Katedrista
Sellasta olisin kysellyt, että laitetaanko ns. normaalisynnytyksessä aina katedri ja kuinka kauan siitä joutuu kärsimään?
Kommentit (11)
Käsittääkseni ei laiteta automaattisesti. Itselleni laitettiin kun olin ollut kauan pissaamatta ja ponnistusvaihe ei edennyt.(koska oli rakko täynnä pissaa). Yritin käydä pöntöllä vielä ihan loppuvaiheessa, mutta kun ei tullut niin katetroitiin. Eikä kyllä tuntunut missään, kun olin saanut pudendaali-puudutuksen ja myös epiduraalin.(ehkä tämä myös vaikutti siihen etten " tuntenut" pissahätää..)
T.kiikkakukka
laitettiin kun en vessassa saanut mitään aikaiseksi ja rakko piti saada tyhjäksi ennen ponnistusvaihetta. Ja katetroitiin uudestaan vielä myöhemmin synnytyksen jälkeen.
Synnytyksessä ei todellakaan aina tarvita katetria ja silloin kun tarvitaan, sen ei tarvitse olla mikään yöks-juttu. Täysi virtsarakko voi olla esteenä, jolloin on synnytyksen etenemisen kannalta hyvä, että rakko saadaan tyhjäksi.
Mut kateroitiin esikoisen synnytyksessä, kun en kovilta kivuilta saanut pissatuksi, vaikka rakko oli tuskaisen täynnä. Koin kateroinnin suurena helpotuksena eikä sen laitto tuntunut missään. Nopeasti se oli ohi. Katetrointi tehtiin ennen kuin olin pyytänyt epiduraalia.
katetri epiduraalin jälkeen. Silloin vielä luultiin olevan tulossa alatiesynnytys.
Mutta siis synnytys päätyi lopulta sektioon. Mutta ei sitä tuossa katetrointi vaiheessa tiedetty.
Nyt kun rupesin miettimään, niin en olekaan ihan varma, että laitettiinko katetri ennen vai jälk epiduraalin.En muista kunnolla... Noh, kuitenkin se laitettiin....
Katetri yöks?! Ei se ole sen enempää yöks, kuin mikään muukaan synnytyksessä. Kyllähän synnytykseen kaikenlaista vähemmän kivaa liittyy, mutta niiden kaikkien asioiden on tarkoitus helpottaa synnyttäjän oloa, uskoisin. Ja niin, että saadaan vauva turvallisesti ulos.
:)
Niin pakko lisätä, että ei minun synnytykseeni mitään muita yöks juttuja liittynyt. Kaikki piikit yms vaan kammotuttavat minua. Olen niitä kyllä paljon nähnyt ja tämä voi kuulostaa hassulta, mutta minua ei kammota se että muille tehdään toimenpiteitä (lähihoitajaksi opiskelen) mutta itseeni en sitä katetriakaan ikinä haluaisi. Että tämän vuoksi se yöks. Mukavaa oli synnyttää ilman piikkejä tai putkia :)
katetroitiin epiduraalin laiton jälkeen. itse en tuntenut pissahätää, mutta kummasti se katetrointi oloa helpotti. Enkä kyllä tuntenut mitään, kun se tehtiin. Paitsi helpotusta. =) Enkä pitänyt sitä mitenkään kummallisena, ssinä vaiheessa olin niin kipeäkin, että vessaan menemisestä ei ois kyllä tullu mitään. ja siis alakautta synnytin.
Toisessa synnytyksessä mut oli ilmeisesti katetroitu kahdesti. Itse en ollut hoksannut:D Varmasti tuli tarpeeseen! En tiedä kuka siinä kerkeää alkaa asiaa pohtimaan tai esim. näkee toimitusta??
Jos nyt kovasti asia vaivaa ja haluaa minimoida sen tarpeellisuuden, ehkä kantsii yrittää käydä pytyllä vielä kun voi...
Mullakin oli ennakkokäsitys että katedrointi on ihan kamalaa enkä halua sitä mulle ikinä tehtävän! Ja samoin kuin joillakin muillakin täällä,mun täysi rakko katedroitiin ennen ponnistusten alkamista kun pissa ei tullut muuten. Eikä se oikeesti ollut yhtään kauheeta, ei tuntunut oikeastaan missään. Varmaan puudutukset vaikutti siihenkin, eikä mulla ainakaan enää ole mitään sitä vastaan.
..kun aloin ponnistaan. Olin saanut epiduraalin aiemmin. Mutta inhoon ja pelkään myös minä kaikkia piikkejä ja toimenpiteitä, niin en halunnut katetrointia. Pissasisin sitten samalla kai, kun ponnistin, mutta olen iloinen, ettei kätilö katetroinu vastoin tahtoani.
Ei laiteta alatiesynnytyksen yhteydessä.