Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen väärin?

Vierailija
02.03.2025 |

Aloitin keskustelun (aihe ihan niitä näitä) ja sen sijaan, että toinen olisi sanonut jotain asiaan liittyvää tai vaikka vaan ynähtänyt joo, niin hän ei oikein malttanut edes odottaa että saan lauseen loppuun vaan tokaisi/mylväisi siihen "vastaukseksi", että naisten hiihtokisa alkaa tunnin päästä. En siis ollut pyytämässä mitään tai muutenkaan estämässä tuon katselua.

Vastaava esimerkki tästä on esim se, että olin kertomassa lähikaupan oleman supistamassa aukioloaikojaan ja siihen vastaukseksi / päälle oikein korotettiin ääntä, että OTA SE LOPPU KAKKU JÄÄKAAPISTA. Tuossa siis ei ollut mikään keskustelu kesken jonka olisin keskeyttänyt.

Tämä tilanne toistuu liki poikkeuksetta joka kerta, kun juttelen jollekin ihmisille eli jokin tässä omassa kommunikaatiossani/vuorovaikutuksessa on pielessä enkä ilmeisesti osaa avata keskustelua oikein.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroa. Älä seukkaa sekopäiden kanssa? Onko toinen hullu. Ehkei arvosta, jos ei pysty vastaamaan normaalisti.

En ole parisuhteessa. Tämä tosin on hyvä esimerkki siitä, että mua ei näemmä "kuunnella" edes luettavan tekstin muodossa koska missään kohtaa tuossa avauksessa en yksilöinyt vastapuolta vaan nimenomaan tämä sama käy aivan kaikkien kanssa. Ihan sama onko ne tuttuja, puolituttuja tai vieraita.

ap

Käykö oikeasti kaikkien kanssa vai ylivoimaisen enemmistön kanssa? Jos olet autisti, noin käy suurimman osan kanssa mutta ei välttämättä toisten autistien kanssa.

Itseasiassa tiedän yhden lähipiirissäni olevan autisti ja hänen kanssaan noin käy aivan joka kerta. Muidenkin (siis tuttujen ja vieraampien) kanssa samoin käy miltei aina ja siis todellakin niin usein, ettei sitä voi enää pitää vain sattumana. Sitten sen kerran, kun huomaan toisen oikeasti kuuntelevan ja antavan mun puhua asiani loppuun niin se saa miltei pasmat sekaisin, koska niin yllättävää se on. 

Vierailija
22/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroa. Älä seukkaa sekopäiden kanssa? Onko toinen hullu. Ehkei arvosta, jos ei pysty vastaamaan normaalisti.

En ole parisuhteessa. Tämä tosin on hyvä esimerkki siitä, että mua ei näemmä "kuunnella" edes luettavan tekstin muodossa koska missään kohtaa tuossa avauksessa en yksilöinyt vastapuolta vaan nimenomaan tämä sama käy aivan kaikkien kanssa. Ihan sama onko ne tuttuja, puolituttuja tai vieraita.

ap

Käykö oikeasti kaikkien kanssa vai ylivoimaisen enemmistön kanssa? Jos olet autisti, noin käy suurimman osan kanssa mutta ei välttämättä toisten autistien kanssa.

Itseasiassa tiedän yhden lähipiirissäni olevan autisti ja hänen kanssaan noin käy aivan joka kerta. Muidenkin (siis tuttujen j

Voisiko olla niin, että autisteja on niin runsain määrin nykyisin? 

Nuo sun perheenjäsenet, jotka puhuu päälle, pitää itsestään selvänä sinua. Ei ne niin piittaa siitä, mitä tuumaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mutta siis kuka sinulle sitten mylvii että kisat alkaa joten ei voi kuunnella, ja käskee ottamaan kakku jääkaapista? Joku toinen perheenjäsen? Tavallisin tilanne joka tuosta tulee mieleen olisi joku sohvaperuna aviomies joka ei arvosta sinua, mutta typerää käytöstä joka tapauksessa. Ja ei kai se sinun vikasi ole, että ihmiset ovat noin törkeitä.

Tuo oli puolituttu kaveri, jonka sattumalta näin kauppareissulla joka kertoi noista hiihtokisoista. Kakusta mylvinnän aloitti työpaikalla työkaveri. Btw, se muuten tuli joku viikko tuon jälkeen närkästyneenä töihin ja paasasi, ettei tuo meidän lähikauppa ollutkaan illalla enää auki kuten ennen..

Vierailija
24/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan niin, että sinusta tulee vaikutelma, että olet lapsi tai lapsen tasolla, ja sinua ei siksi pidetä vakavasti otettavana? Ihmiset eivät ehkä tietoisesti ajattele näin, vaan se on alitajuista.

Vierailija
25/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis tilanne, jossa toinen puhui päälle hiihtokisoista, tapahtui kaupassa, eikä paikassa jossa olisi ollut telkkari niiden kisojen katsomiseksi? Oliko hänellä niin kiire kotiin katsomaan kisoja, että ei ehtinyt jäädä juttelemaan? Muuta selitystä en keksi. Kakkutapauksessa, olitko juuri jääkaapin kohdalla kun tämä tapahtui, ja työkaveri halusi pyytää sinua ottamaan kakun niin kauan kun siinä olet?

Yleisenä kuviona en kyllä tätä oikein osaa selittää. Jos tällaista tapahtuu jonkun läheisemmän ihmisen kanssa, niin voisit ehkä kysyä häneltä, miksi hän tekee tuollaista.

No yksi joka tulee mieleen, on että onko sulla niin super hiljainen ääni, että ihmiset eivät kertakaikkiaan kuule että olet sanomassa jotain, tai saa siitä selvää? Olen joskus tavannut joitain sellaisia ihmisiä. Se on helposti tosi ikävä tilanne, kun ei kehtaa koko ajan pyytää toistamaan eikä toiselle suoraan valittaa hiljaisesta äänestä, kun tuskin hän sille itse mitään voi.

Vierailija
26/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mutta siis kuka sinulle sitten mylvii että kisat alkaa joten ei voi kuunnella, ja käskee ottamaan kakku jääkaapista? Joku toinen perheenjäsen? Tavallisin tilanne joka tuosta tulee mieleen olisi joku sohvaperuna aviomies joka ei arvosta sinua, mutta typerää käytöstä joka tapauksessa. Ja ei kai se sinun vikasi ol

Todella huonoa käytöstä tuo kyllä on. Mutta kuulostaa että he halusivat nopeasti pois keskustelusta...Ehkä aloit/alat yleensä juttelemaan heille pitkästi sellaisessa tilanteessa, jossa he olisivat vain nopeasti moikanneet, ja he ovat kehittäneet keinoja, joilla lopettaa keskustelu lyhyeen? Vaikka aika loukkaavaa tuo silti on sinulle, jos heidän asenteensa selvästi on vaan "no niin nyt se alkaa taas, sanonpa nyt jotain tähän päälle jotta höpötys loppuu".  Jotkut ihmiset luulevat, että voivat "käsitellä" toisia kuten haluavat, eikä toinen muka huomaa mitään. Minulle autistina käy joskus näin, mutta näen sen kyllä heti ja kerron tai näytän sen että pidän heitä tahdittomina, ja heidänhän siinä tilanteessa pitäisi oikeastaan hävetä.

Vierailija
27/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

17.16 nro 26 kommentoijalta lainaus;

"ja kerron tai näytän sen että pidän heitä tahdittomina, ja heidänhän siinä tilanteessa pitäisi oikeastaan hävetä."

Kun kerrot ja näytät, niin miten sen teet?

Vierailija
28/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys vielä autistille;

Onko tyypillistä, että tinkaat samasta asiasta myöhemmin uudestaan, jos sinua ei kuunneltu eka kerralla?

-ohis ( mutta mielenkiinnosta kysyn)

Vierailija
29/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ja kerron tai näytän sen että pidän heitä tahdittomina, ja heidänhän siinä tilanteessa pitäisi oikeastaan hävetä."

Riippuu täysin tilanteesta ja siitä, kuka kyseinen tyyppi on. Jos on kaveri tai treffailukumppani, niin kysyn esimerkiksi että miksi hän yrittää tehdä noin minulle, ymmärtääkö hän miltä se ehkä minusta tuntuu ja sanon ettei tuollainen ole ok. Tällaisissa tilanteissa kuitenkin kunnioutukseni häneen vähenee niin paljon, että yleensä lopetan hiljalleen yhteydenpidon. (Oikeat pitkäaikaiset ystäväni eivät tuollaista harrastaisi.)

Jos kyseessä on esim. työkaveri, josta ei pääse noin vain eroon, voin esim. kohottaan kulmiani ja kommentoida hymyillen jotain "ok..." tai sanoa, että siis tarkoitin tätä enkä tuota, jos et kuullut/ymmärtänyt.  Tai jos joku korottaa ääntään jne, niin vastaan lähes samalla äänellä vähän sarkastisesti (puoliksi huumorilla). Tai sanon suoraan että olen eri mieltä kyllä silti (jos joku yrittää vain ohittaa minun sanomiseni).

Minusta on ihan normaalia pitää puoliaan, mutta ei minua oikeastaan haittaa sekään, jos joku vähän loukkaantuu kun sanon vastaan. Olen todella oikeudenmukainen kuitenkin aina, enkä muuten vaan naljaile kellekään. Minusta on myös hyvä, jos esim. työkavereille VOI sanoa vähän vastaankin: kun ollaan tarpeeksi tuttavallisia sen pitäisi olla vain tasavertaisuuden ja reilun hengen osoitus.

Vai onko tämä muiden mielestä jotenkin liian autistista?

Vierailija
30/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys vielä autistille;

Onko tyypillistä, että tinkaat samasta asiasta myöhemmin uudestaan, jos sinua ei kuunneltu eka kerralla?

-ohis ( mutta mielenkiinnosta kysyn)

Näinkin voi tapahtua, jos joku on ollut oikeasti epäkunnioittava. Tai jos mielipiteeni ohitetaan niin kai siitä voin myöhemminkin mainita jos se asiaan liittyy. En nyt mitenkään ihan hirveällä inttämisellä, kyllä autistitkin ymmärtävät, jos muita alkaa liikaa ärsyttää. Mutta kuten sanottua, minusta on hyvä että kaikki voivat periaatteessa puhua suoraan eikä  tarvitse vain hyväksyä huonoa kohtelua.

Vierailija
31/31 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin tilanteesta ja siitä, kuka kyseinen tyyppi on. Jos on kaveri tai treffailukumppani, niin kysyn esimerkiksi että miksi hän yrittää tehdä noin minulle, ymmärtääkö hän miltä se ehkä minusta tuntuu ja sanon ettei tuollainen ole ok. Tällaisissa tilanteissa kuitenkin kunnioutukseni häneen vähenee niin paljon, että yleensä lopetan hiljalleen yhteydenpidon. (Oikeat pitkäaikaiset ystäväni eivät tuollaista harrastaisi.)

Jos kyseessä on esim. työkaveri, josta ei pääse noin vain eroon, voin esim. kohottaan kulmiani ja kommentoida hymyillen jotain "ok..." tai sanoa, että siis tarkoitin tätä enkä tuota, jos et kuullut/ymmär

Hyvä, että osaat pitää puoliasi. Se on tervettä meininkiä. Niin minäkin pidän puoleni. Aikoinaan en osannut, mutta nyt osaan. Ja siitäkös porukka ottikin nokkiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme