tekoäly alkaa näkyä. salesforce jäädytti koodarien palkkaamisen
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein käytettynä tekoäly tehostaa koodausta
Eli suomeksi sanottuna ihmiselle jää paljon vähemmän työtä.
Mikä se työ on mikä ihmiselle jää? Vttuilla tekoälylle?
Marjanpoiminta ja risusavota. Vai tekeekö tekoäly nämäkin työt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Olen itse koodari, ja kyllä tekoälyn avulla olen paljon tehokkaampi kuin ennen.
Ja minusta on pelkästään iloinen asia, jos koodaustyö vähenee. EIhän tämä oikein ihmisten työtä olekaan, kaikenmaailman kaarisulkujen ja puolipisteiden laitto paikoilleen ja pilkunrunkkaus syntaksin kera. Saisi siirtyä koneille kokonaan.
Itsehän olen sitä mieltä, että ihmistyön aikakausi alkaa vähitellen kokonaan menemään ohi, ja että se on hyvä asia. Kunhan tosiaan muutetaan talousjärjestelmiä niin, ettei ne enää perustu niin vahvasti ihmisten tekemän työn verotukseen, ja kaikille järjestetään perustulo.
Ja onkin tosi uskottavaa, että ne teknomiljardöörit, jotka tästä hyötyy, alkaa rahoittaa työttömien elämää.
Ainakin aiemmin Musk puhui vahvasti universaalin perustulon puolesta, mutta tiedäppä tuosta nyt mitä se ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei? Sama henkilö vain tekee entistä nopeammin ja enemmän => firma tuottaa asioita enemmän ja nopeammin => rahaa.
On vähän älytön ajatus, että outputin halutaan säilyvän samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Olen itse koodari, ja kyllä tekoälyn avulla olen paljon tehokkaampi kuin ennen.
Ja minusta on pelkästään iloinen asia, jos koodaustyö vähenee. EIhän tämä oikein ihmisten työtä olekaan, kaikenmaailman kaarisulkujen ja puolipisteiden laitto paikoilleen ja pilkunrunkkaus syntaksin kera. Saisi siirtyä koneille kokonaan.
Itsehän olen sitä mieltä, että ihmistyön aikakausi alkaa vähitellen kokonaan menemään ohi, ja että se on hyvä asia. Kunhan tosiaan muutetaan talousjärjestelmiä niin, ettei ne enää perustu niin vahvasti ihmisten tekemän työn verotukseen, ja kaikille järjestetään perustulo.
Ja onkin tosi uskottavaa, että ne teknomiljardöörit, jotka tästä hyötyy, alkaa rahoittaa työttömien elämää.
Ainakin aiemmin Musk puhui vahvasti universa
Varmaan seuraavaa ketamiiniannostaan ajattelee usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, tästä se lähtee. Seuraavaksi pihalle toimittajat, lääkärit ja lakimiehet...
Toimittajat ehkä, lääkärit ei. Lääkäri on ammatti, jota ei pysty täysin korvaamaan koneilla/AI:lla. Toki AI voi avustaa lääkäriä vaikkapa etsimällä oireisiin sopivaa lääkitystä potilaalle tai auttaa diagnoosin tekemisessä tai lääkkeiden yhteensovituksessa jo olemassa olevien lääkkeiden kanssa. Leikkauksia pystytään jossain määrin koneellistamaan kun hypätään ajassa 10-15v eteenpäin. Rutiinileikkaukset, joista on riittävästi kokemusta tekoälylle voidaan ennen pitkää antaa koneiden hoidettavaksi. Samoin koneet voivat valvoa entistä enemmän henkilön ruumintoimintoja, opastaa leikkauksessa ja näin tuottaa apua kirurgille
Minun piti käydä lääkärissä. Laitoin Chat.GPT:lle oireeni ja kysyin,
Tämä. Ihmislääkäri on todella kallis. Kun tästä vielä lisää köyhdytään ja yleistä terveydenhoitoa leikataan niin vain rikkailla on varaa oikeaan lääkäriin. Jos on varaa niin mikäs siinä. Mutta köyhän pitää käyttää AI-lääkäriä joka sitten päättää hoidosta tai jatkotutkimuksista.
Ja tähän totumme nopeasti, jo nyt monet googlaavat itse hoitonsa ja oireensa. Ajan kanssa AI-lääkärin virheprosenttikin laskee. Plussana AI hoitaa sut kotona, tarvitset vain netin. Ja AI hoitaa loputtoman määrän potilaita, mihin vuorokauden aikaan tahansa.
"Hmm... kuulostaa kivalta. Koska kuitenkin rahaa tarvitaan elämiseen kuitenkin, kuka tässä mallissa sitä antaa? Ts. millä tekniikan hyödyt poimivat saadaan rahoittamaan liiketoimintaan täysin liittymättömien ihmisten maallaeläminen ja pianonsoitto?"
OpenAI:n Sam Altman, Elon Musk ja moni muu on sanonut, että lopulta tullaan menemään malliin, jossa koneiden työllä tuotetaan joko ihmisten tarvitsemat hyödykkeet tai raha niiden hankkimiseen, ja jaetaan ihmisille. Johonkin sentapaiseen malliin, mitä Zeitgeist-liike jo aikoja sitten hahmotteli. Tässä vaiheessa yksityisomistus oikeastaan menettää merkityksensä. Yhteisö kehittää ja tuottaa asioita, jotka yhteisö jakaa jäsenilleen. Yhteisö, ei yksilöt, myös omistaa tuotantokapasiteetin.
Tätähän paljon vastustetaan, koska siinä on yhteisiä piirteitä kommunismin kanssa paljonkin. Mutta ero on, että tulevaisuuden malleissa jaetaan runsautta, ei niukkuutta. Toinen juttu on, että useimmat ehdottaa, että tuon talouden rinnalla pyörisi edelleen jonkinlainen markkinatalous, eli ihmiset kyllä saisivat ilmaiseksi kaiken tarvittavan, mutta olisi myös mahdollista tehdä töitä ja ansaita lisärahaa, jolla voi tehdä sitten mitä haluaa. Näin päästäisiin siitä ongelmasta, että koska enemmistö ei kaipaa purjeveneitä, ei purjeveneitä valmistettaisi eikä niitä saisi kukaan - niistä kiinnostunut voisi ansaita rahaa hankkiakseen sellaisen. Mutta sillä perustulollakin siis eläisi mukavasti.
Ja tosiaan jopa kova oikeistolainen kapitalisti Musk on sitä mieltä, että tällaiseen maailma tulee enemmin tai myöhemmin menemään, ja näkee sen toivottavana kehityksenä.
Tekoälyllä tuntuu olevan iso perusongelma että on helppo tehdä moneen ongelmaan tekoäly joka on 98%sti aina oikeassa.
Mutta se viimeinen 2% ei meinaa pienentyä millään, ei etenkään suhteessa laskentatehoon. Vaikka laitat 1000x laskentatehoa (ja hermoverkon kokoa) se ei silti edellekään ole lähellä 100%ia.
Todennäköisesti erityisen kriittisillä aloilla (esim lentokoneen ohjaaminen tms missä ihmishenget riippuvaisia) täytyy olla rinnakkainen tekoälytoteutus missä esim 10 tekoälyä ottaa kantaa asiaan X ja sitten enemmistöpäätös mitä tehdään. Jos tekoäly osuus 2% todennäköisyydellä väärään niin esimerkissä on 0,02^5 todennäköisyys että viisi on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuu vieläkin. Musk on jo kauan sitten havainnut tämän, että tekoälyn ja robotiikan kehitys tulee viemään ihmisiltä työt. Ja on puhunut tarpeesta että pitäisi jo avata keskustelu ja suunnittelu siitä, miten koneiden työn verotus ja tulonjakojärjestelmät ihmisille järjestetään, kun työ vähenee. Hän tosiaan on sitä mieltä, että ihmisten pitäisi saada universaalia perustuloa elämiseensä, ja sen jaettavan tulon tuottaisi tekoäly, koneet, robotit ja automaatio. Tarkoittaisi toki hänen oman etuoikeutetun asemansa vähenemistä, kun ei voisi enää käyttää kaikkia tulojaan ties mihin Mars-rakettien suunnitteluun, vaan siitä otettaisiin suuri osa työttömien ihmismassojen elättämiseen. Silti hän sitä kannattaa. (Ehkä koska ajattelee, että se kuitenkin realisoituu vasta hänen jälkeensä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyöty loppuu aika hiton nopeasti, kun tavik
Tässä on monenlaisia mahdollisia kehityssuuntia. Yksi on perustulo, eli ihmisille maksetaan perustuloa verovaroista ja nämä ostavat sillä sitten tarvitsemansa. Toinen on se, että yritykset siirtyvät enemmän osuuskuntamalliin, yhteisomistukseen tai hajautettuun hallintaan (esim. lohkoketjuilla ja DAOs:lla). Näin ihmiset saavat tuloa ja/tai käyttöoikeuksia yritysten tuotantoon kuten ruokaan. Ylipäätään omistajuus muuttuu jakamistalouden mukaisesti ja ihmisten ei tarvitse omistaa enää yhä useampia asioita vaan käyttävät niitä palveluina. Kolmas on se, että luovutaan ajattelusta, että ihmisen on oltava kuluttaja. Miksei robotti voisi olla kuluttaja? Yritykset voivat maksaa roboteille palkkaa, joka on kuitenkin pienempi kuin ihmiselle maksettava palkka. Robotit voivat sitten käyttää palkkansa kuluttamiseen, esimerkiksi ostaa huoltoja ja päivityksiä, dataa tai vaikkapa vapaa-aikaa. Tämä johtaa tietenkin ajan mittaan ihmisen korvaamiseen roboteilla ja väestömäärän romahdukseen, mutta miksipä ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Kohta ei kenelläkään ole töitä.
Toki on jatkossakin töitä. Esimerkiksi käsin tehtyä arvostetaan varmasti jatkossakin monissa asioissa johonkin hintaan. Mutta on lähes väistämätöntä että maailma siirtyy sitä enemmän kansalaispalkkaan mitä enemmän AI alkaa tehdä hommia ihmisten puolesta. Monen tulot laskevat mutta toisaalta tuotteet ja palvelutkin halpenevat. Lopputulos on yhä enemmän Star Trek tyylinen maailma missä kaikilla on kaikkea, mutta ihmiset silti tekevät asioita kokeakseen tyydytystä, saavutuksen tunnetta elämässä (Maslovin tarvehierarkkian korkein lokero, itseaktualisointi).
Leikkauksista päätellen näyttää siltä, että nykyinen perustoimeentulotuenkin suuruinen raha näyttää olevan maksajalle liikaa, joten hiukan näyttäisi siten siltä että vielä isomman porukan perustulottaminen ei tuollakaan rahallisella tasolla onnistu.
Saattaa olla, että sillä ei ruokajonon liepeillä kovin isosti itseään aktualisoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muskin tulevaisuudenvisiossa kaikki maailman rahat on Muskilla. Tekee asioista paljon yksinkertaisempia.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jo pyytäneet tekoälyä piirtämään piripintaan täytetyn viinilasin? Ei onnistu.
En ole testannut tekoälyä tuossa, mutta minä osaan! Paljonko maksat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se työ on mikä ihmiselle jää? Vttuilla tekoälylle?
Marjanpoiminta ja risusavota. Vai tekeekö tekoäly nämäkin työt?
Ei toki, tekoäly ja muu tekniikka tekee vain taloudellisesti arvokkaat työt.
Ne pärjäävät, jotka sopeutuvat. Vanhat jäärät aika hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jo pyytäneet tekoälyä piirtämään piripintaan täytetyn viinilasin? Ei onnistu.
En ole testannut tekoälyä tuossa, mutta minä osaan! Paljonko maksat?
En tarvitse. Käytin sitä vain esimerkkinä kuinka tekoäly itsepintaisesti väittää tekevänsä jotain eikä oikeasti tee sitä. Käy sääliksi sitä asiakasta joka sen kanssa joutuu protoilemaan tuotetta joka ei ole samanlainen kuin kaikilla muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, tästä se lähtee. Seuraavaksi pihalle toimittajat, lääkärit ja lakimiehet...
Toimittajat ehkä, lääkärit ei. Lääkäri on ammatti, jota ei pysty täysin korvaamaan koneilla/AI:lla. Toki AI voi avustaa lääkäriä vaikkapa etsimällä oireisiin sopivaa lääkitystä potilaalle tai auttaa diagnoosin tekemisessä tai lääkkeiden yhteensovituksessa jo olemassa olevien lääkkeiden kanssa. Leikkauksia pystytään jossain määrin koneellistamaan kun hypätään ajassa 10-15v eteenpäin. Rutiinileikkaukset, joista on riittävästi kokemusta tekoälylle voidaan ennen pitkää antaa koneiden hoidettavaksi. Samoin koneet voivat valvoa entistä enemmän henkilön ruumintoimintoja, opastaa leikkauksessa ja näin tuottaa apua kirurgille
Minun piti käydä lä
Eikö tuo käy lääkärin itsetunnon päälle, että potilas näyttää lääkärille Chat.GPT:n tekemän diagnoosin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Kohta ei kenelläkään ole töitä.
Toki on jatkossakin töitä. Esimerkiksi käsin tehtyä arvostetaan varmasti jatkossakin monissa asioissa johonkin hintaan. Mutta on lähes väistämätöntä että maailma siirtyy sitä enemmän kansalaispalkkaan mitä enemmän AI alkaa tehdä hommia ihmisten puolesta. Monen tulot laskevat mutta toisaalta tuotteet ja palvelutkin halpenevat. Lopputulos on yhä enemmän Star Trek tyylinen maailma missä kaikilla on kaikkea, mutta ihmiset silti tekevät asioita kokeakseen tyydytystä, saavutuksen tunnetta elämässä (Maslovin tarvehierarkkian korkein lokero, itseaktualisointi).
Leikkauksista päätellen näyttää siltä, että nykyinen perustoimeentulotuenkin suuruinen raha näyttää olevan maksajalle liikaa, joten hiukan näyttäisi siten siltä että vielä isomman p
Kyse on valinnasta ja rahajärjestelmästä. Nyt pidetään kaksin käsin kiinni vanhasta, mutta toisinkin voi valita. Aika näyttää, tehdäänkö niin ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Ne pärjäävät, jotka sopeutuvat. Vanhat jäärät aika hoitaa.
Kyllä siihen rahattomuuteen ja nälkään sopeutuu ihan kaikki nopeasti. Tai ihan sama onko sopeutuvinaan tai ei, rahattomuus ja nälkä ei sillä vähene
Haluaisin nähdä tekoälyn esihenkilönä. Robotti olisi parempi, kun kettuileva ihminen.
Onko lääkäreillä muka empatiaa? Ei oo tullut vastaan.