Mikä siinä on et lapsille monet ostaa AIVAN liian isoja vaatteita?
Toki on hyvä jos vaatteet mahtuu sitten pitkään mutta sukulaisen kysellessä tyttömme kokoa sanoin sen olevan 92 ja lahjaksi osti 104 senttisen gollepuvun jota ei nyt ainakaan vuoteen voi käyttää :( Puku on hieno mutta olisi ollut edes seuraavaa kokoa eikä ylisuurta :(
Kommentit (46)
Ja ison kanssa aina pärjää paremmin kuin pienen. Varmempi valinta! Siksi!
Ja luin juuri JesperJuniorin kauppiaan haastattelun, joka sanoi että yleisin virhe esim haalarin ostossa on, että ostetaan LIIAN PIENI haalari.
Miten paljon te oikein saatte lapsille lahjaksi vaatteita, jos niiden lahjavaatteiden säilytys tulee ongelmaksi (siis jos ovat liian isoa kokoa)? Meillä lahjana tulee vaatetta ehkä synttärinä yksi asu ja jouluna toinen, tämä siis kertaa 2 kun on 2 lasta. Loput vaatteet ostetaan ihan itse.
Ainoa mikä harmittaa on jos ne vaatteet on _just_ sopivat. Meidän lasten kasvuvauhdilla ovat 2 kuukauden kuluttua liian pienet ja minusta esim. 3,5v. ikäisen pitää voida käyttää vaatetta kauemman kuin 2 kk. Ja vauvalla harmittaa, jos joku asu käy kerran päällä ja seuraavalla kerralla on liian pieni :(
Ainoa liian iso vaate mikä mietitytti oli kun 1,5v. sai 110cm collegeasun anopilta =O. Ei muuten mutta anoppi luuli tosissaan, että se on heti sopiva! Joo ei ollut, mutta SÄILYI kyllä kaapissa ja on nyt kova sana :)
Vierailija:
Niitä vaatteita ei sitten ehdi pitämään kuin kerran ja sitten ne ovat pieniä. Meillä on ainakin hankittu jo ne vaatteet joita voi pitää tällä hetkellä, joten mukavampi saada sellaisia vaatteita, jotka ovat jonkun ajan päästä täysin sopivia.
Meille just jouluna tuli kupukselle vatteita jotka mahtuu kaksi vuotta vanhemman siskonsa päälle (ei tosin voi käyttää kun oli poikien vaatteita). Eli vaikka meillä onkin tilaa, niin mihin laitan ne niin että muistan ne vielä kahden vuoden päästä? toinen juttu on että kahden vuoden kuluttua se lapsi ei välttämättä halua enää laittaa sitä puuha pete-paitaa jota pyysi joululahjaksi :(
Meillä kun lapset ei ole mitään jättiläisiä vaan erittäin siroja.
Sen mielestä se oli aivan älytöntä rahantuhlausta :D
Kastelahjaksi saatiin häneltä koon 80 paita ja housut :)
Toinen tarina: olin äitini kanssa kenkäkaupassa ja ostin saappaat. Äiti totesi vierestä, että katso että niihin jää kasvunvaraa. olin tuolloin 22-vuotias...
Tulipa vain mieleen tästä aloituksesta...
ettei kaikilla välttämättä ole käsitystä noista lasten vaatteiden kokoeroista. Siis että 104cm ei kuulosta niin kamalan paljon 92cm:iä isommalta ainakaan mun korvissani. Vaikka eroa tietenkin on. Toki voi ottaa huomioon vanhempien toiveet, mutta ei tuollaista ihmiset kuitenkaan ilkeyttään varmasti tee.
Eikä toisaalta usko ollenkaan, jos yrittää kertoa oikeat koot. Ostaa silti mitä haluaa, joten olen luovuttanut ja lakannut yrittämästä.
Esim. neuloi viisivuotiaalle aikuisen käteen sopivat lapaset, mutta jätti peukalon tekemättä, " kun se on niin hankala, ja eihän pikkulapset sitä tarvi" .
Tai osti joululahjaksi alushousuja kaikille, 10-vuotiaalle aikuisten kokoa, ja muillekin aina kahta numeroa liian isoja.
Hoikka ja pieni 4-vuotias sai 130 senttiset pitkäthousut. Meni monta vuotta, ennenkuin pystyi käyttämään. Trumpettilahkeita kun ei oikein voi edes kääriä.
Täytyykin jättää noi peukut tekemättä kun ei lapset niitä tarvi :)
Ne tumput on varmaan olleet tosi kovassa käytössä :)
Valitse kodistasi joku kaappi, kaapista joku hylly ja hyllystä joku kohta, jossa säilytät liian suuria vaatteita. Laita vaikka muisilappu jääkaapin oveen, jos kärsit dementiasta, etkä myöhemmin muista kätkösi ;)
Meillä lasten liian isot ja käyttöä odottavat vaatteet on vaatekaapin ylähyllyllä.
Vierailija:
Meille just jouluna tuli kupukselle vatteita jotka mahtuu kaksi vuotta vanhemman siskonsa päälle (ei tosin voi käyttää kun oli poikien vaatteita). Eli vaikka meillä onkin tilaa, niin mihin laitan ne niin että muistan ne vielä kahden vuoden päästä? toinen juttu on että kahden vuoden kuluttua se lapsi ei välttämättä halua enää laittaa sitä puuha pete-paitaa jota pyysi joululahjaksi :(
Meillä kun lapset ei ole mitään jättiläisiä vaan erittäin siroja.
Minustakinon hyvä periaate että vaatteita hankitaan silloin kun tarvitaan ja sen kokoisia kun tarvitaan. Vääränkokoiset lahjat jää usein käyttämättä, mutta pieneksi jääneet päätyvät nopeasti kiertoon sukulaisille.
Varsinkin kun kyse jostain puuha pete asusta. Laitan liian isot vaatteet suosilla eteenpäin enkä säilö kahta vuotta. Asia erikseen jos olisikin jotain tosi upeaa, mutta yleensä ihan tavallisia vaatteita.
Ei meillä lapsilla ainakaan ole sama maku kahden vuoden päästä. Ja must aon inhottavaa lapsillekin kun saavat kivan paidan josta tykkäävät muttei voi pitää kun on niin äly iso.
Ja meillä on kyllä säilössä vaatteita, esim. isoveljen vanhoja vaatteita. Mutta juuri siitä olen huomannut kuinka nopeasti sekä lapsen että oma maku muuttuu. ne mitkä esikoisella oli ihania ei olekaan enää niin kivoja sitten parin vuoden kuluttua. Ja joskus jää joitakin vaatteita niin ettei niitä muista (kolmen lapsen kanssa sitä säilöttävää on enemmän kuin yläkaappi) ja kun ne löytää niin ovat jo liian pieniä. Mutta se johtuneekin näköjään siitä ettei minulla ole aivoja :)
Minä ostan itsekin vaatteita varastoon alennusmyynneistä. Useat ihmiset ihmettelevät miten meillä köyhillä on vara pitää laadukkaita vaatteita lapsilla. Ehkäpä siksi, että saatan ostaa pari vuottakin liian aikaisin vaatteita ja kenkiä kun löydän halvalla. Meilläkin on todella pienet tilat, mutta siltikin yksi hylly löytyy järjestelemällä näille tuleville vaatteille. Ihana kaivaa ensi syksynäkin esikoiselle Reiman välikausihaalari, joka maksoi Kuopion Citymarketissa 15¿ vuosi sitten. Viime kesänä ostin myös Stocmannin alennusmyynnistä Espritin ja Legon lasten vaateita -70 prosentin alennuksella. Yhdet Nokian vuorelliset kumpparit ostin viidellä eurolla, kaikki talvihaalarit on myös alennuksesta ostettuja. Ostakaa te vain täydelä hinnalla uusia vaatteita, jotka ovat juuri sopivia teidän lapsillenne, niin me säästeliäät ostamme alennuksella.
on ajateltu pidettäväksi ENSI KESÄNÄ. Lahjan antaja on varmaan ajatellut, että sitä " just nyt sopivaa" vaatetta tulee pienelle vauvalle niin paljon, että antaa jotain jolle on käyttöä myöhemmin. Mun vauva ainakin sai kauheesti 56 cm bodeja yms, niitä sitten käytettiin se noin kuukausi ja sit ne jäi pieniksi. 80 cm shortsiasu on sen sijaan paljon pitkäikäisempi. Että ehkä ne LAHJAN ANTAJAT eivät sittenkään ole ne tumpelot.
Meillä on kolme lasta jotka saa jatkuvasti neljältä eri serkulta pieneksi käyneitä vaatteita. Sen lisäksi on tietysti ne omat käytetyt vaatteet varastossa.
Että mä haluan lapselle lahjaksi vaatteita jotka saa heti käyttöön kun siellä varastossa on jo ihan tarpeeksi odottamassa. En siis ymmärrä miksi 80 sentiselle pienelle pojalle ostetaan puuha pete asu kokoa 98?!? Kai se oli allennusmyynnissä tai jotain, mutta mä en kyllä sitä aio säilyttää kahta vuotta kun ei varmaan sitten pidä sitä enää.
koska yleensä mulla on jo käytössä olevaa ja seuraavaa kokoa. En ymmärrä, miten joku sitten taas elää vaatteiden kanssa niin kädestä suuhun, ettei ole kuin vain käyttövaatteet.
Et ehkä ole uusavuton, vaan enneminkin v****umainen akka, jonka lapsille ei kukaan oikeasti haluaisikaan tuoda mitään, kun tietävät, että joutuat katsomaan sinun nyrpeää naamaasi lasten avatessa lahjojaan.
aivan ihanan röyhelöisen kukkaisen shortsiasun, mutta koko oli sellainen että se olisi ollut passeli joulun jälkeen...... Harmitti vähän kun ei sitä sitten voinut käyttää ollenkaan. Vaatteiden osto on hankalaa. Ja sitten vielä isommilla lapsilla eri valmistajien vaatteilla on valtavia eroja koossa vaikka kokonumero näyttää samaa. Kotimaiset vaatteet ovat huomattavasti reilumpia kuin ulkomaiset. Että on toisen valtavan vaikea arvioida mikä koko on hyvä. Itsekin nykyään mieluummin ostan esim. housut isommille lapsille niin että ovat mukana sovittamassa.
että sitten kun ne sattuvat olemaan sopivia, voi olla väärä vuodenaika. Esim. Esikoinen sai syntymälahjaksi shortsibodyn, 80 cm. Hän syntyi keväällä, ja käytti 80 cm vaatteita seuraavana kevättalvena. Kesällä sitten jo 86 tai 92 cm kokoja. Eli jäi kokonaan käyttämättä.
Kummit ja sukulaiset, joiden tiedän tuovan vaatteita lapsille, informoin etukäteen siitä koosta, mitä tarvitaan (en siis sano, minkä pituinen lapsi on, koska silloin vaatelahjaan livahtaa se 10 cm kasvunvara)
Esim. vastasyntyneelle annan helposti lahjaksi 6kk:n kokoa, mutta mietin, että vaate suunnilleen vastaa vuodenaikaa, jolloin lapsi tuon kokoinen.
Mutta mutta yhdyn ap:hen, sillä meillä vastasyntynyt sai anopilta 86-92 cm vaatteita lahjaksi, puolivuotiaana tuli mm. 104cm t-paita jne. Edelleen ostaa helposti liian isoa, mutta nyt on joku vaate vaihdettu heti oston jälkeen, kun ei ole mitään mieltä säilyttää vaatteita 2 vuotta kaapissa. Enhän enää muista mitä siellä on ja minkä kokoista. Itse asiassa en tykkää kovin paljon lahjavaatteista, sillä ne eivät aina vastaa minun makuani ja minähän vielä lapseni puen. Toiseksi vaatteet saattaavat olla mielestäni epäkäytännöllisiä esim. farkut tosi kovaa kangasta tms. Olen kuitenkin tähän mennessä kaikkia lahjavaatteita lapsella pitänyt ja tietenkin onhan joukossa (muilta pienten lasten vanhemmilta saatuja) tosi kivojakin vaatteita ollut.
Onhan se nyt tosi kätevää, että sitten kun ne vaatteet on lopulta sopivia lapselle, ne on jo loppuun kulutettuja. Sitten voi taas ostaa uudet, ylisuuret kamppeet.
Niitä vaatteita ei sitten ehdi pitämään kuin kerran ja sitten ne ovat pieniä. Meillä on ainakin hankittu jo ne vaatteet joita voi pitää tällä hetkellä, joten mukavampi saada sellaisia vaatteita, jotka ovat jonkun ajan päästä täysin sopivia.