Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi kokeilla FODMAP-ruokavaliota, mutta se rajoittaa niin paljon ja pystyykö enää koskaan syömään pois jätettyjä ruoka-aineita?

Vierailija
02.03.2025 |

Jossain luki, että 2 kuukauden ajaksi pitäisi jättää pois viljat ja muut. Miten työttömällä on varaa ostaa gluteenittomia tuotteita?

Ite siis oon miettinyt pitäisikö kokeilla FODMAP:ia, koska joka päivä tulee täyttävä olo ja peilistä katsoessani en yhtään tykkää, kun maha näyttää tosi turvonneelta, samoin reidet. Minulla ärtynyt suoli-oireyhtymä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi näyttää tältä :(

Vierailija
2/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poisjätettyjä piti kirjoittaa yhteen otsikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pitäisi jättää pois kaikki äidin tekemät pullat, mustikkapiirakka ym. ja katsoa vierestä, kun muut niitä syövät.

Vierailija
4/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauraa voi syödä eli ei vaadi gluteenittomia tuotteita.

Vierailija
5/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutti sanoi kerran, että kannattaa hoitaa suolisto-ongelma, koska muuten voi alkaa ajan myötä elimistö kerätä myrkkyä.

Vierailija
6/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei gluteenittomaan ruokavalioon tarvi erikseen ostaa glutrenituotteita. Tietty välillä voi esim pastaa syödä, jos haluaa vaihtelua. Jättää muuten vain gluteeniviljat pois ja hyvin sujuu. Se kaikki muu rajoittaminen onkin hankalampaa, mutta jos siitä tulee parempi olo niin ehkä motivoi. 

Vierailija
7/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei gluteenittomaan ruokavalioon tarvi erikseen ostaa glutrenituotteita. Tietty välillä voi esim pastaa syödä, jos haluaa vaihtelua. Jättää muuten vain gluteeniviljat pois ja hyvin sujuu. Se kaikki muu rajoittaminen onkin hankalampaa, mutta jos siitä tulee parempi olo niin ehkä motivoi. 

Ja etenkin, kun osittain asun vielä kotona niin pakosti tulisi tilanteita, että joku tulee käymään ja syövät yhdessä leivonnaisia eikä ite niitä voisi syödä. Kaksi kuukautta olisi kestettävä ja entä, jos ei voikaan enää ikinä syödä sen jälkeen vehnää? Jossain luki, että voi käydä niin, ettei siedä enää tiettyä ruoka-ainetta, kun kokeilee palauttaa takaisin.

Vierailija
8/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä fodmap, mutta minulla monivuotinen ärtyneensuolenoireyhtymä parani, kun sattumalta jouduin jättämään ruokavaliosta pois kaiken muun kuin perunan, lihan, purkkitonnikalan, patongin ja veden. Söin siis vain noita reilun viikon (jäimme jumiin katastrofialueelle). Suoli meni hirveälle ummetukselle, mutta ärtyvä suoli parani siinä samalla, ja pysyvästi. Nykyään syön mitä tahansa. 

Vierailija
9/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mikä fodmap, mutta minulla monivuotinen ärtyneensuolenoireyhtymä parani, kun sattumalta jouduin jättämään ruokavaliosta pois kaiken muun kuin perunan, lihan, purkkitonnikalan, patongin ja veden. Söin siis vain noita reilun viikon (jäimme jumiin katastrofialueelle). Suoli meni hirveälle ummetukselle, mutta ärtyvä suoli parani siinä samalla, ja pysyvästi. Nykyään syön mitä tahansa. 

No johan on. Kumpa olisikin noin yksinkertaista. Harmittaa, kun en nykyään voi syödä tomaattia ilman, ettei siitä tulisi tosi turvottava olo ja pakastevihanneksetkin jättänyt pois ajat sitten, koska täyttävät liikaa.

Vierailija
10/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan on. Kumpa olisikin noin yksinkertaista. Harmittaa, kun en nykyään voi syödä tomaattia ilman, ettei siitä tulisi tosi turvottava olo ja pakastevihanneksetkin jättänyt pois ajat sitten, koska täyttävät liikaa.

Kunpa

Vierailija
11/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis gluteeniton EI ole sama asia kuin viljaton.

Vierailija
12/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljaton tarkoittaa kylläkin viljatonta. Silloin ei syödä gluteenitonta viljaa, koska se on viljaa. Eli edullista, kun et syö mitään viljahöttöjä, ei pastaa, riisiä, leipää. Olen ollut vuosia tuolla FODMAPlla. Pikkuhiljaa olen palannut suht normaaliin ruokavalioon. Tosin viljat pääasiallisesti gluteenittomia. Ja aika paljon muutakin, mitä en edelleen syö, mutta ei mitenkään haittaa itseäni.

Vierailija
13/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ensin 2 viikkoa. Siinä jo pitäisi huomata parempaa oloa. 

Etsi äidillesi keto-herkkureseptejä, niin saat syödä herkkujakin. Helppoa! 

Vierailija
14/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile ensin 2 viikkoa. Siinä jo pitäisi huomata parempaa oloa. 

Etsi äidillesi keto-herkkureseptejä, niin saat syödä herkkujakin. Helppoa! 

Onkohan tietoa millaiset reseptit tulevat halvimmiksi? Psylliumia tai jotain muuta vaativat nuo ohjeet yleensä.

Vierailija
15/15 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sit ei tarvi valittaa jos ei jaksa edes 2kk olla ilman herkkuja, hohhoijaa. 

Jokasen kroppa toimii eri tavalla, en ole ennustaja, en tiedä miten sulla käy. 

Kokeilemal selvii. 

Parempi olo vs herkut

On nyt se sun ongelma, siinä voi itse kukin miettiä kumpi on itselle parempi jättää pois

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän