Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioerolapsi kärsii koko elämänsä

Vierailija
26.02.2025 |

Hurja otsikko. Pahoittelut siitä, mutta tältä minusta on tuntunut aina. Huoleton lapsuus ainoana lapsena loppui kuin seinään vanhempien erotessa ollessani alle kymmenen. Isälläni oli heti uusi perhe ja äitini sekosi. Siinä kaiken keskellä yritin kasvaa kohti aikuisuutta. Äidin luona oli surullista ja sekavaa, isän uuteen perheeseen en kuulunut.

Nuorena ensimmäiset parisuhteeni kaatuivat omaan epävarmuuteeni ja mustasukkaisuuteni. Vasta kolmekymppisenä opin luottamaan ja sain kokea hyvän parisuhteen. 

Sain lapsia kaksi. Niitä oli pakko saada kaksi, jottei ne kärsisi yksin kuten minä. Lasten myötä huomasin taas mitä on olla avioerolapsi. Isäni uuden perheen lapsenlapset olivat tärkeämpiä ja niitä hoidettiin ja perheitä autettiin. Äitini oli nyt myös uudessa suhteessa ja tämä suhde oli tärkeämpi kuin minä ja lapsenlapset. Mieheni vanhemmat taas käyttivät kaiken aikansa mieheni siskon perheeseen. Katellisena olen seurannut kuinka tärkeää isovanhempien tuki voikaan olla. Miksi kukaan ei välitä minusta? 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaaja saattaa olla aivan oikeassa. Näköjään erolla on vaikutusta myös tuleviin sukupolviin.

Vierailija
22/27 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että vahvasti identifioidut erolapseksi, vaikka sinulla on jo omiakin lapsia. Opettele pääsemään asian yli. Kaikilla on ikäviä kokemuksia läpi elämän, mutta suurin osa ei tee niistä koko identiteettiään.

Tuskin tämä on ap:n elämän hallitsevin asia. Traumoista on kuitenkin hyvä päästä puhumaan. Tällainen promiskuiteettinen apinlauma saattaa palvella joitakin yksilöitä, mutta se myös satuttaa monia, ja vertaistuki on tärkeää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsimys on valinta. Voit velloa menneissä tai elää menneistä huolimatta. Se menneisyys ei vellomisesta huolimatta muutu.

Vierailija
24/27 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeks kun sanon, mutta ei tuohon suruusi ero ole syynä, vaan vanhempiesi kaikenpuolinen välinpitämättömyys. Miten sun elämä olisi parempaa, jos vanhemmat olisi jääneet yhteen mutta edelleen sun asioita ylenkatsottaisiin ja sun puolen lapsenlapset jäisi vaille huomiota?

Itse olin superiloinen vanhempien erosta, loppui ainainen riita ja huuto ja kireä ilmapiiri. Ja sen jälkeen olivat meille lapsillekin enemmän läsnä. 

Kyllä tuossa on se perä, että avioerolapsi muistuttaa siitä inhottavasta eksästä ja toimii ihan kaikesta hyvästä tahdosta huolimatta tämän viestikapulana. Uudet kumppanit ovat myös mustasukkaisia ja vihamielisiä vanhoista pesueista, ja tutkimusten mukaan vanhempien uudet kumppanit ovat todennäköisin syy, miksi lapsi tulee esim. pahoinpidellyksi

Rakkaus ja himo ovat niin vahvoja intressejä aikuiselle, että lapsi jää help

Ja sitten on näitä vanhempia, jotka ihan oikeasti tulevat toimeen kumppaninsa lapsesta ja pitävät heistä, sekä onnistuvat luomaan näihin vanhemman ja lapsen välisen suhteen. Joskus jopa adoptoivat heidät.

Vierailija
25/27 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeks kun sanon, mutta ei tuohon suruusi ero ole syynä, vaan vanhempiesi kaikenpuolinen välinpitämättömyys. Miten sun elämä olisi parempaa, jos vanhemmat olisi jääneet yhteen mutta edelleen sun asioita ylenkatsottaisiin ja sun puolen lapsenlapset jäisi vaille huomiota?

Itse olin superiloinen vanhempien erosta, loppui ainainen riita ja huuto ja kireä ilmapiiri. Ja sen jälkeen olivat meille lapsillekin enemmän läsnä. 

Kyllä tuossa on se perä, että avioerolapsi muistuttaa siitä inhottavasta eksästä ja toimii ihan kaikesta hyvästä tahdosta huolimatta tämän viestikapulana. Uudet kumppanit ovat myös mustasukkaisia ja vihamielisiä vanhoista pesueista, ja tutkimusten mukaan vanhempien uudet kumppanit ovat todennäköisin syy, miksi lapsi tulee esim. pahoinpidellyksi

Rakkaus ja himo ovat niin vahvoja intressejä aikuiselle, että lapsi jää help

Siis ihan oikeesti jos biologia ja äkilliset mielihalut ohjaa aikuisen ihmisen valintoja noin vahvasti, niin yks eroaminen on pienin murheista! Olen itse eronnut, ei todellakaan lapsia laiteta viestikapulaksi vaan isänsä kanssa asiallisesti kommunikoidaan (helpompaa nyt kun ei ole parisuhteen turhaumia mukana). Eikä ole tullut mieleenkään ottaa kumppania, joka ei lasten kanssa tulisi toimeen. Uusperhettäkään ei olla pykätty pystyyn, vaan seurustellaan useimmiten omalla ajallamme. 

Ei se, että yhdessä asiassa epäonnistuu ole mikään tekosyy vetää koko loppuletkaa p s kaksi. Ihan voi ryhdistäytyä ja hoitaa ne eroa seuraavat asiat paremmin. 

Vierailija
26/27 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina nostetaan esille näitä erolapset huonoja kokemuksia? Mä olen aina ollut sitä mieltä, että yhdessä olevat onnettomat vanhemmat ovat lapsille paljon huonompi vaihtoehto kuin erillään olevat onnelliset 

Mun vanhemmat erosi jo kun olin 2-vuotias. Mulla on ihana isä, äiti ja isäpuoli, jotka kaikki on mun elämässä

Vierailija
27/27 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nyt jo aikuiset lapset vaikuttavat tosi onnellisilta ja tasapainoisilta vaikka olivat 4-13v kun erosimme. 

Heillä on ihanat läheiset välit isäpuoleen eli mieheeni jo 29v ajan, omaa isää tapaavat harvoin.