Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinäisyyteen laitostautuu

Vierailija
27.02.2025 |

Aluksi tuntuu hirveältä ja seinät kaatuvat päälle, mutta pikkuhiljaa tämä väli alkaa pitenemään. Pian huomaa, että sitä kaipaa sosiaalisista tapahtumista vain takaisin omaan yksinäisyyteen. Siitä tulee jonkinlainen turvasatama, uusi normi olotila. Heroiiniaddiktihan saa lopulta heroiinista vain "normaalin olotilan", samalla tavalla tuo yksinäisyyskoukku toimii.

Olen huomannut ainakin itselläni tämän. Vaikka haaveilen normaalista sosiaalisesta elämästä, niin olen niin laitostautunut tähän yksinäisyyteen, että on äärimmäisen vaikea "kuntouttaa" itseään takaisin ihmisten ilmoille. Kaikki sosiaaliset piirileikit, jotka ovat muille yhtä normaalia kuin hengittäminen, ovat itselleni yhtä tuskaa. Sitä on sosiaalisesti jollain tasolla invalidi, ellei tunne ihmisiä kunnolla. Ehkä tähän vaikuttaa myös se, että kun on joutunut elämän aikana lähes jokaisessa paikassa jonkinlaiseksi "pahan olon roskakoriksi", toisin sanoen tyypiksi, jolle saa sanoa ja tehdä mitä huvittaa, niin luottamus ihmisiin on olematon. Ei uskalla laskea suojamuuria, eikä päästää ketään lähelleen. Koska itsetunto murskattiin jo lapsena, ei oppinut koskaan puolustamaan itseään, oppi välttelemään konflikteja ja kävelemään kananmunankuorilla. Pyrkii miellyttämään ja olemaan pidetty tyyppi. Hauskuuttamaan ja peittämään kaiken huumorin alle. Eihän tämä todellinen persoona ole, mutta sillä sitä oppi jo lapsena selviytymään. Se on se naamio, jonka pukee "ihmisten ilmoille". Kun riittävän kauan lytätään ja rutataan, niin tyhmäkin oppii että viisaampaa vain oikoa lommot parhaansa mukaan ja olla omissa oloissa.

Kyllähän sitä kaikenlaisia haaveita ja unelmia oli. Pidemmän aikaan niistä kykeni ammentamaan valtavan motivaation ja polttoaineen, jonka avulla puski eteenpäin, mutta jossain vaiheessa sitä ymmärtää, että sosiaaliset taidot ovat kullanarvoisia elämässä ja yhtälö on vähän niin kuin vajaa ilman niitä. Ei sitä kykene ratkaisemaan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lisättävää vaan tämä on justiinsa noin.

Vierailija
2/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joilla ei ole ystäviä ovat mulkkuja. Sori siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tekee. Just ja just jaksaa tarvittaessa muutaman tunnin jossain seurassa ja tulee kiire pois.

Tosin itse kyllä osaan sanoa vastaankin, jolloin muut pitävät entistä enemmän outona ja ulkopuolisuuden tunne itsellä kasvaa.

Vierailija
4/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin minun elämästä. Yksinäisyyteen todellakin laitostuu, tottuu ja turtuu. Normaali sosiaalinen elämä tuntuu raskaalta. Onneksi olen aina ollut utelias ja löytänyt mielekästä tekemistä. Olen sosiaalisesti surkea ja pettynyt monta kertaa, mutta kun tekee yhdessä jotain mielenkiintoista niin siinä se sosiaalinen puoli menee sivussa eikä ahdista niin paljon. Se on jopa ihan mukavaa.

Vierailija
5/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitostautuu! Eikö sana pitäisi olla "laitostuu"?

Vierailija
6/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mullakin. Itse olen kutsunut sitä erakoitumiseksi.

Vierailija
7/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei varmaan ole ystäviä. Sori siitä.

Vierailija
8/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on mun kohdalla perää: en enää jaksa miellyttää ketään. Ei tarkoita suoraan huonoa käytöstä, mutta en vaan mieti enää yhtään mitä muut minusta (tai esim mielipiteistäni) ajattelevat. Olen aina ollut suht yksin mutta huomattavasti neuroottisempi, ahdistuneempi ja ns skitsompi nuorena. Jotain kummallista on tapahtunut keski-iässä ja enää en vaan välitä. Ja siksi tuo ajatus "minustahan on tullut aika mlkku" juolahtaa mieleeni silloin tällöin. Mutta huojentuneesti todeten. Tajuan että näinhän sen pitää ollakin. Osaan vetää rajat, jotka suojaavat minua. Samalla jätän myös muut ihmiset rauhaan.

Vierailija
9/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Vierailija
10/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eristäytyneisyydessäni jo niin pitkällä, etten  osaa kuvitella, millä tavalla käyttäytymiseni seurassa eroaisi muiden ihmisten käyttäytymisestä. En voi tietää, mitä normeja olen unohtanut ja mitä en koskaan edes oppinut. Aloin hiljalleen vetäytyä vapaa-ajan kohtaamisista jo kolmekymppisenä vuosituhannen lopulla, joten olen voinut kasvaa vaikka kuinka vinoon. Olisi kiva tietää, mutta voi olla, ettei olisi yhtään kiva tietää.

Töissä pidin aina langat käsissäni samoin kuin ihmisetkin. Töitä vain ei ole ollut enää vuosiin.

Vierailija
11/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon ystäviä ja vielä useammassa maassa. Mitenkäs sulla?

Vierailija
12/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kokenut sosiaaliset riennot ja velvoitteet rasittavina. Nyt on yksi ystävä, toivon että saisin pitää tämän ihmissuhteen, tässäkin ollut taukoa.

Tunnistan kyllä aloittajan tunnelmia. Viikot muistuttavat toisiaan ulkoisesti. Oma energiataso ollut koko talven, ehkä pitempäänkin aika matala. Luulen että suren päättyneitä suhteita mutten niin että kaipaisin niitä. Nimenomaan niin että miksen voinut löytää toisenlaista seuraa. 

Kun ikää tulee huomaan sanonnan sydän väsyy pitävän täysin paikkansa. Toisasalta minun sydämeni taisi väsyä jo siinä kolmentoista korvilla, siitä alkoi tietty yksinäinen elämäntapa, vetäytyminen erilleen muista. Voi sanoa että tuo taipumus on leimannut elämääni vahvasti, ja se on jotain mihin en voi tahdolla vaikuttaa. En vain jaksa monia ihmissuhteita.

Vierailija
13/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen kuvaus,

kiitos Ap aidosta avautumisesta.

<3

Yksinäisyyden rakastaja täälläkin.

Vierailija
14/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lisättävää vaan tämä on justiinsa noin.

Se on vaan just niin 👴🏻👍

Vierailija
15/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitostuu toki, mutta jollakin perverssillä tavalla tästä myös nauttii. Nyt yli viisikymppisenä en enää murehdi asioita; peräseinä paistaa ja minä en sopinut enkä sopeutunut lajitoverieni joukkoon. Täytyi keksi kaikkea muuta mukavaa elämässä. Sitä(kin) riittää.

Vierailija
16/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitostautuminen? Laitoksen laitostumista?

Vierailija
17/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäviä on, mutta ei onneksi noin epäkohteliaita mulkkuja jotka vit.tuilee tuntemattomille vauva palstalla saaden siitä jotain ylemmyydentunnetta. Sori siitä.

Vierailija
18/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäviä on, mutta ei onneksi noin epäkohteliaita mulkkuja jotka vit.tuilee tuntemattomille vauva palstalla saaden siitä jotain ylemmyydentunnetta. Sori siitä.

Vierailija
19/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta meen  taas työpaikalle tekohymyilemään.On raskasta

Vierailija
20/32 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitostuu toki, mutta jollakin perverssillä tavalla tästä myös nauttii. Nyt yli viisikymppisenä en enää murehdi asioita; peräseinä paistaa ja minä en sopinut enkä sopeutunut lajitoverieni joukkoon. Täytyi keksi kaikkea muuta mukavaa elämässä. Sitä(kin) riittää.

Sama. Tässä iässä yksinäisyys on jo aika normi. Olisi toki kurjaa olla sosiaalinen luonne ja koettaa tutustua, mutta tulla torjutuksi. Nyt ei ole sitä taakkaa. Mitään ei kadonnut.

Ihmisyys kiinnostaa kyllä, mutta mieluiten kirjojen ja muun vastaavan sisällön kautta. Ennen nettiä muistan ajan kun yksinäisyys oli todella hajottavaa. En usko että tuohon kurjuuteen on enää onneksi paluuta. Yksinäisyydestä tulikin hyvä koti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan