HS: työtön filosofian maisteri: -se jatkuva nöyryytys ja alentuvuus, jota työttömänä kohtaa, on täysin sietämätöntä
Ihmisarvoisen kohtelun ei pitäisi olla työstä kiinni, mutta sitä se todellakin on, työtön maisteri avautuu
-Tuntemattomat ihmiset kokevat asiakseen kertoa, kuinka sinun tulisi ottaa itseäsi niskasta kiinni. Hallitus leikkaa ihmisiä kilometritehtaalle, ja päälle valtiovarainministeri naljailee, että kuritukset kohdistuvat vain niihin, jotka voivat tehdä tilanteelleen jotain, työtön maisteri pukahtaa
-Työtöntä ei kunnioita kukaan. Työllisyyspalveluiden silmissä olet ongelma, jota on valvottava ja patistettava kuukausittain. Sinulle annetaan kaavamaisia tehtäviä ja määrätään tapaamisaikoja kysymättä aikatauluistasi, työtön maisteri harmittelee
-Jos et ilmesty paikalle sinulle määrättyyn aikaan kuin vanki, sinua rangaistaan. Oletus on, että työttömänä sinulla ei ole suunnitelmia eikä muuta elämää ja aikasi on vapaasti käytettävissä, työtön maisteri laukoo
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vaikuttamaan, että kansalaispalkka on ainoa ulospääsy yhteiskunnan tilanteesta. Jokaiselle kuukausittain maksettava summa, joka korvaa KAIKKI muut yhteiskunnan rahalliset tuet ja etuudet. Kansalaispalkan päälle sitten jokainen saisi tienata mitä haluaa ja pystyy. Tämä lopettaisi esim. työttömien kyykyttämisen kokonaan.
Siihenhän se juuri kaatuu, kansalaispalkan pienuuteen. Sen pitäisi olla jotain 1500- 2000 euroa kuussa tai muutenhan moni joutuu vieläkin turvautumaan sossun apuun. Eikä moiseen ole varaa. Valtavat rahamäärät syydettäisi ihmisille jotka ei sitä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vaikuttamaan, että kansalaispalkka on ainoa ulospääsy yhteiskunnan tilanteesta. Jokaiselle kuukausittain maksettava summa, joka korvaa KAIKKI muut yhteiskunnan rahalliset tuet ja etuudet. Kansalaispalkan päälle sitten jokainen saisi tienata mitä haluaa ja pystyy. Tämä lopettaisi esim. työttömien kyykyttämisen kokonaan.
Siihenhän se juuri kaatuu, kansalaispalkan pienuuteen. Sen pitäisi olla jotain 1500- 2000 euroa kuussa tai muutenhan moni joutuu vieläkin turvautumaan sossun apuun. Eikä moiseen ole varaa. Valtavat rahamäärät syydettäisi ihmisille jotka ei sitä tarvitse.
Ei sitä tarvita senttiäkään enempää kuin mitä nyt menee sossurahoitukseen kaikkineen. Ja jopa vähemmän kun laskee säästyneet byrokratiakulut. Sitä vaan vastustetaan silkasta periaatteesta koska osa näyttää työskentelevän hallinnossa (ja politiikassa) päästäkseen määräilemään kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä huomannut että kenelläkään olisi mitään työttömiä vastaan. Omassa päässä ne tuollaiset ongelmat on
Tosielämässä näin on. Nimettömät häiriintyneet uhoajat uskaltavat avautua vain näillä palstoilla. En ole ikinä tavannut ketään kuka olisi sanonut mitään kielteistä työttömyydestäni. En tosin sitä mainosta eikä moni tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonko tämä kansalaispalkka sitten olisi?
Minulle riittäisi 1500-2000 euroa kuukaudessa. Voisin vapauttaa oman työpaikkani välittömästi kiinnostunelle kollegalle. T: Tk-lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pätkätyö. Pari kuukautta vuodessa olen aina työtön. Se on ihmeellistä joka vuosi nähdä, miten ihmisyyteni loppuu siihen päivään, kun työsopimus päättyy. Jos työttömyysaikana esimerkiksi eksyn lääkäriin, niin lääkäri pitää minua automaattisesti syrjäytyneenä tai jotenkin yksinkertaisena ihmisenä, jota ei oikeastaan tarvitsisi edes hoitaa. Kohtelu on aivan erilaista, kun työsuhteeni on voimassa. Silloin muutun taas ihmiseksi.
Miten se lääkäri tietää sun työtilanteesi? Mulla roikkuu tiedoissa edelleen vuosikausia vanha työnantaja, joka on vaihtunut sen jälkeen moneen kertaan, välillä vaihtunut ammattikin ja minäkin olen aina kesät työtön. Eipä ole vaikuttanut lääkäreihin tai kohteluun.
Saattaa tulla ilmi, jos lääkäri kysyy, vaikka sairasloman tarvetta. Toki työtönkin voi jäädä sairaslomalle, mutta itse en ainakaan viitsi jonkun parin päivän takia alkaa tukipapereita muuttamaan ja hakemaan sairaspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä huomannut että kenelläkään olisi mitään työttömiä vastaan. Omassa päässä ne tuollaiset ongelmat on
Tosielämässä näin on. Nimettömät häiriintyneet uhoajat uskaltavat avautua vain näillä palstoilla. En ole ikinä tavannut ketään kuka olisi sanonut mitään kielteistä työttömyydestäni. En tosin sitä mainosta eikä moni tiedä.
Minä taas tiedän ainakin 2 tosielämän avautujaa. Sanovat ihan päin pläsiä. Olen vierestä nähnyt ja läksyttänyt heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle riittäisi 1500-2000 euroa kuukaudessa. Voisin vapauttaa oman työpaikkani välittömästi kiinnostunelle kollegalle. T: Tk-lääkäri
Oleskelu yhteiskunta on jo nyt totta.
Monet saavat jo tuon summan tukia.
-Näin emme voi jatkaa. Tyttö hallituksen jälkiä korjaillaan lopun elämäämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleskelu yhteiskunta on jo nyt totta.
Monet saavat jo tuon summan tukia.
-Näin emme voi jatkaa. Tyttö hallituksen jälkiä korjaillaan lopun elämäämme.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Työmarkkinatuki on 595 netto 3 lapsen vanhemmalle.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026
Vierailija kirjoitti:
Siltikin jos koitat saada siivoojaa Helsingissä, niin on 2 viikon jonot. Yksinyrittäjiä ei palveluissa ole. Mikäs siinäkin tällä maisterilla, tekisi siivousta kevytyrittäjänä Helsingissä 5000€ 2 viikoossa ja lukisi loppuajan kuusta kirjoja ja rentoutuisi. Mutta ei kaikki vaan itkee omaa kohtaloaan.
Äkkiä laskettuna normityöajalla pitäisi saada joka tunnille laskutusta se yli 60e. Ei taida onnistua. Tai voihan sitä kokeilla. Joka päivä laskutusta 500e siivoamalla... Onnea yritykseen :) Tuttu pariskunta siivosi kahta markettia kahdestaan kaksi vuotta hintaan 300e/ yö/ kaksi kauppaa. Ne teki sitä nostaakseen eläkettään. Nykyään hommat hoitaa ison firman halpistyövoima. Yksittäisten kotien siivouksella tuskin paljon tienaa, jatkuva sopimus riittävillä tunneilla pitäisi olla.
Hallitus leikkasi tukia.
Mahtaako osa tehdä pimeitä töitä?
Vierailija kirjoitti:
Toki aina voi mennä töihin
Työnantajat ovat sitä mieltä, että työtön on laiska ja tyhmä tai jotenkin viallinen, kun ei ole töissä.
Joten miksi joku palkkaisia laiskan ja huonon työntekijän? (siis vaikka näin ei ole, mutta kyllähän sen asenteissa näkee)
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ovat sitä mieltä, että työtön on laiska ja tyhmä tai jotenkin viallinen, kun ei ole töissä.
Joten miksi joku palkkaisia laiskan ja huonon työntekijän? (siis vaikka näin ei ole, mutta kyllähän sen asenteissa näkee)
Entä jos työtön siivoaa naapureille ja sukulaisille käteispalkalla ja siivousfirma jää ilman keikkaa?
Kotitalousvähennystä leikattiin ja myös tukia.
Meillä automaatti lähettää "ei tällä kertaa" vastauksen, aina jos statuksena on työtön ja olen kuullut, että moni muukin paikka menettelee näin.
Yksi syys tälle on se, että monia "ei halukkaita" pakotetaan hakemaan työpaikkoja, emmekä halua käyttää resursseja näiden hakemusten käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pätkätyö. Pari kuukautta vuodessa olen aina työtön. Se on ihmeellistä joka vuosi nähdä, miten ihmisyyteni loppuu siihen päivään, kun työsopimus päättyy. Jos työttömyysaikana esimerkiksi eksyn lääkäriin, niin lääkäri pitää minua automaattisesti syrjäytyneenä tai jotenkin yksinkertaisena ihmisenä, jota ei oikeastaan tarvitsisi edes hoitaa. Kohtelu on aivan erilaista, kun työsuhteeni on voimassa. Silloin muutun taas ihmiseksi.
Miten se lääkäri tietää sun työtilanteesi? Mulla roikkuu tiedoissa edelleen vuosikausia vanha työnantaja, joka on vaihtunut sen jälkeen moneen kertaan, välillä vaihtunut ammattikin ja minäkin olen aina kesät työtön. Eipä ole vaikuttanut lääkäreihin tai kohteluun.
Saattaa tulla ilmi, jos lääkäri kysyy, vaikka sairasloman tarvetta. Toki työtönkin
Ok. Mä olen aina tehnyt vuorotyötä tai keikkaa (jolloin on virallisesti työtön), vapaita on miten milloinkin, joten ei läheskään aina ole ollut saikun tarvetta eikä lääkäri ole pitänyt sitä kummallisena. Kaipa sekin sitten vaihtelee. Mandoliinilla kohellettuani kotona sain kerran kuukauden saikun, ainoa kerta, kun työt ovat tulleet puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työtön siivoaa naapureille ja sukulaisille käteispalkalla ja siivousfirma jää ilman keikkaa?
Varmaan varsinkin moni eläkeläinen maksaa mielummin omalle lapselle siivouksesta, kuin random siivousfirmalle joka ei käytä edes paljoa aikaa siivoukseen.
Työttömyys lisääntyy koko ajan.
Yksi työtön naapuri pesi joskus muille naapureille ikkunoita, 20 euroa per ikkuna käteisellä, sai vaaterahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan varsinkin moni eläkeläinen maksaa mielummin omalle lapselle siivouksesta, kuin random siivousfirmalle joka ei käytä edes paljoa aikaa siivoukseen.
Työttömyys lisääntyy koko ajan.
Oma lapsi ehtii olemaan koko päivän ja keitellä myös kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Yksi työtön naapuri pesi joskus muille naapureille ikkunoita, 20 euroa per ikkuna käteisellä, sai vaaterahaa.
Tuollaiset pitää ilmoittaa Kelalle ja verottajalle
Niin, esim. Oulu-Rovaniemi -akselilla vaikutti 1800-luvun alkupuolella muuan Pehr (Pekka Gullstén, alkujaan Kukkonen/Holappa), joka on mm. Paasilinnojen esi-isä.
Pehr Gullstén kiersi piirilääkäri Zacharias Topelius vanhemman kanssa rokotusmatkoilla Kemin seudulla vuonna 1804. Hän sai Topeliukselta opetusta välskärin taidoissa ja kansanrunojen keräilyä harrastanut Topelius puolestaan merkitsi muistiin Gullsténin laulaman runon Ilman Immen kosinnasta. Gullstén sai mainetta runojen osaajana ja vuonna 1819 Turun akatemiassa suomen kieltä tutkinut Reinhold von Becker (17881858) matkusti Rovaniemelle ja keräsi Gullsténilta talteen Väinämöis-aiheisia runoja sekä loitsuja. Tämä kokoelma julkaistiin Turun Wiikko-Sanomissa, ja Gullsténilta kerättyjä runoja oli mukana myös Kalevalassa.