Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö italialaisesta pizzasta?

Vierailija
03.03.2025 |

Siis alkuperäisestä. Millaista se on?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaiset ei ymmärrä, että 🍍 kuuluu pizzaan 😭

Vierailija
22/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pida kasvis vaihtoehdoista. Taytyy olla lihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on oikein tehty pohja. Taikinan täytyy muhia, olikos se 68 tuntia? Uuni jokin 700-asteinen, ja siellä se on vain hyvin lyhyen ajan.

450C. Taikinan tekoon menee kolme päivää jos oikein alkaa hifistelemään.

Vierailija
24/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään alkuperäistä pizzaa. Tomaatti tuotiin Eurooppaan vasta 1500 luvulla. Jokainen joka laittaa tomaattia pizzaan, on perkele ja valehtelija. Se että antiikin roomalaiset paistoivat lättyjä kenttälapionsa/paistinpannunsa päällä ja mättivät sekaan aineksia, mitä sattui mukana olemaan, ei tee siitä pizzaa. Monet, hyvin monet kansat tekivät ihan samaa sotaretkillään.

Vierailija
25/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä pitsoista lainkaan. Kai se on jokin lihavien ihmisten juttu?

Pidäthän. Salaa syöt.

Vierailija
26/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän. Ihana, ohut pohja, tuoreet ja hyvänmakuiset täytteet, ei liikaa juustoa eli ei siksi myöskään ähkyoloa ja valtavaa määrää rasvaa.

Vierailija
27/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskalaatua. Niissä ei ole täytettä. Oat jotsin ihme kevytvoileipiä.

Vierailija
28/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pizza on paras tupla ananaksella, njam

Vierailija
29/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku

Ananas

Aurajuusto

😂

Vierailija
30/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pida kasvis vaihtoehdoista. Taytyy olla lihaa.

Juntti :D

Vierailija
31/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. New Yorkilaisesta pidän eli aivan päinvastaisesta. 

Vierailija
32/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä parasta pizzaa mitä olen syönyt oli margarita Milanossa ravintolassa nimeltä Piz. Ei siellä muuta saakaan. Ja jono on kadulle asti joka päivä. 

Suomalainen on myös hyvää. Rakastan ananasta pizzassa ja olen sitä myös italiassa pizzaani saanut. Italialaiset ovat aivan turhantärkeitä ruokakulttuurinsa suhteen, mutta heidät kasvatetaankin uskomaan että ovat ylivertaisia ja kaikki muut haluaisivat olla italialaisia.

Mutta sitä en tajua miten kukaan voi sanoa napolilaista pizzaa pannupizzaksi, vain reunahan siinä on paksu ja ilmava. Itse täyteosuus on ihan ohuella pohjalla. On kyllä taivaallisen hyvää.

Vierailija
33/36 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän. Söin pizzaa Roomassa.

Muistan. Se oli elämäni romanttisimmista hetkistä. Ulkona satoi. 

Älä viitsi olla typerä. Sä et ollut mun kanssa tuolloin Roomassa. Olin siellä lapseni ja silloisen mieheni kanssa. Pisaraakaan vettä ei tullut koko reissun aikana. On se saa tanan kumma, kun edes tällaiseen ketjuun ei vastata ilman, että joku hel vetin paskapää tulee siihen jauhamaan paskaa.

Älä valehtele! Kyllä satoi, muistan hyvin sen lempeän ropinan Rooman kattojen päälle, ja sen sinisen hetken. Jostain kuului viulun kaihoisa sointi ja punaviini valui kurkkuuni lämmittäen koko kehoni. Pizza oli taivaallista, se tuli ritisevän kuumana nonnan uunista ja tuoksu huumasi kaikki aistini ja vesi herahti kielelleni. Se oli elämäni romanttisin ilta. La dolce vita 🍕 🎻

Vierailija
34/36 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut Italiassa sekä hyvää että huonoa pizzaa, mutta pääsääntöisesti pidän. Puu-uunissa paistettu, jossa täytteenä tomaattia, mozzarellaa, ilmakuivattua kinkkua (vasta uunin jälkeen), rucolaa ja parmesaania. Ihan parasta!

Vierailija
35/36 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Italialaisesta pizzasta"?

Nykyään on liikaa tarjolla suomalaisissa pizzerioissa napolilaista, itse en tykkää siitä pohjaratkaisusta. Enemmän roomalaisesta. Mutta joo, pidän paljon enemmän italialaisesta tyylistä "less is more", en käsitä jotain ananas-kebab-tonnikala-homesotkupizzaa. 

Vierailija
36/36 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään siitä, ettei ole edes olemassa yhtä italialaista pitsaa. On napolilaista, on roomalaista, sisialaista varmaan puolen tusinaa erilaista pitsaa Italiassa.

Mutta joo on siellä hyviä pitsoja.

Niin kuin Suomessakin löytyy. Kotona tosin Suomessa tekee huomattavasti parempaa pitsaa kuin varmaan 80%:sta pitseroista saa. Suurin ongelma on se pohja ja sen paistaminen näillä pitsataksilättypaikoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi