. Turkissa on paljon nähtävää ja koettavaa, upeaa luontoa, meri, kulttuuria, histor

Jos sinne lähtee matkalle tuntematta ketään paikallista, niin ei se vieraanvaraisuus nyt ihmeemmin varmaan tule esille.

Vierailija
79/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, että kun katsoo ihan Suomalaista televisiodraamatuotantoa, niin eihän se ole kenenkään elämästä.

Sellaista "Haista h.ora vi.ttu" "Sä voit painua takas sen h.uoras luo" - tyyppistä keskustelua?

Missä sarjassa joka jakso on tuollaista puhetta?

Vierailija
80/114 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tässä sarjassa joukkoraiskauksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi