Ärsyttää... Miehen vanhemmat olivat lapsia hoitamassa
Ihan ekana laitan että olen kiitollinen hoitoavusta ja tulen kyllä hyvin juttuun appivanhempieni kanssa mutta välillä ärsyttää nämä pikkujutut....
Mies oli pyytänyt vanhempiaan eilen meille vahtimaan lapsia kun oli itse myöhään töissä ja minun piti päästä jumppaan. Lähtiessäni annoin ohjeet että puoli kahdeksan iltapala, leipää ja kaakao tai maito sitten pesulle ja yökkärit päälle. Sanoin myös että olisi kiva jos lukisivat jo iltasadun niin minä voin laittaa lapset sitten sänkyyn puoli yhdeksältä kun tulen kotiin.
No, kun tulin puoli ysiltä niin 5-v katsoo videoita ja eikä kummallakaan ole edes yökkäriä päällä eivätkä ole käyneet pesulla eikä iltasatuakaan ollut luettu. Huippu oli se että 1-v oli juonut iltapalalla pillimehua koska oli sanonut että mehu on hänen....
Mielestäni ohjeeni eivät olleet kohtuuttomat joten en ymmärrä miksi ei voida tehdä niin kuin pyysin? Eivät ilmeisesti uskalla komentaa lapsia vaan tekevät niinkuin 5v ja 1v haluaa....
Kommentit (25)
Syytteeseen moiset appivanhemmat...
Ihan normaalin lapsen rytmitys ei kyllä mene sekaisin mikäli heillä joustetaan silloin tällöin aikataulusta. Käsi sydämmelle ap; eikö teillä koskaan, siis KOSKAAN, valvo lapset tuntia pidempää, syö iltapalaksi jotain vähemmän terveellistä mutta hyvää tai muuta vastaavaa pientä ei niin korjaamatonta???
Itselläni on adhd lapsi jolle todellakin rytmi on koko elämän perusta ja silti joskus, harvoin poikkeamme siitä eikä lapsi tai muukaan perhe kärsi siitä kohtuuttomia.
Oliko tässä ap nyt kuitenkin kysymys siitä, että sinua ärsuttää kun lapsesi eivät olleetkaan valmiit sänkyyn sinun mennessäsi kotiin (kuten oletit). Nyt sinun piti ite laittaa ne nukumaan, lukea iltasatu, vaihtaa yöpaidat ym. Olisit ehkä halunnut tehdä jotain muuta kotiin tullessasi???
Hän oli antanut yksinkertaiset ohjeet/pyynnöt siitä, miten toivoi isovanhempien toimivan. Juuri mitään ei ollut noudatettu. Niinkuin joku kirjoitti, kyllä pelkästään iltapalan syöminen isovanhempien seurassa voi olla erityistä lapsille. Lähinnä minusta kuulosti siltä, etteivät olleet viitsineet (eivät olleet lukeneet satua, laittaneet pyjamia jne.) tehdä juuri mitään vaan yrittäneet päästä helpolla (antaa lapsille mitä haluaa, laittaa katsomaan telkkaria). Tuo ei ole niinkään hellimistä vaan laiskuutta isovanhemmilta, minun mielestäni.
Ei nyt kukaan voi hikeentyä jos appivanhemma tekevät illasta erilaisen kuin itse tekee. Kyllä lapsille on vaihtelu ihan kivaa välillä. Pian varmaan ilmestyy teksti, että tämä oli vain provo.
Ei niiden enää lapsenlapsia tarvitse kasvattaa. Terveyttä tai henkeähän tuossa ei oltu vaarannettu mitenkään...
Löysätkääpä sitä pipoa ja kasvattakaa ite lapsenne ja jättäkää iltamenot pois jos ei isovanhempien apu kelpaa..
Vanhempani haluavat lapset välillä yökylään ja lapset haluavat mennä, ja itsekin näen eri sukupolvien yhteyden arvokkaana puutteineenkin. Mutta.
Äitini antaa lasten valvoa puolille öin (ei osaa tai henno laittaa nukkumaan), mistä kärsitään sitten monta päivää, kun on rytmi ihan sekaisin. Ei muista antaa ruokaa eikä juomaa ajallaan kun on niin kivaa puuhailla, joten lapset ovat sitten kuin perseeseen ammuttuja kun heidät hakee kotiin. Siis aamiainen tyyliin kolmen tunnin päästä heräämisestä ja seurava ateria on lettuja ja hilloa kuuden tunnin päästä. Ei pese lasten alapäitä eikä vaihda alusvaatteita vaikka on pyydetty moneen kertaan, vaan on aina yhtä ihmeissään tyyliin " pissaako ne teidän lapset vielä housuun vai miksi niitä pitää niin usen vaihtaa" .
Mikään näistä ei ole niin iso asia, että sen takia haluaisi riistää isovanhemmat ja lapsenlapset toisiltaan, mutta kyllä keittää!