Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on kuntien työllisyyspalvelujen tehtävä kun palkkatuki vähenee, työpajat vähenee, työkokeilua vähennetään ja työpaikat vähenee

Vierailija
02.03.2025 |

Mikä on kuntien te-palvelun tehtävä?

Kelan lausuntosutomaatti. Vuodessa 1 300 000 lausuntoa kelaan. 

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtävä on teettää pakkotyötä palkatta. Tämä on nykyaikainen malli orjuudesta.

Mitä se raha sitten on joka tulee tilille? Onko sekin orja rahaa?

Vierailija
42/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TES-palkat ovat niin korkeita ettei ihmisten tuottavuus useinkaan riitä siihen, että palkkaus olisi kannattavaa. Ihminen saattaa tuoda työpanoksellaan firmaan rahaa esim. 2000 euroa kuussa, mutta palkkaaminen TES-palkalla maksaisi sivukuluineen 3000 euroa kuussa. Joten luonnollisestikaan tällaista ihmistä ei sitten palkata vaan hän saa tyytyä 9 euron töihin. Jos 9 euron työt poistetaan niin samalla TES-palkkoja olisi syytä alentaa reippaasti jotta palkkaaminen muuttuu kannattavaksi.

Silti esim. kaupat käärii valtavat voitot, työntekijä ei saa usein edes kokoaikatöitä, ja näihin juuri otetaan kaikki jotka haluaa työkokeiluun, tettiin jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on työttömyyskorvaus. Ei palkkaa. Kulukorvaus 9 e ja se menee matkakuluihin. 

Vierailija
44/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatukea ei saa enää julkisen puolen hommiin, vain yksityiselle ja 50-%sti, mutta vain 10 kuukauden ajan.

Vierailija
45/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä tehtävä työttömyyskorvauksella.

Työttömyys on lisääntynyt jos et ole huomannut. 

Niin, siksi on yhä tärkeämpää että työttömät laitetaan pakkotöihin kun omaehtoisuus ei yoimi 

Mitä jos vaan helpotettaisiin yrittämistä?

Niinpä. Yritys yleensä vie 1-2 vuotta, ennen kuin se alkaa tosissaan olla vakaalla pohjalla. Ensimmäinen vuosi on paljolti harjoittelua ja toiminnan vakauttamista. Harva siinä tosiasiassa isoja määriä euroja tienaa. Toisaalta kun pitäisi olla rahaa myös laittaa siihen yritykseen, joten palkkaa harvoin saa  alkumetreillä.  Jos olisi työttömyyskorvauksen mukainen starttiraha, joka on suoraan tuon pari vuotta ja lisäksi saa toki yritystulot, niin siinä olisi realistinen mahdollisuus aloittaa yrittäjänä. Myös palkkatyössä oleva saattaisi uskaltautua kokeilemaan ja vapauttaa siksi työpaikkansa sellaiselle, jolle yrittäjänä toimiminen ei ole vaihtoehto. Verotus kyllä hoitaa starttirahan takaisin valtiolle, mikäli tuloja alkaa olla. Sitä kyttäämään ei tarvita erillisiä lippuja ja lappuja, jos se lasketaan tuloksi. Tuolloin se ei edes vääristä kilpailua. 

Suurin osa ihmisistä on kautta aikojen ollut eräänlaisina yrittäjänä. Leipä on tehty itse ja erilaisista silpputöistä tienpohjien tekemisestä ojien kaivamiseen ja navetointiin eräänlaisella yrittäjä-tyylillä. Nämä isot työnantajat ja haave parikymppisenä tehtaalle ja sieltä eläkkeelle ovat aika uusia työuria. 

Vierailija
46/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut työtön 15 vuoteen, mutta kun olin työvoimakoulutuksessa 20 vuotta sitten ja mulla oli osaamista alalta, mikä kuului osana koulutukseen, opettaja ehdotti että jos minä voisin opettaa. Sanoin että ok, keskeytetään työttömyys siksi aikaa ja teidän firma maksaa mulle siltä ajalta palkan. Ei jostain kumman syystä tämä kelvannut. Joutuivat sitten palkkaamaan opettajan kuitenkin. Käytännössä se meni niin, että mä neuvoin kyllä lopulta paljon muita kurssilaisia kyllä ihan niiden kurssilaisten takia, koska ei se opettaja paljon mitään osannut. Työvoimakouluttajina on paljon tyyppejä, jotka eivät osaa mitään. Kohdalle sattui kyllä hyviäkin, mutta poikkeuksetta nämä työllistyivät hyvin pian parempiin hommiin, mistä jotain tiesi. Kaksi tietämääni on muualla kuin tvp-koulutuksessa koulutuspäällikkönä, toinen on lähisukua ja toisen vaimon kanssa satuin myöhemmin samalle työpaikalle. 

Vierailija
47/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TES-palkat ovat niin korkeita ettei ihmisten tuottavuus useinkaan riitä siihen, että palkkaus olisi kannattavaa. Ihminen saattaa tuoda työpanoksellaan firmaan rahaa esim. 2000 euroa kuussa, mutta palkkaaminen TES-palkalla maksaisi sivukuluineen 3000 euroa kuussa. Joten luonnollisestikaan tällaista ihmistä ei sitten palkata vaan hän saa tyytyä 9 euron töihin. Jos 9 euron työt poistetaan niin samalla TES-palkkoja olisi syytä alentaa reippaasti jotta palkkaaminen muuttuu kannattavaksi.

Silti esim. kaupat käärii valtavat voitot, työntekijä ei saa usein edes kokoaikatöitä, ja näihin juuri otetaan kaikki jotka haluaa työkokeiluun, tettiin jne. 

Ei palkkaussuhteen tarkoitus ole saattaa työntekijöitä osallisiksi yrityksen voitoista. Palkkaamisen tarkoitus on, että työntekijä omalla henkilökohtaisella työpanoksellaan tuottaa enemmän rahaa yritykselle kuin mitä yritys palkkakuluina menettää. Tästä syystä suomalaisissa kaupoissa ei esimerkiksi ole ostosten pakkaajia koska heidän palkkaamisensa maksaisi liikaa. Myös lihatiskit ovat harvinaisia koska niihinkin tarvitaan työvoimaa joka maksaa paljon suhteessa lihatiskin tuomiin tuottoihin.

Vierailija
48/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatukea ei saa enää julkisen puolen hommiin, vain yksityiselle ja 50-%sti, mutta vain 10 kuukauden ajan.

Jää uupumaan kaksi kuukautta ansiosidonnaisesta, ellei onnistu saamaan mistään jatkopestiä heti perään. Taitaa olla tarkoituksella suunniteltu juttu.

Vierailija
49/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntien työllisyyspalvelujen työntekijöiden palkka voi olla jopa 3200 e. Ja heidän tarjoamat palvelut työttömille vähenee?

Jotain outoa tässä on.

Vierailija
50/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun joutaakin vähetä. Joissakin paikoissa palkkatukityötä edellyttää puolen vuoden työkokeilu, esim. leikkaamaan pensaita. Puoli vuotta kokeilet sitä, sitten mietitään saako palkkatukityön. Jos aloitat tämän kokeilun toukokuussa ja lopetat lokakuussa, niin onko vaikea arvella, että marraskuussa pensaanleikkaajaa ei tarvitakaan?

Palkka kokeilustakin, niin työnantajakin suhtautuu siihen kunnolla.

Koeaika on olemassa, jos ihmisestä ei ole työntekijäksi.

98% työnantajista ei suostu ottamaan työkokeilijoita, koska näistä on yritykselle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Itse ainakin sain kiitos työkokeilusta mutten päässyt töihin. Ottivat uuden kokeilijan. 

Lain mukaan työkokeilijaa ei ole edes tarkoitus palkata, se ei ole koeaika.

Vierailija
51/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lätkiä karanteeneja tietenkin, mitäs muuta ne osaisi tehdä.

Vierailija
52/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä tehtävä työttömyyskorvauksella.

Työttömyys on lisääntynyt jos et ole huomannut. 

Niin, siksi on yhä tärkeämpää että työttömät laitetaan pakkotöihin kun omaehtoisuus ei yoimi 

Mitä jos vaan helpotettaisiin yrittämistä?

Niinpä. Yritys yleensä vie 1-2 vuotta, ennen kuin se alkaa tosissaan olla vakaalla pohjalla. Ensimmäinen vuosi on paljolti harjoittelua ja toiminnan vakauttamista. Harva siinä tosiasiassa isoja määriä euroja tienaa. Toisaalta kun pitäisi olla rahaa myös laittaa siihen yritykseen, joten palkkaa harvoin saa  alkumetreillä.  Jos olisi työttömyyskorvauksen mukainen starttiraha, joka on suoraan tuon pari vuotta

Köyhemmissä maissa yritystoiminta on mahdollista paljon matalammalla kynnyksellä kuin Suomessa. Suomessa yritystoiminta on jotain millä on tarkoitus tienata koko elanto ja joka vaatii massiivisen byrokratian ja eläkemaksut ym. Köyhemmissä maissa taas erittäin monilla ihmisillä on jotain pientä bisnestä muiden tulojen päälle, ja esim. katujen varsilla on paljon myyntitiskejä missä ihmiset kaupittelevat kaikenlaista.

Vierailija
53/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on työttömyyskorvaus. Ei palkkaa. Kulukorvaus 9 e ja se menee matkakuluihin. 

Kutsu miksi haluat, mutta me muut maksamme ne ja haluamme vastineeksi työtä.

Vierailija
54/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole ollut työtön 15 vuoteen, mutta kun olin työvoimakoulutuksessa 20 vuotta sitten ja mulla oli osaamista alalta, mikä kuului osana koulutukseen, opettaja ehdotti että jos minä voisin opettaa. Sanoin että ok, keskeytetään työttömyys siksi aikaa ja teidän firma maksaa mulle siltä ajalta palkan. Ei jostain kumman syystä tämä kelvannut. Joutuivat sitten palkkaamaan opettajan kuitenkin. Käytännössä se meni niin, että mä neuvoin kyllä lopulta paljon muita kurssilaisia kyllä ihan niiden kurssilaisten takia, koska ei se opettaja paljon mitään osannut. Työvoimakouluttajina on paljon tyyppejä, jotka eivät osaa mitään. Kohdalle sattui kyllä hyviäkin, mutta poikkeuksetta nämä työllistyivät hyvin pian parempiin hommiin, mistä jotain tiesi. Kaksi tietämääni on muualla kuin tvp-koulutuksessa koulutuspäällikkönä, toinen on lähisukua ja toisen vaimon kanssa satuin myöhemmin samalle työpaikalle. 

Olisin halunnut nähdä sen opettajan ilmeen, kun sanoit hänelle tuon.

Vierailija
55/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntien työllisyyspalvelujen työntekijöiden palkka voi olla jopa 3200 e. Ja heidän tarjoamat palvelut työttömille vähenee?

Jotain outoa tässä on.

Mitä outoa? KUntapäättäjät linjaavat, mitä palveluja tarjotaan ja se tavistyöntekijä (lähtöpalkka jossain 2400 e/kk tienoilla) vain toteuttaa kuntapäättäjien päätöksiä. Työllisyydenhoidon rahoja suunnataan tällä hetkellä yllättävän paljon erilaisiin konsulttiselvityksiin ympäristöhoitoon liittyen, ei siis työllisyyteen lainkaan.

Vierailija
56/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun joutaakin vähetä. Joissakin paikoissa palkkatukityötä edellyttää puolen vuoden työkokeilu, esim. leikkaamaan pensaita. Puoli vuotta kokeilet sitä, sitten mietitään saako palkkatukityön. Jos aloitat tämän kokeilun toukokuussa ja lopetat lokakuussa, niin onko vaikea arvella, että marraskuussa pensaanleikkaajaa ei tarvitakaan?

98% työnantajista ei suostu ottamaan työkokeilijoita, koska näistä on yritykselle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Itse ainakin sain kiitos työkokeilusta mutten päässyt töihin. Ottivat uuden kokeilijan. 

Noinhan se on tarkoitettu. Kokeilija tulee tutustumaan alaan tai ammattiin tai varmistamaan, että pitkän poissaolon jälkeen osaa työt. Työkokeilijan ei ole tarkoitus jäädä kokeiluyritykseen, vaan jatkaa opintoihin tai täydennyskoulutukseen.

Vierailija
57/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ura- ym. yksilövalmentajat: laatta lentää jo pelkästä ajatuksesta. Moni heistä on niin pihalla työttömän arjesta.

Vierailija
58/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää uupumaan kaksi kuukautta ansiosidonnaisesta, ellei onnistu saamaan mistään jatkopestiä heti perään. Taitaa olla tarkoituksella suunniteltu juttu.

Palkkatukityö ei enää kerrytä ansiosidonnaista ollenkaan. Ennen tuo raja oli muuten puoli vuotta mitä sai, lukuunottamatta tietyntyyppisiä tehtäviä kuten työvoimaneuvojana toimininen, joita olikin työkkäreissä paljon tuella. 

Vierailija
59/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnat ovat tämän tyylin ehdoton enemmistö. Kuntia pitäisi työnantajina velvoittaa noudattamaan lakia, eikä porsaanreikiä. Itse olin aikoinaan kouluavustajana. Jo ensimmäisenä päivänä rehtori sanoi, että työ on sen 6kk ja itse asiassa vähemmän, koska lomat pitää pitää eikä niitä rahana makseta. Työt loppui juuri sopivasti maaliskuun puolivälin jälkeen, eli kaikkein kiireisin aika oli edessä. Rehtoria otti asia päähän tosi paljon ja hän yritti asiaan vaikuttaa, mutta ihan turhaan. 

Siitä on nyt alkaa yli 30 vuotta. Olen itse opettaja ja homma jatkuu edelleen samanlaisena. Tosin nykyään ketä tahansa otetaan myös opettajien sijaisiksi, vaikka koulutettuja opettajia on tarjolla. Ne ei-opekoulutetut ovat niin paljon halvempia työntekijöitä. Koulutetulle opettajalle pitäisi maksaa palkkaa huomattavasti enemmän. Tästä on monessa kunnassa epävirallinen linjaus olemassa. Eniten ihmeitten vanhempia, että miksi te ette koskaan kysy sijaisen koulutuksen perään? Parhaillaan meillä on ollut metsuri opettamassa pari kuukautta mitä sun sattuu. Ei edes lukiota ollut käytynä. Oma opettaja yritti sitten jälkikäteen hiki hatussa paikkoja asioita, mitä oli jäänyt opettamatta. Onko vanhemmille tosiaan ihan sama, kuka lasta opettaa? Mutta muotimerkki haalarin hihassa on kuitenkin tärkeä. 

Vierailija
60/164 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnat haluavat käyttää työttömille tarkoitetut rahat johonkin muuhun kuten vaikka pyöräteiden hoitoon ja taidehankintoihin. Valtio antaa saman verran rahaa kuin mitä kului alueella viime vuonnakin, mutta koska sitä ei ole erikseen määrätty työttömille, voidaan kunnassa tehdä päätöksiä siitä, että lopetetaan esim. pajatoiminta tai nuorten palvelut ja laitetaan niistä säästyvä raha rakennushankkeisiin.

Olen kuullut (liekö sitten totta vai huhua), että Tamperekin paikkaisi  näillä rahoilla jäätävää talouden alijäämäänsä. Ja suunnittelee lisää ratikka projekteja.