Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tekoäly alkaa näkyä. salesforce jäädytti koodarien palkkaamisen

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyhän ei varsinaisesti keksi mitään vaan ennustaa datan perusteella todennäköisiä vastauksia.

Vierailija
22/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poika käy vielä lukiota mutta koodaa salamana tekoälyä käyttäen (C#).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaus on tosiaan ollut se pyhä lehmä, jota ei ole uhannut mikään vaan varmaa työtä riittää nyt ja ikuisesti. Nyt on alettu huomata, ettei se ole edes viimeinen ammattiryhmä jonka tekoäly tulee korvaamaan vaan pikemminkin yksi ensimmäisiä.

Vierailija
24/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein käytettynä tekoäly tehostaa koodausta

Eli suomeksi sanottuna ihmiselle jää paljon vähemmän työtä.

Ei välttämättä. Ehditään keskittyä enemmän kaikenlaiseen idointiin ja yksityiskohtien hiontaan kun se peruskoodaus ei vie niin paljon aikaa.

Totta, mutta näitä ideoijia ja hiojia tarvitaan kokonaisuudessaan paljon vähemmän kuin silloin, kun kaiken koodauksenkin teki ihmiset. 

Vierailija
25/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Olen itse koodari, ja kyllä tekoälyn avulla olen paljon tehokkaampi kuin ennen. 

Ja minusta on pelkästään iloinen asia, jos koodaustyö vähenee. EIhän tämä oikein ihmisten työtä olekaan, kaikenmaailman kaarisulkujen ja puolipisteiden laitto paikoilleen ja pilkunrunkkaus syntaksin kera. Saisi siirtyä koneille kokonaan. 

Itsehän olen sitä mieltä, että ihmistyön aikakausi alkaa vähitellen kokonaan menemään ohi, ja että se on hyvä asia. Kunhan tosiaan muutetaan talousjärjestelmiä niin, ettei ne enää perustu niin vahvasti ihmisten tekemän työn verotukseen, ja kaikille järjestetään perustulo.

Mitä luulet, järjestetäänkö kaikille perustulo? No ei todellakaan.

Rikkaat elävät omassa kuplassaan, ja AI:n takia työttömiksi joutuneet saavat ajautua köyhyyteen.

Vierailija
26/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly vie ensimmäisenä kaikki pelkkää informaatiota pyörittelevät työpaikat. Moni "asiantuntija"/virkamies työpaikka tulee myös olemaan liipaisimella, ja myös esimerkiksi lääkärit.

Työt joissa pitää fyysisesti tehdä jotain ovat pidempään vahvoilla, sitä enemmän mitä monimutkaisempaa ja yllättävämpää työ on, koska robotit kykeneen näihin vielä huonosti.

Vierailija
27/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyhän ei varsinaisesti keksi mitään vaan ennustaa datan perusteella todennäköisiä vastauksia.

Ei ennusta vaan vaan valikoi datan perusteella jatkoksi sopivamman tokenin tokenien ketjuun kokemuksiensa/koulutuksensa perusteella. Joskus siitä syntyy uusikin keksintö. tekoäly on jo tehnyt esim keksintöjä matematiikan alueella.

Vierailija
28/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo. Sen mitä olen ai:n avulla koodaillut niin sanotaanko nyt näin että ihan ok apuri joskus mutta en työni puolesta pelkää.

Niin ehkä nyt, mutta entä parin vuoden päästä? Tai vaikka viiden vuoden päästä? Meinaatko, ettei tekoäly kehity nopeasti?

Vierailija
29/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, tästä se lähtee. Seuraavaksi pihalle toimittajat, lääkärit ja lakimiehet...

Toimittajat ehkä, lääkärit ei. Lääkäri on ammatti, jota ei pysty täysin korvaamaan koneilla/AI:lla. Toki AI voi avustaa lääkäriä vaikkapa etsimällä oireisiin sopivaa lääkitystä potilaalle tai auttaa diagnoosin tekemisessä tai lääkkeiden yhteensovituksessa jo olemassa olevien lääkkeiden kanssa. Leikkauksia pystytään jossain määrin koneellistamaan kun hypätään ajassa 10-15v eteenpäin. Rutiinileikkaukset, joista on riittävästi kokemusta tekoälylle voidaan ennen pitkää antaa koneiden hoidettavaksi. Samoin koneet voivat valvoa entistä enemmän henkilön ruumintoimintoja, opastaa leikkauksessa ja näin tuottaa apua kirurgille 

Vierailija
30/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodaus on tosiaan ollut se pyhä lehmä, jota ei ole uhannut mikään vaan varmaa työtä riittää nyt ja ikuisesti. Nyt on alettu huomata, ettei se ole edes viimeinen ammattiryhmä jonka tekoäly tulee korvaamaan vaan pikemminkin yksi ensimmäisiä.

Kellekään alalle kouluttautuneelle tämä ei ole yhtään yllätys. Minä opiskelin tietojenkäsittelyoppia 2000-luvun alussa yliopistossa, ja jo silloin puhuttiin, että on lähiaikoina tulossa koodinkehittimiä, jotka tulevat automatisoimaan hyvin pitkälle ohjelmistokehityksen. Sen jälkeen on tullut isoja harppauksia tekoälyn suhteen, ja nyt ollaan menossa nopeasti sitä kohti. Vielä se ei tosin itsenäisesti tee uusia ohjelmia, mutta tehostaa niiden ohjelmoijien työtä, jotka osaavat tekoälyä järkevästi käyttää. 

Mutta olenpa nähnyt kyllä it-projekteja, joissa tekoäly tekee suurimman osan työstäkin. Esim. eräs, jossa piti muuntaa vanhoilla ohjelmointikielellä tehty ohjelmisto uudemmalle. Tekoäly osasi tehdä valtaosan työstä, niin että tämän uuden ohjelmointikielen osaajaa tarvittiin lähiinnä viimeistelemään. Eikä tarvittu yhtään vanhan kielen osaajaa projektiin.

Vierailija
31/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta sun tai mun aivojen toiminta ei ole mitenkään sen vaikuttavampaa, jos sitä samalla tasolla mietitään. Aivot on vain biologinen kone, joka tekee ennustuksia oppimansa avulla.

Vierailija
32/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse IT-alalla ja näinhän se on, että tekoäly osittain korvaa ihmisen. Ei kokonaan, sillä tarvitaan vielä pitkään ihmisaivoja syöttämään tietoa ja tarkastamaan tekoälyn aikaansaannoksia. Mutta osittain. Sanoisin jopa 70% koodareista pystytään jollain aikavälillä vapauttamaan muihin tehtäviin. 

Vierailija
33/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän koodaus ole mikään lopputuote. Ei kukaan osta kaupasta koodia. Se mitä halutaan on peli, äppi, automaatio tai jotain sellaista. Jos yhtiö pystyy tekemään saman asian tehokkaammin eli halvemmalla tai parempaa niin sen yhtiön kilpailukyky eli myynti kasvaa.

Vierailija
34/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo. Sen mitä olen ai:n avulla koodaillut niin sanotaanko nyt näin että ihan ok apuri joskus mutta en työni puolesta pelkää.

Niin ehkä nyt, mutta entä parin vuoden päästä? Tai vaikka viiden vuoden päästä? Meinaatko, ettei tekoäly kehity nopeasti?

Tekoälyn kehittyminen on nykyään kiinni enää laskentatehosta. Toki se kasvaa koko ajan, mutta ei samalla tavalla exponentiaalisesti kuin esimerkiksi CPU teho 1990-luvulla.

Vierailija
35/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tätä on hankala selittää "ei koodarille". 

Vierailija
36/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Olen itse koodari, ja kyllä tekoälyn avulla olen paljon tehokkaampi kuin ennen. 

Ja minusta on pelkästään iloinen asia, jos koodaustyö vähenee. EIhän tämä oikein ihmisten työtä olekaan, kaikenmaailman kaarisulkujen ja puolipisteiden laitto paikoilleen ja pilkunrunkkaus syntaksin kera. Saisi siirtyä koneille kokonaan. 

Itsehän olen sitä mieltä, että ihmistyön aikakausi alkaa vähitellen kokonaan menemään ohi, ja että se on hyvä asia. Kunhan tosiaan muutetaan talousjärjestelmiä niin, ettei ne enää perustu niin vahvasti ihmisten tekemän työn verotukseen, ja kaikille järjestetään perustulo.

Mitä luulet, järjestetäänkö kaikille perustulo? No ei todellakaan.

Rikkaat elävät omassa kuplassaan, ja AI:n takia työttömiksi joutuneet saavat ajautua köyhyyteen.

Demokratioissa me itse luomme yhteiskunnan ja sen säännöt. Miksi valitsisimme tuollaisen tulevaisuuden? En minä ainakaan sellaisen puolesta äänestä, enkä usko ollenkaan tuollaiseen fatalismiin, jonka mukaan noin käy. Viimeistään kun riittävä määrä ihmisiä on siellä köyhyydessä, tapahtuu kansannousu ja systeemit muutetaan, rikkaiden tahdosta riippumatta. Toivoisin tosin, että tämä tapahtuisi rauhanomaisesti, mutta voi olla että ei.

Vierailija
37/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodarien rooli tulee muuttumaan asiakkaan ja tekoälyn väliseksi tulkiksi. Kieli jota "koodaaja" tuottaa asiakkaan toimeksiannon perusteella ei jatkossa ole enää tietokonekieliä vaan riittävän formaaleja pyyntö tekoälylle tuottaa asiakkaan tarvitsema palvelu.

Vierailija
38/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tätä on hankala selittää "ei koodarille". 

Ja kaltaisillesi on hankala selittää että aivosi tekevät täysin samaa kun "keksit" jotain.

Vierailija
39/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös it alan pitänyt olla se ala jossa on ikuinen työvoimapula? Vastavalmistuneet tulee olemaan pulassa jollei keksi hyvää liikeideaa ja perusta omaa firmaa

Minun ITC-alan dippainssiksi opiskeleva päätti vaihtaa opiskelualaa. Hän pystyi hyödyntämään paljon opintojaan ja kun sitten opintotukikuukaudet loppuvat, lupasin minä auttaa häntä että saa opintonsa valmiiksi. Nyt hän opiskelee ainakin näillä näkymin työllistävälle alalle, jota ei voi hoitaa tekoälyllä.

Vierailija
40/86 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein käytettynä tekoäly tehostaa koodausta

Siitähän tuo uutinen kertookin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi