Käytkö ilmaisissa seulonnoissa?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, jos täällä on ihmisiä, jotka eivät kärsi ahdistuksesta, paniikista, kivusta, häpeästä, peloista tai traumoista ja pystyvät menemään näihin toimenpiteisiin. Ei kuitenkaan pidä tuomita meitä, jotka mm. noista mainituista syistä emme siihen pysty. Ehkä toimenpide kestää vain hetken, mutta siihen ei ole mitään järkeä mennä, jos pahimmillaan aiheuttaa hirvittävät ja pitkäkestoiset traumat ja nöyryytyksen entisten päälle. Meille toimenpiteisiin, lääkäriin tai sairaalaan hakeutuminen silloinkin kun on jo oikea hätä, oli kyseessä sitten syöpä, umpisuoli, korona, sukupuolitauti tai mikä tahansa on äärimmäisen korkea. Myönnän, että en pystyisi myöskään varsinaisiin syöpähoitoihin tai ylipäätään mihinkään hoitoihin. Olenkin järkeillyt asiaa niin, että mielummin kuolen ilman tietoa diagnoosista. Olen jo saanut vähän vahingossa parantumattoman diagnoosin, johon en tosin kuole, mutta, jota häpeän ja johon ei toki hoitoakaan ole
Resiliessiä voi kasvattaa. Silloin elämästä tulee niin paljon helpompaa. Älä pidä itseäsi pumpulissa. Siedätystä.
Vierailija kirjoitti:
Ne menee joita ei haittaa pillunlevittäminen tuntemattomalle sekä koepalan otto. Ja niitähän riittää. Minä en mene vaikka maksettaisiin. Kun kuolen, en kuollut sörkittynä ja häpeissäni.
Olet sairas henkisesti. Onko sinulla mahdollista päästä psykologille? Tuskin olet työelämässä, mutta jos olet, mene ensin työterveyshoitajalle ja puhu hänelle tuo sama, mitä kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka toinen vuosi gynellä, niin olen jättänyt nuo "ilmaiset" papakäynnit välistä. Ihan vain koska en halua olla vähän väliä jalkoja levittelemässä. Vähempikin riittää.
Kutsua mammografiaan ei ole vielä tullut. Oletan että ikäni puolesta tänä vuonna tulee eka. Kaipa se on käytävä.
Vähän väliä levittelet jalkojasi gynelle, mutta et viiden vuoden välein käy ilmaisessa papaseulonnassa. Pettämätön logiikka. Just just.
Säästäisit sitäpaitsi rahaa, kun gynellä voisi jättää papan ottamatta. Itseltä ainakin kysytään gynellä, milloin papa on otettu ja jos alle 2 vuotta, niin ei tarvitse ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noita toimenpiteitä voi verrata r aiskaukseen. Jos edelleen käytetään 80-luvun tekniikaa näissä invasioivissa ja kivuliaissa seulonnoissa niin silloin on jotain pielessä. Systemaattista kipua ja nöyryytystä naisille ja uskotellaan vielä päälle että parempaa tutkimustekniikkaa ei voida keksiä eikä koskaan keksitä.
Lääkinnällisiä toimenpiteitä en vertaisi raiskaukseen. On pahasti päässä vikaa, joka noin ajattelee.
Toki kannatan, että tutkimusmenetelmät kehittyisi miellyttävimmiksi. Mutta jos ei ole käynyt esim. ruokatorven kautta kuvattavassa sydäntutkimuksessa, niin ei tiedä hankalasta kokeesta oikeastaan yhtään mitään.
En, koska on kiireellisempiä terveyttä uhkaavia ongelmia, joihin ei kuitenkaan saa apua, koska resurssit on jaettu miten on jaettu. En voi mitään, mutta joka kerta kutsun tullessa, en voi olla ajattelematta, että tätä varten kyllä on resursseja vuodesta toiseen samalla kun muut asiat saavat olla hoitamatta hamaan tulevaisuuteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin muuten, mutta se on niin epämiellyttävä tilanne, että ahdistaa. Minua ei kiinnosta vaikka se on työtä gynelle, minulle se ei ole työtä vaan ahdistava pillunlevitystapahtuma.
Mieti kuinka paljon saat levitellä pilluasi sitten jos tulee syöpä. Seulonta 5 vuoden välein on pientä siihen verrattuna.
Jep. Tätä sanoisin kaikille. Ei kannata jättää tuollaisen vuoksi seuloja käymättä, koska seuraukset voi olla jotain tosi paljon kamalampaa. Olen ollut sairaalassa naistentautien osastolla töissä joten kaikenlaista on tullut nähtyä ja kuultua. Aika herkkään kannattaa hakeutua tutkimuksiin jos on epämääräisiä gynekologisia oireita.
Miten sinne tutkimuksiin on tarkoitus päästä, kun vastaus oireisiin on sellaista se naisen elämä on ja katellaan?
Pääkaupunkiseudulla HUS-labrojen henkilökunta ottavaa papanäytteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin muuten, mutta se on niin epämiellyttävä tilanne, että ahdistaa. Minua ei kiinnosta vaikka se on työtä gynelle, minulle se ei ole työtä vaan ahdistava pillunlevitystapahtuma.
Mieti kuinka paljon saat levitellä pilluasi sitten jos tulee syöpä. Seulonta 5 vuoden välein on pientä siihen verrattuna.
Jep. Tätä sanoisin kaikille. Ei kannata jättää tuollaisen vuoksi seuloja käymättä, koska seuraukset voi olla jotain tosi paljon kamalampaa. Olen ollut sairaalassa naistentautien osastolla töissä joten kaikenlaista on tullut nähtyä ja kuultua. Aika herkkään kannattaa hakeutua tutkimuksiin jos on epämääräisiä gynekologisia oireita.
Miten sinne tutkimuksiin on tarkoitus päästä, kun vastaus oireisiin on sellaista se nais
Kyllä yksityiselle gynelle pääsee. Tässä nyt oli kuitenkin puhe joukkoseulonnoista. Jos löytyy hälyyttävää tietoa, niin aivan varmasti myös jatkohoito on taattu. Eiköhän sieltä pikainen kutsu tule keskussairaalaan?
Mammografiassa loppuvuodesta syntyneenä olen kylläkin joutunut yksityiselle halvimmalle kilpailuttajalle usein, kun rahat on kunnalta loppuneet ja kutsu on tullut vasta seuraavan vuoden huhtikuussa, kun naiset ovat valittaneet kunnassamme, että seulonta on lakisääteinen.
Kerran roikuin tissistä jalat ilmassa selkä kaarella taaksepäin rintaani sivulle kiskoen, ettei tämä toinenkin rintani tule kuvaan. Oli kyllä akrobatiaa. Hoitaja ei suostunut laskemaan laitetta alemmaksi, kun olen kuulemma keskipituinen (165cm).
Viimeksi nyt ennen joulua vantaalaisena olin Terveystalolla, laite oli pinkki ja pystylitistyksessäkään ei tarvinnut enää vetää kädellä toista rintaa selkä kaarella.
Laitteet on kehittyneet!😄
Tietenkin käyn. Ei niitä huvikseen järjestetä.
En missään nimessä anna lääppiä itseäni turhan päiten.
Vierailija kirjoitti:
En, koska on kiireellisempiä terveyttä uhkaavia ongelmia, joihin ei kuitenkaan saa apua, koska resurssit on jaettu miten on jaettu. En voi mitään, mutta joka kerta kutsun tullessa, en voi olla ajattelematta, että tätä varten kyllä on resursseja vuodesta toiseen samalla kun muut asiat saavat olla hoitamatta hamaan tulevaisuuteen asti.
Tässä myös pettämätön logiikka. 👆
Mammografiaan 50-69 -vuotiaana joka toinen vuosi.
Papakoe 30-65 -v viiden vuoden välein. Varakkaissa kunnissa ensimmäinen käynti jo 25-vuotiaana.
Olen aina käynyt kaikissa seulonnoissa. Toiseksi viimeisessä mammografiassa löytyikin jotain epäilyttävää, joka sitten paljastui rintasyöväksi. Tai oikeastaan sen esiasteeksi, intraduktaalinen carsinoma in situ. Leikkaus ( osaresektio) ja sädehoito 15 krt. Koska syöpä löytyi niin aikaisessa vaiheessa, se ei ollut vielä levinnyt esim. imusolmukkeisiin, ja säästyin raskailta stytostaattihoidoilta. Nyt sitten 10 vuoden ajan kontrolllikäynnit.
Tietenkin todella tyytyväinen, että menin taas kerran ja lämpimästi rohkaisisin jokaista menemään seulontoihin.
En käy. En vain halua, että minuun kosketaan. Kummallisempaa mielestäni kauhistella ja haukkua tyhmäksi, kaikilla on oikeus omaan kehoonsa. Minä elän sen ajan minkä elän, kuolema tulee kuitenkin tavalla tai toisella. Onko tällainen ajattelutapa jotenkin aivan käsittämätön joillekin? Kyllä minä ymmärrän myös ihmisiä jotka ennemmin valitsevat eutanasian kuin hoidot/kivut.
En käy. En usko koululääketieteeseen enkä lääkäreihin. Isäni kuoli hoitovirheeseen. Mielummin kuolen kun menen valkotakkisten sörkittäväksi koekaniiniksi. N60
Ei siellä tarvitse käydä. Kotiin tulee 60v:lle naisille ja miehille kirje, jossa on näytteenottotikku ja litteä koeputki, jonne ulostetikkunäyte laitetaan.
Koeputki laitetaan pahviseen kirjekuoreen, joka on myös mukana kirjeessä ja joka avautuu pikkupaketiksi, mukaan vielä täytetty kysymyslomake ja valmis nimikooditarra näyteputkeen. Paketin päällä on osoite valmiina.
Voi laittaa lähimpään Postin kirjelaatikkoon. Vastaus tuli itselle kahden pv kuluttua.
Ei syöpää.
Vierailija kirjoitti:
En käy. En usko koululääketieteeseen enkä lääkäreihin. Isäni kuoli hoitovirheeseen. Mielummin kuolen kun menen valkotakkisten sörkittäväksi koekaniiniksi. N60
Kuoliko isäsi papakokeeseen vai mammografiaan? 😆
Äitinikin kuoli kahden lähihoitajan tekemään hoitovirheeseen. Olen kuitenkin optimistinen, ettei omalle kohdalle sattuisi niin lukutaidottomia hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noita toimenpiteitä voi verrata r aiskaukseen. Jos edelleen käytetään 80-luvun tekniikaa näissä invasioivissa ja kivuliaissa seulonnoissa niin silloin on jotain pielessä. Systemaattista kipua ja nöyryytystä naisille ja uskotellaan vielä päälle että parempaa tutkimustekniikkaa ei voida keksiä eikä koskaan keksitä.
Lääkinnällisiä toimenpiteitä en vertaisi raiskaukseen. On pahasti päässä vikaa, joka noin ajattelee.
Toki kannatan, että tutkimusmenetelmät kehittyisi miellyttävimmiksi. Mutta jos ei ole käynyt esim. ruokatorven kautta kuvattavassa sydäntutkimuksessa, niin ei tiedä hankalasta kokeesta oikeastaan yhtään mitään.
Se, että jokin toimenpide on kauhean ikävä, ei tee jostain toisesta toimenpiteestä yhtään vähemmän ikävää.
Meillä Pirhan alueella on ainakin ollut papa 5 vuoden ja mammografia 2 vuoden välein. Viime kesänä oli toinen mammografia ja silloin kysyin hoitajalta aikataulusta, kun pääsi kutsu yllättämään.
Ja todellakin käytän näitä ilmaisia palveluita. Syöpäriskini on sen verran suuri.