IS: Opiskelijoiden tapa ärsyttää monia kahviloissa näin nuoret naiset puolustautuvat
Olen itse monesti käynyt kahvilassa, jossa se on aivan täynnä näitä opiskelijoita, jotka ostavat kahvin, vievät kaiken tilan ja istuskelevat kännyköillä ja tietokoneiden kanssa. Ei ollut viime käynnillä ollenkaan kivaa, kun olin suosikki kahvilassa syömässä lounasta, ja opiskelijat olivat vieneet kaikki ikkuna ja rauhalliset paikat, ja jäljellä oli vain yksi pöytä jäljellä ulko oven ja wc oven välissä. Samaan aikaan ne opiskelijat olivat ostaneet juuri sen yhden kahvin tai teen, ja vieneet kaiken tilan. Moni oli jopa kaksi tuntia, kun näin heidät mennessäni kahvilan ohi ulkopuolelta. Kahviloiden on ihan turha valittaa, että ei ole maksavia asiakkaita, kun kaikki opiskelijat vievät tilat. Itse ainakin lopetin käyntini omassa vakkari paikassani.
Kommentit (723)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ärsyttää enemmän nämä miesköörit, joista yhdellä on ehkä maksettu juoma ja muilla ei mitään. Kaikenlaista rollaattoria ja muuta tukkimassa kahvilan kulkutiet. Mutta tästä tabusta ei saa puhua.
Oman näkemykseni mukaan niillä mieskööreillä on kyllä jokaiikalla edessä kahvi ja munkki tai pulla.
Kaikki pois vain kahviloista. Nuoret ja vanhat, miehet ja naiset. Alkaa pöytiin mahtua ja liiketoiminta kannattaa.
Itse kävin Ikeassa perheen kanssa ostoksilla ja syömässä. Viereisessä ikkunapöydässä istui joku opiskelija tehden läppärillä harkkatyötä tai vastaavaa. Hänellä ei ollut ruokaa tai juomaa, mutta köhi ja yski kuin viimeistä päivää. SIinä meni syömisen nautinto kokonaan. Ihan mahtava ajatus tulla ravintolaan levittämään pöpöjä ja varaamaan parhaita paikkoja ostamatta edes mitään.
Vierailija kirjoitti:
Porttikieltoja näille niin eivät pääse valtaamaan kahviloita.
Hyvä ideaa. Onhan se kurjaa, että kahviloissa on asiakkaita.
Koen kyllä epäsopivana kökkiä kahvilassa tuntikausia. Tunti puolitoista tai max. pari on vielä kohtuullista, mutta sitä pidemmät opiskelu- ja työsessiot sitten työpaikoilla, siihen varatuissa työtiloissa, koululla tai kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palsta on tosi huvittava. Vuoroin on ketjuja, joissa ihmetellään kuka kahviloissa käy, kun kahvi maksaa niin ja niin paljon. Sitten taas ketjuja, joissa ihmetellään, miksi ne on niin täynnä.
Asiaa auttaisi jos ymmärtää kahvilan liiketoimintalogiikan ja kustannusrakenteen. Se latte ei maksa 8 euroa siksi, että tämä olis raaka-aineiden hinta vaan siksi, että se on käytännössä tilavuokra. Jos kahvilassa ei saisi istua, niin ihmiset eivät meinisi sinne.
Aivan samasta syystä tuoppi maksaa pubissa helposti kympin. Siellä kukaan ei kuitenkaan kuvittele, että se vedetään naaamaan vartissa ja jatketaan matkaa.
Miksi pubissa ei ole opiskelijoita läppäreineen?
Pointti ei siis ollutkaan asiakaspaikkojen varaaminen vaan ne nuoret ja läppärit. Aivan.
Ja kyllä tasan muuten on pubeussakin.
Tässä linkin artikkelissahan se kerrotaan selvästi, että nimen omaan ne kahviloissa tuntitolkulla vain yhden ostetun kahvikuppposen äärellä, jopa yksin sen neljän hengen pöydän valtaavat, aiheuttavat kahviloille kestämättömän kustannusrakenteen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009741585.html
" Kahviloille on tyypillistä se, että asiakkaan keskiostos on pieni, ja kun kahviloista on tullut myöskin ajanviettopaikkoja, viipymä on pitkä. Siitä tulee se kahvilatoiminnan liiketoiminnallisesti suurin ratkaistava kysymys."
" Joillekin, jotka eivät ole toimineet alalla, voi kahvilan perustaminen olla unelma. Usein se kahvila sitten kaatuu puolen vuoden sisällä, koska kustannusrakenne on niin raskas. On klassikkoja, jotka ovat kestäneet aikaa, mutta kahviloille on tyypillistä lyhyt elinkaari."
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Suomesta on tullut tällainen JUNTTIEN TAKAPAJULA. Sanon nyt näin että ennen vanhaan, kahvilaan mentiin syömään se leivos ja kahvi ja vähän rupattelua ja sitten siirryttiin muualle, että muutkin pääsevät. Kahvila ei ole mikään valtion ylläpitämä ilmainen lorvimispaikka, tähän on tultu kun kaikkea ihan kaikkea pidetään ilmaisena huvina, muut saa maksaa, mulle kuuluu kaikki oikeudet. Tämä on vihervasemmiston ajaman politiikan syytä. Alkakaa ihmiset kommentoida tuota huonoa käytöstä, itse ainakin kommentoin. Menkää näihin pöytiin, missä pissaliisat istuu ja sanokaa, että siirtykää muualle lääppimään sitä puhelinta ja tietokonetta. Sama koskee näitä rakkien omistajia, rakkien kanssa nykyään pitää päästä ihan mihin vain, oksettaa se elukoiden lemu ja nämä tyhmät ihmiset. Itse en mene ollenkaan paikkoihin missä nämä pissaliisat ja rakit käy. Onneksi voi valita.
En ole edellisen kommentin kirjoittaja, mutta ymmärsin vihervasemmistolaisuuskritiikin tarkoittaneen, ei liiketoimintaa vaan ihmisten käytöstä. Ihmisiltä ovat kadonneet käytöstavat ja terveiden rajojen hahmottaminen. Esim. toisen ylläpitämään yksityiseen kahvilaan tulisi suhtautua samoin kuin mentäessä toisen kotiin. Siellä ollaan vieraana eikä käyttäydytä kuin omistettaisiin kyseinen paikka ja voitaisi vaatia oikeuksiaan.
Oppilaitosten lukusalit sekä kirjastot ovat verovaroin ylläpidettyjä paikkoja. Toki niissäkin on tarkoitus huomioida muutkin käyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palsta on tosi huvittava. Vuoroin on ketjuja, joissa ihmetellään kuka kahviloissa käy, kun kahvi maksaa niin ja niin paljon. Sitten taas ketjuja, joissa ihmetellään, miksi ne on niin täynnä.
Asiaa auttaisi jos ymmärtää kahvilan liiketoimintalogiikan ja kustannusrakenteen. Se latte ei maksa 8 euroa siksi, että tämä olis raaka-aineiden hinta vaan siksi, että se on käytännössä tilavuokra. Jos kahvilassa ei saisi istua, niin ihmiset eivät meinisi sinne.
Aivan samasta syystä tuoppi maksaa pubissa helposti kympin. Siellä kukaan ei kuitenkaan kuvittele, että se vedetään naaamaan vartissa ja jatketaan matkaa.
Miksi pubissa ei ole opiskelijoita läppäreineen?
Minä käyn lähipubissa läppärini kanssa päivällä hiljaiseen aikaan. Olen jopa vienyŕ sinne paketin hyvää teetä, jota myös henkilökunta saa ottaa. Eivät nykyisin veloita minua edes siitä kuumasta vedestä teehen. Toki jätän aina euron tippikuppiin.
Vierailija kirjoitti:
Koen kyllä epäsopivana kökkiä kahvilassa tuntikausia. Tunti puolitoista tai max. pari on vielä kohtuullista, mutta sitä pidemmät opiskelu- ja työsessiot sitten työpaikoilla, siihen varatuissa työtiloissa, koululla tai kirjastossa.
tunti on aika pitkä aika istuskella kahvilla. se kahvi on äkkiä juotu. 30min on sopivan pitkä ja sitten pois. mun mielestä kahvila on vähä huono paikka opiskella tai tehdä töitä. niitä asiakaspaikkoja tarvitsee muutkin
Vierailija kirjoitti:
Tässä linkin artikkelissahan se kerrotaan selvästi, että nimen omaan ne kahviloissa tuntitolkulla vain yhden ostetun kahvikuppposen äärellä, jopa yksin sen neljän hengen pöydän valtaavat, aiheuttavat kahviloille kestämättömän kustannusrakenteen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009741585.html
" Kahviloille on tyypillistä se, että asiakkaan keskiostos on pieni, ja kun kahviloista on tullut myöskin ajanviettopaikkoja, viipymä on pitkä. Siitä tulee se kahvilatoiminnan liiketoiminnallisesti suurin ratkaistava kysymys."
" Joillekin, jotka eivät ole toimineet alalla, voi kahvilan perustaminen olla unelma. Usein se kahvila sitten kaatuu puolen vuoden sisällä, koska kustannusrakenne on niin raskas. On klassikkoja, jotka ovat kestäneet aikaa, mutta kahviloille on tyypillistä lyhyt elinkaari."
Samassa artikkelissa haastateltu kahvilanpitäjä perustelee niitä tähtitieteellisiä suomalaiskahviloiden hintoja, erityisesti sen tässä ketjussa toistetun "yhden kahvikupillisen" hintaa, juuri sillä suomalaiskahviloihin pesiytyneellä viheliäisellä asiakaskäyttäytymisellä, että yhden kahvikupillisen ostolla varataan asiakaspaikka tai jopa se koko iso pöytä tuntikausiksi. Kahvilan on pakko laskuttaa siitä peruskahvista säälimättömän korkeaa hintaa, jotta kahvila saisi toiminnasta edes jotain yrittäjän perheen hengen pitimiksi.
Pitää laittaa niin pienet pöydät ettei läppärin kanssa mahdu tekemään juuri mitään. Ja vain kahden hengen pöytiä, joita henkilökunta voi pyynnöstä yhdistää. Tai sitten yksinkertaisesti kieltää läppärin käytön - jos ei kokonaan niin vaikka tiettyinä kellonaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Se on jokin muotivillitys, että mennään tietokoneen kanssa kahvilaan tekemään töitä. Jostain syystä se työnteko onnistuu vain trendikkäissä paikoissa, ei tavallisissa kuppiloissa.
Jos olet kahvilassa joskus, olet siellä aina. Taasen logiikan riemuvoitto.
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Suomesta on tullut tällainen JUNTTIEN TAKAPAJULA. Sanon nyt näin että ennen vanhaan, kahvilaan mentiin syömään se leivos ja kahvi ja vähän rupattelua ja sitten siirryttiin muualle, että muutkin pääsevät. Kahvila ei ole mikään valtion ylläpitämä ilmainen lorvimispaikka, tähän on tultu kun kaikkea ihan kaikkea pidetään ilmaisena huvina, muut saa maksaa, mulle kuuluu kaikki oikeudet. Tämä on vihervasemmiston ajaman politiikan syytä. Alkakaa ihmiset kommentoida tuota huonoa käytöstä, itse ainakin kommentoin. Menkää näihin pöytiin, missä pissaliisat istuu ja sanokaa, että siirtykää muualle lääppimään sitä puhelinta ja tietokonetta. Sama koskee näitä rakkien omistajia, rakkien kanssa nykyään pitää päästä ihan mihin vain, oksettaa se elukoiden lemu ja nämä tyhmät ihmiset. Itse en mene ollenkaan paikkoihin missä nämä pissaliisat ja raki
Tiedän kahvilan, jossa on läppärikielto viikonloppuisin juuri siitä syystä, että asiakaspaikat halutaan varata rupattelijoille. Mikään ei estä eikä ole koskaan estänyt muita yrittäjiä tekemästä samaa, jos tarvetta on. Selvästikään ei ole, vaan tämä on pelkkää mahojen vihaa ja katkeruuden purkua. Vanhat kanat nokkivat AINA nuorimpia, oksettavat kurpat.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin Ikeassa perheen kanssa ostoksilla ja syömässä. Viereisessä ikkunapöydässä istui joku opiskelija tehden läppärillä harkkatyötä tai vastaavaa. Hänellä ei ollut ruokaa tai juomaa, mutta köhi ja yski kuin viimeistä päivää. SIinä meni syömisen nautinto kokonaan. Ihan mahtava ajatus tulla ravintolaan levittämään pöpöjä ja varaamaan parhaita paikkoja ostamatta edes mitään.
Hävettääkö noin paljon olla juustootehtaan linjastolla kun ihan tietokoneen näpyttely aiheuttaa noin paljon kateutta ja peppukipua.
Se kahvila on yrityksen Liiketila joka maksaa joka kuukausi vuokraa siitä ja yrittäjä ei halua että sellaset kunnon asiakkaat kääntyy ovella tai ennen tiskiä pois kun paikkoja on viety jonkun opiskelijan toimesta sen 1 kahvin takia.
se Liiketila ei ole jumalauta joku kahvikupin hinnalla ostettavissa koko päiväksi.
Muistan, kun joskus olin pääsykokeissa Helsingissä ja kävin kahvilassa ostamassa välipalaa niin se oli melkein täynnä nuoria läppäreiden kanssa. Mietin mitä ihmettä he tekivät siellä ja en voinut käsittää lainkaan. Samalla, kun kävelin takaisin hotellille iltapäivällä niin samat tyypit siellä edelleen. On vieläkään käsitä koko asiaa, vaikka kuinka yritän. Olen ehkä jotenkin "tyhmä" sitten, kun en ymmärrä miten joku voi opiskella kahvilassa.
No se on yrittäjän oma vika, jos ei löydy selkärankaa kieltää istuskelu ostamatta mitään tai sallii monen tunnin istuskelun yhden kupposen ostamisella.
Huvitti tuo yksikin opiskelija, joka ihan tosissaan on sitä mieltä, että ostamalla yhden kupin kahvia voi istua pöydässä muutaman tunnin. Ja tuo on muka yrittäjän tukemista! Näkee hyvin nykynuorten asenteen, että asiat ajatellaan ensiksi oman navan kautta. Ei kestetä kieltävää sanaa. Ja mihin on kadonnut keskittymiskyky, jos oma koti tai kirjasto koetaan kahvilaa huonommaksi vaihtoehdoksi.
Mutta niinkuin sanoin, yrittäjän oma vika, jos ei kykene luomaan sääntöjä joita on noudatettava.
Kyllä minua ja silloista poikaystävääni kehoitettiin jämäkästi poistumaan kahvilasta kun niitä tyhjiä kahvikuppeja olimme henkilökunnan mielestä tuijotelleet riittävän kauan. Mikä oli riittävä , 1h max ? aikaa jokunen vuosikymmen sitten.
Ihmettelen myös miten joku kahvila on hyvä paikka keskittyä .
Ongelma ratkeaa helposti, kun joko kielletään tuo läppäröinti kokonaan, määritellään erikseen pöydät joissa läppärin kanssa saa olla (kuten artikkelissa mainitussa kahvila Puistossa on tehty) tai sitten tarjoilijat käyvät kysymässä merkitsevästi "tilaatko vielä jotain vai oletko lähdössä?" jos tilan halutaan vapautuvan.
Totta kai on täysin ok joskus oleilla yhden kupposen äärellä kahvilassa, jos se on muuten puolityhjänä. Yksinkertaisten ja tilannetajuttomien henkilöiden vuoksi nuo edellä mainitut keinot on kuitenkin hyvä ottaa tarvittaessa käyttöön.
Ketju täynnä niljalkeita kuolaamassa normaaleja nuoria naisia.