Huono kuulo vai jotain kuullun hahmottamisen vaikeutta?
En ole ikinä hahmottanut isosta melumäärästä mitään, kaikki pesukoneiden yms äänet kätkee aina puheen ja muun alleen. Kuuloni on testattu joskus ala- tai yläasteella, tulos oli normaali. Olen aina saanut kommenttia että en vain kuuntele. En hahmota kunnolla mistä suunnasta joku ääni tulee, ja vaikka kuulenkin, saatan hahmottaa sanotun väärin. "Otatko pullaa", kuulen "täältäkö tullaan", "tähänkö noilla", "näytätkö uuden", jne, ja joudun arpomaan että mitäs ihmettä vastaan kun se mitä-jankkaaminen aina raivostuttaa ihmisiä.
Tämä hankaloittaa elämää ihan hitosti ja kun valitan tästä aina tutuille, saan saman vastauksen. "No ei noin nuorella todennäköisesti ole mitään kuulovikaa" tai "et vain keskity kuuntelemaan". Uskaltauduin sanomaan tästä työterveydessä koska edellinen työni oli meluhe.lvetti ja olin mielestäni ihan työturvallisuusriskikin kun en saanut työkavereiden, saati asiakkaiden, puheesta selvää melun alta. Tuo ei johtanut mihinkään. Nyt olen todennäköisesti pääsemässä taas uuteen työpaikkaan, ja tiedän jo nyt että siellä tulee olemaan vielä meluisampaa.
Olen siis 25. Ennen kuin joku tulee sanomaan sen klassisen että olen pilannut korvani festareilla, en ole ikinä käynyt missään konsertissa tai muussa koska se korvien särinä mikä kovista äänistä tulee on oksettavan tuntuista.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mee testeihin.
Mulla on ollut ap:n kaltainen tila koko ikäni. Olen käynyt testeissä, mutta kuulotestissä on ollut täysi hiljaisuus ilman mitään taustamelua niin kuulen kaiken hyvin, joten kukaan ei usko, että en kuule😈
Ihmisellä, jolla on auditiivinen hahmotushäiriö, on vaikeuksia hahmottaa kuulemaansa siitä huolimatta, että hänen kuulonsa on normaali.
Erotatko ap musiikista eri instrumentit?
Vierailija kirjoitti:
Minä katselen esim. Salkkareita puhelimesta ja joskus menen puhelimen kanssa vessaan. Siinä kun pesen käsiä, en saa mitään selvää puheesta veden kohinan läpi ja tuntuu kuin kuuntelisin vierasta kieltä, kun en saa salkkarimuminasta mitään selvää. En ole vaivautunut huolestumaan asiasta, vaan olen sulkenut hanan ja jatkanut katsomista hiljaisuudessa. Heille jotka eivät tiedä: salkkarinäyttelijöillä on jokin ihmeellinen tyyli nielaista sanat ja ääntää niin, ettei ilman tekstejä ymmärrä yhtään että mikä kyseinen sana edes on. Pidänkin nykyään aina tekstityksen Salkkareissa, kun muuten menee liialliseksi arvailuksi. Moni on sanonut samaa.
Lähes kaikissa suomalaisissa sarjoissa puhe on todella epäselvää. Ei ole mitään ongelmaa kuulla ulkomaisten sarjojen puhetta.🤔
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä, jolla on auditiivinen hahmotushäiriö, on vaikeuksia hahmottaa kuulemaansa siitä huolimatta, että hänen kuulonsa on normaali.
Erotatko ap musiikista eri instrumentit?
En oikeastaan tiedä, en ole musikaalinen enkä miettinyt asiaa tarkemmin. Pitääkin muistaa kuunella tuota seuraavan kerran kun kuuntelen musiikkia. Mutta olen hirveän huono erottamaan eri ihmisten ääniä toisistaan esim videopuheluissa, jos parilla ihmisellä on samankaltainen ääni en tiedä kumpi puhuu. Yhdellä työkaverillani oli todella erikoinen ääni ja tapa puhua, enkä ikinä oppinut saamaan kunnolla selvää siitä mitä tämä sanoo. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minua aina ihmetyttää miten normaaleista asioista tehdään epänormaaleja. On aivan päivänselvää, että metelissä ei kuule mitään, mutta nykyään siitäkin täytyy vääntää jokin diagnoosi. Seuraavaksi varmaan väännetään diagnoosi siitä, että pimeässä ei näe?!? En minäkään saa selvää puheesta metelistä ja kuulo on tutkittu ja hyväksi todettu. En myöskään näe pimeässä (en ole kissa) ja näköni on aivan normaali. Tutkittu sekin, ajokorttia varten, eikä mitään muutosta ole tapahtunut.
No mutta miten sitten tämä on niin iso ongelma, eikä kenelläkään muulla tunnu olevan sitä? Kaikki ruokapöytäkeskustelut lounastauolla on käytännössä mahdottomia, vaikka ihmiset sitä selkeästi tekevät. Työpaikallani ihmiset kävivät ihan normaaleja keskusteluja jatkuvasti silloin, kun en itse kuullut yhtään mitä puhuttiin. Kahviloissa ihmiset puhuu, yms. Vaikka pieni paperin rapistelu tai mikä tahansa tiskiharjan hinkkaaminen samaan aikaan kun teen jotain "nielaisee" sen puheen. Ap
Ap kertoi että tätä ongelmaa ollut aina ja kuulo kuitenkin testattu normaaliksi. Silloin tulee vaikutelma kuullunymmärtämisen ongelmasta.