Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomi mainittu! Italialaistutkijat löysivät Suomesta maailman vanhimman puskan, yli 1600-vuotias!

Vierailija
27.02.2025 |

Torille!

Italialaisen Padovan yliopiston tutkijat löysivät Utsjoelta katajan, jonka iäksi he määrittivät vuosirenkaita tutkimalla 1647 vuotta.

Tutkijoiden löytämä kataja on ikämäärityksen mukaan alkanut kasvaa Utsjoella vuonna 260 ja kasvi on kuollut vuonna 1906.

TODENNÄKÖISESTI sen kasvu on alkanut jopa aiemminkin, sillä kasvin kaikkia elinvuosia on lähes mahdotonta laskea.

Kyseessä on maailman vanhin vuosirenkaita laskemalla määritetty pensas ja vanhin tällä menetelmällä ikämääritetty puuvartinen kasvi Euroopassa.

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/kataja-alkoi-kasvaa-vuonna-260-italial…

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, wau!

Päivän luetuimpia uutisia feedissä. Moni on kiinnostunut tästä puskasta.

Vierailija
42/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko puska trimmattu vai ns. naturell?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko puska trimmattu vai ns. naturell?

Jutun mukaan tutkijat määrittivät puskan iän vuosirenkaista, eli vissiin joutuivat vähäsen sitä trimmaamaan.

Vierailija
44/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
45/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://suomenluonto.fi/uutiset/suomesta-loytyi-maailman-pitkaikaisin-k…

Jo muinaiset viikingit hipelöi tätä puskaa.

Joo mutta sitten iso isoisoisoisoisoiso äitini ajoi moiset lurjukset pois.

Näpit irti puskasta, tokaisi mumma viikingeille. 

Vierailija
46/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne meni tuhoamaan kauniin puunjäännöksen leikkelemällä sen? Se on osa suomalaisten historiaa. Vaadimme korvauksia!

Mulle miljoona! Se oli MUN kotimaassa ja mulla oli siihen erityinen side, vaikken ole kyseistä puskaa ikinä nähnyt enkä käynyt kyseisellä paikkakunnalla. Mutta kun se oli mun kotimaassa ja se oli niinkin vanha, niin siksi miljoona korvauksia. 

Vierailija
47/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne meni tuhoamaan kauniin puunjäännöksen leikkelemällä sen? Se on osa suomalaisten historiaa. Vaadimme korvauksia!

Mulle miljoona! Se oli MUN kotimaassa ja mulla oli siihen erityinen side, vaikken ole kyseistä puskaa ikinä nähnyt enkä käynyt kyseisellä paikkakunnalla. Mutta kun se oli mun kotimaassa ja se oli niinkin vanha, niin siksi miljoona korvauksia. 

Kyllähän jonkinlainen korvaus olisi paikallaan. Suomi voisi lähettää vaikka Wille Rydmanin Italiaan neuvottelemaan asiasta. Miten meinaavat puskan korvata? Ehkä saadaan jopa joku tukipaketti EU:lta asian takia? 

Vierailija
48/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi sentään ne ns. Lapin polttajat eivät polttaneet sitä katajaa 40-luvulla.

Vierailija
49/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nämä on mielenkiintoisia. Aina tulee ajatelleeksi, että tuokin on ollut olemassa silloin ja silloin. Vähän kuin se Jäämeressä elävä hai, joka voi elää 300-vuotiaaksi.. tuntuu hassulle että se on elänyt niissä merissä kun meillä on ollut tyyliin noitavainoja. Tai ne Yhdysvalloissa kasvavat puut..  nehän on olleet olemassa jo ennen Jeesuksen aikaa. Kaikkea nekin on "nähneet".

Joo se hain elämä perustuu siihen että se kasvaa hyvin hitaasti,hän on toiselta nimeltä Holkeri,viisaampi kun se meidän minä juon nyt kahvia holkeri.

Se perustuu siihen, että se elää kylmässä ja vähähappisessa vedessä. Se perustuu siis sen aineenvaihdunnan hitauteen. Sen telomeerit ei lyhene vastaavalla nopeudella, kuten esim. omamme.

Tuokin vanhin puska oli Utsjoella. Vaikuttaisi, että kylmä jollain tavalla hidastaa ikääntymistä.

Vierailija
50/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kova!

Vierailija
51/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämmöistä puskien tutkintaa pääsee tekemään työkseen? Samoillaan jossain erämaassa ja tuumitaan, että olisikohan tuo puska tuossa ihan muinainen?

Vierailija
52/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pensas on melkein yhtä vanha kuin Jeesus.

Puusus!

Vierailija
53/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vahingossa että maailman vanhimman pulskan, ja odotin jotain hauskaa läppää lihavasta henkilöstä/julkkiksesta

Vierailija
54/58 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova!

Vierailija
55/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Getsemanessa on jessuksen vanha puu. Kataja oli melkein yhtä vanha.

Vuosi 260?

Kiinan keisari Cao Mao murhataan.

Rooman keisari Valerianus ottaa pataan persialaisilta.

Alemannit ajattelevat vallata Gallian.

Paavi Dionysios polttaa käpynsä, kun arkkipiispa Dionysius alkaa selitellä omiaan pyhästä kolminaisuudesta.

Kaukana pohjoisessa syntyy kataja.

Se kataja on mahdollisesti vielä vanhempi.

Vierailija
56/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pensas on melkein yhtä vanha kuin Jeesus.

Puusus!

Junipersus!

Vierailija
57/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljoona jokaiselle suomalaiselle.

Vierailija
58/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin Janne Katajan esi-isä kyseessä?