Tampereella jotkut laittavat ikkunan väliin kivoja pieniä koriste-esineitä
Tulee kodikas tunnelma. Ja väriä harmauteen. Kaikkea ei näe kaukaa, mutta kivasti aseteltu.
Kommentit (27)
Aikoinaan mummot laittoivat poronjäkälää.
Korona-aikana oli nallet ikkunassa, joillain vieläkin.
Joillakin oli myös ikkunan yläosasta roikkuva neliö, jonka sisällä oli joku puikula tai kivi. Aika kiva juttu. Joskus näkee kukkia.
Ikivanha tapa. Ennen kun ikkunat oli toisenlaisia, eikä muovitiivisteitä ollut, talveksi ikkunanvälit tilkittiin pumpulilla ja vedettiin umpeen ikkunaliimapaperilla. Työlästä, mutta iloksi laitettiin lasien väliin kuivakukkia tai juurikin koriste-esineitä.
Mun mummilla oli aikoinaan ikkunoiden välissä posliinikissoja.
Kuulin että Hesassaki yhellä Maaritilla on, mutta se onki kotosin Kuopiosta.
Mulla on sälekaihtimet aina edessä ettei naapuri näe sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummilla oli aikoinaan ikkunoiden välissä posliinikissoja.
Oliko muuten posliini mirri?
Meillä ollut aina. Kuten posliini esineitä ja kiviä kuin simpukan kuoria ja kukkapurkeissa myös koristetikkuja. Kuin simpukan kuoria. Monet piti joskus lasiesineitä. Maljakkoja. Ja tietysti tiivistenauhaa talvella. Koriste nauhaa jouluna. Meillä oli tapana tuoda matkoilta simpukan kuoria muistoksi.
Mun mummulla oli puoliksi avattuja tulitikkurasioita ilmeisesti kosteutta keräämässä. Kaverin mummolla oli pieniä posliiniesineitä joita hän oli koristellut pureskelluilla purkkapalloilla.
Suomalaisilla oli tapana antaa lahjaksi sekä posliini että lasiesineitä. Synttäreillä. Ja kiitellä jostain seinälautasella tai maljakolla. Ystävät antoi koruja toisilleen ja jouluna kivoja pieniä lahjoja. Niitä sitten kertyi hyllyyn. Ja kirjoja.
Tulitikkurasioita oli vanhoissa taloissa kosteudenpoistajina.
Näin teet jouluasetelman ikkunan väliin
https://puutarha.net/artikkelit/näin-teet-jouluasetelman-ikkunan-väliin/
Oon tehnyt tota Oulussa jo viimeiset 30 vuotta
Ai, kuulostaa kivalta. Olen joskus nähnyt tuollaisia ja jos ovat hyvästi suunniteltu, ovat tosiaan kivan näköisiä.
Laittaa ne muuallakin. Savossakin nähnyt.