Miksi tk ei uusi Elvansea?
Resepti saatu pitkien tutkimusten jälkeen yksityiseltä pari vuotta sitten. Nyt yritin uusia sitä omakannan kautta omassa tk:ssa, mutta eivät uusineet. Joudun taas menemään yksityiselle. Reseptin uusiminen maksaa liki satasen.
Mitä jos tämä yksityinen lääkäri lopettaa praktiikkansa? Kuka sitten uusii? Tämäkin lääkäri oli kiven takana, jotta löytyi. Helsinki kyseessä.
Miten teillä?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elvanse on niin lähellä amfetamiinia kuin aine voi olla olematta sitä. Ei ihme, että ei uusita näkemättä potilasta.
Elvanse on amfetamiinia. Ihan sitä itteään.
Eikä ole. Sen vaikuttava aine on lisdeksamfetamiini, joka on amfetamiinin prodrug. Tämä tarkoittaa, että lisdeksamfetamiini itse ei ole aktiivinen, mutta keho muuntaa sen amfetamiiniksi. Vaikka Elvanse on amfetamiinin johdannainen, sitä ei ole sama kuin perinteinen amfetamiini, ja sen käyttö on tarkasti säädelty ja reseptilääke.
Toisin sanoen, Elvanse sisältää amfetamiinin kaltaisia vaikutuksia, mutta sen vapautuminen on hitaampaa ja sen käyttö lääkärin valvonnassa on turvallista ADHD:n hoidossa.
Minulla ei tule tuosta yhtikäs ollenkaan mitään amfetamiinin vaikutuksi
Pirinisti saa elvansesta vain pettyneen olon 😄
Hei te, joilla ADHD ja lääkitys siihen, ja se "hiljentää pään". Pidättekö te siis siitä, että se pää hiljenee?
Oon alkanut epäillä itselläni ADHD:ta, kun mun päässä ei ikinä ole hiljaista. Oon toki koko ikäni luullut, että kaikilla muillakin on jatkuvasti pää täynnä ajatuksia, niin en ole osannut pitää tätä mitenkään poikkeavana. Mutta siis en ikinä, ikinä haluais, että niitä ajatuksia ei olis jatkuvasti. Kuulostaa ihan kauhealta ajatukselta, että olis pää tyhjänä eikä useita ajatuksia jatkuvasti käynnissä. Niin oikeastiko te pidätte tai kestätte sitä, että ne ajatukset vaimenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyk poli uusii, hakeudu siis julkiselle.
Miten psyk polille pääsee?
No ei ainakaan täällä 9 kuukauteen. Jonot niin pitkät. Tuo on huume, joten saat sitä vaan, jos päihdelääkäri soittaa sulle 2x kuukaudessa. Luultavasti saat reseptin vaan yksityiseltä puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut 2 x 40 mg elvanset, ja 2 tunnin päästä alkanut nukkumaan ja nukkunut yön. Tuolloin oli toleranssia amfetamiiniin. Pelkästään hiljentää pään.
Joo, samasta syystä minulla on kaikista miedoin elvanse ja se toimii. 20 mg. Isompi määrä vain nukuttaa.
Vanhaa reseptiä ei uusita automaattisesti vuosien ajan. Varaa aika ensin tk-lääkärille ja pyydä häneltä reseptin uusinta.
Vierailija kirjoitti:
"Toisin sanoen, Elvanse sisältää amfetamiinin kaltaisia vaikutuksia, mutta sen vapautuminen on hitaampaa ja sen käyttö lääkärin valvonnassa on turvallista ADHD:n hoidossa."
Tämä on se syy miksi ko.lääkettä ei uusita tk:ssa. Hoitava lääkäri määrää lääkkeen ja lääkkeen uusinta tehdään missä lääke on määrätty eli ap:n tapauksessa yksityisellä.
Ko. lääke vaatii seurantaa ja käyntejä vastaanotolla, joten siirrä hoito tk:n puolelle.
T.hoitaja
Ei minulla ole mitään seurantaa. On uusittu ihan täysin näkemättä minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toisin sanoen, Elvanse sisältää amfetamiinin kaltaisia vaikutuksia, mutta sen vapautuminen on hitaampaa ja sen käyttö lääkärin valvonnassa on turvallista ADHD:n hoidossa."
Tämä on se syy miksi ko.lääkettä ei uusita tk:ssa. Hoitava lääkäri määrää lääkkeen ja lääkkeen uusinta tehdään missä lääke on määrätty eli ap:n tapauksessa yksityisellä.
Ko. lääke vaatii seurantaa ja käyntejä vastaanotolla, joten siirrä hoito tk:n puolelle.
T.hoitaja
Pystytkö neuvomaan, miten hoidon siirtäminen käytännössä tapahtuu? En siis ole tk:ssa oikeastaan koskaan käynyt.Soitan ajanvaraukseen ja pyydän päästä ihan normilääkärille, vai? Muuta?
Soitat vain ajanvaraukseen ja varaat ajan. Toki kyseessä kiireetön hoito joten aikaa voi mennä, että ajan saat. Jos on kyse lääkitysasiasta niin meillä etälääkärin vastaanotto sopii myös näihin käynteihin. Niihin saa nopeammin ajan. Kysy onko omassa tk:ssa tuota mahdollisuutta. Eli potilas tulee paikan päälle tk:lle ja keskustelee potilaan kanssa netin välityksellä ja jatkossa myös videovälitteinen puhelu kotoakin käy. Lääkäri kyllä näkee Kannan kautta aiemmat potilastietosi yksityiseltä.å
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon pirinistille ei kelpaa piikityskelvottomaksi vesitetty piri. Vastauksena tuohon ylempään.
Kaikille pirinisteille kelpaa ihan kaikki ADHD-stimulanttilääkkeet. Ei niiden niitä tarvii piikittää. Eikä tämän pitäisi vaikuttaa kenenkään lääkekäyttöön.
Pirinisteillä toki melkein aina on pohjalla hoitamaton ADHD. ADHD-lääkkeitä voitaisiin myös käyttää korvaushoitona heille, ja on aivan älytöntä, ettei sellaista tehdä.
No ei kelpaa jos ei pysty piikittämään. Stimulantit ovat kuin eri päihteitä piikittämällä eikä ne tunnu muilla tavoilla miltään, jos niitä on tottunut piikittämään. Kukaan piikittäjä ei noihin rahojaan tuhlaa.
Concertan myyjätkin yleensä kertoo ilmoituksessa, että on Janssenin tai Sandozin konuja. Jos myyjä tätä ei ilmoita, myyjältä kysytään ensimmäisenä joko "ei kai oo Mylanin?" tai "pystyykö noita väsäämään?"
Älä selitä kerran et mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.hoitaja
Mutta uusit varmaan lääkkeen sieltä mistä se on määrätty?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne potilasta tapaamatta uusi. On ihan sääntö, että potilas jolle tämmöisiä lääkkeitä määrää, täytyy olla tuttu. Lisäksi uusimiseen voi liittyä myös verikokeita ja muita kyselyitä, oletko kokeillut olla ilman (=olisko se ADHD hävinnyt johonkin) jne.
Itse sain diagnoosin yksityiseltä, neuropsykiatrian poli vahvisti ja nyt terveysasema uusii, täytyy vain joka vuosi käydä siellä. Ajan saaminen on se hankalin juttu, joten se pitää varata tyyliin 3kk aiemmin
Näyttää olevan todella paljon eroja terveyskeskuksissa. Minulla siirtyi hoito yksityiseltä tk:hon ja en ole kertaakaan nähnyt lääkäriä. Resepti uusittiin ilman mitään vaikeuksia. En ole nähnyt ketään asian tiimoilta moneen vuoteen. Tk:hon kun soittaa niin aikoja ei tätä varten edes saa. Kysyvät vain onko jotain ongelmia ja kun ei ole, niin eipä mitään, jatketaan samaan malliin. Yhtään kertaa ei ole edes verikoetta otettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon pirinistille ei kelpaa piikityskelvottomaksi vesitetty piri. Vastauksena tuohon ylempään.
Kaikille pirinisteille kelpaa ihan kaikki ADHD-stimulanttilääkkeet. Ei niiden niitä tarvii piikittää. Eikä tämän pitäisi vaikuttaa kenenkään lääkekäyttöön.
Pirinisteillä toki melkein aina on pohjalla hoitamaton ADHD. ADHD-lääkkeitä voitaisiin myös käyttää korvaushoitona heille, ja on aivan älytöntä, ettei sellaista tehdä.
No ei todellakaan kelpaa. Nehän nauraa noille vauvalääkkeille, kun ne on niin mietoja eikä tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
"Amfetamiini saa ADHD-ihmiset fokusoituneeksi ja rauhalliseksi, se nimenomaan on amfetamiinin vaikutus."
Ei päihdekäytössä, koska määrät on paljon suuremmat. Lääkkeenä vaikutus on ihan erilainen. Älä yritä päteä asiassa mistä et tiedä mitään. Minulla on kokemus molemmista ja tiedän mitä on huumaantua amfetamiinista vs keskittyä opiskeluun Elvansella. Amfetamiinin vaikutus päihdekäytössä on: Euforian tunne Käyttäjä saattaa kokea voimakasta hyvän olon tunnetta ja itsetunnon kohenemista. Lisääntynyt energia ja vireys, vähentää väsymystä. Puhumisen ja liikunnan lisääntyminen Käyttäjä voi tulla erittäin puhelias ja liikunnallinen, ja hänen keskittymiskykynsä voi parantua.
Lääkkeellä minusta tulee rauhallinen, mutta ei hidas kuitenkaan, eikä päihdekäytön lailla liian nopea. Lääkkeellä ei myöskään tule energinen olo, eikä todellakaan puhelias. Kyse on balanssista.
En yritä päteä asioilla, joista en tiedä mitään, vaan tämä on asia, josta tiedän paljonkin. Amfetamiini yhäkin vaikuttaa täysin samoin ADHD-ihmiseen kuin muutkin ADHD-lääkkeet (Yhdysvalloissa on ihan peruspiriäkin lääkemuodossa, ja sitä siellä yleensä käytetään myös päihdekäytössä) . Se, että päihdekäytössä sitä käytetään suuremmilla annoksilla ei tuota asiaa muuta mihinkään. Annostus nyt ylipäätään on yleensä ainoa ero jonkun aineen lääke- ja päihdekäytön välillä. Eli lääkekäytöllinen annos perusamfetamiinia toimii lääkkeenä, ja lääkekäyttöä suurempi annos ADHD-lääkettä toimii päihteenä.
Toki Elvanse on tuota hitaasti vapautuvaa, eli sillä ei saa yhtä suuria "nousuja".
Sanon nyt vielä varmuuden vuoksi, että amfetamiinin lääkekäyttö ei muutu mitenkään vääräksi tai moraalittomaksi tai vaaralliseksi, vaikka samaa ainetta voi käyttää suuremmalla annoksella myös päihteenä. En siis yrittänyt väittää mitään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Hei te, joilla ADHD ja lääkitys siihen, ja se "hiljentää pään". Pidättekö te siis siitä, että se pää hiljenee?
Oon alkanut epäillä itselläni ADHD:ta, kun mun päässä ei ikinä ole hiljaista. Oon toki koko ikäni luullut, että kaikilla muillakin on jatkuvasti pää täynnä ajatuksia, niin en ole osannut pitää tätä mitenkään poikkeavana. Mutta siis en ikinä, ikinä haluais, että niitä ajatuksia ei olis jatkuvasti. Kuulostaa ihan kauhealta ajatukselta, että olis pää tyhjänä eikä useita ajatuksia jatkuvasti käynnissä. Niin oikeastiko te pidätte tai kestätte sitä, että ne ajatukset vaimenee?
Ei se kokonaan hiljene minulla, mutta rauhoittuu huomattavasti. Ja musiikki ei soi päässä, mitä muuten tapahtuu ilman lääkettä 24/7. Jopa yöllä. Joskus 3 kappaletta päällekkäin. Sitten sellainen jatkuva itselle päässä puhuminen vaimenee vähäsen. Ei kokonaan, enkä itse myöskään haluaisi täyttä hiljaisuutta. Pieni määrä lääkettä rauhoittaa sillä tavalla, että pysyn kirjan perässä, eikä ajatus keskeydy koko aikaa muulla höpinällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.hoitaja
Mutta uusit varmaan lääkkeen sieltä mistä se on määrätty?
En uusi. Diagnoosi tehtiin yksityisellä, varmistettiin psykpolilla ja reseptit sain sieltä. Hoitojakso päättyi psykpolilla ja siirrettiin tk:hon. Sen jälkeen en ole nähnyt ketään, lääke vain uusitaan näkemättä kun pyydän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kelpaa jos ei pysty piikittämään. Stimulantit ovat kuin eri päihteitä piikittämällä eikä ne tunnu muilla tavoilla miltään, jos niitä on tottunut piikittämään. Kukaan piikittäjä ei noihin rahojaan tuhlaa.
Concertan myyjätkin yleensä kertoo ilmoituksessa, että on Janssenin tai Sandozin konuja. Jos myyjä tätä ei ilmoita, myyjältä
Olet vaan yksinkertaisesti väärässä. Valitettavasti narkomaanin lähiomaisena tiedän.
En ole ikinä törmännyt yhteenkään piikittävään narkomaanien, joka kieltäytyisi yhtään mistään päihteestä yhtään missään muodossa.
Minulla oli julkisella tutkimukset.
Sellainen pitkän uran tehnyt psyk. erikoislääkäri teki sen.
Raskauden aikana on voinut olla esim. alkoholia tms. Kai voi sellaisistakin tulla.
En kuulu minnekään, en ymmärrä normaaleja ihmisiä. Monet myös arvomaailmaltaan sellaisia ettei hyväksy mitään erilaista, ja vaikka ettei armeijaa ole käynyt niin kauhea juttu. Täällä yksi ns. normaali kusipää, arvostetussa ammatissa ja ilkeä vittuilija. Tuollaiset hyökkää aina kimppuun. Onneksi kostaa voi niin ettei jää kiinni ja aiheuttaa paskaa niille. Joskus oikein ajoi eteeni hienolla autolla aukomaan päätään, ja tuollainen saa arvostetun paikan. Kaikkia jekkuja on noille.
Olen todella rauhallisen oloinen. Yhdellä työpaikalla kysyin kokoajan "mitä?", yksinkertaisia asioita jne mutta paikka täynnä ärsykkeitä niin pää on aivan sekaisin ja huolimattomuutta on. Tulee vaikutelma idiootista. Yhteiskunta ei sovi minulle.
Ongelmanratkaisukyky on erittäin hyvä ja ns. avaruudellinen hahmottaminen, siis päässä ajatella esimerkiksi jonkin laitteen toiminta ikäänkuin piirustuksena. Muistan paljon, asiat joista olen kiinnostunut, haalin kaiken tiedon niistä.
Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan kelpaa. Nehän nauraa noille vauvalääkkeille, kun ne on niin mietoja eikä tunnu missään.
Kuule suomalaisilla nisteillä ei oo sellasta karkkikauppa valikoimaa, että niillä olis varaa valikoida noin.
Yhtään ainutta amfetamiiniriippuvaista en tiedä, joka ei pitäis suuresti noista ADHD-lääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Elvanse on niin lähellä amfetamiinia kuin aine voi olla olematta sitä. Ei ihme, että ei uusita näkemättä potilasta.
Elvansen vaikuttava aine on liskeksamtetamiini. Eli se ei ole lähellä amfetamiinia, vaan se on amfetamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Concertan myyjätkin yleensä kertoo ilmoituksessa, että on Janssenin tai Sandozin konuja. Jos myyjä tätä ei ilmoita, myyjältä
Mikä ihme tarve sulla on valheellisesti väittää, että stimulanttiaddikteille ei kelpaa stimulantit? Riippuvuussairaudet ei todellakaan toimi niin. Ihan tasan tarkkaan mikä tahansa stimulantti missä muodossa tahansa on heille parempi kuin ei mitään stimulanttia missään muodossa.
"Amfetamiini saa ADHD-ihmiset fokusoituneeksi ja rauhalliseksi, se nimenomaan on amfetamiinin vaikutus."
Ei päihdekäytössä, koska määrät on paljon suuremmat. Lääkkeenä vaikutus on ihan erilainen. Älä yritä päteä asiassa mistä et tiedä mitään. Minulla on kokemus molemmista ja tiedän mitä on huumaantua amfetamiinista vs keskittyä opiskeluun Elvansella. Amfetamiinin vaikutus päihdekäytössä on: Euforian tunne Käyttäjä saattaa kokea voimakasta hyvän olon tunnetta ja itsetunnon kohenemista. Lisääntynyt energia ja vireys, vähentää väsymystä. Puhumisen ja liikunnan lisääntyminen Käyttäjä voi tulla erittäin puhelias ja liikunnallinen, ja hänen keskittymiskykynsä voi parantua.
Lääkkeellä minusta tulee rauhallinen, mutta ei hidas kuitenkaan, eikä päihdekäytön lailla liian nopea. Lääkkeellä ei myöskään tule energinen olo, eikä todellakaan puhelias. Kyse on balanssista.