Mammografian jälkeen kutsu lisätutkimuksiin, onko yleistä?
Onko varma että on kasvain kun pitää mennä uudelleen?
Vai voiko olla jotain vaaratonta? En kyllä itse mitään pattia tunne enkä muutakaan outoa.
Edellisillä kerroilla on mammografia riittänyt.
Kommentit (41)
Eiköhän se selviä kun pääset sinne jatkotutkimuksiin! Tai soita vaikka ja kysy. Olisko järkevää? Tai toki voi kysellä nettifoorumeiltakin...
Kannattaa tehdä ultraääni tutkimus lisäksi.
Minulla oli vastikään mammografia ja siinä oli, että ei löydöksiä, mutta lisäksi luki, ettei mammografia poista sinänsä sitä, etteikö olisi kasvainta. Näin ne nyt kirjoittavat, että pääsevät vastuusta.
Kannattaa tehdä lisäksi ultra, mutta ehdottomasti käydä uusinnassa. Minulle tuli kerran uusinta ja ne ovat niin tarkkoja, että halusivat tarkastaa asian.
Minulla oli kolme eri henkilöä tutkinut kuvat, ettei tule erehdyksiä.
Ole nyt huoletta jos viimeksi ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka jotain löytyisikin niin kyse on todennäköisesti alkuvaiheesta ja hyvin hoidettavissa.
Ja vaikka löytyisikin jokin muu syöpä, kuten minulla, niin ultraäänessä eivät välitä siitä paskan vertaa. Edes lausunto ei liiku minnekään. Ihan muualle pitää itse hakeutua hoitoon.
Kerro mikä muu syöpä eli mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiä siitä, mutta sattuiko mammografia?
En ole koskaan käynyt ja kohta pitäisi mennä. Hirvittää.
Mulla on pienet rinnat ja maitorauhaset tuntuu selvästi ryhelminä.
Ei satu, laitteet on kyllä viime vuosina kehittyneet.
Ei voi sanoa noin, yksilöllistä. Jos kuukautiskierto on vaiheessa jossa rinnat on arat niin silloin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuu joskus ihan saatanasti, joskus ei tunnu missään, eli tekijästä se riippuu.
Ei siellä ketään revitä, on itse sanottava, että tuntuu liikaa. kuvaan pitää saada melkoisesti materiaalia raihasia sieltä sivuista myös. Siksi on tärkeää, että käy ultrassa kuvan lisäksi. Minulla juuri ultra. Lääkäri katsoi tarkkaan myös kainalokuoppiin saakka kaikki rauhaset. Rintojen joka puolelta tutki myös. Tarkka pitää olla.
Ja pitäkää onnena, että saatte käydä joka toinen vuosi tutkimuksissa. Sitä etua ei ole monesssakaan maassa. Käykää ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella yleistä, suurimmalla osalla ei kuitenkaan löydy mitään vakavaa.
T. Rtg hoitaja.
Kiitos tästä tiedosta . Mietin vielä että voiko olla kuva ollut huono ja sen takia lisätutkimukset. Toista rintaa aseteltiin pitkään ja mielestäni asento oli aivan erilainen. Tuntui että puristeettiin jo kylkeäkin mukaan. Ap
Mammografia on todellakin mielipuolista ja väkivaltaista kidutusta. Jos ei sillä litistyksellä tule rintaan kudosvaurioita, niin ei sitten millään.
Kaks kertaa on tullut ultraan ja neula näytteeseen kutsu, ensimmäisellä ohutneula löytyi rintasyövän esiaste, olisi pitänyt leikata lisää mutta röntgen lääkäri ei tiennyt enää mihin pistä lanka se jäi sitten. Toisella kertaa paksuneula näyte, ei onneksi mitään ollut, lääkäri sanoi ettei ole yhtään mitään, eli oliko tyhjää täynnä
Ultraääni olisi paljon hellävaraisempi ja kivuttomasti tutkimus. Mutta se lienee kalliimpi joukkototeuttaa? Mutta kun naistutkimus on kyseessä, niin mitä siitä vaikka sattuukin😠
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kysta. Lääkäri sanoi sen johtuvan laastaristani. Olen 56 v. Eka kerta, kun kutsuttiin ultraan.
Siis hormonilaastaristako?
Voiko hormonilaastari aiheuttaa muutosta rintoihin? Noita kystia tms.? Tiedän kyllä että lisää rintasyövän riskiä.
Naiset liian herkkiä. Eihän tisseissä mitään tunnu kun otetaan mammo kuva. Naiset herkistelee asialle ja lietsovat muita sillä. Naiset herkkiä kirpunkin puremalle.
Vierailija kirjoitti:
Naiset liian herkkiä. Eihän tisseissä mitään tunnu kun otetaan mammo kuva. Naiset herkistelee asialle ja lietsovat muita sillä. Naiset herkkiä kirpunkin puremalle.
Ja mitenhän tämä vastaus liittyi alkuperäiseen kysymykseen??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kysta. Lääkäri sanoi sen johtuvan laastaristani. Olen 56 v. Eka kerta, kun kutsuttiin ultraan.
Siis hormonilaastaristako?
Tämä kyllä kiinnostaisi tietää. Jotenkin olen saanut kuvan että laastarit olisi turvallisia käyttää.
On yleistä, koska millä ne yksityiset terveysasemat muuten tämän palvelun voisivat ilmaiseksi tuottaa. Joo saavat valtiolta rahaa mutta tämähän on loistava tapa rahastaa ihmisiltä lisää. Käyntimaksuja voi periä moneen kertaan. Ja vielä siirtää julkisellekin puolelle lisätutkimuksiin kun itsellä ei ole tarvittavia laitteita. Ja kun kerran on mukalöydetty kuvissa jotain niin loppuelämän saat käydä revittävänä. Yhtään kertaa ei jätetä välistä. Puhalsin pelin poikki kolmannen kerran ja tuhannen euron jälkeen. Käyn kerran kymmenessä vuodessa enää. Muuten menisi satoja euroja joka kerta. On leikattu, ultrattu, otettu röntgenkuvia, koepaloja ohuella ja karkealla neulalla ja joka kerta eri paikkakunnalle matkustaminen ja poliklinikkamaksut ym. On tullut vaurioita ja järkyttäviä jälkioireita, mm koko rinnan kokoinen mustelma ja kämmenen kokoisia pahkuroita. Minulle riittää!
Britanniassa testattiin mammografiakuvien tulkintaa ja tekoäly löysi kuvista enemmän poikkeavia kohtia, kuin kaksi kokenutta lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
On yleistä, koska millä ne yksityiset terveysasemat muuten tämän palvelun voisivat ilmaiseksi tuottaa. Joo saavat valtiolta rahaa mutta tämähän on loistava tapa rahastaa ihmisiltä lisää. Käyntimaksuja voi periä moneen kertaan. Ja vielä siirtää julkisellekin puolelle lisätutkimuksiin kun itsellä ei ole tarvittavia laitteita. Ja kun kerran on mukalöydetty kuvissa jotain niin loppuelämän saat käydä revittävänä. Yhtään kertaa ei jätetä välistä. Puhalsin pelin poikki kolmannen kerran ja tuhannen euron jälkeen. Käyn kerran kymmenessä vuodessa enää. Muuten menisi satoja euroja joka kerta. On leikattu, ultrattu, otettu röntgenkuvia, koepaloja ohuella ja karkealla neulalla ja joka kerta eri paikkakunnalle matkustaminen ja poliklinikkamaksut ym. On tullut vaurioita ja järkyttäviä jälkioireita, mm koko rinnan kokoinen mustelma ja kämmenen kokoisia pahkuroita. Minulle riittää!
Oi :( : Mitä löydöksiä näissä sitten oli? Siis kun tarvittiin lisätutkimuksia vai oliko ne ihan turhia?
Vierailija kirjoitti:
Ohi kommenttina:
Onko muuten sen mammografian pakko olla niin helkkarin kivuliasta. Minulla puristettiin rintaa laitteessa niin kovasti ja väkisin runnoen että olin pyörtyä. Sitten paikalle juoksi toinen tyyppi henkilkökunnasta joka otti kuvat nopeasti. Se eka hätisteltiin pois.
Yksilöllistä. Minusta mammografia on ollut helppo juttu verrattuna papakokeeseen, joka vihloo. Mutta joillakin sekään ei tunnu miltään. Ja minullakin on pienet rinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuu joskus ihan saatanasti, joskus ei tunnu missään, eli tekijästä se riippuu.
Mulla se liittyy kyllä ihan kuukautiskierron vaiheeseen, juuri ennen kuukautisia tai ovulaation aikaan on hyvin kivuliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Kaikki täysin turhia ja se repiminen aiheutti mustelmat ja pahkuroita, joita taas piti tutkia kahdessa eri paikassa ja maksaa molempiin käyntimaksu ja matkakulut. Leikkauksella poistettiin harmiton kasvain joka oli ollut vuosikymmeniä samankokoinen. Ei olisi pitänyt suostua siihenkään. Hyvin saivat tonnin kynittyä rahaa köyhältä.