Kuinka tärkeää sinulle on työsi sisältö? Tykäätkö työtäsi oikeasti vai teetkö sitä vain palkan takia?
Olen ohjelmistosuunnittelija. Olen mukana erilaisissa ohjelmitoprojekteissa ja työ sisältää koodaamista. Tykkään todella paljon. Koko ajan sopivasti haastetta, oppii uutta ja sen kädenjäljenkin näkee, Voin tehdä töitä kotona villasukat jalassa ja pari päivää viikossa toimistolla näen työkabereita, jotka on mulle lähes ystäviä, koska ollaan olut samassa työpaikassa jo 15 vuotta. Palkkakin on ihan hyvä, sitä en kiellä, mutta kyllä mielekäs sisältö on tärkeämpää.
Kommentit (41)
Työn sisältö merkitsee paljon. Enkä edes tarkoita yksittäisiä työpäiviä, vaan mitä työlläni yritän suuremmassa kuvassa edistää. Raha tulee intohimon perässä.
Olen opettaja (aineenopettaja). Minulle työ on tärkeää. Se on kiinnostavaa siksi, että opetettavat aineeni ovat mahtavia, ja toisaalta siksi, että saan tukea kasvavia nuoria. Joskus se uuvuttaa, mutta antaa myös mielekkyyttä elämään.
Olen sihteeri, ja tykkään kyllä työstäni. Palkka nyt ei kummoinen ole, mutta eipä tarvitse kovin paljon hikoilla, jotta saa hommat tehtyä.
Pidän työtäni hyvin tärkeänä. Lapset ovat ne tulevaisuuden aikuiset, eikä siksi ole millään tavoin yhden tekevää millaisiksi he kasvavat.
Tiedän olevani työssäni hyvä ja haluan tehdä sen hyvin. Tällä hetkellä koen kuitenkin työn teon todella vaikeana, enkä kaikin ajoin allekirjoita monia asioita miten työtä on pakko tehdä.
Olen väitöskirjatutkija. Se miksi lähdin tekemään väikkäriä on se, että opiskeluaikana olin todella innoissani alastani ja minua kiinnosti tutkiminen. Ensisijaisesti teen kuitenkin töitä tulojen takia. Koska työhön kuitenkin käytetään hirveästi aikaa, haluan työn olevan sellainen, jota olisi ihan mukava tehdä. Tarkoitan, että suurimmaksi osaksi työ olisi "kivaa" ja olisi harvemmin hetkiä, jolloin tympisi. Olen aika tarkka siitä, missä voisin tehdä töitä. Työlläni pitää olla jokin merkitys ja haluan saada aikaan jotain tärkeää. Toivon, että työlläni olisi edes pieni vaikutus johonkin.En halua tehdä työtä, josta on haittaa muille ihmisille tai luonnolle.
Tykkään työstäni oikeasti, ei tätä nyt palkan takia kannattaisi tehdä :D Ensivaste/amppari.
Ehdottomasti teen työtä vain palkan takia. Osa työtehtävistä on kivoja, osa ihan perseestä. Kuitenkin työ on tärkeää, tiedän sen ja olen siinä hyvä. T. Hoitaja
Olen muusikko. Työni sisältö on todellakin kaikki kaikessa. Koko ajan saa kehittyä paremmaksi ja löytää uusia ilmaisukeinoja.
Tietenkin teen töitä vain palkan vuoksi. Aika harva tekee töitä vain koska se on kivaa, hauskaa tai mukavaa. Kaikki oikeasti merkittävä tapahtuu töiden ulkopuolella ja työstä saatava korvaus on vain mahdollistava tekijä.
Jos työstä nauttii niin ei se enää ole työtä vaan harrastus mistä saat rahaa. Päässä pitää olla vikaa jos haluaa vapaaehtoisesti tehdä työtä. Siksi siitä saa rahaa koska se on korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Vapaa-ajasta milloin tekisi mieluummin jotain muuta.
Mitkä on sun vuositulot?
Kiinnostaa toi käsite hyvä palkka.
Mä teen paljon töitä enkä voi tehdä töitä jalat pöydällä. En ole varma tienaanko vähän vai hyvin vai "ihan ok", en ainakaan paljon.
Työni on osittain persoonan, osittain omaishoitajuuden sanelemaa. Palkka on todella pieni. Saan työstä kylläkin sisältöä elämään. Se on myös kärsimyksen kukkanen minulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen muusikko. Työni sisältö on todellakin kaikki kaikessa. Koko ajan saa kehittyä paremmaksi ja löytää uusia ilmaisukeinoja.
Sama täällä ja päivääkään en ole saanut tehdä työtä musiikin parissa, että ihan muita turhia pee hommia jotuu tekemään aamusta iltaan ja harmittaa kun ei voi kehittyä paremmaksi muusikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos työstä nauttii niin ei se enää ole työtä vaan harrastus mistä saat rahaa. Päässä pitää olla vikaa jos haluaa vapaaehtoisesti tehdä työtä. Siksi siitä saa rahaa koska se on korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Vapaa-ajasta milloin tekisi mieluummin jotain muuta.
Niinkuin mitä? Makaisin sängyssä ja tuijottaisin kattoa.
Vierailija kirjoitti:
On niitä onnekkaita olemassa, joille työ on käytännössä harrastus, jopa intohimo, josta saa vielä rahaakin. Omassa suvussa useimmat on näitä. Taide- yms. luovilla aloilla useimmat ymmärtääkin että näin on, mutta esim. mun isäni on insinööri, joka on ihan valtavan intohimoinen työstään ja pohtii niitä samoja juttuja huvikseen vapaa-ajallaankin, koska mikään ei ole sen mielestä niin kiinnostavaa.
Tämän vähän erikoisen suvun takia mun oma ammatinvalinta viivästyi, koska mä en ollut mistään erityisen kiinnostunut, eikä mulla ollut erityistä lahjakkuuttakaan mihinkään. Ja kuvittelin, että täytyisi olla koska näin ympärilläni ihmisiä joilla oli, ja jotka puhuivatkin että olisi kauhistus käyttää 8 tuntia vuorokaudesta johonkin epäkiinnostavaan vain rahan takia. No, mun vaihtoehdot oli tehdä niin, tai elää rutiköyhänä ilman edelleenkään mitään kiinnostavaa tekemistä. Valitsin sitten vaan jonkun epäkiinnostavan koulutuksen ja ammatin, ja sitä olen tehnyt työkseni pian 20 vuotta. Koodannut käytännössä. Menettelee, mutta kateeksi käy edelleen ihmisiä joilla on johonkin tekemiseen intohimo ja kiinnostus. Itse joudun aina pakottamaan itseni ryhtymään vastenmieliseen työhön, joka aamu. Mutta kun en vieläkään tiedä, mitä muutakaan sitten haluaisin tehdä, niin eipä vaihtokaan ole ratkaisu. Eläkettä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä ja päivääkään en ole saanut tehdä työtä musiikin parissa, että ihan muita turhia pee hommia jotuu tekemään aamusta iltaan ja harmittaa kun ei voi kehittyä paremmaksi muusikoksi.
No oleb kuvataiteilija ja mulla ei ole muuta elämää. Iltaisin ja viikonloppuisin on aikaa taiteelle myös. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin teen töitä vain palkan vuoksi. Aika harva tekee töitä vain koska se on kivaa, hauskaa tai mukavaa. Kaikki oikeasti merkittävä tapahtuu töiden ulkopuolella ja työstä saatava korvaus on vain mahdollistava tekijä.
Kaikki matalapalkkaiset sanoo aina olevansa töissä vain palkan takia, eli käyvät pelkän palkan takia sellaisessa työssä, josta sitä palkkaa ei juuri makseta, käytännössä ei lainkaan kun saman saa työttömänä?
It-arkkitehti/koodari. Ihan vaan palkan takia teen, en todellakaan ole yhtään kiinnostunut työstäni. Palkka on onneksi hyvä, ja saan tehdä 100% etätyötä, jotka on mulle tärkeitä juttuja. Mutta ihan vaan yhtä kiinnostavaa leipätyötä, kuin olisi vaikka liukuhihnalla pakata jotain tuotteita.