Katsooko joku turkkilaista sarjaa Golden Boy? Osaisiko selittää minulle muutamia asioita turkkilaisesta kulttuurista?
Toki tiedän, että kyseessä on fiktio, ja melodramatisoitu sellainen. Silti olen järkyttyneenä katsonut sarjassa olevia asioita. Vaikka ne ei totta olekaan, niin jostainhan ne kumpuaa. Ei meillä tuollaista sarjaa voisi tehdä, siitä nousisi sellainen haloo, että oksat pois. Eikä tulisi kyllä edes mieleen kenelläkään tehdä tuollaista meillä. Osaisiko joku kertoa turkkilaisesta kulttuurista sen verran, että miten yleisiä tällaiset asiat on?
Joka jaksossa joku lyö jotakuta, yleensä sukulaista tai perheenjäsentä. Lapset kasvatetaan niin, että isä hakkaa heitä, heittää heidät ilman ruokaa ja juomaa lukkojen taakse kellariin (etenkin tyttölapset). Aviomiehellä on määräysvalta ja päätösvalta vaimonsa elämästä, jopa niin, että vaimo ei saa lähteä edes ulos ilman miehensä lupaa. Tarvittaessa mies hakkaa vaimonsa, jos vaimo ei muuten tottele. Naisen tarkoitus on palvella miestään, olla nätti ja synnyttää lapsia. Jos nainen ei ole tällainen, hänet pahoinpidellään, ehkä hylätään jonnekin kadulle (sosiaaliturvaa ilmeisesti ei juuri ole). Pahoinpitelyihin ei poliisi puutu, vaan ne on perheen sisäinen asia. Naiset ja lapset ei välttämättä saa edes puhutella miestään / isäänsä ennen kuin tämä mies antaa puhumiselle luvan. Suvun vanhinta miestä tulee kunnioittaa ja totella vaikka tämä olisi kuinka paha ihminen ja mielisairas. Naiset ja miehet itkee ja huutaa aivan koko ajan.
Olin luullut, että Turkki on melkeinpä länsimaa. Mutta ilmeisesti ei. Selittäkää joku minulle. Itse sarjahan on muuten viihdyttävä ja koukuttava, mutta etenkin tuota jatkuvaa väkivaltaa tekee pahaa katsoa.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Turkki on iso maa, joten sieltä löytyy kyllä uskontoa, aluetta ja ihmisiä joka lähtöön.
Kokemukseni turkkilaisista miehistä on kuitenkin se, että turkkilainen mies on kuningas ja hän on naisestaan aina mustasukkainen. Hän ei kestä ajatusta siitä että naisella on ollut muita miehiä ennen häntä. Ei ole tavatonta, että naisella on kotiintuloaika esim klo 8n jälkeen illalla ei ole asiaa ulos. Turkkilainen mies haluaa myös tietää missä hänen naisensa on joka hetki.
Turkkilaiset ihmiset ovat myös yleisesti aikamoisia hätähousuja ja kaiken pitää tapahtua heti. Vieraanvaraisuus ja ruoka ovat hyvin tärkeitä turkkilaisessa kulttuurissa.
Onko se hyvä vai huono asia, että vaimolla on kotiintuloaika?
Turkkilaisille kunnia on tärkeä asia. Sielläkin kansa on hieman jakaantunut. Nuoret ovat länsimaalaisia ja modernimpia, uskonnolliset ihmiset vanhoillisia ja perinteitä kunnioittavia. Ilmapiiri on sulkeutuneempaa kuin Suomessa. Vaikuttaisi siltä, että nykyhallinnon aikana on menty vapauden suhteen takapakkia. Valtava kontrollin tarve toisia ihmisiä kohtaan.
Selittäkää joku aiheesta tietävä myös se, että miksi se suvun vanhin eli täti (Hattuc) ei puutu perheensä sisällä tapahtuvaan jatkuvaan tyttöjen pahoinpitelyyn? Tai joo puuttuu joskus vähän ja näennäisesti, mutta hyvin usein hyväksyy asian. Onko siis naisille siellä ok, että muita naisia pahoinpidellään? Ap
Koko poppoo on alunperin sieltä Iraniin rajan liepeiltä kotoisin ja muuttaneet Istanbuliin joka on Turkkilaisittain länsimielisempi kaupunki tavoiltaan.
Raskas aihe tämä. Mutta kertokaa nyt kivana asiana, että tykkäättekö sarjasta, jos unohtaa hetkeksi tuon henkisen ja fyysisen väkivallan? Ap
Vierailija kirjoitti:
Koko poppoo on alunperin sieltä Iraniin rajan liepeiltä kotoisin ja muuttaneet Istanbuliin joka on Turkkilaisittain länsimielisempi kaupunki tavoiltaan.
Eli se Antep on kuin iranilainen maalaispaikkakunta?
Ap
Turkkilaisessa kulttuurissa perhe usein uskonnosta riippuen sotkeutuu avioliittoihin. Eli morsiamen kättä pyydetään oman perheen voimin ja esim varallisuus vaikuttaa siihen menevätkö ihmiset naimisiin.
Pakko avioliitoista en ole nykyaikana kuullut, tämä koskee enemmänkin uskontoa tai kulttuuria. Mutta jos tulet raskaaksi avioliiton ulkopuolella tai karkaat naimisiin niin siitä voi kyllä edelleen jossain alueilla/uskonnoissa/perheissä tulla skandaali.
Vierailija kirjoitti:
Turkkilaisessa kulttuurissa perhe usein uskonnosta riippuen sotkeutuu avioliittoihin. Eli morsiamen kättä pyydetään oman perheen voimin ja esim varallisuus vaikuttaa siihen menevätkö ihmiset naimisiin.
Pakko avioliitoista en ole nykyaikana kuullut, tämä koskee enemmänkin uskontoa tai kulttuuria. Mutta jos tulet raskaaksi avioliiton ulkopuolella tai karkaat naimisiin niin siitä voi kyllä edelleen jossain alueilla/uskonnoissa/perheissä tulla skandaali.
Skandaali ehkä tulee. Mutta pahoinpidelläänkö se vakavasti, ehkä jopa riistetään henki, siis siltä, joka karkaa naimisiin? Ap
Riippuu miehestä onko kyse pelkästä kontrollista vai huolenpidosta. Hyvä turkkilainen mies kyllä nostaa vaimonsa jalustalle ja huolehtii hänestä paremmin kuin yksikään suomi mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se Antep on kuin iranilainen maalaispaikkakunta?
Ap
Vastaan tähän itselleni. Ei se mikään pikkupaikkakunta ole. Wikipedian mukaan siellä on 1 714 775 asukasta. Eli valtava miljoonakaupunki. Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miehestä onko kyse pelkästä kontrollista vai huolenpidosta. Hyvä turkkilainen mies kyllä nostaa vaimonsa jalustalle ja huolehtii hänestä paremmin kuin yksikään suomi mies.
Minkähän takia tuossa sarjassa ei sitten ole yhtään hyvää miestä? Korkeintaan ehkä Abi. Ap
Turkkilaista kulttuuria voi kokea myös Suomessa 🥰
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti näin:
"Kuvitelmasi siitä että turkkilaiseen kulttuuriin kuuluu naisten ja lasten pahoinpitely on höpöhöpöä. Eikä mies päätä vaimonsa asioista, mutta on yleisesti toki perheen pää. Kodin sisällä sitten vaimo on pomo."
---
Vastaan tähän, että ei se minun kuvitelmaa ole. Vaan tuossa sarjassa näytetty kulttuuri. Tein aloitukseni kysyäkseni onko se kulttuuri totta vai ei. Ja minulle täällä on vastattu, että kyllä se on totta. Eikä noin kuin sinä väität.
No minä olen asunut turkissa, luuletko että nuo muut vastaajat ovat? Noin muutenkin hyvänä vinkkinä elämään, kaikki televisiossa näkyvä ei välttämättä ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Turkkilaista kulttuuria voi kokea myös Suomessa 🥰
Tämä oli typerä kommentti. Jokaisen maan ihmisiä on syyllistynyt tuollaiseen. Myös suomalaisia miehiä on olemassa, jotka on tehnyt noin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti näin:
"Kuvitelmasi siitä että turkkilaiseen kulttuuriin kuuluu naisten ja lasten pahoinpitely on höpöhöpöä. Eikä mies päätä vaimonsa asioista, mutta on yleisesti toki perheen pää. Kodin sisällä sitten vaimo on pomo."
---
Vastaan tähän, että ei se minun kuvitelmaa ole. Vaan tuossa sarjassa näytetty kulttuuri. Tein aloitukseni kysyäkseni onko se kulttuuri totta vai ei. Ja minulle täällä on vastattu, että kyllä se on totta. Eikä noin kuin sinä väität.
No minä olen asunut turkissa, luuletko että nuo muut vastaajat ovat? Noin muutenkin hyvänä vinkkinä elämään, kaikki televisiossa näkyvä ei välttämättä ole totta.
Et sitten lukenut aloitustani? Kirjoitan siinä heti alussa, että olen varsin tietoinen sarjan olevan fiktiota ja sen tapahtumien epätosia. Ap
No siis kyllähän turkki on ihan kamala maa että varmaan on oikeastikin noin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti näin:
---
Et sitten lukenut aloitustani? Kirjoitan siinä heti alussa, että olen varsin tietoinen sarjan olevan fiktiot
Ja silti jankkaat joka kommentissa mutta miksi sitten tuossa sarjassa on noin! Kun se ON SARJA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti näin:
---
Jos kerran olet asunut turkissa ja tunnet heidän kulttuuria sisältäpäin, niin voitko kommentoida siihen, että miten paikalliset mahtavat suhtautua tämän sarjan näyttämään jatkuvaan perheväkivaltaan ja perheen sisäisiin jatkuviin tappouhkauksiin? Oletko katsonut tätä sarjaa? Ap
Turkki on iso maa, joten sieltä löytyy kyllä uskontoa, aluetta ja ihmisiä joka lähtöön.
Kokemukseni turkkilaisista miehistä on kuitenkin se, että turkkilainen mies on kuningas ja hän on naisestaan aina mustasukkainen. Hän ei kestä ajatusta siitä että naisella on ollut muita miehiä ennen häntä. Ei ole tavatonta, että naisella on kotiintuloaika esim klo 8n jälkeen illalla ei ole asiaa ulos. Turkkilainen mies haluaa myös tietää missä hänen naisensa on joka hetki.
Turkkilaiset ihmiset ovat myös yleisesti aikamoisia hätähousuja ja kaiken pitää tapahtua heti. Vieraanvaraisuus ja ruoka ovat hyvin tärkeitä turkkilaisessa kulttuurissa.