Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokaturvotus

Vierailija
01.03.2025 |

Moi! Oon 16-vuotias tyttö ja ois kysyttävää. Mun bmi on 19.60, eli aika normaalipainoinen oon. Käyn salilla parisen kertaa viikossa ja muille päiville tulee muuta liikuntaa about tunti päivässä.

Syön normaalisti, mutta mietin että onko jotain ruuansulatusongelmia kun suurimmaksi osaksi ajasta maha turpoaa aterioiden jälkeen vaikka en söis paljoa, eikä turvotus laske kuin seuraavalle aamulle. Mulla on normaalisti litteä vatsa jonka tiedän siitä, että aamupäivästä se on litteä, ja ero syömisen jälkeen on niin iso. Lisäksi ei turvotus tietenkään oo niin paha 24/7, ja voi vaihdella päivittäinkin että jonain päivänä on pahempaa.  Oon kokeillu laktoositonta ruokavaliota ja se oli apu mun ilmavaivoihin, joten oon varmaan vähälaktoositon. Mutta turvotukseen ei auttanut...

Onko kellään ollu samanlaista tilannetta, ja oletko/miten olet päässyt eteenpäin? Kannattaisiko ostaa esim. maitohappobakteeri tabletteja? Vai olisiko syy joissain viljoissa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoisin näin, että mene sinne kouluterveydenhoitajalle, joka ohjaa sinut kokeisiin. Siellä voi taustalla olla joku häiriö, esim. laktoorisitoleranssi tms. Ei mitään kuolemanvakavaa, mutta tieto on se, mikä sitten ohjaa sinun ruokavalintojasi. Mutta maitohappobakteereja voit kokeilla, valmisteissa on eroa, jos joku valmiste ei käy, kokeile toista valmistetta. Hormoonitoimintakin vaikuttaa suolen mikrobitoimintaan.

Vierailija
2/8 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vaalealeipä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat, sokeri ja hiilihydraatit ylipäätään turvottavat lähes kaikkia. Siis ihan kasviksetkin, etenkin kaikki kaalit, sipulit ja palkokasvit. Kokeile jättää kaikki kasvikset ja viljat pois ruokavaliosta viikoksi, niin näet eron. Syö sen sijaan lihaa, kalaa ja kananmunia (ja laktoosittomia maitotuotteita). Marjat ovat ok.

Vierailija
4/8 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä päiväkirjaa, mitä oot syönyt, ja onko turvotusta.

Vierailija
5/8 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä juo liikaa vettä, se saa mahan pöhöttää. 

Vierailija
6/8 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahan pömpötys on normaalia. Kenenkään vatsa ei ole yhtä litteä illalla kun aamulla. Normaaleja asioita ei kannata medikalisoida. Jos ei ole kipuja tai muita vatsavaivoja, niin kuulostaa täysin normaalilta.

Vierailija
7/8 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvän suolen oireyhtymä. 

Ns. fodmap-ruokavalio voi helpottaa turvotusta, mutta yksilöllisesti. Sitä suositellaan ärtyvän suolen hoidoksi, mutta mieluummin kannattaa kokeilla itse mikä sopii. Oireet ja niiden helpottuminen ovat yksilöllisiä. Fodmapia noudattamalla voi rajoittaa syömistään enemmän kuin tarvitsee, joten ei välttämättä kannata kokonaan noudattaa sitä. Ärtyvässä suolessa voi olla myös ripulia tai ummetusta ja niihin on eri hoidot. Joskus hoidoksi suositellaan kuitulisää, mutta se ei sovi monille, sillä se lisää vatsan löysyyttä ja sopii vain ummetukseen. 

Jo se voi helpottaa oireita, kun vähentää joitain ruoka-aineita.

Esim. joitain kasviksia voi syödä kypsänä, mutta ei raakana.  Ruokavaliosta voi jättää eniten oireita tuottavia ruokia pois. 

Esim. palkokasvit, sipuli, kuidut, sienet, vehnä, sokeri, hiilihapot tai runsas proteiinimäärä voi turvottaa.

Vierailija
8/8 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsan toiminta on hyvin yksilöllistä. Minulla turvottaa broileri ja kananmunat sekä liharuuat. Ruokapöiväkirjan pitäminen auttaa. Kirjaat ylös joka päivä mitä olet syönyt mihinkin aikaan ja sen miten vatsa toimii ja tuleeko turvotusta. Jos aina samojen ruoka-aineiden jälkeen tulee turvotusta, silloin on löytynyt syyllinen.